بازدید 6435

مهم‌ترین رفتارهای پرخطر در مدارس تهران کدامند؟

کد خبر: ۸۳۸۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶ 30 September 2018

مهم‌ترین رفتار پر خطر از نظر مدیران مدارس شامل ترک تحصیل، کودکانی که مورد خشونت و بهره کشی قرار می‌گیرند، بزهکاری، اقدام به خودکشی، انحرافات اخلاقی، مصرف مواد، کارکردن کودکان، آسیب به خود، فرار از مدرسه و فرار از منزل است‌.

به گزارش فارس، یک هفته است که مهر ماه آغاز شده و درهای مدارس به روی دانش‌آموزان گشوده شده است؛ مهر ماه در کنار شیرینی‌های تحصیل، نگرانی‌هایی را نیز دارد؛ نگرانی از وجود آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد و به مدارس نیز نفوذ می‌یابد.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به آسیب وجود اضطراب در دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «در جامعه ای که آرامش وجود نداشته باشد، هیچ خلاقیت وپیشرفت اتفاق نمی افتد، لذا اضطراب در جامعه مانع صلح است بنابراین برای رسیدن به آرامش باید برنامه‌های کاهش اضطراب را در مدارس اجرا کنیم».

* مهم‌ترین رفتار پرخطر از نظر مدیران

عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران امروز در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مینی بر اینکه برنامه آموزش و پرورش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی چیست، گفت: «در تهران بیشتر از سایر جاهای دیگر در معرض آسیب هستیم و در این راستا یک سری کارهای روتین مثل آموزش والدین، آموزش ارکان مدرسه و اجرای طرح نماد انجام می‌‌شود که ۱۳ دستگاه در طرح نماد همکاری می‌کنند و امیدواریم تعداد مدارس تهران در این طرح حدوداً به یک دهم مدارس برسد».

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید دو اقدام «مهارت‌آموزی و توانمند‌سازی دانش‌آموزان» و «فعالیت‌های جایگزین» صورت گیرد، افزود: در شورای شهر تهران هم صحبت کردیم تا فعالیت جایگزین تعریف کنیم که فاز اول آن مصوب شد و همه متعهد انجام شدند.

باقری با بیان اینکه سامانه‌ای داریم که مدیران مدارس مسائل مدرسه را منتقل می‌کنند، گفت: مهم‌ترین رفتار پر خطر از نظر مدیران شامل ترک تحصیل، کودکانی که مورد خشونت و بهره کشی قرار می‌گیرند، بزهکاری، اقدام به خودکشی، انحرافات اخلاقی، مصرف مواد، کارکردن کودکان، آسیب به خود، فرار از مدرسه و فرار از منزل است‌.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: مهم‌ترین عوامل مخاطره آمیز زمینه‌ای این اتفاقات در این خصوص از نظر مدیران مدارس شامل خشونت خانگی، طلاق والدین، بدسرپرستی، فقر، اعتیاد، ارتکاب جرایم، کودک آزاری، مورد سوء استفاده قرار گرفتن، ازدواج زودهنگام، حاشیه نشینی و اختلاف خانوادگی است البته نوع آسیب‌ها در نقاط مختلف تهران متفاوت است و این موضوع سنجش نیست بلکه اظهارنظر مدیران مدارس است.

* اجرای طرح نماد در کشور

در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش سازمان یافته، علمی و فراقوه‌ای، ائتلاف ملی به منظور استقرار نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان با هدف استفاده حداکثری از توان و ظرفیت علمی، خدمتی، حمایتی، اجرایی، نظارتی و تأمینی به منظور تحقق پیشگیری رشد‌مدار و توجه به رشد و تکامل یکپارچه دانش‌آموزان به صورت مشترک فیمابین وزارت آموزش و پرورش، قوه قضائیه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، کمیته امداد، نیروی انتظامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد برکت تشکیل شد و سند ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان منعقد شد.

منظور از نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، مجموعه‌ای نظام یافته از خدمات و برنامه‌ها شامل غربالگری، آموزش، توانمندسازی و حمایت‌های روانی ـ اجتماعی به منظور مراقبت دانش‌آموزان در برابر رفتارهای پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و جرائم از طذیق مداخله به‌موقع و مؤثر است.

* راه‌اندازی تلویزیون تعاملی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

وزارت آموزش و پرورش با راه‌اندازی تلویزیون تعاملی تلاش دارد تا در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، برنامه‌های آموزشی داشته باشد.

مهدی علی‌اکبرزاده مدیر پروژه تولید برنامه شبکه تعاملی سینا اواخر فروردین ماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص «راه اندازی شبکه تعاملی سینا وابسته به وزارت آموزش و پرورش»، اظهار داشت: این شبکه اختصاصی آموزش و پرورش است؛ به جهت اینکه فاصله بین مخاطبان خود شامل دانش‌آموزان، والدین، معلمان و مدیران مدارس را کم کند.

وی ادامه داد: با تولید یکسری برنامه در فاز اول که در بهمن ماه سال گذشته شروع شد، سعی کردیم به مقوله آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد در سنین نوجوانی، حریم خانه و ارتباط دانش‌آموزان با والدین و دوران رشد کودکان و نوجوانان بپردازیم؛ ضمن اینکه سعی شد در خصوص آگاهی‌رسانی درباره مهارت‌های زندگی، محیط زیست و حقوق شهروندی مطالبی را به دانش‌آموزان ارائه کنیم.

مدیر پروژه تولید برنامه شبکه تعاملی سینا اضافه کرد: برنامه‌ها در قالب مستند، موشن گرافی، انیمیشن و داستانی تولید شده است.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس نیازمند عزمی جدی است و فعالیت‌ها باید مستمر صورت گیرد؛ چرا که مُسکن‌های مقطعی کارساز نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس