بازدید 2513

کاهش اعتماد عمومی به بحران‌های اقتصادی دامن می‌زند

فاطمه حسینی
کد خبر: ۸۳۸۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵ 30 September 2018

سیده فاطمه حسینی در نشست علنی امروز (یکشنبه 8مهرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود خطاب به ملت ایران و نمایندگان مجلس، گفت: به عنوان یکی از فرزندان کوچک خوزستان حادثه تروریستی 31 شهریورماه که خون کوچک و پیر، پاسدار و رهگذر و فارس و عرب را در هفته دفاع مقدس در هم آمیخت دوباره محکوم می‌کنیم، مقام شهیدان والا مقام و حماسه وحدت ملی را که با حضور آگاهانه فارس و عرب و لر و همه اقوام و مذاهب در خوزستان شکل گرفت، پاس می‌دارم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سخن امروز من به ضرورت وظیفه نمایندگی مردم است لذا باید از قدرت خرید مردم که هر روز کمتر می شود، بگویم، از نگرانی مردم بگویم، از کاهش سطح اعتماد ملی که در معادلات اقتصادی رنگ می بازد، بگویم، از بی اعتنایی و برخورد امنیتی با مطالبات مدنی و شهروندی بگویم.

وی تصریح کرد: به ضرورت وظیفه نمایندگی و بر اساس حوزه تخصصی ام نمی توانم از تبیین شرایط اقتصادی دشواری که به عموم مردم به ویژه طبقات کمتر برخوردار و گروه های اجتماعی پایین به آن دچار شده اند، شانه خالی کنم.

وضعیت نابسامان امروز حاصل سیاست‌های غلط فراوان و نظارت ناقص است

حسینی افزود: امروز ایران عزیزمان در وضعیت نابسامان و خطیر اقتصادی به سر می برد، اما نه علت پیدایش آن و نه راه ورود آن به اقتصاد محدود نمی شود، رویکردها و سیاست های غلط و اقدامات نسنجیده که مکررا در نطق‌های پیشین به آن اشاره داشته اند این وضع را به وجود آورده است و تنها با اصلاح قاطعانه آنها به صورت یک عزم و اراده ملی می توان به علائم درمان امید بست.

وی تاکید کرد: وضعیت نابسامان امروز حاصل سیاست های غلط فراوان و نظارت ناقصی است که در همه حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی حاکم بوده است، خطاهایی که به وضوح قابل شمارش است، آنجا که در ایجاد نااطمینانی و ناامنی در اقتصاد بی محابا قدم برداشته شد، آنجا که ریسک سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی بالا رفت و از امنیت آن کاسته شد، آنجا که به رشد حاشیه نشینی و نابرابری های اجتماعی بی توجهی شد، آنجا که امنیت از فعالان اقتصادی، سیاسی و مدنی سلب شد و هر روز از تریبون های رسمی و غیر رسمی هر سخنی را به مثابه سیاسی به زبان آوردند، آنجا که به برجام تاخته شد، اما متوجه نبودند مردم در پی ایجاد آینده ای مطمئن هستند و کسب و کارشان را بر اساس ثبات آینده بنا می کنند، آنجا که از فساد غفلت شد، آنجا که مطالبات کارگران، معلمان، دانشجویان و فعالان مدنی و زیست محیطی نادیده انگاشته و امنیتی تلقی شد، آنجا که دولت تدبیر برخلاف آنچه وعده داد، مطابلات حقوق شهروندی و حقوق ملت را در رفع محدودیت های سیاسی بر اساس قانون پیگیری نکرد و در مواجهه با مشکلات اقتصادی توصیه اقتصاددانان و صاحب نظران را نیز نشنید.

حسینی اظهار کرد: امروز نمی توان عملکرد مجلس را نیز در التهابات اقتصادی و اجتماعی بی‌اثر دانست، چرا که یکی از عوامل شکل گیری وضعیت ملتهب امروز ناکارآمدی مجالس در ایفای نقش نظارتی و نظارت ناکارآمد بر اجرای سیاست ها و قوانینی است که دولت را مکلف به اجرای آن می کنند.

وی افزود: اگر دولت بر اجرای سیاست های غلط اصرار کرد، چرا مجالس در ایفای وظیفه نظارتیشان ناکارآمد هستند؟ مجلس نسازمند آسیب شناسی ده دوره نظارت است و با اصلاح رویه ها، قوانین و ابزارهای نظارتی این وظیفه مهم را به صورت کارآمد در نهاد قانونگذار ایفا کند.

مسئولان با پاسخگویی اعتماد مردم به بخش‌های حاکمیتی را احیا کنند

حسینی یادآورشد: قوه قضائیه نیز با به خطر انداختن حق مالکیت افراد در حوزه اقتصادی از یک سو و ایجاد قوانین در عملکرد کسب و کارهای کوچک از سوی دیگر و تاخیر در برخورد با مفاسد اقتصادی مسبب هزاران مفاسد اقتصادی و هزاران میلیارد تومان خسارت به ملت و موضوع موسسات مالی و اعتباری بوده‌اند، در کاهش اعتماد عمومی نقش داشته است.

وی بار دیگر خطاب به نمایندگان مجلس و ملت ایران افزود: وضعیت خطیر امروز را نمی توان نادیده انگاشت، اما نباید تسلیم آن شد و نباید در برابر آن منفعل ماند، واقعیت این است اعتماد عمومی دچار خدشه شده است و همین وضع به بحران‌های اقتصادی دامن می زند، برای خروج از این وضعیت باید چاره‌ای اندیشید، آیا در این میان سیاستگذاری متناقض و بر هم زننده تعادل‌های اجتماعی و اقتصادی اثربخش است؟ باید بر روی سیاست‌های اصلاحی رفت که در درجه اول با پاسخگویی به مطالبات ملت، اعتماد مردم اعم از زنان، مردان، جوانان، نخبگان و آحاد ملت را به بخش‌های حاکمیتی ترمیم نماییم و سرمایه اجتماعی را احیا کنیم.

حسینی عنوان کرد: و اما وقتی اقتصاد وارد بحران می شود مثلا درگیر تورمی سنگین چون امروز می شود مسئولیت ما در برابر خودمان و جامعه ای که در آن زندگی می کنیم چیست؟ آینده برای فعالیت های اقتصادی مبهم و پیچیده است، سیاستگذاری ها ممکن است متناقض و برهم زننده تعادل باشد، نقدینگی در سال گذشته 3/5 برابر شده و این اقتصاد اسمی را هم به همان اندازه منبسط می کند یعنی تورم مهمان خانه های مردم شده است و با چنین سیلابی قطعا عده ای قادر به محافظت از خود و خانواده و کسب و کارشان نخواهند بود هر چند دولت باید با اتکا به بسته های سیاستی از اقشار کم درآمد حمایت کند، اما تجربه نشان داده است این سیاست‌ها کافی نخواهد بود یا بر اثر سوء تدبیر ضد هدف عمل خواهد کرد.

ایران را برای همه ایرانیان بخواهیم

این نماینده مردم در مجلس دهم، بیان کرد: باید به فکر این باشیم که چگونه اقشار کم درآمد را به پناهگاه ببریم بدون اینکه موج جدیدی علیه آنها ایجاد کنیم، بنابراین این پزسش مقابل ما است که چگونه اقشار کم درآمد جامعه را به پناهگاه ببریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در پایان تاکید کرد: اقدامات دولت باید به گونه‌ای باشد که موج جدیدی علیه اقشار کم درآمد ایجاد نکند، آشتی را بجای قهر و رقابت‌ها بنشانیم و ایران را برای همه ایرانیان بخواهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی