بازدید 3655
اقتصاد در گذر زمان

از کاهش ارزش پوند انگلیس تا تولد مستقل رنو در ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۳۸۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰ 30 September 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

8 مهر 1310، دولت وقت ایران ارزش برابري پوند انگليسي را از 90 ريال به 68 ريال پايين آورد و با اين عمل درآمد مختصر خزانه ايران از نفت هم تقليل يافت.

8 مهر 1319، نرخ پوند به 140 ريال و دلار آمريکا به 35 ريال افزايش داده شد.

8 مهر 1324، مجلس شوراي ملي، مذاكره درباره چگونگي خريد اموال منقول و غيرمنقول آمريكايي ها که از جنگ دوم در ايران مانده بود را آغاز كرد. سفارت آمريكا در بيانيه اي مقدار دارايي هاي آمريكا در ايران را بالغ بر صد ميليون دلار ذكر کرد.

8 مهر 1358، قانون تاسیس وزارت نفت به جای شرکت ملی نفت ایران به تصویب شورای انقلاب رسید.

8 مهر 1361، حجت الاسلام خامنه اي رئيس جمهور با ارسال پيامي براي سران كشورهاي اسلامي از آنان خواست تا با تحريم كالاهاي آمريكايي به مبارزه اي سياسي اقتصادي عليه آمريكا و صهيونيسم دست بزنند.

8 مهر 1366، سناي امريكا با تحريم نفت و ساير كالاهاي صادراتي ايران موافقت كرد. لايحه سنا از سوي سناتور «دال» يكي از كانديداهاي رياست جمهوري حزب جمهوريخواه به مجلس سنا ارائه شد و به اتفاق آراء تصويب شد.

8 مهر 1389، ارسلان فتحی ‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از عرضه بنزین تک ‌نرخی از آبان ماه خبر داد و گفت: از اول آبان، اصلاح قیمت ‌ها آغاز و از جمله بنزین تک نرخی با قیمت هر لیتر ۴۰۰ تومان به مصرف‌کنندگان عرضه خواهد شد.

8 مهر 1391، نوسان قیمتی در بازار غیررسمی ارز تداوم دارد؛ دلار و سکه به عنوان شاخص ‌های بازار ارز و طلا رکورد جدید قیمتی را ثبت کردند؛ در واکنش به این روند، محمود بهمنی رییس‌کل بانک مرکزی عامل نوسان قیمتی را «مقاومت بازار» توصیف کرد؛ به گفته بهمنی تقاضای سفته ‌بازانه که وارد بازار شده در مقابل سیاست‌ های اصلاحی مقاومت می ‌کند تا مانع از کاهش قیمت‌ ها شود؛ وی البته وعده داد: مقاومت بازار به ‌زودی خواهد شکست.

8 مهر 1392، آیت ا... آملی لاریجانی روسای کل دادگستری استان ‌ها و دادستان ‌های سراسر کشور را موظف کرد فهرست اسامی و مشخصات افرادی را که به اتهام صدور چک بی ‌محل تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و محکوم شده‌ اند را به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه ‌قضائیه ارسال کنند تا اقدامات مناسب به منظور جلوگیری از افتتاح حساب‌ جاری از سوی آنان و دریافت دسته چک صورت گیرد.

8 مهر 1394، پس از مدت ‌ها بحث کارشناسی، سرانجام اسناد خزانه اسلامی در اوراقی بدون کوپن و با استفاده از مکانیزم بازار منتشر شدند. اوراق جدید اسناد خزانه با «نرخ ۲۶ درصد کشف قیمت شد.

8 مهر 1395، با امضای توافق ‌نامه میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت رنو، برای اولین بار، حضور مستقل یک خودروساز خارجی در صنعت خودروی کشور کلید خورد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار