بازدید 14891
مرور روزنامه‌های یکشنبه هشتم مهرماه؛

چه عاملی ریال را به این روز انداخت؟/دولت به جای نصیحت و هشدار برخورد حاکمیتی کند/FATF بدتره يا NPT ؟

دولت در آستانه خانه تکانی، بیش از ۲۹۰ مسموم و فوت و دیالیزی و مرگ مغزی در اثر مسمومیت الکلی، حرکت خزنده علیه شفافیت، رکب سناتور‌ها به ترامپ، اشک سنگین‌وزن‌ها و داستان کامیون ها، بازی با شفافیت در لیست ارزی، فرار متهم سکه ثامن، توزیع ۳۲ هزار حلقه لاستیک بین رانندگان کامیون، دفاع تمام قد آلمان، چین و روسیه از اجرایی شدن برجام و آب سرد الجبیر بر آتش تلاش‌های امریکا از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۸۳۸۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۲ 30 September 2018

دولت در آستانه خانه تکانی، بیش از ۲۹۰ مسموم و فوت و دیالیزی و مرگ مغزی در اثر مسمومیت الکلی، حرکت خزنده علیه شفافیت، رکب سناتور‌ها به ترامپ، اشک سنگین‌وزن‌ها و داستان کامیون ها، بازی با شفافیت در لیست ارزی، فرار متهم سکه ثامن، توزیع ۳۲ هزار حلقه لاستیک بین رانندگان کامیون، دفاع تمام قد آلمان، چین و روسیه از اجرایی شدن برجام و آب سرد الجبیر بر آتش تلاش‌های امریکا از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز یکشنبه هشتم مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که عنوان شفافیت ارزی و بازی با شفافیت در لیست ارزی درباره انتشار لیست ارزبگیران دولتی توسط بانک مرکزی و عناوینی مرتبط با طرح FATF با عنوان حرکت خزنده علیه شفافیت و دلار با برجام 18 هزار تومان شد با FATF چند؟! مورد توجه روزنامه ها در صفحات نخستشان شده است.

روزنامه کیهان طی گزارشی با عنوان دلار با برجام 18 هزار تومان شد با FATF چند؟! و در ادامه انتقادات پیوسته خود علیه اف ای تی اف این عنوان را تیتر یک امروز خود کرد. این روزنامه در گزارشی دیگر به نقل از رئیس سازمان اموال تملیکی از توزیع ۳۲ هزار حلقه لاستیک بین رانندگان کامیون خبر داد.

روزنامه شرق با انتخاب روتیتر انتقادی نسبت به انتشار لیست ارزبگیران دولتی واکنش نشان داد و زیر عنوان فهرست ارزی بدون مشخص شدن جزییات اصلی «بازی با شفافیت در لیست ارزی» را تیتر یک کرد.

روزنامه همدلی با چاپ تصویری سایه روشن از روحانی و انتخاب تیتر خواب بی‌تعبیر استیضاح سعی کرده به این پرسش پاسخ دهد که چرا شایعه استیضاح رئیس جمهوری بلافاصله پس از سخنان موفقیت‌آمیز او در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می‌شود؟

روزنامه قانون تیتر حركت خزنده عليه شفافيت را برای گزارشی انتقادی درباره نحوه برخورد با لایحه FATF و روتیتر سياست‌هاي دوگانه و سياه‌نمايي عليه FATF همچنان از سوي مدعيان در دستور كار است، انتخاب کرد.

در ادامه تعدادی از یادداشت ها وسرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم؛

چه عاملی ریال را به این روز انداخت؟
خراسان در یادداشت روز امروز خود به قلم محمد حقگو نوشت: از اوایل امسال، آن چه به شوک ارزی کشور دامن زد، سیاست های ارزی بود که در قالب آزمون و خطا پیموده شد. عیب اصلی و پنهان این سیاست ها، تمرکز بانک مرکزی و دولت بر تامین نیازهای واقعی واردکنندگان در بازار حواله ارز (یعنی بازار ثانویه) بود و این بانک عملاً بازار آزاد و سفته بازانه اسکناس ارز را به حال خود رها کرد و آن را قاچاق هم انگاشت.
تداوم این سیاست ها تا زمان تشکیل بازار ثانویه در بسته دوم ارزی، قیمت ارز را تا حدود 10 هزار تومان افزایش داد. نرخی که تقریباً تا کنون نیز پابرجاست.
چه عاملی ریال را به این روز انداخت؟/دولت به جای نصیحت و هشدار برخورد حاکمیتی کند/FATF بدتره يا NPT ؟
اما آتش دلار با تداوم شکاف قیمتی و سیستمی میان بازار حواله و اسکناس کماکان سوخت و همچنان می سوزد. بدین ترتیب مردم به دلایلی از قبیل کسب سود یا حتی حفظ دارایی های خود به خرید ارز و طلا روی آورده اند که صد البته در نهایت به ضرر اقتصاد کشور و حتی خود مردم تمام خواهد شد.


از سوی دیگر، با استقرار مکانیزم های دستوری نظیر الزام صادرکنندگان به فروش ارز خود در بازار ثانویه یا نیما، که نرخ هایی بسیار پایین تر از بازار آزاد داشت و گفته می شود نرخ ها در آن توسط دولت تا حدی کنترل شده است، عملاً راه برای استنکاف این فعالان از عرضه به سامانه نیما باز شد. آن ها در بهترین فرض! ارزهای صادراتی خود را نگه داشتند و از عرضه آن به سامانه نیما خودداری کردند. طبق آماری که رئیس کل بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده، تا ۲۳ شهریور امسال، حدود ۲۲٫۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که ارز این صادرات غیرنفتی باید به چرخه اقتصاد کشور بازگردد، با این حال تنها حدود چهار میلیارد دلار آن بازگشته است. این روند تاکنون دلار را از نرخ در حدود 10 هزار تومان به نرخ های فضایی کنونی رسانده است.


هدف از آن چه گفته شد، این بود که نشان دهیم با فاکتور مخرب و پنهان بازار ارز، تاکنون مقابله جدی صورت نگرفته است. شاید همان طور که گفته شد ترس های تحریمی، باعث شکاف بین بازار حواله (ثانویه) و اسکناس شده که در هر حال دولت باید برای آن چاره مناسبی بیندیشد. به تصدیق کارشناسان چاره این کار راهکارهای عجیب و غریبی نیست و الان بهترین شرایط برای ورود جدی تر در بازار اسکناس ارز است. خرید و فروش جهت دار برای جهت دهی به نرخ ها در بازار ارز راهی است که می تواند بانک مرکزی را از خطرات کاهش منابع ارزی مصون بدارد. اجازه فعالیت آزاد صرافی ها برای این که با سرمایه خودشان، عطش بازار اسکناس را فرونشانند، راهکار دیگری در این بازار است. همچنین تعریف سازو کارهای مالی مانند اوراق روی نرخ ارز، از دیگر عوامل هدایت انگیزه های سفته بازانه و تقلیل آن است.


دیروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در مصوبه ای اجازه مداخله فعال تر بانک مرکزی را به این بانک داد. جزئیات این مداخله هنوز مشخص نیست و باید منتظر اخبار بعدی در این حوزه بود. اما انتظار می رود در صورتی که مداخله بانک مرکزی علمی بوده و به خصوص در شرایط کنونی، از نظر روانی بتواند سقفی برای انتظارات قیمتی ایجاد کرده و عزم راسخ بانک مرکزی برای زدودن تقاضاهای مخرب ارز از بازار را نشان دهد، قیمت ارز مهار شود. چرا که در هر حال، عامل انتظارات نیز یکی از درون مایه های اصلی رفتار هیجانی بازار آزاد (سفته بازی ارز) را شکل می دهد.


همچنین باید گفت که کنترل سفته بازی موجود، یک قسمت از پازل مسائل بازار ارز است و بانک مرکزی لازم است در ادامه با تدوین سیاست های ضد تحریمی، جریان آزادتر ارز به داخل کشور را مدیریت کند. در مرتبه بالاتر نیز افزایش رقابت پذیری جهانی تولیدات بخش خصوصی و ایجاد سازو کارهای امن و مستقل ارزی می تواند تیرهای خلاص را هر چه بیشتر به تنگناهای ارزی کشور وارد کند.

دولت به جای نصیحت و هشدار برخورد حاکمیتی کند
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان در انتظار کارآمدی و چابکی بیشتر دولت نوشت: هیچ دولتی در هیچ جای دنیا در شرایط حاد و بحرانی، با کسی مماشات نمی‌کند و نسبت به حیثیت خود، چه در سطح داخلی و چه در مقیاس منطقه‌ای و جهانی، اینگونه بی‌تفاوت و منفعل مواجه نمی‌شود.


دولت روحانی به خاطر اقبال و اعتماد عمومی به ایشان مکلف و موظف به برخورد جدی، مسئولانه و تاثیرگذار است. دولت نباید فقط به نصیحت، هشدار و تشر زدن اکتفا کند بلکه براساس مفاد سوگند ریاست جمهوری باید برخوردی متناسب با ابعاد خطر را سرلوحه سیاست‌های خود قرار دهد و الزامات آنرا هم عیناً رعایت کند.
چه عاملی ریال را به این روز انداخت؟/دولت به جای نصیحت و هشدار برخورد حاکمیتی کند/FATF بدتره يا NPT ؟
این روزها رسم شده که سایرین به جز ادعای همراهی لفظی و توسل به مانورهای سیاسی – تبلیغاتی، اقدام جدی، موثر و مورد انتظاری از خود بروز نمی‌دهند. به راستی مردم می‌پرسند از وعده‌های نظام قضائی برای برخورد با دانه درشت‌ها و نمایشات رسانه‌ای مرتبط چه خبر و اثری باقی مانده و چه تاثیری بر اوضاع جاری کشور داشت و دارد؟
سازمان تعزیرات حکومتی با آن مانورهای پرشتاب و پردامنه‌ای که از خود به نمایش گذاشت، چه انتظاری را برآورده ساخت؟ و آیا واقعاً تا قبل از این بحران و حتی امروز هم خود را مبرای از هرگونه نقص و ایراد و مسئولیتی می‌داند؟ به راستی مجلس شورای اسلامی و سایر ارکان نظام اگر قرار باشد که گفتنی‌ها گفته شود، می‌توانند کارنامه قبولی دریافت کنند؟ آیا آنها به تمامی مسئولیت‌های تعطیل‌ناپذیر خود عمل کرده‌اند و منهای انتظارات مردمی که آنها را به قدرت و چنین جایگاهی رسانده اند، در پیشگاه خدای متعال، خود را روسفید و سربلند می‌دانند؟


به راستی مجلسیان در این باره به جز استنطاق از دولتی‌ها و طرح مشکلات مردم چه کار مفیدی انجام داده‌اند که امروز به کارنامه خودشان افتخار کنند؟ نظام قضائی که پرونده‌های پرتعداد خطاهای آشکار و نهان دولت‌های نهم و دهم و رانت خواری‌های شرم آور آن دوره را در اختیار دارد، چه اقدامی برای رسیدگی به خطاهای آن دوره کرده که همگی زمینه ساز چنین بحرانی بوده که انصافاً باید ریشه را در عملکرد گذشته و حال همان جماعت انحرافی دانست که هنوز هم دست اندرکار بحران سازی هستند؟
کیست که نداند هنوز هم در بدنه دولت روحانی عناصری از گذشته حضور دارند که از بحران سازی در دولت بهره‌های فراوان می‌برند و با سنگ اندازی‌های خود تلاش می‌کنند دولت روحانی را به بن بست بکشانند و ناکام و ناکارآمد جلوه دهند؟


روشن است که اگر مردم به چنین واقعیت‌هائی باور دارند، حتماً رئیس‌جمهور روحانی به این مسئله کاملاً واقف است ولی براساس ملاحظاتی دم بر نمی‌آورد. قطعاً در شرایط بحرانی، چنین ملاحظاتی جوابگو نیست و می‌بینیم که تاثیر معکوس دارد. رئیس‌جمهور روحانی بیش از دیگران از واقعیت‌ها آگاه است و می‌داند که جامعه در انتظار کارآمدی و چابکی بیشتر است که وضع رقت بار موجود را تحمل می‌کند. به راستی اگر گمرک می‌توانست 80 هزار حلقه لاستیک کامیون را ظرف یک روز ترخیص کند، چرا باید پس از مشاهده ماه‌ها اعتصاب و تحصن کامیونداران که خوراک تبلیغاتی دشمنان شد، درهای گمرک را بگشاید؟ موارد فراوانند ولی وقت است که رئیس‌جمهور براساس سوگند ریاست جمهوری، قاطعیت، شهامت در برخورد و صراحت در بیان از خود نشان دهد.

FATF بدتره يا NPT ؟
عباس عبدي تحلیلگر سیاسی در بخشی از یادداشتی با عنوان FATF بدتره يا NPT ؟در روزنامه اعتماد درباره سود و زیان های معاهده های بین المللی نوشت: حضور در هر معاهده‌اي مستلزم سود و زيان است. با هر حضوري چيزهايي را از دست مي‌دهيم و چيزهايي را به دست مي‌آوريم. حضور در توافقات و رويه‌هاي بين‌المللي نيز همين طور است. به‌طور قطع برخي از آزادي عمل خود را از دست مي‌دهيم. ولي در مقابلش امكاناتي به دست مي‌آوريم كه آزادي عمل ما را بيشتر مي‌كند. خالص و سرجمع آزادي عمل ما بيشتر مي‌شود نه اينكه در همه زمينه‌ها افزايش پيدا مي‌كند. از سوي ديگر پذيرش نصفه و نيمه اين توافقات بين‌المللي از عدم پذيرش مطلق آن بدتر است.
چه عاملی ریال را به این روز انداخت؟/دولت به جای نصیحت و هشدار برخورد حاکمیتی کند/FATF بدتره يا NPT ؟
ما با بدترين بخش اين توافقات بين‌المللي كه حضور در سازمان ملل و پذيرش شوراي امنيت باشد همراه شده‌ايم و حتي حق عضويت مي‌دهيم، چگونه است كه نسبت به ساير بخش‌هاي آن معترضيم و تا اين حد لجاجت بيهوده مي‌كنيم؟ اگر به لحاظ منطق رفتاري بخواهيم داوري كنيم بدترين بخش نظام بين‌المللي داشتن حق وتو در شوراي امنيت سازمان ملل متحد به عنوان عالي‌ترين نهاد اين سازمان است. ولي كيست كه نداند براي صدور قطعنامه‌هاي اين شورا عليه ايران چه هزينه‌هايي نپرداختيم.


و اكنون مواجه با FATF هستيم. اجازه دهيد آن را كنار بگذاريم و از مخالفانش بپرسيم، فرض كنيد به‌جاي FATF، اكنون مي‌خواستيم به معاهده NPT بپيونديم، نظر شما چه مي‌بود؟ صادقانه پاسخ دهيد. شايد بگوييد كه ما عضو آن نشده‌ايم. خوب! چرا اكنون خارج نمي‌شويد؟ مگر نه اينكه شوراي نگهبان قوانين مصوب خود را نيز تجديدنظر كرد و خلاف شرع اعلام كرد و مانع از حضور يك شهروند زرتشتي در شوراي شهر شد، چرا درباره NPT كه موجب سلطه مي‌شود، اظهارنظري شرعي نمي‌كند؟ به علاوه برجام كه بسيار بسيار مهم‌تر از همه اينها بود، چرا تصويب شد؟ چرا هيچ نهاد حقوقي مانع از پذيرش آن نشد؟ هنوز هم دير نشده مي‌توان هم از برجام و هم از NPT بيرون آمد. مگر كره شمالي از آن خارج نشده است؟


به‌طور قطع مخالفان FATF هيچگاه به اين پرسش‌ها و پاسخ‌هاي آن نخواهند پرداخت. تنها يك پاسخ معمولي وجود دارد. اينكه گذشته، گذشته است، از حالا به بعد عضو هيچ‌كدام از اين تفاهم‌ها نشويم. اين پاسخ نيز پذيرفتني نيست. زيرا اگر الحاق به توافق‌هاي قبلي زيان‌بار است، چرا ابتدا از آنها بيرون نمي‌آييم؟ و اگر ضرورتي براي بقا در آنها وجود دارد، همان ضرورت بلكه بيشترش در مورد FATF نيز وجود دارد. چرا بايد هزينه عدم تصويب FATF را بدهيم.

به علاوه بايد ديد نظر مردم چيست؟ هيچ كس نمي‌تواند از طرف مردم سخن بگويد. به نظر مي‌رسد كه اگر از مردم نظرخواهي شود، اكثريت قاطع آنان راي به تعامل با جهان خارج و پذيرش اصولي اين توافقات بين‌المللي مي‌دهند.
در هر صورت مخالفان بايد مشخص كنند كه اگر FATF اينقدر بد و زشت است كه آنان مي‌گويند، پس اجازه دهيد شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت آن را رد كنند. ولي هميشه آنقدر احتياط كنند كه اگر آنان تأييد كردند، خيلي روح و روان خودشان خراب نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۳
دخالت در بازار ارز اشتباه است آنهم برای حدود یک درصد ارز مورد نیاز کشور ، باید اجازه داد ریال و دلار به نقطه تعادل خود برسند البته عوامل سیاسی و اقتصادی و همچنین امید به آینده تاثیرات خود را خواهند داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
آخه وزیر. راه شهرسازی که دوسال حقوق مهندسان دنظامهندسی رو تغییر نداده اوکار به جای رسونده که کاشی کار از یک مهندس بیشتر پول میگیره بعد فکر کامیون دارها مثل مهندسان هستند صدا شون در نمیاد
تو رخدا سکوت کنید که اگه شما تو هیات وزیران نباشی نود درصد مشکلات مملکت حل هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
نظر ندی نمیشه پس چرا راوبا در زمان بحران مالی دخالت کرد و کلی وام داد به شرکت های در حال ورشکستگی بابا دست بردارید
آمار خودکشی ایران رو با آلاسکا مقایسه کردید یا با ونزولا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
اینکه شما از وضعیت فعلی ایران ناراحت هستید دلیل نمی شود آمارهای جهانی را زیر سوال ببید.
داکیومنت ها و اسناد جهانی نشان از پایین بودن خود کشی در ایران دارد
ژاپن و کشورهای اروپایی بالاترین آمار خودکشی را دارند.
الان حتما جواب خواهی داد از شدت خوشی خودکشی می کنند!!
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
ما هر روز داریم میمیریم دیگه نیازی به خودکشی نیست
روحانی عامل این روز سیاه ریال و سکه رکود بارار است.
آقای رئیس جمهور اگه قاطعیت و شهامت داشت که کار به اینجا نمی رسید. حتی اگه دولتی با این خدم و حشم و هزینه های سرسام‌آور نداشتیم باز وضع مملکت بدتر از این نمیشد.
سلام تابناک اگر با قبول برجام وnpt کلاه گشادی سرمون رفت پس یذاریم دوباره مجددا ازسوراخی دیگر وشدید تر تحت FATF گزیده شویم دربرجام و...دلسوزان انقلاب فزیاد زدند و رهبری شروطی گذاشت به کدوم عمل شد
مگر چند درصد دلار در دست مردم و بازار است!؟ مردم خوب می دانند و میفهند حداقل 90درصد دلار در دست دولت است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
بالا بردن قیمت ارز کار عمدی خود دولت بود و با اینکار از فروش دلار های خود کسری شدید بودجه و پولهای اختلاس شده صندوقها و یارانه ها را زنده کرد و از طرفی از خروج ارز برای مسافران و خریداران ملک در خارج از کشور به میزان زیادی جلوگیری کرد
اگر مخالفین fatf راهکاری دارند که ارتباط بانکها را با بانکهای کشورهای دیگر قطع نمی کند باید به حرف انها توجه کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| India |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
راهکار کجا بود.میگه با برجام شد۱۸۰۰۰.نخیر با برجام شد ۳۸۰۰با بهم خوردنش شد ۱۸۰۰۰
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
داداش شما كجا ديدي حضرات براي چيزي راه حل داشته باشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
زمانی که برجام هم شکست نخورده بود شده بود هفت هزار کذب نگید دوما هنوز برجام نیمه جان زمان احمدی نزاد که کنترل کرد نزاشت بشه 5 هزار تومن اخه چرا باید کشور انقد به دلار وابسته باشه به یک پول کثیف خب با یوان یورو روبل کار کنه ولی برخی دنبال چیز دیگه هستند
ارز و سکه را نهادها و بانکهاي وابسته به نهادهاي خاص با رانت و دپوي آن به اين روز انداختند بانکي که نرخ کفايت سرمايه اش منفي بود الان سرمايه افزايشي هم دارد ضمن اينکه موسسات اختلاسگر که البته دستهاي پيدا و نهان عده اي خاص نيز در شکل گيري آنها بي تاثير نبود با غارت سپرده هاي مردمي از بودجه بيت المال پرداخت شد تا نقدينگي عامل ديگري در التهاب بازار ارز و سکه و ... گردد
شیخ حسن روحانی که به تازه گی ازآمریکا برگشته تصورمیکند بازی کردن باکلمات و ادعاهای چون منزوی کردن آمریکا خواهدتوانست برمشکلات عدیده اقتصادی که با ناکارامدی دولتش موجب گردیده خواهدتوانست افکارعمومی اکثریت ملت را همچون 5سال گذشته تغییر دهد ولی متاسفانه مشکلات عدیده اقتصادی آنچنان فشاری براکثریت ملت واردنموده که اینگونه حرکات نتیجه ای ندارد
هنوز تحریمها شروع نشده وازیک سال قبل ازشروع آن دولتی که با آب وتاب اعلام میکند آمریکا رادرسازمان ملل منزوی نموده اقتصاد کشور به ورشکستگی رسیده و استخوانهای اکثریت ملت ایران زیر فشاراقتصادی خرد شده
رساندن ارزش دلاراز3000تومان به بالای 17هزارتومان فقط ازعهده شیخ حسن روحانیبرمی آید
واقعا چه کسی تصورمیکرد بارفع تحریمها وآزادشدن بیش از150میلیارددلارازاموال بلوکه شده وافزایش قیمت جچهانی نفت از45دلاربه بیش از80دلار اکثریت ملت ایران به زیرخط فقر وفلاکت خواهندرفت وارزش پول ملی به بی ارزشترین ارز جهان تبدیل خواهدشد و مقامات ووزرا بادریافتیهای هنگفت در نازونعمت وبازنشستگان وکارمندان وکارگران با دریافتی حداقل حقوق وکفاف نبودن هزینه های سرسام آور با حقوق دریافتی در مدت 5سال دوره روحانی به ذلت خواهندافتاد
این روزنامه جمهوری دوباره شروع کرد به گیر دادن به همه به غیر دولت
دولتی که تحت عنوان امید وتدبیر بسرکارآمد وباوعده 24میلیون رای ازملت گرفت آنچنان ضربه ای به اقتصاد کشوروملت وارد نمود که دشمنان باهزینه چند میلیاردی نمیتوانستد اینقدر حس بی اعتمادی و نارضایتی مردم را فراهم نماید باید گفت روحانی مجکریم
چه مقایسه مسخره ای
این معاهده کل مراوده بانکی تحت پوشش قرار می دهد ولی ان چی قربان؟!
همینکه شیخ حسن روحانی بامنزوی کردن آمریکا دربین کشورهای اروپایی ارزش دلاررااز3000تومان به بیش از 17هزارتومان رساند باید نشان افتخاربه ایشان داده شود
اصولا بی تدبیریهای دولت روحانی در بالارفتن ارزش دلاروسایر ارزهای خارجی در مقابل ارزش پول ملی نقشی نداشته این استکبارامپریالیسم بوده که ارزش پولهای اجنبی رادرمقابل پول ملی بالامیبرد
برای اداره مملکت به افراد صادق لایق باسواد نیاز است نه .....
جناب شیخ حسن روحانی درمدت 5سال عمر دولتش دلارآمریکا رااز3000تومان به بالای 18هزارتومان رساندحساب کنید پس از3سال ازپایان عمردولتش ارزش دلار چند تومان خواهدشد و چند میلیون بازنشسته وکارمند زیرفشاراقتصادی سکته خواهندکرد
واقعا کدامیک از24میلیون رای دهنده به روحانی تصورمیکردند باوجود رفع تحریمها و آزادشدن بیش ازیک صدمیلیارددلارازاموال بلوکه شده ودوبرابرشدن قیمت جهانی نفت و افزایش تولید وفروش نفت به میزان سه میلیون بشکه و عواید نجومی ناشی از فروش دلاروسکه وضعیت اقتصادی 80درصد ملت به وخامت فعلی بکشد و کارمندان بازنشستگان برای تهیه مایحتاج زندگی شرمنده خانواده هایشان باشند و بجای امید به آینده آرزوی مرگ نمایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
یه متر اتوبان نساخت دهتا مسکن نساختن همه چی نابود شد به جاش کنسرت هست
رفراندوم تنها راه نجات
آقای رییس جمهور پوشک بچه بخوره تو سرم شیر و قطره و دارو بکنار با اینهمه گرانی فکر کردی چشم من و امثال من به 45 هزار تومان یارانه نوزادمان بود که آنرا هم قطع کردید آقای رییس جمهور فکری کن جمع کردن این اوضاع کاری ندارد مگر جنگ نیست پس چرا از بازوان نظام ارتش و سپاه کمک نمی گیری جناب رییس جمهور میخواهی اوضاع را در یه چشم بهم زدن در فردای کاری 97/7/9 به ثبات کامل برسانم تو رییس جمهوری و من یک فرد عادی
مثبت ومنفی؟؟؟؟
درستش اینه بگی چه کسانی ریال رابه این روزانداختن؟جوابش روهمه میدانند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر