بازدید 3957

مدارس ایران از دنیای امروز ۷۰ سال عقبند

کد خبر: ۸۳۸۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷ 29 September 2018

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه روش‌های مدارس ما از دنیای امروز ۶۰ تا ۷۰ سال عقب‌تر است، گفت:‌ اگر یک فرد بدون داشتن مهارت‌های معلمی علامه دهر هم باشد، معلم موفقی نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدمحمد بطحایی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان جدید دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: این دانشگاه باید هیئت اندیشه‌ورز برای آموزش و پرورش باشد. مسیر تحول در آموزش و پرورش به دلایل مختلف از جمله اینکه مخاطبان آن انسانها هستند، لایتناهی است.

وی افزود: از آن جهت که مخاطبان آموزش و پرورش انسانها هستند نمی‌توانیم هیچ گاه ادعا کنیم که تحول در آموزش و پرورش پایان یافته است. این وزارتخانه باید همواره به دنبال یافتن روش‌های جدید با هدف انطباق نیازهای فردی و اجتماعی دانش‌آموزان باشد و یکی از سخت‌ترین کارها در دانشگاه فرهنگیان برای پاسخگویی به نیازهای آموزش و پرورش، به‌روز شدن منابع و استفاده از یافته های جدید علمی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر اینگونه نباشد دائم به ما می‌گویند شما دانش‌آموزان را که باید برای فردا آماده شوند برای امروز تربیت می‌کنید آن هم با استفاده از منابعی که مربوط به گذشته است. به همین دلیل خروجی‌های آموزش و پرورش نباید با نیازهای روز جامعه بیگانه باشند.

بطحایی ادامه داد: هم اکنون یکی از نقدها به آموزش و پرورش این است که کالایی را تولید می‌کند که مورد نیاز دانش آموزان نیست، سند تحول مسیر حرکت آموزش و پرورش را در بخش‌های مختلف طراحی کرده است و به طور دقیق گفته برنامه درسی و آموزشی ما باید به چه صورتی باشد و نیروی انسانی مورد نیاز با چه اهدافی آماده شوند. اما نباید با این خیال که سند تحول را داریم احساس کنیم نیازی به اصلاح وجود ندارد بلکه هر روز باید عملکرد خود را بررسی، مشکلات را رصد و برای رفع آن تلاش کنیم.

وی عنوان کرد: توانمندی یک معلم در گرو داشتن شایستگی لازم است که بخشی از آن مربوط به حوزه دانش است. شما دانشجو معلمان بعدها در کلاس درس دانش‌آموزانی را خواهید داشت که ممکن است به لحاظ دانشی از معلم جلوتر باشند و سوالاتی را بپرسند که شما در دوره تربیت معلم به آن نپرداخته باشید.

وزیر آموزش و پرورش گفت: محور دوم شایستگی‌های مورد نیاز یک معلم مربوط به مهارت‌هایی است که فرد به عنوان معلم باید داشته باشد، بخشی از این مهارت‌ها به هوش و علاقه و بخشی به شوق پیشرفت مربوط است. مهارت‌های معلمی را باید به خوبی فرا گرفت البته بخشی از این مهارت‌ها در کتاب‌ها نیست و در جریان کاروروزی و تبادل تجربه با معلمان پیشکسوت به دست می‌آید.

بطحایی افزود: اگر یک فرد بدون داشتن مهارت‌های معلمی علامه دهر هم باشد، معلم موفقی نخواهد بود و نمی‌تواند روش‌های یاددهی ویادگیری را به خوبی اجرا کند.

وی بیان کرد: روش‌های یاددهی و یادگیری در مدارس ما از دنیای امروز 60تا70 سال عقب است و متناسب با نیازهای بچه‌های امروز نیست. بنابراین یکی از ضرورت‌های شغل معلم ایجاد شایستگی در معلمان و کسب مهارت معلمی است که اهمیت آن از مباحث دانشی بیشتر است. به این دلیل است که برخی می‌گویند یک معلم با مدرک لیسانس که دارای مهارت معلمی است به مراتب از یک فرد با مدرک دکتری ارزشمند‌تر است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سومین محور در شایستگی معلمان بحث توانمندی آنهاست. معلم خسته و افسرده که قدرت به کارگیری مهارت و دانش‌ها را ندارد به درد ما نمی‌خورد، معلم باید با نشاط و شاد به کلاس درس برود. آموزش و پرورش زمانی می تواند مسیر تحول را طی کند که معلم شایسته داشته باشد در غیر این صورت جز طرح‌های مفصل برای تحول که فقط بر روی کاغذ باقی می‌ماند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

بطحایی گفت: امسال مراکز تربیت معلم از حیث کمی پذیرش دانشجوی خوبی داشتند اما معلم باید در کلاس درس دانش‌آموزان را بشناسد یعنی بداند که آنها از چه طبقه اجتماعی هستند، چه آسیب‌هایی آنها را تهدید می‌کند و در خانه با چه مشکلاتی روبرو هستند حتی نگاه یک معلم به دانش اموز تأثیر عمیقی در شخصیت و روح و روان او در آینده خواهد داشت.

وی تأکید کرد: رفتار معلمان در کلاس درس و برخورد با دانش‌آموزان کار دشوار و پیچیده‌ای است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان