بازدید 18082
مردم تنها ۰.۵ درصد از دلار‌های خود را به بانک‌ها سپردند؛

چرا دلار‌ها از خانه‌ها خارج نمی‌شود؟

بانک مرکزی در سوم شهریور ۱۳۹۷ طی بخشنامه‌ای، مقررات و شرایط سپرده گیری ارزی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. به تازگی بانک مرکزی اعلام کرده است که طرح سپرده گیری ارزی با استقبال روبه رو شده و حجم سپرده‌های ارزی از ۱۰ میلیون دلار گذشته است. طبق اطلاعات موجود حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار ارز در خانه‌ها ذخیره شده است. پرسش این که چرا هنوز مردم رغبتی به خروج ارز خود از خانه و سپرده گذاری آن‌ها نزد بانک‌ها ندارند؟
کد خبر: ۸۳۸۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸ 29 September 2018

چرا دلار‌ها از خانه‌ها خارج نمی‌شود؟بانک مرکزی در سوم شهریور ۱۳۹۷ طی بخشنامه‌ای، مقررات و شرایط سپرده گیری ارزی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. به تازگی بانک مرکزی اعلام کرده است که طرح سپرده گیری ارزی با استقبال روبه رو شده و حجم سپرده‌های ارزی از ۱۰ میلیون دلار گذشته است. طبق اطلاعات موجود حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار ارز در خانه‌ها ذخیره شده است. پرسش این که چرا هنوز مردم رغبتی به خروج ارز خود از خانه و سپرده گذاری آن‌ها نزد بانک‌ها ندارند؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بانک مرکزی در سوم شهریور 1397 بخشنامه سپرده گیری ارزی را به بانک ها ابلاغ کرد. در این بخشنامه هشت بندی آمده بود: بانک مجاز است نسبت به سپرده گیری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار از اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیردولتی با تضمین بانک مرکزی اقدام کند. بانک مرکزی تضمین می کند که اصل و سود وجه ارزی سپرده گذاری شده پس از یک سال به صاحب سپرده بازگردد. در صورت درخواست تمدید و موافقت بانک، یک سال دیگر این سپرده گذاری ارزی تمدید می شود. میزان سودی که سپرده گذار ارزی، سالانه برای یورو، درهم و دلار دریافت خواهد کرد به ترتیب 3، 2 و 4 درصد خواهد بود و کارمزد عاملیت بانک نیز 0.3 درصد نسبت به حجم سپرده های دریافتی در پایان دوره سپرده گذاری است. در صورت درخواست ابطال سپرده ارزی توديعی قبل از سررسيد، نرخ سود ساليانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به ترتيب 1، 0.5 و 1.5 درصد خواهد بود و به سپرده‌ های ارزی کمتر از يک ماه سودی تعلق نمي‌ گيرد.

چرا دلار‌ها از خانه‌ها خارج نمی‌شود؟

حالا پس از گذشت حدود 34 روز از ابلاغ این بخشنامه، بانک مرکزی طی اطلاعیه ای از افزایش حجم منابع سپرده ویژه ارزی خبر داده و اعلام کرده است: حجم سپرده های ارزی از 10 میلیون دلار گذشته است.

هر چند بنا به اطلاعیه بانک مرکزی، طرح سپرده گیری ارزی بانک مرکزی با استقبال رو به رو شده، باید گفت این حجم اعلام شده، تنها 0.5 درصد از دلارهای خانگی را پوشش می دهد، چون بنا بر آمار ارائه شده توسط غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در 29 بهمن 1396، ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار ارز خانگی وجود دارد؛ بنابراین، هنوز 99.5 درصد از دلارها به سمت بانک ها روانه نشده اند.

پرسش این است که چرا به رغم تمام ریسک های موجود نگهداری ارز در خانه ها، هنوز مردم آن گونه که باید دلارهای خود را به بانک ها روانه نکرده اند؟

بررسی ها نشان می دهد، سه دلیل عمده برای این موضوع وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

نخستین و عمده ترین دلیل عدم استقبال مردم به بی اعتمادی آن ها به بانک ها بازمی گردد. در گذشته بانک ها اقدام به سپرده گیری ارزی از مردم کرده، ولی در هنگام تحویل این سپرده ها به مردم، آن ها را ریالی تحویل داده بودند. موضوعی که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری مورخه 15 مرداد 1397 به آن اشاره کرد و گفت: برخی از بانک ها در گذشته در مورد سپرده های ارزی به مردم جفا کردند. البته برای آن که این اتفاقات گذشته پیش نیاید همتی در همان برنامه به مردم اطمینان داد که این بار بانک مرکزی سپرده های آن ها را تضمین خواهد کرد و آن ها می توانند از سپرده های ارزی خود سود بگیرند و ارزش روز دارایی خود را حفظ کنند.

دومین دلیل عدم استقبال مردم از سپرده گیری ارزی بانک ها، به وضعیت نرخ دلار در بازار آزاد باز می گردد. هم اکنون وضعیت ارز در بازار آزاد به گونه ای است که به جریان انداختن ارز در این بازار سود بیشتری از سپرده گذاری آن در بانک ها دارد. به همین منظور بیشتر مردم ترجیح می دهند ارز خود را در بازار آزاد به جریان بیندازند تا آن را در سپرده های ارزی بانک ها محبوس کنند.

سومین دلیل نیز به کم کاری و آگاهی ناکافی بانک ها در این زمینه بازمی گردد؛ موضوعی که بانک مرکزی نیز به آن اذعان و در اطلاعیه اخیر خود ذکر کرده است: آمادگی تدریجی بانک ها برای اجرای این طرح و عدم اطلاع رسانی کافی آنها موجب شد این طرح با اندکی تأخیر عملیاتی شده و منابع آن رشد کند.

به هر صورت اندکی زمان نیاز است تا بخشی از مردم دوباره برای سپرده گذاری ارزی به بانک ها اعتماد کنند. البته باید بانک مرکزی سعی کند برای بیشتر شدن جریان ورود دلارهای خانگی به سمت بانک ها در ابتدا به مقابله با نرخ ارز در بازار آزاد برخیزد و آن را کاهش دهد و سپس بانک ها را در زمینه جذب سپرده های ارزی توجیه نماید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۹۴
با سلام تابناک عزیز جواب سوال شما خیلی کوتاه و شفاف است و نیاز به توضیح نمی باشد ،مردم به مسئولین اعتماد ندارند ،تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
این اوضاع نرخ ارزها نمی تواند پایدار بماند همانطور که پس از خشکسالی مفرط عموما سیل جاری میشود نرج ارز نیز ناگهانممکن است سسقوط ٦٠ ی ،، ٧٠% بنماید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
دقیقا درست وکوتاه ودقیق.من۶۰هزاردلاردارم الان دوساله اما حاضرنیستم بدمشون بیرون.خداره شکرتونستم سرمایه ام رو حفظ کنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
برای جلب اعتماد مردم ابتدا باید جفای گذشته جبران شود. با صرف اطمینان دادن اعتمادی جلب نخواهد شد.
دلیلش فقط و فقط بی اعتمادی مردم به تمام مسئولینه وگرنه مردم حاضرن بدون بهره پول رو تو بانک بذارن تا کشورشون ثبات داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
مطمئناً مردم بیشتر از برخی !!! به وطنشان علاقه دارند .
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
وقتی مردم میبینند که نزدیک به 18 میلیارد دلار ارز 4200تومنی اختصاص داده شده به شرکتها واشخاص در چند ماه گذشته با بی تدبیری حیف ومیل شد واون شرکتها جنس رو گرفتند وبا دلار 10هزار تومنی وارد بازار کردند خوب مردم دیگه چطوری اعتماد بکنند به مسولین واین سیستم فرتوت رانت زای اقتصادی؟؟فلان نفر دراینقدر اختلاس کرد ودر رفت..یا فلان بانک وموسسه ورشکسته شد.خوب ملت این رو ببینند دیگه اعتماد کردن مشکل میشه
وقتی میبینند که کنترل قیمت کالاها انگار از دست مسولین در رفته مایوس میشند
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
دقیقا
اگردولت بتوانددلاربیش ازاندازه به بازارواردکندحتماقیمت ارزهاوسکه پایین خواهد امد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
لازم نیست بیش از اندازه دلار تزریق کند، فقط کافیست به مقدار پنجاه درصد سالهای گذشته به بازار دلار و ارز خارجی عرضه کند، دلار چنان کاهشی خواهد شد که احتکارکنندگان را به فکر فروش می اندازد
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
اگه داشته باشه !
آزموده را آزمودن هم خطاست هم جفاست.
به بانکها اعتمادی نیست
بانکها و خودروسازان از یک قماشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
احسنت.40 سال فکر کنم فرصت مناسبی بود که مسئولین خودشونو نشون بدن.دیگه اعتمادی نیست...
بهتر بود سوال میکردید: چرا دلار و یورو ... از صندوق بانک مرکزی خارج نمیشود برای تامین نیازهای روزانه تجار و مردم؟؟ چون دولت خودش ترسیده، و دست به ذخایرش نمیزند. از مردم عادی چه توقعی دارید؟ اصل کار تغییر در سیاست خارجی است. ما باید به اندازه قدرتی که داریم هدف گذاری کنیم. و نه بیشتر ...

آیا الان خوشحال هستید که سهم فروش نفت ما کمتر بشه و عربستان که رقیب ایران است صاحب این سهم و بازار فروش بشه؟! وقت آن نیست اصلاحات و حتی تغییرات عمده در سیاست خارجی خود بدهیم؟
اگر دلارها توی خونه ها هستن پس این دلارفروشان و دلارخران با گدوم دلار قیمت اون رو بالا و پایین میکنن .
گذشتن ارز در بانک ریسک های خاص خودش را دارد و سود برای این ریسک ها کم است و محدودیت برداشت روزانه یکی دیگر از مشکلات است اگر این ارزها را میشد مثل ریال از یک حساب به حساب دیگر جابجا کرد انگیزه بیشتری برای بازکردن حساب ایجاد میشود
عدم اعتماد.

شمامذاکره کن....اگه دلار نشد 7 هزارتومان تو یکهفته.
دلیل اصلی اینه که ما مردم به این مسئولان ناکارآمد اعتماد نداریم
مردم اعتماد نمی کنند
والا روبل روسیه بهتر از دلار آمریکاست. بانک مرکزی اراده کنه، بنده حاضرم نفت از بانک مرکزی بخرم، و بجاش روبل روسیه بسته بسته بفرستم ایران. هیچ دستمزدی هم نمیخوام. کمک به اقتصاد کشور باعث افتخاره
پاسخ ها
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
مثل بابک زنجانی حرف می زنی، :-)
تابی جان روی ریاضیت کار کن
ذخیره دلار به خاطر حفظ ارزش سرمایه و عدم وجود اعتماد به بانکها میباشد . انتظار سپردن ارزها به بانک بیهوده است، اگه اعتماد باشه که اصلا نیاز به خرید ارز نیست...
مردم ایران باید از مردم یمن یاد بگیرند، بجای لباس به خودشان لنگ می بندند، و یک دست اسلحه دارن و دست دیگر مقداری نان خشک در مقابل دشمن خارجی مقاومت میکنند. ما که کمتر از آنها نیستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
شما بفرما در کانادا لنگ ببند بعد به بقیه توصیه کن
ناشناس
| Saudi Arabia |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
اونجا حتما آقازاده هاشون زندگی لاکچری در خلرج از کشور ندارند و مسئولینشون در کاخهای زعفرانیه و الهیه مثل پادشاه زندگی نمی کنند
اونجا حتما پست ومقامهای دولتی نصیب خودی ها و فک و فامیل نمی شه و حقوقهای نجومی نمی گیرند و وامهای بی بهره و بلاعوض به خودی ها داده نمی شه
خلاصه حتما اونجا اعتماد هست
اونجا حتما مسلمانی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
آنجا همه مثل هم هستند نه آقازاده پورشه سوار و مردم عادی لنگ پوش
ناشناس
| Canada |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
خودت اول برو
ناشناس
| Canada |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
مردم ایران یکبار اینکار را کردند، مسولان نارو زدند به مردم و کشور
چون اعتماد نباشد ....
ناشناس
| Canada |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
شما از کانادا برای مردم داخل ایران نسخه می پیچی؟! منم کانادا زندگی می کنم ولی برای مردم ایران تعیین تکلیف نمی کنم!
چون آقایان اسفند سال گذشته دلار 4200 تومانی را می گفتند نخرید که ضرر می کنید. بعد دست کردند در جیب ما و ارزش پولمان را به خمس تقلیل دادند. پولی که از جیب ما رفت را چه کسی برمی گرداند؟ آیا به همچین کسانی می شود اعتماد کرد؟
خیلی جالبه که در همون روزها که نرخ سود ارز مشخص شد اومدم نوشتم کیا دارند اقتصاد مملکت رو اداره میکنند و نوشتم این طرح شکست می خوره. این نشون میده اینها از آدم عادی هم کمتر میفهمند.
چرا چسبیدین به ارز دست مردم ؟ چرا ارزی سرقتی از کشور که در حساب های شخصی خارجی گذازاده ها ذخیره شده به کشور بازگردانده نمی شود؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
آفرین
دیگر اعتمادی به سیستم بانکی کشور و مقامات کشور ندارم .... پس انداز عمرم در چند ماه نابود شد....
یک سوال! چرا باید مردم به حرفهایی که می شنوند اعتماد کنند؟
مردمی که دلار دارن تا وقتی این جو روانی افزایش وجود داره با حرص و ولع مدام منتظر سود بالاتر و بالاتر دلشونو لیف میزنن غافل از اینکه بحدی قیمت مصنوعیه و با توان خرید جامعه فاصله داره که با یک شوک غیرمنتظره بناگهان فرومیریزه و خیلی از طمعکاران رو خونه خراب میکنه . عین سازه های ماکارونی که هی بار میذارن و میذارن تا بیکباره عین پودر میاد پایین . دولت داره دلارهای خودشو ( عین سکه ) توسط دلالها تزریق میکنه بازار تو این قیمتهای افسانه ای و نجومی . بعد با کوچکترین گشایش وقتی سیل ارز سرازیر شد تو بازار و قیمت اساسی سکته کرد قسمت اعظم این نقدینگی قیچی میشه و از بین میره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
بشین به امید اون روز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
تخیل های شیرین
ناشناس
| Germany |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
جالبه ناشناس اولی گفته بشین به امید اون روز ولی چند روز نشده دلار داره به شدت میاد پایین ، تحلیل دوستمون کاملا درسته نقدینگی قراره با این روش از بین بره
فقط دارند برای جیب و دارایی مردم نقشه می کشند!
دولت امروز ایران همانند پدر معتادی است که به فرش زیر پای کودکان نیز رحم نمی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
دمت گرم تابناک! فکر نمیکردم این نظرم رو تایید کنید.
بیگ لایک
برای اینکه سیستم جامع مالیاتی نداریم .
متاسفم

تا زمانی که وزیر اقتصاد توانمند و نترس نباشه همین آش و همین کاسه.
ما مردم ایران به خاطر ندانم کاری ها و بی تدبیری هایی که از ما سر زده و باعث گرانی و تورم شده و خاطر عزیزان مسئول را مکدر کرده، از شما مسئولین خدمتگزار، جان بر کف و ساده زیست پوزش می خواهیم. ببخشید که با تنگ نظری تمام، دلارهای زیر بالشت و متکی و طلاهای زنانمان را به پیشگاه مسئولین محترم تقدیم نمی کنیم.
امیدواریم توفیقی نصیبمان شود و جهت توبه و ادای نمازهای با کیفیت به سرزمین معنوی کانادا مشرف شویم. باشد که به راه راست هدایت شویم.
با آرزوی توفیق روزافزون تر برای مسئولین دولتی و نمایندگاه مجلس
جمعی از ملت پشیمان ایران
بنظر من رهبری در این موضوع ورود کنند . ایشان اگر بفرمایند که مردم دلار ها را وارد بازار کنند حتما مردم تمامی دلارها را به بازار می آورند و مشت محکمی خواهد بور بر دهان استکبار جهانی که بفهمند مردم گوش بفرمان رهبر هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
آره..این یک حرف حساب است
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
شما که اینقدر مطمئنی تو کانادا چیکار میکنی؟ یا چرا از فیلتر شکن استفاده میکنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
باش
به فرض محال هم که مردم پولهاشونو بدن اقتصاد درست میشه؟ چند روز بعدش یه نفر با همین پولای مردم در میره...
کی جرات داره بگه من دلار دارم .وقتی مشکلات ارزی را به گردن خریداران ارض می اندازند ولو برای حفظ سرمایه .معلومه می ترسن وگرنه بانک که امن تر وسود هم با همان ارز میده چی ازاین بهتر
اول از همه بانکهایی که جفا کردند ما به التفاوت جفای خودشان را بدهند تا اعتماد مردم برگردد
حقوق حزب الله دیر شده یا سطح اختلاس خون مسئولین پایین افتاده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
ایول دمت گرم
یه بار دلارهام رو زمان احمدی نژاد دادم بانک برا هفت پشتم بس بود،بهم تومن دادن اونم با نرخ خیلی کمتر از خرید خودم.خلاصه الانم دلاری که خریدم ۱۲ تومن رو بزارم بانک بعد از دو سال بخوان با دلار جهانگیری باهام حساب کنن؟آدم عاقل از یه سوراخ یه بار نیش میخوره
مالیات عامل اصلی است دولت در طرح فروش سکه نیز بعدا اعلام کردند از خریداران مالیات اخذ میکنیم اعتماد مردم به سیاستهای دولت سلب شده ؟؟؟؟ مهمترین سرمایه دولت سرمایه اجتماعی است
این کار به صرفه نیس در کوتاه مدت معادل ریالی همان پول در بانکها سود 20درصدی دارند و مثلا سود 4درصد یورو به صرفه نیس مگر اینکه دولت خود می داند که در زمان تحویل، قیمت ارز این میزان اختلاف را پر می کند مثلا برای یورو برای جبران سود 20درصد ریالی به بالایی 24هزار تومن خواهد رسید
به نظر شما چرا مردم باید به دولت اعتماد کنن و پولشونو بزارن توی بانک !!!!
کدام وعده و یا حرف دولتیها واقعی و درست بود ؟؟؟!!!!
ملت مادی پرستند منتظرند گران شود وقت که بانک ها رباخوارند مردم هم متنتظرنذ بیشتر سود ببرند نه اهل تسنن و نه مسحی و نه کمونیست و نه یهود و نصار و. نه زرتشت هستند اینها شیعه فقط و فقط شیعه که خودم یکی از انها هستم رباخواریم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
از خودت مایه بذار. منم شیعه هستم و آه در بساط ندارم که بخوام رباخواری کنم. مطمئنم حداقل 1000 دلار تو بالشت قائم کردی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
چرت نگو. رباخوار که شیعه نیست. ادای شیعیان رو درمیاره. حالا هر جا و هر چند تا که باشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
کافر همه را به کیش خود پندارد
من پنجاه ملیون تو حساب داشتم بدون نیاز بهش و می‌دانستم سکه گران میشه و نخریدم چون این پول ها را حلال و حللال نمیدانم اگه خریده بودم الان شده بود ۲۰۰ ملیون و پشیمان هم نیستم
در طی مدت چهل سال که دولت جمهوری اسلامی دست بر روی اقتصاد گذاشت ،و همهٔ اموال دولت ،و دولتمردان حکومت سابق را ضبط نموده بجای اینکه اموال را بخزانهٔ کشور بازگرداند آنرا بصورت نهادهایی برای مقاصد خاص خود در اختیار گرفت ،و هر دولتی پس از تب انقلابیگری ،اما بظاهر انقلابی ،از آن ثروت عظیم بهره گیری نمودند ،، باعث نابودی اقتصاد در کشور شدند ،؟ در طی مدت هشت ماه بیش از پنحاه میلیارد دلار ارز ،و حدود هفتاد میلیون قطعه سکهٔ طلا ،و نزدیک نود هزار کیلو طلا از پشتوانهٔ ریالی کشور نابود شد ؟،،،
تحلیلت اشتباه هست.
اولا فقط بانک ملی بود که این جفا راکرد.
اگر ارز در بانک های معتبر باشد اولا ارزشش خفظ می شود مخصوصا اونایی که قبلا خرید کردند و نیز یک سود هم با هم اسکناس می گیرند.
ضمنا دولت و صدا سیما تبلیغات و آگاهی رسانی را به گردن بانکها نیاندازید . سهم شما رسانه ها در این کارملی کجاست.
یا شاید دنبال عباس میرزا هستین که تبریزی ها به ویاعتماد کنند و هر چه طلا دارند به کوره بریزند . رسانه ها باید مثل اقتصاد علمی رفتار کنید و خودتان را کنار نکشید
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
بانک ملت هم همین بود. بقیه بانکها هم محدودیت توی برداشت روزانه اعمال کرده بودن.
یعنی واقعا علت را نمی دانید مردم به دولت دروغگو چرا باید اطمینان کنند
‌وقتی بانک مرکزی تعهد خود نسبت به پیش خریده سکه رو عملی نمی کنه و بعد مالیات ۲۵ درصد می‌گیرد !! و اسامی خریداران را مثل مجرم پخش می کند ، اعتمادی دیگر نیست
وقتی بانک با نظارت بانک مرکزی در حق مردم جفا کرده بانک مرکزی هم با نظارت ؟؟؟؟؟ به راحتی در حق مردم جفا خواهد کرد.
بهتر است مردم نگاهی به زندگی بزرگان خود بیاندازند.
مگر فراموش کرده اند که امام خمینی فرمودند به دنبال مادیات نباشید...به فکر معنویات باشید
امام راه را برای ما مشخص کرده . بهترین راه حل بازگشت به خط امام است
پاسخ ها
ناشناس
| Saudi Arabia |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
مسئولان و خودی ها چنان به زندگی اشرافی و حقوق مزایای نجومی عادت کرده اند که این شرایط را حق خود می دانند
با کمال وقاحت می گویند 27 میلیون حقوق ماهیانه ی من چیزی نیست خیلی ها دارند ماهیانه 45 میلیون می گیرند !
بی خیال مردم بیکار
بیخیال اونهایی که با حداقل حقوق مصوب زندگی می کنند
بی خیال بازنشسته ها
بخور بخور و رانت و دزدی و وامهای بلاعوض و کم بهره و خانه های اشرافی و ماشین های لاکچری خود و خانواده آنها که از سفره انقلاب نصیبشان شده پیش چشمشان حق قانونی آنهاست و دنبال لقمه های بزرگتر هستند که از بقیه عقب نمانند
بی خیال اکثریت مردم که در حلقه ی خودی های نورچشمی جا ندارند
به کجا بازگشت کنند
برای چی بازگشت کنند
؟؟
چرا شفاف صحبت نمیکنید . کدام مردم . مردمی که اکثریت بدنبال معاش روزانه خود هستند و پس اندازی ندارند چه برسد به دلار . پس بگویید نود درصد نقدینگی و دلار دست ان چهار یا پنج درصد است که زورتان بهشون نمیرسد و افتصاد ایران را در دست دارند. اینها منافقین هستند که ظاهرشان با نظم اما در عمل و در خفا مخالف هستند
مردم بارها به وعده هايى مثل الان اعتماد كردند و ارزهاى خود را در بانكها گذاشتند ولى با نامردى و طمع بانك مركزى روبرو شدند و ابدا اعتما دوباره نخواهند كرد .
تنها شايد !! اگر بانك مركزى اعلام كند كه هركسى قبلا حساب ارزى داشته و بناحق بجاى أرز باو ريال پرداخت شده، مى تواند به بانكها مراجعه و أرز خود را دريافت كند ، شايد مردم دوباره گول بخورند.
البته با اين سودهاى مسخره ٣ يا ٤ درصدى هم مردم ديگر ريسك نمى كنند مگر اينكه مقدار سود بالأى ١٠ درصد برسد. البته بانك مركزى بايد در قراردادهاى جديد معلوم كند كه اگر باز هم ارزهاى مردم را بالا كشيد ، ملزم خواهد شد كه مقدار معتنابهى خسارت پرداخت كند !!
دولت هم خدا را مى خواهد هم خرما را و اين شدنى نيست پس بهتر است تا كار از كار نگذشته يه فكر اساسى بكند و حتى شخص روحانى در يك برنامه زنده از مردم دعوت كند تا ارزهايشان را به بانك بدهند
آقا این نقدینگی دست هر کی هست بیاره به دولت پس بده. کل موجودی بانکی بنده با احتساب پول کاغذی توی پول کیفم 90 هزار تومان هست. به نظرتون این هم جزء نقدینگی محسوب میشه؟ نکنه همین باعث تورم شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
نخیر عزیزم من کارمند بانک هستم امروز یک نفر به بانک مراجعه کرده بود ظاهرش را می دیدی فکر می کردی اومد بانک از مردم کمک جمع کند ، وقتی آمد پیش من دیدم 8000دلار داشت همراهش و می خواست سپرده ارزی باز کند که بنده نیز راهنمایی اش کردم ، لطفا به ظاهر افراد نروید.
آخه چرا باید اعتماد کنند که بعد هم با تبدیل 4200 تومانی دلار خود را پس بگیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عاقبت تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواره ای مروج اصلی فساد در جامعه و مشوق به زراندوزی و جمع آوری مال دنیا است همین است .
جواب کاملن مشخصه.عدم اعتماد
باغداری یک سال به میوه فروش محلشان میوه داد اما وقتی برای گرفتن طلبش مراجعه کرد میوه فروش طماع گفت او را نمی شناسد! باغدار بینوا می خواست به خانه برود که میوه فروش گفت توی دستمال چی داری؟ در دستمال باغدار 5 انار بود، میوه فروش گفت 2 تا از انارها خراب شده، از 3 تا انار سالم این مال من، این مال تو ، این مال من!
اگه بانک نگهبان خوبی بود ما که ریال مون پیشش
به یک باره ارزشش یک سوم نمیشد چه تظمینی برای دلار بقیه مردم وجود داره
کار دفعه قبل جرم بوده و شرکتی که بنده در آنجا کار می کنم را تا آستانه برشکستگی برد. چون برای حفظ ارزش پول پیش پرداخت تا خرید اقلام خارجی مورد نیاز پروژه اقدام به سپرده گذاری ارزی کرده بودند. در زمان خرید بانک بدلیل تحریم از انتقال پول به فروشنده سر باز زد و فقط ارزش ریالی 1226 تومانی مرجع را به حساب ریالی پرداخت کرد. لازمه اعتماد به همجین سیتمی حداقال جبران ریالی آن جرم واقع شده است. جراکه قیمت ارزصرافی برای انتقال در روز پس دادن معلوم بوده است. این کار دزدی بوده و گذشت زمان و یا دولتی بودن این بانکها چیزی از عواقب آن کم نمی کند.
باسلام ارزی که در دست آقازاده هاست بیشتر از ذخیره ارزی کشور است .طبق گفته تابناک پس آقازاده ها بیان سپرده گذاری کنن
به کشور ورشکسته و بانک های ورشکسته ترش امیدی نیست.
مردم اعتماد کردند بجای خرید سکه از بازار از بانک مرکزی سکه پیش خرید کردند با گران شدن سکه تمام تعهدات اولیه را دبه کردند اعتمادی نمی ماند. یا نباید سکه می فروختید یا باید تا آخر به تعهداتتان پایبند باشید.
هرکی شفاف عمل کنه مثل خریداران سکه از بانک مرکزی مالیات بر عایدی سرمایه ازش میگیرن.
من به بانک مرکزی اعتماد کردم بجای خرید دلار از بازار یا خرید ملک در کشورهای همسایه ...
پولم را دادم بانک مرکزی سکه در سررسید یکساله بگیریم دیدید چه بلاهایی سر ما آوردند.
عزیزان اینکار رو نکنین یکی از اقوام ما ارز دلاری توی بانک سپرده کرده بود ولی به اون نیاز پیدا کرد نه تنها به اون مبلغی ارزی رو پس ندادن بلکه با مبلغ 4200 تومان مبلغ ریالیش رو بهش پس دادن .
حتی به سایه خودم شک دارم. ادولف هیتلر.
تابناك عزير اگر خاطر مباركتان باشد دوهفته پيش جناب طيب اردوغان به مردم تركيه فراخوان داد تا بمنظور مقابله با تحريم هاي ظالمان آمريكا همه طلا و جواهر و دلار خود را به بانكها عودت داده و لير دريافت كنند تا ارزش پول ملي سقوط نكند و مردم تركيه نيز اطاعت امر كردند .
در ايران مسئولين از مردم خواستند تا در صف دريافت سكه و دلار دوليتي بايستند.

تفاوت مديريت را مي بينيد از كجا تا به كجاست؟؟؟/!!!!!
اين حركت نشان مي دهد كه مردم به مسئولين كشور اطمينان ندارند !!!!!!!
سلام
بفرمایید سود حسابهای ارزی را بالا ببرند و قول تحویل به ارز باشد مردم با کله تمامی ارزهایشان را به جای نگهداری در منزل و ... به بانکها می سپارند مانند سایر کشورها
کمی شما به مردم اعتماد بدهید تا مردم بتوانند اطمینان کامل حاصل کنند
دولت وقتی دلارشو ذخیره میکنه و نمیده تو بازار توقع دارین مردم بریزن تو بازار؟ تازه دلارشو بفروشه چی بخره ؟
عکس بنجامین فراکلین روی یه اسکناس چاپ کردند و ان اسکناس ۱۰۰ دلاری در بازار ارز ایران ۱/۷۰۰/۰۰۰تومان ارزش داره و با همین دلار یک اقتصاد جهانی را اداره میکنند
با سلام -ب
1_به نظر شما دلار فروشی که بعضی روزها به یمن دولت تدبیر وکلید یک میلیارد تومان درآمد دارد حاضر است برود سپرده بازکند ؟
2_ دولت با خریداران سکه وارز پارسال چه کرده است ؟از همه ان های می خواهد مالیات بگیرد ؟
دولت خودش نمی خواهد مردم در این کشور شفاف عمل کنند وگرنه تکلیف را مشخص می کرد
متاسفانه مسئولین ما یا خیلی ساده لوح هستند یا سوپر منافق و مغرض و مردم هم به این ها اعتماد ندارند .
با سلام
یک پیشنهاد برای بانک مرکزی دارم.
شرایطی فراهم گردد که بانکها قادر باشند که در صورت تمایل مشتریها حسابهای
کوتاه و بلند مدت انها به نرخ روز تبدیل به حساب ارزی شده و سود حاصله ماهیانه
بر حسب درخواست مشتری یا به صورت ارزی و یا به ریالی تبدیل و به مشتری
پرداخت شود ولیکن حساب اصلی به صورت ارزی باقی بماند.
بانک هنوز هیچ تضمینی نمیدهد که پول را به ارز به خودت برگرداند، آنطور که بویش به مشام میرسد همه چیز از این قرار است که بانک‌ها باز هم می‌خواهند ارز را بگیرند و بعد ریال بدهند آن هم به قیمت مسخره...

مردم! مردم! گول نخورید ، اگر مردند بیایند حساب ارزی باز کنند و تعهد بدهند که حداقل ارز خودت را به خودت برگردانند... سود نخواستیم!
نمی کنند این کار رو... پس جای اعتماد نیست....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار