بازدید 2195
۱
در نخستین هفته از مهرماه رقم خورد

رشد بیش از ۲۳ هزار واحدی شاخص کل بورس

بورس تهران روز‌های پاییزی را در فضایی مثبت و امیدوارکننده آغار کرد. به گونه‌ای که شاخص کل بورس پس از تعطیلات روز‌های پایانی تابستان، توانست در پنج روز کاری مهرماه، ۲۳ هزار و ۳۰۷ واحد جهش کند و از میانه کانال ۱۸۰ هزار واحد نیز عبور کند و باعث شد که بازار سهام نخستین هفته مهرماه را با ثبت رکوردی جدید و کسب بازدهی ۱۵ درصدی آغاز کند.
کد خبر: ۸۳۷۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵ 29 September 2018

بورس تهران روزهای پاییزی را در فضایی مثبت و امیدوارکننده آغار کرد. به گونه ای که شاخص کل بورس پس از تعطیلات روزهای پایانی تابستان، توانست در پنج روز کاری مهرماه، 23 هزار و 307 واحد جهش کند و از میانه کانال 180 هزار واحد نیز عبور کند و باعث شد که بازار سهام نخستین هفته مهرماه را با ثبت رکوردی جدید و کسب بازدهی 15 درصدی آغاز کند.

به گزارش تابناک اقتصادی، بورس اوراق بهادار اولین روز کاری در هفته گذشته و پس از تعطیلی ایام سوگواری را با روندی مثبت شروع کرد. به گونه ای که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه 31 شهریورماه ۹۷، با افزایش 3209 واحدی معادل 2.04 درصد به رقم 160 هزار و 538 واحد رسید. در این روز نماد معاملاتی فملی متعلق به ملی صنایع مس ایران، نماد همراه متعلق به شرکت ارتباطات سیار ایران، نماد شبندر متعلق به پالایش نفت بندر عباس، نماد اخابر متعلق به مخابرات ایران، نماد شپنا متعلق به پالایش نفت اصفهان، نماد فولاد متعلق به فولاد مبارکه اصفهان، نماد شتران متعلق به پالایش نفت تهران، نماد رمپنا متعلق به گروه مپنا سهامی عام و نماد مبین متعلق به پتروشیمی مبین، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. به این ترتیب در آخرین روز تابستان 97 با رشد 2.04 درصدی نماگر کل، معاملات بورس تهران در فصل تابستان با جهش 47.5 درصدی شاخص کل به پایان یافت تا بازدهی این بازار در نیمه نخست سال به بیش از 66 درصد برسد.

رشد بیش از ۲۳ هزار واحدی شاخص کل بورس

در دومین روز هفته برابر با اولین روز کاری از نیمه دوم سال، شاهد رسیدن شاخص به کانال تاریخی ۱۶۵ هزار واحد بودیم. بر این اساس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش 4533 واحدی معادل 2.82 درصد به رقم 165 هزار و 72 واحد رسید. در این روز، نماد معاملاتی فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، نماد همراه (شركت ارتباطات سيار ايران)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد اخابر (مخابرات ايران)، نماد تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين)، نماد شتران (پالايش نفت تهران)، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس)، نماد کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو)، نماد پارس (پتروشيمي پارس)، مبین (پتروشيمي مبين)، نماد وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌)، نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، نماد وامید (گروه مديريت سرمايه گذاري اميد)، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد وبملت (بانك ملت)، نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) و نماد حکشتی (كشتيراني جمهوري اسلامي ايران)، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

در سومین روز هفته نیز شاهد ادامه روند صعودی شاخص کل بودیم. به گونه ای که، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش ۳۵۵۲ واحدی معادل ۲.۱۵ درصد به رقم ۱۶۸ هزار و ۶۲۴ واحد رسید. در این روز، نماد معاملاتی فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، نماد ومعادن (توسعه‌معادن‌وفلزات‌)، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌) و نماد همراه (شركت ارتباطات سيار ايران) و نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

در چهارمین روز هفته، شاهد جهش حدود شش هزار واحدی نماگر کل بورس بودیم. به گونه ای که، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با افزایش ۵۹۹۳ واحدی معادل ۳.۵۵ درصد به رقم ۱۷۴ هزار و ۶۱۸ واحد رسید. در این روز نیز، نماد معاملاتی فارس متعلق به صنايع پتروشيمي خليج فارس، نماد فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان، نماد کگل متعلق به معدني و صنعتي گل گهر، نماد فملی متعلق به ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌، نماد پارس متعلق به پتروشيمي پارس، نماد تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين، نماد اخابر متعلق به مخابرات ايران، نماد کچاد متعلق به معدني‌وصنعتي‌چادرملو، نماد پارسان متعلق به گسترش نفت و گاز پارسيان، نماد وغدیر متعلق به سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌، نماد شتران متعلق به پالايش نفت تهران و نماد وامید متعلق به گروه مديريت سرمايه گذاري اميد، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در پایان معاملات روز سه شنبه، میانگین ارزش معاملات خرد سهام طی 10 روز معاملاتی اخیر، از یک هزار و 100 میلیارد تومان نیز فراتر رفت. این در حالی است که پیش‌تر این میزان از ارزش معاملات دور از ذهن بود. 
 
و در نهایت در آخرین روز کاری بازار سرمایه در هفته گذشته، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه چهارم مهرماه ۹۷، با افزایش ۶۰۱۷ واحدی معادل ۳.۴۵ درصد به رقم ۱۸۰ هزار و ۶۳۵ واحد رسید. این رشد خیره‌کننده بیشترین افزایش روزانه شاخص سهام از ۲۱ شهریور ماه سال جاری به‌شمار می‌رود. این سقف شکنی یک رکورد تاریخی برای بورس به جا گذاشت.  جهش ۶ کانالی شاخص سهام در روز گذشته بازدهی بورس در هفته جاری را به بیش ۱۵ درصد رساند که بیشترین رشد هفتگی در طول تاریخ فعالیت بورس به شمار می‌رود. در این روز، نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه و معدنی و صنعتی گل گهر، بیشترین تأثیرمثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. 

به نقل از گزارش دنیای اقتصاد، به‌رغم اینکه بورس تهران متعاقب کاهش ارزش ریال و آزادسازی نرخ دلار مورد توجه سهامداران قرار گرفت با این حال صعود قیمت سهام در شرایط فعلی غالبا در دست نقدینگی قابل توجه موجود در بازار سهام است.  این میزان از حجم نقدینگی رشد سریع و دسته جمعی قیمت‌ها در روزهای اخیر را فارغ از دلایل بنیادی به همراه داشته است.  در چهار روز ابتدای هفته جاری نقدینگی بدون هدف خاصی تنها به صرف مشاهده صف خرید سهام وارد یک نماد می‌شد و غالب صنایع بورس نیز سبزپوش بودند. امری که حاکی از عدم تفکیک سهام از سوی معامله‌گران است. نشانه تطبیق روند قیمت سهام با گزارش عملکرد ماه گذشته در جریان معاملات دیروز در برخی نمادها مشهود شد. به‌طور مثال گزارش ضعیف‌تر از حد انتظار «شسپا» پس از صعود قابل توجه در روزهای پیشین، در نهایت موجب بازگشت قیمت این نماد شد.  درنگ سهامداران نسبت به گزارش ماه گذشته فولاد تحت تاثیر عدم انعکاس حذف سقف رقابتی محصولات در بورس کالا نیز نشانه دیگری از این موضوع بود. هر چند سهامداران باید اثر حذف سقف رقابتی فولاد در بورس کالا را در گزارش ماه آتی «فولاد» مشاهده کنند با این حال به نظر می‌رسد بازار داده‌های موجود در صورت‌های مالی ماه گذشته این نماد را نیز در نظر گرفت. این موارد نشان می‌دهد که در نهایت تمامی سهام فعال در بازار خود را با واقعیت وضعیت شرکت تطبیق خواهند داد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کاش میشدبا سهام خریدوفروش کرد مثلاواسه خریدن ماشین ازایران خودرو سهامشوبهش میدادیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان