بازدید 3223

انتقاد وزیر خارجه چین از شکست برجام

کد خبر: ۸۳۷۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱ 28 September 2018

وزیر امور خارجه چین بر اهمیت اصول منشور ملل متحد و توجه به امر چندجانبه‌گرایی تأکید کرد و گفت، جهان با عوامل ایجاد بی‌ثباتی و عدم اطمینان مواجه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل متحد، وانگ یی، رییس دستگاه دیپلماسی چین تصریح کرد: فلسفه مردم‌محور از مقبولیت بالایی برخوردار است.

وی هشدار داد، درجهان امروز نظم بین‌المللی با چالش‌هایی روبه‌رو و نیازمند بهبود و اصلاح تدریجی است.

وزیر امور خارجه چین با بیان این که جهان امروز درحال تغییر است، اضافه کرد: مکانیزم‌های چندجانبه و قوانین بین‌المللی مورد هدف قرار دارند و عرصه جهانی با عوامل ایجاد بی‌ثباتی و عدم اطمینان مواجه است.

وانگ یی با تأکید بر حمایت و تعهد چین در قبال چندجانبه‌گرایی، اظهار کرد، پکن به مذاکرات در سازمان تجارت جهانی و موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت متعهد است. چین به تعهدات خود عمل می‌کند و به دنبال ادغام خود در نظام اقتصاد جهانی است.

او اظهار کرد: جامعه بین‌المللی به منظور تحقق چندجانبه‌گرایی باید به دنبال همکاری برد –برد باشد زیرا هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی با چالش‌های جهانی مواجه شود یا از تأثیرات این چالش‌ها مصون بماند.

رییس دستگاه دیپلماسی چین در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: وضعیت شبه‌جزیره کره با توجه به تلاش جناح‌های مختلف شاهد تغییراتی عمده از سال گذشته بوده است. چین به نوبه خود به این تحولات کمک کرده است. پکن از بهبود روابط میان دو کره و تلاش‌ها برای تسهیل تعامل میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: ما کره‌شمالی را تشویق می‌کنیم که به اقدامات خود در مسیر درست خلع سلاح ادامه دهد و در عین حال معتقدیم آمریکا باید واکنش‌های مثبت و متناسب از خود نشان دهد.

وزیر امور خارجه چین تصریح کرد: درباره موضوع هسته‌ای ایران، اکنون مقطعی حساس برای ادامه اجرای توافق هسته‌ای برجام است برجام توافقی چندجانبه است که به اتفاق آرا مورد تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت. این توافق منافع مشترک تمامی جناح‌های دخیل و به طور کلی جامعه بین‌الملل را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد، در صورتی که این توافق در مرحله اجرا به شکست منتهی شود، قدرت و نقش شورای امنیت به چالش کشیده خواهد شد و صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن به خطر خواهد افتاد. این سناریویی است که هیچ کس علاقه‌ای به وقوع آن ندارد. چین از جناح‌های مختلف می‌خواهد که به نظارت و اجرای برجام ادامه دهند.

وانگ یی همچنین به مسأله فلسطین پرداخت و با تأکید بر این که این مسأله نباید به حاشیه رانده شود، بیان کرد: اجرای راهکار تشکیل دو کشور مستلزم آن است که دور جدیدی از تلاش‌ها در راستای تحقق صلح از سر گرفته شود تا مکانیزم جدیدی ایجاد شود. در این راستا چین نقش خود را ایفا خواهد کرد و کمک‌های خود را به مردم فلسطین ادامه خواهد داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر