بازدید 10927
طی یک سال گذشته؛

خرید مسکن به رویای بسیاری از خانوارها تبدیل شد؛ رشد ۷۴ درصدی قیمت مسکن

آخرین گزارش بانک مرکزی در مورد وضعیت معاملات مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد که قیمت هر مترمربع مسکن در شهریور ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۴.۱ درصد رشد داشته است. با این وضعیت قیمت، معاملات مسکن در شهر تهران به شدت کاهش یافته است و مردم دیگر توانایی خرید خانه‌های به اصطلاح کلنگی را هم ندارند. این در حالی است که مطابق با گزارش بودجه خانوار بانک مرکزی، بیشترین هزینه در بین هزینه‌های خانوارها، متعلق به مسکن می‌باشد.
کد خبر: ۸۳۷۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ 28 September 2018

خرید مسکن به رویای بسیاری از خانوارها تبدیل شد؛ رشد ۷۴ درصدی قیمت مسکنآخرین گزارش بانک مرکزی در مورد وضعیت معاملات مسکن در شهر تهران نشان می دهد که قیمت هر مترمربع مسکن در شهریور ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 74.1 درصد رشد داشته است. با این وضعیت قیمت، معاملات مسکن در شهر تهران به شدت کاهش یافته است و مردم دیگر توانایی خرید خانه های به اصطلاح کلنگی را هم ندارند. این در حالی است که مطابق با گزارش بودجه خانوار بانک مرکزی، بیشترین هزینه در بین هزینه های خانوارها، متعلق به مسکن می باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در یک سال اخیر و با کاهش نرخ سود بانکی، پول ها از حساب ها خارج شدند و برای کسب سودهای بیشتر، به بازارهای مختلف ورود کردند و روند قیمت ها را افزایشی کردند. بازار مسکن نیز از این امر مستثنی نبوده و قیمت ها در این بازار نیز طی یک سال گذشته به شدت افزایش یافته است.

خرید مسکن به رویای بسیاری از خانوارها تبدیل شد؛ رشد ۷۴ درصدی قیمت مسکن

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی پیرامون معاملات مسکن در شهر تهران، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در شهریور ماه 1397 به 80958 هزار ریال رسیده است و این در حالی است که درست یک سال قبل یعنی در شهریور ماه 1396 متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران 46500 هزار ریال بوده است.

به عبارت بهتر، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در یک سال گذشته 74.1 درصد رشد داشته است. همین رشد چشمگیر قیمت باعث شده است تا در بازار مسکن، تعداد معاملات به شدت کاهش یابد. آمارها نشان می دهند در حالی که در شهریور ماه سال گذشته تعداد معاملات مسکن 15 هزار و 545 واحد بوده است این معاملات در شهریور ماه سال جاری به 10 هزار و 335 واحد کاهش یافته است. این اعداد خبر از افت 33.5 درصدی معاملات مسکن در طی یک سال گذشته را می دهند.

جدول زیر نشان می دهد که قیمت هر مترمربع مسکن آن قدر در شهر تهران افزایش یافته است که حتی مردم، دیگر قدرت خرید خانه های به اصطلاح کلنگی یا با قدمت ساخت بالای 10 سال را هم ندارند.

خرید مسکن به رویای بسیاری از خانوارها تبدیل شد؛ رشد ۷۴ درصدی قیمت مسکن

این افزایش قیمت شدید مسکن طی یک سال گذشته، خرید مسکن را برای خانوارها به یک رویا تبدیل کرده است. طبق گزارش بودجه خانوار بانک مرکزی در سال 1396، هزینه مسکن حدود 35.5 درصد از کل هزینه های خانوارها را تشکیل می دهند.

با ادامه این روند قیمت مسکن، قطعاً سهم هزینه مسکن از کل هزینه خانوارها در طول یک سال فراتر از 35.5 درصد خواهد رفت و این باعث خواهد شد تا خانوارها برای تامین یک سرپناه از سایر هزینه های خود صرف نظر کنند و این یعنی سقوط خانوارهای بیشتری به زیر خط فقر. این در حالی است که دولت هنگامی که لایحه بودجه سال 97 را به مجلس تقدیم می کرد، یکی از اهداف این بودجه را کاهش فقر در سال 97 عنوان نمود.

شایان ذکر است در این شرایط و وضعیت قیمت مسکن، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در سال 1392 از طرح هایی چون مسکن اجتماعی صحبت می کرد و به بهانه همین طرح، طرح مسکن مهر را به تعطیلی کشاند، سکوت اختیار کرده است و صحبت یا اظهارنظری نمی کند!

این در حالی است که رئیس جمهور روحانی در روز دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مجلس جهت اخذ رای اعتماد گفت: آقای آخوندی وزیر بسیار فعالی بودند البته در بخش مسکن ما نتوانستیم به توافق نهایی با یکدیگر برسیم و در دولت دوازدهم اولین چیزی که از ایشان به جد خواهم خواست مسئله مسکن است! حالا و در یک سالگی این صحبت های رئیس جمهور می توان به جرات گفت که عملکرد عباس آخوندی در زمینه مسکن چه از سال 1392 و چه از یک سال قبل تاکنون، اصلا قابل دفاع نبوده است. باید در روزهای آتی منتظر ماند و دید که رئیس جمهور روحانی خود دست به تغییر و ترمیم در وزارت راه و شهرسازی می زند یا اینکه دوباره نمایندگان مجلس که در این روزها پیگیر استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستند، دست به کار خواهند شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
کاش کسی باشه حرف ما را بشنوه. برنامه ریزی ما برای خانه دار شدن را بشنوید لطفا و اگر راهکاری دارید پیشنهاد کنید
حاصل چند سال زندگی کارمندی من و همسرم سی میلیون پس انداز بود. سی تومن هم وام گرفتیم. سال گذشته مجموع پولمون که شصت تومن میشد را در صندوق مسکن اولی ها سپرده گذاری کردیم. که وام مسکن بگیریم. تمام این یکسال به امید این بودیم که موعد واممون برسه و بتونیم یه خونه کوچیک بخریم و از مستاجری رها بشیم هر چند اقساط خیلی سنگینی داشت اما به خودمون دلداری میدادیم که از اجاره خونه بهتره. اما متاسفانه حالا با گذشت یکسال با وجود اینکه میتونیم وام را بگیریم اما دیگه خانه ای با اون قیمت پیدا نمیشه ! اگرم هست کلنگی یا خارج از شهره که به شرایط تعلق وام نمیخوره. یعنی عملا هیچ... بعد از یک سال سپرده را خارج کردیم و گذاشتیم روی رهن خونه که حداقل کمی از فشار اجاره ماهیانه کم بشه... با خانه خریدن خداحافظی کردیم. اگر سال گذشته با این پول، سکه یا حتی پوشک میخریدیم الان اوضاعمون خیلی بهتر بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
من کاملا درک می کنم
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
سالهاست که مرفهان بی درد صدای مستاجران را نمیشنود .
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
من هم دقیقا همین شرایط برام پیش اومد.
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
ما هم مثل شما هستیم.
اما کسی نشنید و نخواهد شنید.
قبل تر از ما هم افرادی رو می شناسم که به همین وضع دچار شده بودند و هنوز هم مستاجر هستند.
1- پس اندازی که داشتیم نابود شد
2- درآمدمان کاهش پیدا کرد و نمی شود حتی دیگر پس انداز کرد. به ریال و همان نرخ های قبلی درآمد داریم و به دلار روز هزینه کرد داریم. کرایه خانه هم نمیشه پرداخت کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
خيلي اشتباه كردي. بايد اوراق مي خريدي و وام رو سريع مي گرفتي نه اينكه به اميد دريافت وام پولت رو يك سال بذاري تو بانك.
درسته كه براي خريد اوراق 80 ميليوني حدود 10 ميليون هزينه مي كني ولي خوبيش اينه كه يك ماهه وام رو بهت ميدن و مجبور نيستي يك سال صبر كني چون قطعا افزايش قيمت يك ساله مسكن حتي در تورم عادي هم بيشتر از 10 ميليون خواهد بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
ما هم عین شرایط شمارو داریم بیع از 17 سال خون دل خوردن خواستیم وام مسکن بگیریم که شرایط این طوری شد حالا نمیدونیم چی کار کنیم فقط باید به خدا توکل کنیم
نادر
| United States of America |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
ی سوال -چرا عده ی با پرداخت بهای خدمات مثلا سلمانی...وکالای مثلا دستمال و رب .. ..ولی برای پرداخت بهای کالایی مثل خانه به مشکل می خورند --خشت خشت خانه یی که اجاره می کنید اسکناس
و چک پول داده شده و با جادو ساخته نشده
مستاجر
| Singapore |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
اقا حرف دلمون را زدین...ماهم بعد هجده سال زندگی با سه بچه در حالیکه شوهرم شغل کارمندی و حقوق بدی هم نداره مستاحرسم و نمیتونیم بخریم به امید واوم مسکن اول سپرده گذاشتیم خونه چهارصد تومنی شد یه میلیارد واقعا فکر میکنن ما ششصد تومن یهو درعرض یکسال از کجا میتونیم بیاریم بتظر من دوبت خیلی هدفمند فقط طرفدار مولدارهاست و بفکر جیب سرمایه داران و نمیخوان قشر متوسط خانه دار بشن یا بعبارتی ثروت و اندوخته ای در دست بگیرند واقعا متاسفم از الان نگران نه ماه بعدم که چجوری با سه بچه اواره بشم و به من بعنوان پنج نفر خونه ندن حدایا تو شاهد باش ما جهنمت را اینجا دیدیم دیگه فکر نکنم حارا حالها صاحب خونه بشیم
آخوندی با افزایش وام خرید موجب افزایش سرسام آور قیمت مسکن به دلیل تحریک بخش تقاضا گردید
هرکس درشرایط امروزملک بفروشه دیگه نمیتونه بخره
پیشنهاد میشود در پارکها تعداد زیادی سرویس بهداشتی احداث شود تا خانواده ها با چادر زدن مشکل مسکن را حل کنند بنظر میرسد دولتمردان که خود اندوخته کلانی برای خود در داخل وخارج کشور تدارک دیده اند بفکر مستمندان ومستضعفان نیستند اجرکم عندالله
دولت روحانی ضعیف ترین دولت را دارد و تیم وزارت خارجه و اقتصادی اون از همه دولتها ضعیف تره...
اینم نتیجه دادن قدرت دست اصلاح طلبهاست
واقعا جای تاسف.همه چیز برای سرمایه داران بهتر و فقرا بدتر میشه. تفاوت هایی بین نظام ما و سرمایه داری غرب وجود داره :
۱-در نظام ما سرمایه داران مالیات کمتری می پردازند.همین افرادی که مالک چندین خانه هستند چقدر مالیات پرداخت کرده اند؟؟
۲-در نظام ما قوانین با شدت بیشتری جهت فقرا اجرا میشه چون امکان پرداخت رشوه ندارند.
۳-در نظام ما فقرا هر روز نا امید تر و ثروتمندان هر روز قدرتمند تر می شوند.
۴-هیچ تلاشی از دولت در جهت بهبود این اوضاع دیده نمیشه و اکثریت ملت به این نتیجه رسیده اند که دولت کارگزار ثروتمندان هست و این اقدامات دولت اشتباه نبوده بلکه عمدی بوده.
ایران بهشت سرمایه داران و دوزخ فقراست.
خدایا به داد مستأجران برس!!!
مردم سالهاست رها شدن و محکوم به مرگ
دولتهایی داریم که تو گینس باید ثبت رکورد بشن مردم هم که نمی تونند حرفی بزنند یا کاری کنند.
من هم عیدی تا الان 12 مليون گذاشتم بانک مهر که وام بگیرم حالا که میخام 20 تومن را بگیرم با پول خودم همون ماشینی را می تونم بگیرم که توی عید با 12 تومن خودم می تونستم بگیرم کجای دنیا اینجوری که ما گرفتار شدیم
منم مثل شما دلم شکسته و ناامید وغمگینم . خدا به داد مابرسه .
خدا از مالکان طمع کار وبنگاههای معاملاتی دزد .وونهادهها برج ساز .....وزرا وکلا .......نگذرد انشالله .که زندگی را به کام مردم تلخ کردند الخصوص جوانان /که همه از ترس کرایه خانه . خرید خانه ازدواج نمیکنند .............................شما جواب خدا را چی می دهید که متری 400 تومان میسازی متری 10 میلیون تومان می فروشی ............................
در دولت دوازدهم اولین چیزی که از ایشان به جد خواهم خواست مسئله مسکن است!

واقعا هم چقدر خوب مشکل رو حل کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس