بازدید 8173
در راستای تلاش برای جذب دانشجویان بیشتر،

دانشگاه آزاد حسابی «مشتری‌مدار» شد!

انتظار می‌رود که در اجرای این تصمیم هم، اما و اگر‌هایی ایجاد شود، اما با این وجود تصمیم اخیر می‌تواند از فشار مالی وارد به دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها در شرایط نامناسب کنونی اقتصادی کم کند و باید در سایر دانشگاه‌های کشور هم که برمبنای شهریه اداره می‌شوند اجرایی شود.
کد خبر: ۸۳۷۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ 28 September 2018

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شد

دانشگاه آزاد اسلامی که در دوران اوج و شکوهش حتی راضی به اقساطی کردن شهریه های گزاف دانشجویانش نبود، حالا فرمولی برای ثبت نام دانشجویان در نظر گرفته که دور از انتظار و البته خوب به نظر می‌رسد؛ تلاشی برای مشتری مداری در بالاترین درجه.

به گزارش «تابناک»، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در تازه‌ترین اظهاراتش از اعمال تخفیف در شهریه دانشجویان خبر داد و گفت: برخلاف گذشته که دانشجویان برای ثبت‌نام باید درصد بیشتری از شهریه را پرداخت می‌کردند، در حال حاضر می‌توانند با پرداخت تنها ۱۰ درصد از شهریه، ثبت‌نام خود را انجام دهد.

محمد مهدی طهرانچی افزود: همچنین بخشنامه تخفیف ۵۰ درصدی شهریه در مناطق محروم ابلاغ شده و دانشجویان می‌توانند در طول ترم از امکانات تقسیط و تسهیلات صندوق رفاه و تسهیلات دو بانک عامل برای پرداخت شهریه استفاده کنند.

تصمیم مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی برای ارایه تخفیف در شهریه درحالی انجام می‌شود که این دانشگاه پیش از این، چنین تخفیفاتی را برای عموم دانشجویان در نظر نمی‌گرفت. این دانشگاه در شرایطی که بااستقبال بالای دانشجویان مواجه بود، چنین تخفیف‌هایی را در شهریه دانشجویان اعمال نمی‌کرد و تنها وام‌های مربوط به شهریه در اختیار دانشجویان قرار می‌گرفت.

البته طی این سال‌ها تدابیری اتخاذ شده بود که شهریه برخی دانشجویان از نهادهایی که تحت پوشش شان هستند، دریافت شود و به این وسیله راه برای ادامه تحصیل خانواده شهدا و جانبازان، ایثارگران و چند قشر دیگر در این دانشگاه باز شود اما اقداماتی مانند آنچه در دستور کار قرار گرفته، هرگز در دستور کار قرار نگرفته بود.

حال سوال این است که چه عامل یا عواملی مدیریت دانشگاه آزاد را به اعمال چنین تصمیمی ترغیب کرده است؟ در واقع چه عاملی پس از گذشت سه دهه از عمر دانشگاه آزاد، مدیریت آن را به اعمال چنین تصمیمی واداشته است؟ آیا غیر از این است که مساله افزایش صندلی‌های خالی در دانشگاه آزاد، کاهش قدرت رقابت با دانشگاه‌های دیگر و رشد مشکلات مالی و... موجب شده که مدیریت این دانشگاه چنین تصمیمی را اعمال و اجرایی کند؟

وضعیتی که شواهد و قرائن بسیاری حکایت از وقوعش را داشت. به عنوان مثال چندی پیش بود که رییس یکی از مراکز دانشگاه آزاد اعلام کرد که در حال حاضر درآمد دانشگاه آزاد از محل شهریه و طرح‌های پژوهشی حاصل می‌شود که با توجه به کاهش تعداد دانشجویان باید تلاش کرد منابع درآمدی این دانشگاه افزایش یابد.

در واقع با افزایش ظرفیت دانشگاه‌های دولتی از جمله دانشگاه غیرانتفاعی، پیام نور و ... شاهد کاهش تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد و پراکنش دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف بودیم. موضوعی که مدیریت اقتصادی و مالی دانشگاه آزاد را تحت فشار قرار داد تا به اینجا منجر شود که تصمیم بگیرند شهریه دانشجویان با تاخیر دریافت شود، اما قدرت جذب دانشجو بیش از این کاهش نیابد.

ناگفته نماند که تصمیم جدید این دانشگاه برای ضرورت دریافت تنها ۱۰ درصد از شهریه هر ترم در زمان ثبت نام، جدا از افزایش رقابت پذیری این دانشگاه با سایر دانشگاه ها، کاهش فشار اقتصادی بر دانشجویان و خانواده‌های آن ها، افزایش انگیزه دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه آزاد را به همراه دارد.

البته اظهارات سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی برای ارائه تخفیف‌هایی در شهریه هنوز اجرایی نشده است و هم اکنون دانشجویان مقطع دکتری که بیشترین میزان شهریه را پرداخت می‌کنند ثبت نام خود را انجام داده و دانشجویان ارشد و کارشناسی هم درحال ثبت نام هستند. در واقع به نظر می‌رسد که تصمیم مدیریت دانشگاه آزاد مربوط به ترم تحصیلی جدید نیست و از ترم بعد اجرایی می‌شود، اما با این حال نمی‌توان از گام مثبت دانشگاه آزاد برای ارائه و اجرای چنین تصمیمی چشم پوشی کرد.

این در حالی است که به نظر می‌رسد در اجرای این تصمیم هم، اما و اگر‌هایی ایجاد شود، چون درحال حاضر تعدادی از دانشجویان مقاطع تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی از عدم اختصاص وام شهریه ناراضی هستند و می‌گویند با وجود اظهارات چندین باره مسئولان این دانشگاه مبنی بر پرداخت مناسب و عادلانه تسهیلات شهریه، در طول تحصیل خود موفق به دریافت وام نشده اند و انتظار می‌رود که در اجرای این تصمیم هم، اما و اگر‌هایی ایجاد شود، اما با این وجود، تصمیم جدید دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند از فشار مالی وارد به دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها در شرایط نامناسب کنونی اقتصادی کم کند و باید در سایر دانشگاه‌های کشور هم که برمبنای شهریه اداره می‌شوند اجرایی شود.

شهریه پردیس ها، مراکز غیرانتفاعی و ... در مقاطع تحصیلات تکمیلی بسیار بالاست و پرداخت وام و تسهیلات هم در این دانشگاه‌ها هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است بنابراین توصیه می‌شود که مسئولان سایر دانشگاه‌ها هم از تصمیم جدید دانشگاه آزاد تبعیت کنند تا علاوه بر کاهش فشار وارده به دانشجویان، قدرت رقابت خود با دانشگاه آزاد را در این شرایط از دست ندهند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
اول و آخر که باید تصفیه کرد
با پول درس خواندن حماقت محض است
خونه دار و بچه دار زنبیل را وردار و بیار آتیش زدم بمالم
بدو بدو ارزونش کردیم

شرکت مدرک سازی میزا علی اکبرخان وشرکا
کاش مشکل زبان دانشجویان دکترا هم حل میشد
البته این دست و دلبازی نوعی عوام فریبی است.
خوب که چی.بجای اینکه موسسات غیر انتفاعی رو که با پارتی بازی و بدون حتی یک هیات علمی تمام وقت در هر مغازه و دکانی دانشگاه باز کردند بازخواست کنید تابناک مدام به دانشگاه آزاد گیر داده که همه متوجه اصل این کینه هستند خوشبختانه.
دانشگاه آزاد دیگه مشتری نداره، برا همینه
من دو هفته پيش براي ثبت نام پسرم اقدام كردم و حداقل 50 درصد پول را همون اول گرفت تا سايت باز شد و اجازه داد واحد انتخاب كنيم. دانشگاه ازاد هشتگرد
دانشگاه ازاد اسلامی شوشتر در سالهای گذشته 21هزار دانشجو از سراسر کشور داشت ولی الان به 4000نفر تقلیل یافته دلیل آن واضح ومبرهن است
متاسفانه بعد از ورود به دانشگاه آنقدر خرج تراشی میکنند بعدا متوجه میشی که چرا وام میدن . مثلا در سطح دکتری آزمون زبان برگزار میکنند حالا نگاه کنید ببینید چقدر درامد دارند.
حدود ۵ هزار دانشجوی دکترا را الاف نمره زبان کرده است و ماهانه میلیارد ها از این آزمون کسب در آمد می کند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر