بازدید 3801
وعده‌ای که هنوز عملی نشده است:

پنج روز از مهر گذشت، خبری از راه اندازی سامانه حقوق مدیران نشد

بعد از ماجرای افشای حقوق‌های نجومی برخی از مدیران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵، نمایندگان مجلس در صدد برآمدند تا راهکاری را جهت جلوگیری از تکرار این ماجرا ارائه دهند. از همین رو سامانه حقوق و دستمزد مدیران پیشنهاد شد و این سامانه در قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شد. قرار بود این سامانه در سال اول اجرای قانون برنامه ششم توسعه (سال ۱۳۹۶) راه اندازی شود، اما این امر محقق نشد. دولت در اردیبهشت ماه سال جاری وعده داد که این سامانه تا اول مهر راه اندازی شود!
کد خبر: ۸۳۷۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲ 27 September 2018

پنج روز از مهر گذشت، خبری از راه اندازی سامانه حقوق مدیران نشدبعد از ماجرای افشای حقوق های نجومی برخی از مدیران در اردیبهشت ماه 1395، نمایندگان مجلس در صدد برآمدند تا راهکاری را جهت جلوگیری از تکرار این ماجرا ارائه دهند. از همین رو سامانه حقوق و دستمزد مدیران پیشنهاد شد و این سامانه در قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شد. قرار بود این سامانه در سال اول اجرای قانون برنامه ششم توسعه (سال 1396) راه اندازی شود اما این امر محقق نشد. دولت در اردیبهشت ماه سال جاری وعده داد که این سامانه تا اول مهر راه اندازی شود!

به گزارش تابناک اقتصادی، در 16 اردیبهشت ماه 1395 بود که چند کانال تلگرامی و وب سایت سیاسی از چند فیش حقوقی که در آن مبالغ نجومی به ثبت رسیده بود، رونمایی کردند. این فیش های نجومی مربوط به مدیران بیمه مرکزی بود.

در مورخه 17 اردیبهشت 1395 اخبار ساعت 21 شبکه اول سیما در گزارشی به موضوع حقوق های نجومی پرداخت و عنوان نمود که سه مدیر ارشد بیمه مرکزی در اسفند ماه 94 در مجموع 180 میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت کرده اند. در 19 اردیبهشت 95 یکی از خبرگزاری ها با انتشار تصاویری از فیش های حقوقی چند ده میلیون تومانی معاونان بیمه مرکزی، آتش این ماجرا را تندتر کرد. مسئولین جهت خاموش کردن این آتش تصمیم گرفتند که اولاً با متخلفان برخورد کنند و ثانیاً راهکارهایی را جهت جلوگیری از تکرار آن پیشنهاد دهند. از این رو یکی از راهکارها، پیشنهاد راه اندازی سامانه ای بود تا در آن سامانه حقوق و دستمزد مدیران ثبت شود و مردم به این سامانه دسترسی داشته باشند. این پیشنهاد جهت اجرایی شدن در متن قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شد.

در ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه ذکر شد: "دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌ اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند و امکان تجمیع کلیه پرداخت ‌ها به مقامات، رؤسا، مدیران کلیه دستگاه های اجرائی شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه‌ ها، سازمان ‌ها و مؤسسات و دانشگاه ها، شرکت های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (در مواردی که آن بنیادها و نهادها از بودجه کل کشور استفاده می ‌نمایند)، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیادها و مؤسساتی که زیر نظر ولی ‌فقیه اداره می ‌شوند و همچنین دستگاه ها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکت های تابعه آنها، ستاد اجرائی و قرارگاه های سازندگی و اشخاص حقوقی وابسته به آنها را فراهم نماید، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود. وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران از شمول این حکم مستثنی هستند. اجرای این حکم درخصوص بنگاه های اقتصادی متعلق به وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تنها با مصوبه شورای عالی امنیت ملی مجاز خواهد بود".

همان گونه که ملاحظه می شود این سامانه باید در سال اول اجرای قانون برنامه ششم توسعه یعنی تا پایان سال 1396 راه اندازی می شد اما این امر محقق نشد و راه اندازی آن به سال 1397 موکول شد. در مورخه 2 اردیبهشت ماه 1397 آئین نامه اجرای این قانون تدوین و در 10 اردیبهشت ماه 1397 در هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت. در این آئین نامه اجرایی تصمیم گرفته شد که از ابتدای مهر ماه سال جاری اطلاعات حقوق مدیران روی این سامانه قرار بگیرد.

جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی نیز که در گفتگوی ویژه خبری مورخه 4 شهریور 1397 حضور پیدا کرده بود در مورد زمان راه اندازی این سامانه گفت: طبق برنامه ‌ریزی های انجام شده در مورد دستگاه های دولتی بارگذاری این سامانه تا پایان تابستان انجام می شود، ولی در مورد دستگاه های خارج از دولت اطلاعات هنوز در سامانه بارگذاری نشده است.

حالا هفت ماهی از آخرین مهلت قانونی دولت و پنج روزی از وعده ای که دولت در اردیبهشت ماه 1397 جهت راه اندازی سامانه حقوق و دستمزد مدیران داده بود می گذرد اما همچنان این سامانه راه اندازی نشده است. باید منتظر ماند و دید که بلاخره در چه تاریخی دولت از این سامانه رونمایی خواهد کرد. سامانه ای که در راستای شفاف سازی است و حق مردم است که بدانند مدیرانی که به آن ها مسئولیت داده اند، چه حقوقی را در مقابل عملکردهای خود دریافت می کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
کاهش 90 درصدی حقوق ها را کی می خواهند جبران کنند؟
تو را خدا مخابرات را هم دریابید
مدیری می شناشم که با یک مریزیش سر مخابرات و بیمه تامین اجتماعی و بیمه دانا کلاه گذاشت و حداقل حقوقش 50 میلیون در ماه است
باسلام دیگه هم نمیشود
و قرار نيست خبري هم بشود.
حقوق مدیران را اگر در سامانه دیدی بدون حاکمان مسلمان واقعی شده اند.
ازاین وضع همه مون در معرض سکته ایم تراخدا رفع تحریم کنید
اینم تابناک انقد میگی و مثا خودروسازا که کلی دربارشون گفتی و هیچی تغییر نکرد مثل اون دیگه خبریم نمیزاری چند روز دیگه از حقوق بگیرا
بخور بخوره ه ه ه ه ه ه .....
اینکار انجام نباید بگیرد چون هنوز برای مردم توضیح داده نشده و فرهنگ سازی نشده است که داشتن ثروت و حقوق بالا اشکالی ندارد . هنوز بمردم توضیح ندادند که انقلاب برای این نبود که دکتر و وزیر و معلم و وزیر و کارگر نباید حقوق یکسان بگیرند هر کس چنین فکر کند یعنی واقعا دروغ گفته . شما اول جو روانی جامعه را آماده کن که اصلا نمیدانند که دستمزد و حقوق ها باید بر حسب قانون باشد تا لنگ ظهر دراز کشیدی برابر هست
تابناک جان از نظر یک عده مدیر یعنی کسی که مستقیما از دولت(قوه مجریه) دستور و حقوق میگیرد و لذا بقیه ی مدیران کشور که اتفاقا قدرت اصلی و در آمد اصلی دست آنهاست مستثنی هستند.وقتی عده ی کثیری از مدیران با نفوذ استثنا میشوند دیگر امیدی به این قانون که بخش نسبتا کوچکی از مدیران کشور را شامل میشود ،نیست.
اللهم عجل لولیک الفرج
همانطوریکه حقوق بازنشستگان ومزد بگیران شرم آور است اعلام میزان نجومی حقوق دولتمردان هم خجالت آور است
حضرت عباسی منتظر اعلام حقوق مدیران هستید؟
شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر