بازدید 2789

ماهاتیرمحمد: دیپلماسی ترامپ در آسیا کارآمد نیست

کد خبر: ۸۳۷۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۶ 27 September 2018

ماهاتیرمحمد نخست وزیر هفتم مالزی درنیویورک گفت: سبک دیپلماسی ترامپ در آسیا خیلی خوب کار نمی کند و کارآمد نیست.

به گزارش ایرنا، ماهاتیر محمد که برای شرکت در هفتادو سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد با اشاره به تاریخ کهن چین سبک دیپلماسی ترامپ را ایجاد فشار و تضعیف توصیف کرد و افزود که این روش در آسیا کارآمد نیست و به نظر می رسد چین می تواند این از این جنگ تجاری عبور کند.

بر اساس گزارش استریت تایمز ماهاتیر محمد که در نشست شورای روابط خارجی آمریکا سخن می گفت،تاکید کرد که ترامپ تغییر رفتارهای مکرر دارد. کنش با کسانی که باثبات نیستند یک مساله بزرگ است.

ماهاتیر محمد خاطر نشان کرد: چین دارای سابقه 4 هزار ساله است و باید دانست که چگونه با آن رفتارکرد.

رهبر 93 ساله مالزی روز سه شنبه هفته جاری برای شرکت در هفتادو سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل از لندن به نیویورک سفر کرد تا پس از 15 سال در جمع رهبران کشورهای جهان سخنرانی کند.

ماهاتیر در سازمان ملل با رهبران کشورهای مختلف دیدار می کند. وی با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت وگو کرد.

تاکید بر گسترش روابط دو جانبه مهمترین موضوع در دیداردو طرف بود.

ماهاتیر محمد آخرین بار هنگامی که نخست وزیر چهارم مالزی بود در سال 2003 در نیویورک و اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافته بود و یکماه پس از آن در 31 اکتبر با بازنشستگی از عرصه سیاسی این کشور کنار رفت.

وی پیشتر خواستار تجدید نظر در ساختار سازمان ملل شده بود و اظهار داشت جهان راه خود را گم کرده است .

محمدگفته است براساس یک ضرب المثل قدیمی مالزیایی وقتی کسی راهش را گم می کند باید ابتدا به راه اصلی بازگردد و ما اکنون نیاز داریم به عقب بازگردیم و دوباره شروع کنیم.

اکنون ماهاتیر به عنوان نخست وزیر هفتم و 15 سال پس از آن تاریخ در حالی در سازمان ملل حضور می یابد که مالزی خود راه جدیدی را آغاز کرده است.

سیف الدین عبدالله وزیر امورخارجه مالزی که ماهاتیر را در این سفر همراهی می کند در مورداهداف این سفر گفت:ماهاتیر محمد براساس پروتکل ائتلاف پیروز پاکاتان هاراپان در انتخابات سراسری در جمع سران کشورهای جهان از موضع مالزی سخنرانی خواهد کرد.

وی افزود: اتحادیه جنوب شرق آسیا، آسه آن که مالزی نیز عضو آن است ، در صدر سیاست و روابط خارجی کشور قرار دارد.

وزیرامورخارجه مالزی باردیگر تاکید کرد: این کشور سیاست بیطرفی و برقراری ارتباط دوستانه با همه کشورها را در جهت گیری اصلی سیاست خارجی خود قرار داده است.

وی افزود: تقویت سیاست نگاه به شرق و تاکید بر افریقا از دیگر ابعاد سیاست خارجی این کشور است.

سیف الدین عبدالله تاکید کرد: اکنون دو گزینه حقوق بشر و اهداف توسعه پایدار نیز روی میز سیاست خارجی مالزی قرار دارد.

وی تاکید کرد نخست وزیر مالزی در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با تعدادی از همتایان خود در این سازمان دیدار خواهد کرد.

سیتی حسما محمد علی همسر ماهاتیر، سیف الدین عبدالله وزیرامورخارجه،محمد سبو وزیردفاع ، ذوالکفلی احمد وزیر بهداشت و تعدادی دیگر از مسئولان ارشد مالزی ماهاتیر محمد را در این سفر همراهی می کنند.

حضور در برخی مجامع سیاسی و اقتصادی در آمریکا از دیگر برنامه های ماهاتیر محمد در نیویورک اعلام شده است.
ماهاتیر محمد از روز 22سپتامبر( 31 شهریور) برای دیداری 4 روزه به انگلیس سفر کرده بود.

وی چهارماه پیش در پی چهاردهمین انتخابات سراسری مردم مالزی قدرت را دوباره در این کشور به دست گرفت و مبارزه با فساد مالی اداری و کاهش بدهی های خارجی این کشور را دو اولویت اصلی دولتش اعلام کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار