بازدید 9479
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در گفت وگو با «تابناک»؛

نماینده باید برای حرف خود هزینه بدهد/ کاری می‌کنیم که این بار، طرح شفافیت آرا رأی بیاورد

فوریت طرح شفافیت آرا که توسط برخی نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب مجلس در روزهای گذشته تدوین شده بود، پس از کش و قوس های فراوان نتوانست رأی لازم را از مجلس کسب کند، در نتیجه از لیست طرح های فوریتی خارج شد و قرار است، به صورت عادی مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد.
کد خبر: ۸۳۷۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 27 September 2018

نماینده باید برای حرف خود هزینه بدهد/ کاری می‌کنیم که طرح شفافیت آرا این بار رأی بیاوردفوریت طرح شفافیت آرا که توسط برخی نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب مجلس در روزهای گذشته تدوین شده بود، پس از کش و قوس های فراوان، نتوانست رأی لازم را از مجلس بگیرد و در نتیجه از لیست طرح های فوریتی خارج شد و قرار است، عادی مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد.

به گزارش «تابناک»؛ اما گویا با توجه به اوضاع موجود در کشور، موضوع شفافیت در مجلس برای نمایندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به گونه ای که بلافاصله پس از رد شدن این طرح از سوی نمایندگان، طرح دیگری با امضای بیش از 190 نماینده تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد که حتی کامل تر و گسترده تر از طرح قبلی است.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در گفت وگو با تابناک، با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی کشور، شفاف نبودن فعالیت‌ها و رأی نمایندگان مردم در خانه ملت است، گفت: امروز مردم نمی‌دانند نماینده‌ها در مجلس هستند یا نیستند و اگر نیستند آیا به مرخصی رفته‌اند یا مأموریت؟! امروز مردم نمی‌دانند نماینده مجلس در رأی گیری شرکت می‌کند یا نه و اگر شرکت می‌کند، رأیش مثبت است یا منفی؟!

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید رفتار و رأی نماینده‌های مجلس زیر ذره بین مردم باشد تا مردم از آنها به درستی مطالبه گری کنند، تصریح کرد: گاهی افراد گریم کرده رأی می‌دهند؛ یعنی می‌گویند من به فلان طرح یا لایحه رأی داده‌ام، ولی در اصل رأی نمی‌دهند.

ذوالنوری در خصوص این موضوع اظهار داشت: طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و بسیار جامع است؛ بنابراین، اگر بتواند در مجلس رأی اکثریت را به دست بیاورد، بسیاری از مسائلی که امروز برای مردم سؤال است، کاملا روشن خواهد شد.

این نماینده در پاسخ به این که در هفته های گذشته، طرح مشابهی از سوی نمایندگان مطرح شد اما نتوانست رأی لازم را به دست بیاورد؛ با وجود این چه نیازی به این طرح جدید بود، گفت: این طرح با طرح های قبلی تفاوت بسیاری دارد، آن طرحی که نمایندگان به آن رأی ندادند، تنها مربوط به رأی گیری می شد و فقط مخالف، موافق و ممتنع را مشخص می کرد.

وی در توضیح طرح جدید شفافیت عملکرد نمایندگان در مجلس افزود: طرح کنونی فراتر از قبلی است و تمام عملکرد نماینده در مجلس را شفاف نشان می دهد که شامل حضور و غیاب، مرخصی، غیبت، حضور در صحن، شرکت کردن یا نکردن در انتخابات و تنها یک بخش آن شامل آرای نماینده در صحن که مربوط به موافق، مخالف یا ممتنع می شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که تضمینی وجود ندارد که این طرح نیز به سرنوشت طرح قبلی دچار نشود و ممکن است نمایندگان به این طرح نیز رأی ندهند، گفت: کاری کردیم که دیگر این طرح به سرنوشت طرح قبلی دچار نشود، البته الان نمی خواهم روش کار را بیان کنم، چون ممکن است اگر روش لو برود برخی فکر دیگری برای دور زدن آن بکنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: انشاءالله کاری می کنیم که کسی در جلسه رأی گیری درباره این طرح خلاف شفافیت رأی ندهد. می خواهیم به گونه ای رفتار کنیم که کسی نتواند سر مردم کلاه بگذارد، چون الان خیلی ها به دلیل آنکه دوربین ها در مجلس هستند با یک دست، عدد چهار را نشان می دهند و فریاد می زنند چهار؛ اما با دست دیگر عدد دو را روی دستگاه فشار می دهند و مخالف رأی می دهند.

وی در پاسخ به این که برخی نماینده ها حاضر به هزینه دادن نیستند و بنا به برخی ملاحظات، نمی خواهند رأی علنی در صحن بدهند. فکر می کنید با این وضعیت نماینده حاضر به رأی دادن به این طرح خواهد بود، گفت: نماینده باید برای حرف خود هزینه بدهد.
اگر من نماینده به دنبال منافع ملی هستم، باید بپذیرم شاید عملکرد من، باعث ناراحتی دولت از من شود و یا مواضعی که می گیرم، مغایر نظرات شورای نگهبان باشد، و یا حتی ممکن است قوه قضاییه از دست نماینده ناراضی شود، ولی به هر حال نماینده باید شجاعت و آمادگی لازم داشته باشد.

وی ادامه داد: در زمان سؤال از رئیس جمهور برخی نماینده ها از جمله اصلاح طلب ها می گفتند اگر رأی گیری شفاف بود ما جرأت نمی کردیم به سؤال رأی منفی بدهیم. این به نظر من اشتباه است و آدم باید برای عملکرد خود، حجت شرعی داشته باشد و پای حرفش بایستد. اگر بنا باشد ما برای رأی دور بعد یا هر چیز دیگری تقیه کنیم، ممکن است منافع ملی کشور به خطر بیفتد و این خود ممکن است در آینده برای مردم و کشور دردسرساز باشد؛ بنابراین، به نظر من، نماینده ای که شجاعت لازم برای رأی دادن یا ندادن را ندارد، بهتر است وارد مجلس نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۶۹
مجلس هنوز نتونسته مساله مهریه رو حل کنه. چرا نمیان حق طلاق و بقیه مسائل رو به زنان بدن تا از اونور مهریه کم بشه؟ چرا مثلا نمیان ثبت مهریه عندالمطالبه در دفاتر اسناد رسمی رو ممنوع کنن؟
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
همه اینایی که گفتی اگه زنان دنبالش هستن قبل ازدواج و موقع ثبت عقد میتونن داخل عقد نامه لحاظ کنن اینا مشکل الان مملکت نیست
نماینده برای نطق خود باید هزینه بدهد؟؟؟ یعنی کاری میکنیم که نماینده جرات نداشته باشد به اوضاع مملکت اعتراض کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
اتفاقا اعلام علنی رای باید باعث بشه با جرات بیشتری به اوضاع مملکت اعتراض کنن؛ چون قطعا مردم پشت همچین نماینده ای هستن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
اگه این اقای ذوالقدر بتونه این کار بکنه فکر کنم تنها کار مثبتی هست که در دوران نمایندگی خویش انجام داده
نماینده باید برای حرف خود هزینه بدهد
و هزینه اش را از آن حقوق بالای بیست ملیون تومان پرداخت کنند
آقای ذوالنور سلام، گویا در کشور ما حرف اول و آخر را پول می زند و قانون هم برای ضعیفان است. چون قانون در کشور ما تبدیل به تار عنکبوت شده قویترین ها آن را پاره کرده عبور می کنند و تنها ضعیفان گرفتار می شوند . توجه کنید به استیضاح وزیر راه و شهرسازی آخوندی چهار بار استیضاح شد ولی استیضاح رای نیاورد چرا؟ بنده می دانم چرا و... همچنان آخوندی مشغول نابودی وزارت راه وترابری هست. طوری که اکنون یک نفر متخصص راه در این وزارتخانه وجود ندارد چون هرچه معمار و بنا در وزارت مسکن بود پست های حساس را به آنها واگذار کرده و آنها هم هیچگونه علم و دانشی از راه راهسازی نداشته و ندارند ودر نتیجه جاده ها و اتوبانهای کشور یکی پس از دیگری به دلیل نداشتن دانش لازم آخوندی و مدیران مجموعه اش در نگهداری آنها از بین می روند .باید آن کسانیکه که در مجلس هستند بدانند رای مجدد آنها به آخوندی رای به نابودی زیر ساخت های کشور است.
ر هفته های گذشته، طرح مشابهی از سوی نمایندگان مطرح شد اما نتوانست رأی لازم را به دست بیاورد؛ با وجود این چه نیازی به این طرح جدید بود،
بالاخره باید یک جوری وقت خود را پر کنند
خیال کردم میخواست بگوید همه نمایندگان باید بسیج شوند برای مبارزه با گرانی
تو این سالها مشکل ساز نبود ؟ تو این سی سال که خیلی ها هر دوره نماینده شدن چطور نگران شفافیت نبودید ؟
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
معلومه دلواپس هستیا!!1 خخخ نکنه نماینده مجلسی میترسی کارهایی که میکنی فاش بشه؟ از قدیم گفتن آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است
ای کاش همه نمایندگان مثل آقای ذوالنور برای اقناع افکار عمومی ارزش قائل بودند
وای بر مسئولان ناکارامد
نظر آقای محمود صادقی رئیس کمیسیون شفافیت!!! رو هم بپرسید.
شما فقط مردم را سر کار می گزارید
مگر نمایندگان عوض شده اند که مردم باور کنند شما به این طرح رای می دهید
مگر مردم نااگاه هستند فکر کنند شما بعد از کمتر از 2 ماه یادتان افتاده که اشتباه کردید و به آن طرح مردمی رای ندادید
تابناک جان برای شفافیت شما هم مثبت منفی های کامنت را دوباره راه بنداز
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
تابناک من مخالفم راه ننداز هرکسی حرفی داره کامنت میزاره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
منفی مثبت سایت تابناک درست کار نمی کرد. لطفا درستش کنید و بعد اضافه کنید، نه اینکه همون قبلی رو دوباره بذارید.
از مجالس قبلی چه دیدیم که از این ببینیم !!
همشون ناکارامد
شفافیت آرا کار کاملا اشتباه هست چرا که به معنای شک در تقوای مسئولین و نمایندگان است
از خدا شرم کنید
مسئولین اکثرا شیفتگان خدمتند
اگر اوضاع کشور را نابسامان می بینید بی شک بخاطر هجمه های امریکای جهان خوار، انگلیس روباه پیر، اسرائیل خبیث و امپرلیالیسم غرب است
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
اخوی چند میگیری کامنت میزاری؟ یه پا برای خودت کامنت آپ کمدی هستی و میتونی ملت رو بخندونی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
خداوند عقل سلیم عطا فرماید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
. مقصر دانستن دیگران در مشکلات نشانه ضعف خودمان است.
توچی کی هستی که این کار و می خوای انجام بدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
ادب تَکرار کنندگان رو ببین.
من متوجه دلایل ترس نماینده ها از علنی شدن رار نشدم
نماینده ها می ترسند دور بعد توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت نشوند یا می ترسند مردم به آنها رای ندهند ؟
دلایل ریشه ای را بررسی کنید اگر نماینده ای روی طرحی که صلاح اکثریت مردم را در بر دارد پافشاری کند قطعا ترسی از مردم نخواهد داشت و مسولان هم نباید بر خلاف نظر اکثریت مردم رفتار کند
این که مشکل بزرگی نیست
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
دلیل اصلی لابی هست که در صورت شفافیت باید نمایندگان جوابگوی لابی هاشون باشن مثلا وقتی یه نماینده در اوج فشار اقتصادی و ناکارامدی به خاطر لابی گری به وزیراقتصاد رای مثبت میده مردم میفهمن که با لابی کرده و سال بعد بهش رای
نمیدن
اینا همش حرفه!؟
اگر شفافیت ایجاد نشود دیگه من توی جمهوری اسلامی رای نمدم.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
منم موافقم دوست عزیز حداقل برای انتخابات مجلس عمرا دیگه رای بدم اونم به کسانی که جرات رو راستی با مردم رو ندارن
اگر این رای بیاره کشور ده پله پیشرفت میکنه اگر بزارن
نمایندگان چرا طرح را تصویب نمیکنند
داریم از گشنگی می میریم...
تن ماهی 12.000 تومن
رب گوجه فرنگی 24.000 تومن
....
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
حاجی از هزینه اینترنت بزن و تازه وقتی هم که میزاری تو نت بزار بر ای کار کردن
نکته: فقط حقوق بگیران دارن زیر فشار له میشن بقیه افراد جامعه به خاطر بالا رفتن سرمایه هاشون اگه سود نکرده باشن ضرر هم نکردن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
تن ماهی غذای جسمه. ربنای شجریان گوش کن که غذای روحه.
متاسفم برای لیست امید که با شعار شفافیت و ... رای آوردن و حالا بجز یکی دو نفرشون حاضر نیستند رایشون رو اعلام کنند
مهمتر از اون اینه که بفهمیم چه لابی هایی اتفاق میفته و چرا یه سری دو روزه حرفشون عوض میشه ...
نماینده ای که حتی از رای داده خودش میترسه دفاع نمی تونه بکنه می خواد از حق مردم دفاع کنه؟
درود بر ایشون
تابناک چی شده قسمت نظرات مثبت و منفی را برداشتی ؟ یعنی از مخالفان که رای منفی میدهند مترسی؟ نمیخواهی طرف داران مکدر بشن ؟ نمیخواهی ببینی مردم چقدر ناراضیند
پاسخ ها
حميد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
دقيقا همينطوره أين كار يعني چي
ناشناس
| Canada |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
با نظر ایشان موافقم
چرا نمیگیدبرخی نمایندهها برای هر نطق سفارشی و رأی سفارشی میتونه بیشتر باج بگیره؟!
تابی جون ملت رو از نظر دادن به کامنتها محروم کردی ؟! نکنه مقامات بهشون برخورده ؟!
مي توان طرحها را تقسيم بندي كرد و طرحهاي سياسي را مي شود از شمول اين قانون مستثني كرد.
خوشا به حال کسانی که ۲۷۰ میلیارد از کشور دلار خارج کردن سه ماهه اخر سال و دکل دزدیدند و اینترنیتی سکه میفروختند و راحت فراری داده شدند ؟! جناب ذالنور حقوق ملت ایناست نه انتقام گرفتن از رای مردم و سنگ اندازی در مسیر دولت ؟!
اگه آرای نماینده ها شفاف نشه مطمئن باشین به هیچ کدوم از شماهایی که الان نماینده مجلس هستین رای نخواهیم داد چون نشون دادینکارامد نیستین مثل یه عده هم حرف از فشار نزنین که اگه از فشار میترسین بهتره همین الان استعفا بدین چون وقتی مسئولیت به گردن میگیری باید اماده تحمل فشارهایی داخلی و خارجی باشی تا جلوی کارتو سد کنن
بهترين كاره كه مشخص شه كي چي ميگه خيلي از أين اقايان برأي نفع مادي و رأي أوردن در دور بعدي منافع ملت رو فدائ منافع شخصي كرده و منافع ملي رو پايمال ميكنن به نظر من أين باعث ميشه تزوير و ريا كه در مملكت در حال نهادينه شدن هست يه مقدار تعديل بشه
طرح شفافیت آرا هیچ وقت رای نمیآورد....زیرا نمایندگان را رسوا خواهد کرد..یود این دوستان در این است که آرا مخفی بماند تا دست کسی رو نشود
پاسخ ها
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
احسنت، حرف دل من رو زدی
خود ایشان هنوز جواب اون مسله که ترامپ به ان استناد کرد رو نداه
شما اگر توانستید رای هاشونو که میارن تا روی صندلی سبز بشینن شفاف کنید‌ بله روند کارتون از اولش اشتباه هست. ماباید باخودمون شفاف برخورد کنیم که بیش از این خودمونو به .......نزنیم
تابناک ممنون که مثبت منفی ها رو برداشتی چون تو بعضی از خبرها خیلی تابلو رای ها رو دست کاری میکردن البته میدونم کار شما نیست ولی خب نرم افزار هایی وجود دارن که بشه چند بار رای داد و رای ها رو دستکاری کرد و این دست کاری روی نظر مردم تاثیر منفی میذاشت !!! در حالیکه مردم واقعا به سطح شعور بالاتری رسیدن و میدونن عوض شدن مدیران دردی رو دوا نمیکنه و فقط باید معایب رو اصلاح کرد و نسل اینده رو هم درست تربیت کرد
گاهی تو تلگرام و اینستا با خودم فکر میکنم مردم از مسولین خسته شدن ولی واقعیت چیز دیگه ایه و مردم هنوز نظامشون رو دوست دارن و امیدوارن در انتخابات های اینده جوانان مومن و خستگی ناپذیر سر کار بیان
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
مردم شما رو هم دوست دارند ؟
البته نباید از شفافیت بترسند چون کاملا حمایت می شوند
باطرح شفافیت در شرایط فعلی مخالفم این یک دام است
حرف فایده ندارد . شفافیت در آرا و شفافیت در مال و ثروت . شفافیت در مواضع سیاسی زمانی درست هست که قانون آزادی عقیده و بیان را برسمیت بشناسی . این حرف ها فقط یک راه راحت و میانبر و بدون هزینه هست که بتوانند نظر و رای نمایندگان مجلس را در دوره بعد در صلاحیت لحاظ کنند .
نماینده برای نطق خود باید هزینه بدهد؟؟؟ یعنی کاری میکنیم که نماینده جرات نداشته باشد به اوضاع مملکت اعتراض کند. منظور این نماینده اینست که دورنیمی ازارکان خط قرمز بکشد وفقط به ارگانهایی که بارای درجه دوم ملت روی کارآمده اند برخورد بشود مثل الان که سیاستهای حساب نشده حال وروز اقتصاد راخراب کرده
شفافیت آرا وقتی خوبه که نظارت استصوابی نباشه و فقط مردم درباره نمایندگانشون قضاوت کنند نه نهادهای غیرمتتخب و انتصابی. وگرنه "شفافیت آرا" همراه با نظارت استصوابی به تضعیف بیشتر مجلس منجر میشه.
تابی جان تیتر های خبری که انتخاب میکنی خیلی تخصص سیاسی میخواهد که بررسی شود یعنی من کاربر که در این قسمت خبری شما اظهار نظر میکنم یعنی رای میدهم اولا باید قانونی باشد که از من کاربر نظرم را تحمل کند و آن قانون چیزی نیست جز برسمیت شناختن آزادی شهروندی وووو بنابراین در مجلس هم چنین هستا فکر نمیکردند که روزی میشود نمایندگان مجلس بخاطر مسایلی در رای و ابراز نظر مخفیانه عمل میکنند . چرا . چون ابزار دمکراسی بنام تشکل حزبی را اصلا قبول نداشتند . بنابراین اگر روزی یقه نماینده ای را گرفتند که چرا رای به چنین موضوعی دادید بگوید من نظر حزبی خودم را دادم . همانطور که رقیب حزبیش رای مخالف میدهد .
اگه دلار۱۰۰۰تومان بشه من دیگه رای نمیدم
ملت از گرسنگی دارند میمیرند بعی تو دز فکر چی هستی
این ذوالنور نقش حسین شریعتمداری را در مجلس دارد
می شود به اینصورت باشد که قبل از رای گیری بپرسند رای اشکار یا مخفی باشد بعضی وقتها مخفی وبعضی مواقع اشکار بهتر است .
اصل قضیه رو ول کردن چسبیدن به شاخ و برگ نماینده ای که با فیلتر ۱۲ نفره وارد مجلس شده دیگه شفاف و غیر شفاف بودن رایش چه فرقی داره در هر صورت یک مجلس ناکارآمده.
اگر این کار به سر انجام برسد میشود گفته مجلس این دور یک کار مفید انجام داده
اقا مهریه رو کی داده کی گرفته
عه راستی قضیه رای بود
كدام مجلس ؟ چند درصد از اينها واقعا نماينده مردم هستند؟ نظارت استصوابى را بردارند ببينند يكى از اينها ميتواند وارد مجلس بشود.
پیشنهاد میکنم فقط همین طرح، را شفاف رای گیری کنند
آقای ذوالنور مگه میشه هر چی بخایند را یه کاری کنید که تصویب بشه.خوب یه کاریم بکنید که قیمت دلار برگرده روی ۵هزار تومن.تا مردمم دعاتون کنن.یا فقط برا بعضی چیزا یه کاری میکنید که تصویب بشه
دیگه شفافیت آرا فایده نداره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل