بازدید 1449

ادامه اعتراضات در استان‌های بصره و بابل در عراق

ده‌ها تن از مردم بصره و بابل دست به تظاهرات صلح‌آمیز زده و خواستار اجرای اصلاحات در سیستم سیاسی و توسعه اقتصاد داخلی عراق شدند.
کد خبر: ۸۳۷۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷ 26 September 2018

ده‌ها تن از مردم بصره و بابل دست به تظاهرات صلح‌آمیز زده و خواستار اجرای اصلاحات در سیستم سیاسی و توسعه اقتصاد داخلی عراق شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، معترضان در استان بصره خواستار ایجاد فرصت شغلی، بهبودی اوضاع خدمات اساسی بویژه حل بحران شوری و آلودگی آب شدند.

همچنین تظاهرکنندگان ترور "سعاد علی"، فعال حقوق بشری و عضو سازمان حقوق بشر "دوستی" از سوی افراد مسلح ناشناس در مرکز بصره را محکوم کردند.

از سوی دیگر ده‌ها تن از اهالی استان بابل در مقابل شورای استانداری در اعتراض به کمبود آب و خشک شدن رودخانه‌ها تظاهرات کرده و از این شورا خواستند راه‌حل‌های فوری برای مشکلات پیدا کنند. آن‌ها با در دست داشتن پلاکاردهایی نسبت به تبدیل این منطقه به بصره‌ای دیگر هشدار دادند.

اکثر مناطق مرکزی و جنوبی عراق با مشکل کمبود آب رودخانه‌ها و آب سالم شرب دست و پنجه نرم می‌کنند و در این میان استان بصره بیشترین مشکلات را دارد.

پس از اینکه بصره به دنبال به آتش کشیدن تعدادی از پایگاه‌های دولتی، حزبی و دیپلماتیک طی روزهای گذشته شاهد آرامشی نسبی بود، همزمان با تشدید بحران آب شرب و نقص‌های فراوان در خدمات‌رسانی بار دیگر تظاهرات و اعتراض‌ها در این استان آغاز شد.

بحران آب، اهالی جنوب بصره را وادار کرد که تهدید کنند در صورت عدم حل این بحران خطوط انتقال نفت به خارج از عراق را قطع خواهند کرد.

نیروهای امنیتی، تظاهرکنندگان بصره را سرکوب کرده و حدود ۳۰ تن از فعالان مدنی را در این تظاهرات بازداشت کردند. این در حالی است که دولت اعلام کرده بازداشتی‌ها، نفوذی‌هایی هستند که در عملیات به آتش کشیدن ساختمان‌های دولتی، سیاسی و دیپلماسی مشارکت داشته‌اند.

از طرف دیگر ، کمیسیون عالی حقوق بشر وابسته به پارلمان اعلام کرد: آزادی عقیده و بیان در عراق همچنان از اصول دموکراسی و حقوق بشر فاصله دارد.

فاضل الغراوی، عضو این کمیسیون در بیانیه‌ای گفت، بازداشت‌های کورکورانه و محدودیت‌هایی که در تظاهرات وجود داشت تصویری از تعامل با آزادی بیان و عقیده در حق تظاهرکنندگان، فعالان و وبلاگ نویسان را نشان داد.

وی از پارلمان خواست، قانون آزادی بیان و عقیده را تصویب کند و از دولت نیز خواست این قانون را به دور از سیاست بستن دهان‌ها اجرایی کنند.

غراوی افزود: سازمان‌های دولتی، معاهدات و توافق‌نامه‌هایی که در راستای آزادی بیان و عقیده هستند و عراق به آن‌ها پیوسته را اجرایی نمی‌کنند.

همچنین مرکز رسانه امنیتی عراق اعلام کرد: هواپیماهای ارتش با هماهنگی با فرماندهی عملیات صلاح‌الدین توانستند شش تونل مورد استفاده تروریست‌ها را در این استان تخریب کنند. در این تونل‌ها ۱۰ بمب،‌ مواد غذایی و مولد برق وجود داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل