بازدید 9481

مورد مشکوک و پرسش‌برانگیز تهیه‌کنندگی نماینده‌ ایران در مراسم اسکار امسال

علیخانی که می‌بیند این میدان بی‌قانون است، خواستار تهیه‌کنندگی این پروژه می‌شود! اما چگونه؟ او که کوچک‌ترین فعالیت سینمایی نداشته و بدون هیچگونه شناخت از شاخه‌ی تهیه و تولید سینمایی، طبیعتا نمی‌تواند کارت تهیه‌کنندگی بگیرد. «آقای پشت پرده» دوباره به میدان می‌آید و پروژه‌ای که برای صدور کارت جلیلوند پیاده کرد، اینبار برای علیخانی پیاده می‌کند.
کد خبر: ۸۳۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ 26 September 2018

مورد مشکوک و پرسش‌برانگیز تهیه‌کنندگی نماینده‌ ایران در مراسم اسکار امسال

کافه سینمایی در مطلبی تحت عنوان، درباره پشت‌پرده‌ی صدور کارت تهیه‌کنندگی سینما برای علی جلیلوند و احسان علیخانی که «بدون تاریخ بدون امضاء» با تهیه کنندگی آنها به عنوان نماینده ایران در اسکار 2019 انتخاب شد، مدعی شد:

یک - علی جلیلوند

- سعید روستایی پس از ساخت اثر تحسین‌برانگیز «ابد و یک روز»، از سال گذشته درصدد ساخت فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» برآمد و برای تهیه‌کنندگی فیلم با پیمان معادی به توافق رسید. سازمان سینمایی اما با صدور کارت تهیه‌کنندگی برای معادی مخالفت میکند و پافشاری روستایی برای رخ دادن این همکاری به نتیجه نمیرسد. با لجبازی شدید و آگاهانه‌ی سازمان سینمایی، معادی از این پروژه جدا میشود تا چهره‌ی مورد اعتماد این سازمان (سیدجمال ساداتیان) تهیه‌کنندگی کار را بر عهده گیرد.

- در همان زمان، شبیه به همین اتفاق برای فیلمساز جوان دیگر محمدحسین مهدویان رخ می‌دهد. مهدویان برای ساخت اثر تحسین‌شده‌ی «لاتاری» با تهیه‌کننده‌ای جوان به توافق می‌رسد و نام او را به سازمان سینمایی معرفی می‌کند، اما سازمان سینمایی با صدور کارت تهیه‌کنندگی برای آن شخص مخالف است. سپس آن فرد از پروژه «لاتاری» جدا، و شخصیتی مورد اعتماد (سیدمحمود رضوی) به این پروژه الحاق میشود. پس از اضافه شدن رضوی، کارکتری با بازی حمید فرخ‌نژاد به فیلمنامه‌ی «لاتاری» اضافه میگردد!

- حال سوال این است: در میزانسن این‌چنینی، چگونه علی جلیلوند (برادر وحید جلیلوند کارگردان «بدون تاریخ بدون امضاء») که هیچگونه پشتوانه سینمایی و کارنامه‌ی تهیه و تولید سینمایی نداشته، کارت تهیه‌کنندگی سینما میگیرد؟ و چگونه احسان علیخانی، بدون هیچگونه سابقه و تجربه در این عرصه، به کارت تهیه‌کنندگی سینما دست میابد؟

- بحث ابتدایی این است که کارت تهیه‌کنندگی را در این سینما به هرکس نمی‌دهند. آن شخص باید «خودی» باشد. یعنی شخصیت و نگاهش مورد اعتماد مدیران قرار گیرد. پس برای افراد مورد اعتمادی که هیچ کارنامه و سابقه‌ای ندارند، باید قانون را دور زد!

- ماجرا از آنجا آغاز شد که علی جلیلوند با اتصال به منابع مالی نامعلوم، درصدد تولید فیلم سینمایی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» برمی‌آید. آن هم به کارگردانی برادرش وحید جلیلوند که پیش از این تجربه‌ی کارگردانی سینمایی نداشته. علی جلیلوند سپس خواستار آن می‌شود که تهیه‌کنندگی کار را هم خود بر عهده گیرد.

- یکی از مدیران سینمایی (و اصلی‌ترین چهره‌ها‌ی پشت پرده‌ی این سازمان که امروز از مدیران خانه سینماست) از دوستان و حامیان نزدیک برادران جلیلوند است. او برای آنکه بتواند به جلیلوند کارت تهیه‌کنندگی بدهد، راه غیرمنتظره‌ای پیش رویش می‌گذارد. اضافه شدن نام یک تهیه‌کننده دیگر به اثر: محمدحسین لطیفی! و قرار گرفتن نام او در کنار جلیلوند و صدور کارت تهیه‌کنندگی برای جلیلوند! به همین سادگی. شاید بگویید مگر می‌شود؟ بله، برای «خودی»ها هرچیزی میشود.

- این اتفاق رخ می‌دهد. لطیفی به این پروژه اضافه می‌شود و نامش در کنار نام علی جلیلوند قرار می‌گیرد. هرچند تهیه‌کننده اصلی همان جلیلوند است و لطیفی قدرت و نفوذی چندان در پروژه ندارد. جلیلوند به همین سادگی می‌شود «تهیه‌کننده‌ی سینمای ایران»!

دو - احسان علیخانی

- ... پروژه‌ی کارت تهیه‌کنندگی گرفتن علی جلیلوند، گردانندگان این بازی را خوش می‌آید و به همین دلیل این بازی را ادامه می‌دهند. پس از فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، برادران جلیلوند (دوباره با منابع مالی نامعلوم) درصدد ساخت فیلم جدید خود برمی‌آیند: «بدون تاریخ بدون امضاء». [احتمالن بخشی از] سرمایه‌ی این فیلم را اما چهره‌ی عجیب و پیچیده‌ی دیگری فراهم می‌کند: احسان علیخانی!

- علیخانی که می‌بیند این میدان بی‌قانون است، خواستار تهیه‌کنندگی این پروژه می‌شود! اما چگونه؟ او که کوچک‌ترین فعالیت سینمایی نداشته و بدون هیچگونه شناخت از شاخه‌ی تهیه و تولید سینمایی، طبیعتا نمی‌تواند کارت تهیه‌کنندگی بگیرد. «آقای پشت پرده» دوباره به میدان می‌آید و پروژه‌ای که برای صدور کارت جلیلوند پیاده کرد، اینبار برای علیخانی پیاده می‌کند.

- به طور چراغ خاموش، علیخانی تهیه‌کننده این پروژه می‌شود و نام علی جلیلوند هم به عنوان تهیه‌کننده در کنار او قرار می‌گیرد. اینبار این علیخانی است که کارت تهیه‌کنندگی‌اش صادر می‌شود! باز هم به همین سادگی. ... در پروژه‌ی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» نام لطیفی در کنار جلیلوند قرار می‌گیرد و کارت تهیه‌کنندگی جلیلوند صدر می‌شود. این بار نام خود جلیلوند در کنار علیخانی قرار می‌گیرد و کارت علیخانی صادر می‌شود.
کات در ادامه می‌نویسد: تنها به آن دلیل که «آقای پشت پرده» رفاقت نزدیکی با برادران جلیلوند دارد. شخصی که در ارسال این فیلم به اسکار هم نقش تاثیرگذاری داشته است.

- باری؛ در سینمایی که بزرگان آن قادر به دریافت کارت تهیه‌کنندگی نمی‌شوند و حتی کارگردان-سوپراستاری همچون پیمان معادی که تجربه‌ی حضور در سینمای جهان را در کارنامه‌اش دارد از این امکان بی‌بهره می‌ماند، جلیلوندها و علیخانی‌ها به راحتی با دور زدن قانون و حمایت مدیران، کارت‌های تهیه‌کنندگی‌شان صادر، پروژه‌هایشان تولید، و آثارشان با حمایت دست‌های پشت پرده راهی اسکار می‌شود.

- منتظر پست‌های بعدی کات در مورد این پروژه، پشت‌پرده و عواملش، و نقش «آقای پشت پرده» در جوایز این فیلم باشید.
3412

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار