بازدید 23202

چهار رانت عظیمی که مقامات در شش ماهه نخست سال به رانت خواران بخشیدند!

شش ماه نخست سال جاری به پایان رسید و اقتصاد ایران در این مدت چالش‌های فراوانی را پشت سر گذاشت. دولت برای مهار این چالش‌ها بعضاً تصمیماتی گرفت که موجبات توزیع رانت‌های عظیمی را فراهم آورد. بررسی این تصمیمات نشان می‌دهد، چهار رانت عظیم در شش ماه نخست سال جاری توزیع شد که خانه اهل رانت را آبادتر کرد.
کد خبر: ۸۳۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳ 24 September 2018

چهار رانت عظیمی که در شش ماه اول سال توزیع شد؛ از دلار جهانگیری تا فولاد سرقینیشش ماه نخست سال جاری به پایان رسید و اقتصاد ایران در این مدت چالش‌های فراوانی را پشت سر گذاشت. دولت برای مهار این چالش‌ها بعضاً تصمیماتی گرفت که موجبات توزیع رانت‌های عظیمی را فراهم آورد. بررسی این تصمیمات نشان می‌دهد، چهار رانت عظیم در شش ماه نخست سال جاری توزیع شد که خانه اهل رانت را آبادتر کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، سال جاری در حالی آغاز شد که بازار ارز با تکانه های شدیدی روبه رو شد. ظرف مدت پانزده روز قیمت دلار 868 تومان افزایش یافت و از 4892 تومان در پنجم فروردین 1397 به 5850 تومان در بیستم فروردین 1397 رسید. همین تکانه های شدید باعث شد تا دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت شدید دلار و ورود این افزایش قیمت به بازار کالا و خدمات، تصمیمات جدید ارزی بگیرد.

یکی از این تصمیمات، تک نرخی کردن قیمت دلار و عرضه آن به قیمت 4200 تومان بود. دولت اعلام کرد، از 21 فروردین 1397 نرخ دلار برای همه فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی، نیازهای مسافران، دانشجویان و محققان 4200 تومان خواهد بود. این موضوع توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور رسانه ای شد و از همین روی، دلار 4200 تومانی به دلار جهانگیری در اقتصاد ایران معروف شد.

این نخستین رانتی بود که در سال جاری شکل می گرفت، چون درست در زمانی که قیمت دلار دستوری و 4200 تومان تعیین شد، قیمت آن در بازار آزاد 5850 تومان بود. با گذشت زمان، اختلاف دلار جهانگیری با دلار آزاد بیشتر و بیشتر شد و به فراخور این مسأله، رانت بیشتری نیز نصیب اهل رانت شد! آمارهای رسمی نشان می دهد، حداقل 10 میلیارد دلار با همین قیمت 4200 تومان توزیع شد که رانت نهفته در آن حداقل 100 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

دومین رانت عظیم سال جاری، مربوط به سکه های توزیع شده توسط بانک مرکزی بود. همزمان با آغاز تکانه های بازار ارز و افزایش قیمت انواع ارز، بهای انواع سکه نیز افزایش یافت. بانک مرکزی برای کاهش التهابات بازار سکه در 18 فروردین ماه 97 اعلام نمود که سکه با سررسیدهای متفاوت پیش فروش خواهد کرد. در این طرح بانک مرکزی، سکه یک ماهه، یک میلیون و590 هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و 540 هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و 475 هزار تومان، 9 ماهه یک میلیون و 410 هزار تومان، 12 ماهه یک میلیون و 350 هزار تومان، 18 ماهه یک میلیون و 245 هزار تومان و دو ساله یک میلیون و 160 هزار تومان اعلام شد. مقام متولی تقسیم سکه در بانک مرکزی پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی بود، از این رو این سکه ها به سکه قربانی معروف شد.

هنگامی که این طرح پیش فروش سکه آغاز شد، قیمت هر قطعه سکه در بازار، یک میلیون و 735 هزار تومان بود؛ یعنی اختلاف قیمت سکه های بانک مرکزی با بازار آزاد در زمان شروع فروش، حداقل 145 هزار تومان بود و این اختلاف قیمت یعنی رانت نهفته در هر قطعه سکه در زمان پیش فروش سکه های بانک مرکزی. برآورد کارشناسان نشان می دهد که رانت نهفته در این طلاپاشی بانک مرکزی، حداقل 21 هزار میلیارد تومان می باشد.

سومین رانت توزیع شده در سال جاری متعلق به خوراک پتروشیمی ها بود. با آغاز به کار سامانه نیما دولت همه صادرکنندگان را موظف کرد تا ارز خود را به قیمت 4200 تومان در این سامانه عرضه کنند. در این بین، برخی صادرکنندگان از جمله پتروشیمی ها از این تصمیم دولت سر باز زدند و ترجیح دادند، ارز خود را به قیمت بسیار بالاتر از قیمت سامانه نیما، در بازار آزاد بفروشند. دولت برای آنکه پتروشیمی ها را مجاب کند تا ارز خود را به قیمت 4200 تومان در سامانه نیما عرضه کنند، مجبور شد تا خوراک پتروشیمی ها را به قیمت 3800 تومان محاسبه کند.

با این تصمیم دولت، برای پتروشیمی ها رانتی 400 تومانی (مابه التفاوت 3800 تومان و 4200 تومان) شکل گرفت. با تغییر رئیس کل بانک مرکزی، سیاست های ارزی دولت نیز تغییر کرد و سیاست های جدید از شانزدهم مرداد 1397 به اجرا درآمد. اجرای سیاست های جدید باعث شد تا تعیین نرخ ارز در سامانه نیما از حالت دستوری خارج و به بازار سپرده شود و بر مبنای توافق صادرکننده و واردکننده شکل بگیرد. این تصمیم باعث شد تا نرخ دلار در سامانه نیما از 4200 تومان بسیار فراتر رود و حدود 8 هزار تومان قیمت گذاری شود و بنابراین میزان رانت دریافتی پتروشیمی ها هم بسیار بیشتر از قبل شد. برخی کارشناسان رقم این رانت را 30 هزار میلیارد تومان عنوان نموده اند.

چهارمین رانت توزیع شده در سال جاری مربوط به بازار فولاد بود. در اوایل مرداد ماه سال جاری بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل جدید و جنجالی تنظیم بازار محصولات فولادی را در 11 ماده، 10 بند و 22 تبصره در 14 محور بر اساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار ابلاغ کرد. در 7 مرداد 1397 جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت طی نامه ای به حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا قیمت های پایه محصولات فولادی را اعلام کرد.

چهار رانت عظیمی که در شش ماه اول سال توزیع شد؛ از دلار جهانگیری تا فولاد سرقینی

در دهم مرداد 1397، 45 هزار تن شمش بلوم فولاد خوزستان و فولاد خراسان با 6.5 درصد افت نسبت به آخرین معامله و در قیمت 2406 تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار کالا فروخته شد. این در حالی بود که در همین تاریخ، قیمت شمش بلوم در بازار آزاد 4500 تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می شد. اختلاف این دو قیمت، خبر از رانت 2094 تومانی در هر کیلوگرم شمش بلوم می داد. از این روی، فولاد ارزان عرضه شده در بورس کالا به فولاد سرقینی شهرت یافت! برآوردی پیرامون میزان رانت توزیع شده از این طریق، توسط کارشناسان انجام نشده است.

در پایان باید گفت، این چهار رانتی بود که در نیمه نخست سال جاری بر اساس تصمیمات دولت و نرخ های دستوری توزیع شد؛ رانت هایی که جیب اهالی رانت را سرشار از سودهای بادآورده کرد و هیچ تأثیری هم بر بازار نداشت. مسببان این تصمیمات، همان کسانی هستند که رهبر انقلاب در سخنرانی 22 مرداد ماه خود از آن ها به عنوان افرادی که مقصر عمده این رانت ها هستند یاد کرده است و باید با آن ها برخورد شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۰
افرین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
آفرین به اونایی که به روحانی رای دادند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
هر دولتی اومده همین بوده بدون استثنا
اولا چالشها پشت سر گذاشته نشده روبروی ما است وحالا حالا ها هم پشت سر نمیره دوما ما هرچه میکشیم از مدیریت ناکارامد اقتصادی هست اینو بدونین
روحانی و دولتش ناکارامد بودند
سینه چاکان FATF و شفافیت ، چرا لیست ارزی رو منتشر نمی کنند؟!!
به نظر شما مقصر کیه ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

1- دولت اعلام کرد که از مورخه 21 فروردین 1397 نرخ دلار برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی، نیازهای مسافران، دانشجویان و محققان 4200 تومان خواهد بود.
2_بانک مرکزی برای کاهش التهابات بازار سکه در مورخه 18 فروردین ماه 97 اعلام نمود که سکه با سررسیدهای متفاوت پیش فروش خواهد کرد.
3ـولت همه صادرکنندگان را موظف نمود تا ارز خود را به قیمت 4200 تومان در این سامانه عرضه کنند.
4ـ وزیر صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل جدید و جنجالی تنظیم بازار محصولات فولادی را در 11 ماده، 10 بند و 22 تبصره در 14 محور بر اساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار ابلاغ کرد.
گفتمان اصلاح طلبی:
بزنید و برقصید ، بانوان بروید ورزشگاه ، در عوض به ۲۶ هزارمیلیارد رانت ارزی و پراید ۴۰ میلیونی حساس نشید!
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
دویست هزار میلیارد تومن رانت بوده کجا 20 هزار میلیارده؟
ای کاش من هم یک رانت خار بودم....
خودم سکه ثبت نام نکردم، به دایی ام گفتم دایی الان سکه آزاد 2 میلیونه، برو ثبت نام کن یک میلیون چهارصد تومان، گفت نه، اگر سکه آزاد شد 1 میلیون سیصد من ضرر میکنم!!!! گفتم دایی خود دانی، ولی بعید میدونم بیاد پایین، حیف خودم پول نداشتم ثبت نام کنم، کاش دوباره سیف رو بیارن بانک مرکزی ، قدرش رو ندونستیم!
خب چیکار کنیم. نوش جان رانتخواران ... فقط باید خبردار بشیم. کی میشه یکیشون رو آویزون کنند تا بقیه حساب بیاد دستشون
فقط 4 رانت؟!!!
خودرو و موبایل و مواد سلولوزی و ... چی شد؟
یک زمانی به حقوق نجومی مدیران ایراد گرفتید که به تلافیش همین مدیران نجومی بگیر با بخشنامه ها و دستورالعمل های مقطعی کشور را رساندند به جای فعلی که دلار امروز بشه 15500 تومان.
راستی، کسی از این مدیران بازداشت شده !
در خوشبنانه ترین حالت ، میتوان گفت که تصمیم سازان اقتصادی بسیار نا آگاه و غیر متخصص هستند
ولی از این شاخه به اون شاخه پریدنشون میگه که بسیار کاربلند و با برنامه ریزی دقیق کار خودشان کردند
مسئولین برای حل مشکلات خود نیاز به افزایش قیمت دلار داشتند و چشم خود را ناچارا به این رانت ها بستند
خوب الان تکلیف چیه ؟؟؟ چرا همه نظاره گرند ؟؟؟ چرا اقدام عملی در جهت کاهش ارزش پول ملی برداشته نشد ؟؟؟ روز به روز وضع بدتر شد و میشود اعتراض تاثیرگذاری هم از مردم خموش دیده نشد
آیا این مسائل نشاندهنده ناکارامدی نیست ؟
نشانه ناکارامدی در تصمیم های مدیریتی طی شش ماه 4 اشتباه بزرگ .
نمي دونم اين اعدادي كه گفتي چقدر ميشه ولي اگه پوشك بچه زير هر عدد 2000 نومن پيدا كرديد بفرماييد تا 10 در صد حقوقم رو بدم براي يك بسته از اون.
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
اگر هر بار که بچه ات خواست پوشکی را خراب کنه تو یک دوهزار تومانی بهش نشون بدی و بندازی تو قلکش، مطمئن باش بچه ات زودتر از تو راه دستشویی را پیدا میکنه!
تشکر ویژه از دولت محترم بابت فقیرتر شدن فقرا و ثروتمندتر شدن ثروتمندان . روحانی مچکریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
ایضاً .
تابناک، کاش می گفتی سهم مسئولین از هر یک از این رانتها چقدر بوده است. بالاخره معلوم شود ثروت چندصد میلیاردی بعضی از کجا اومده!!!!
آقايان اگر ميخواهيد مشكل گراني كالاها حل شود دست دلالان و محتكران را قطع كنيد بخدا مشكل حل ميشود !
پنجمین رانت:
بدهی ابربدهکاران بانکی عملاً به یک پنجم ارزش اولیه رسید (ابر بدهکاران بانکی تقریبا 80 درصد سود از بدهی هایشان به بانکها به جیب زده اند زیرا بدهی آنها به ریال است نه دلار و اغلب آنها سرمایه گداریهایی کرده اند که سود حاصل از کاهش ارزش پول ملی آنها تا 500 درصد شده است)
البته اگر قصد بازپرداخت این وامها را به بیت المال دارند

در عوض دولت ارزش دارایی های ریالی مردم بدبختی که برای دریافت یک سود ماهیانه برای امرار معاششان یا تهیه جهیزیه و یا هزینه درمان بیماریهای احتمالی آیندهشان در بانکها سپرده گذاری کردنند را به یک پنجم کاهش داد. علی برکه الله (عمدتا بازنشستگانی که پاداش سی سال خدمتشان را در بانکها نگهداشته اند و روز به روز آب شدن دارایی خود را نظاره گرند)
پاداش آخر خدمت یکی از اقوام بنده که سال 92 بازنشسته شده است معادل خرید یک ساید بای ساید شده است.
این است دولت تدبیر و امید.....
هاشمی روحانی خاتمی
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
چرا نمیگی این است .... والا تو این 4 دهه ؟کی فساد ورانت نبوده
حتی صادرات هم باید رو برنامه باشه خصوصا تو بحث مواد خوراکی که امنیت غذای مردمه . نباید هردمبیل هر چی هست و نیست رو صادر کنی بدی بره یکموقع بیای خودت ببینی دیگه تو فروشگاهها نه رب گوجه پیدا میشه نه روغن نه خیلی چیزهای دیگه و همون مقدار کمی هم که مونده قیمتش سر بفلک کشیده . دم مرز کیلومترها صف کامیونهای رب و روغن و گوشت و برنج و میوه و لبنیات و خشکبار و حبوبات بعد کشور خودت از شدت کمبود آروم آروم داره میره سمت قحطی . جالبه به اینهم بسنده نکنی بگی پاشین بیایین اینجا ویزا هم ازتون نمیخوام . خوب طرفم از خدا خواسته میاد داخل ، فقط دو ساعت میمونه . ماشینشو از مواد خوراکی سوپری ها تا سقف پر میکنه دوباره برمیگرده . رب گوجه ظرف یکهفته شده 4 برابر و گیرم نمیاد .؟! اینم تقصیر ترامپه ؟ بنده خدا وقتی مردم خودمون بی غذا بمونن باید با دلار 15 هزار تومنت بری چند برابر گرونتر از اونی که صادر کردی دوباره وارد کنی . از اونطرف میگی اقتصاد تو شرایط جنگیه !!! اقتصاد تو شرایط جنگیه بعد هر چی انبار مواد غذاییه داری تخلیه میشه کشورهای همجوار . میشه برگ درخت خورد ؟ خود مسئول تو کاخ کباب بره میخوره
از رانت می توان مالیات گرفت.
دلار داره میره بالا و پشت سرش هم بقیه چیزها اینطور باشه که همش رانت و رانیه. خخب رحم نکنید به بهانه رانت دلار نیما هم ببرید 15 تومن اصلا میخواهی جلو بزنید ببرید 25 تومن
نمک بر زخم ما نریز تابناک













دلم خونه
اقتصاد مقاومتی همو ریاضت اقتصادی هست.نخوردن .نپوشیدن و.....نه .....همه چی نه
پاسخ ها
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
اقتصاد مقاومتی یعنی تقویت تولید داخلی که باعث بالارفتن صادرات و پایین اومدن نرخ بیکاریه. کاری که این دولت دقیقا عکسش رو انجام داده و نتیجه شده این!
ریاضت اقتصادی یعنی خرج کمتر و سختی کشیدن.
اگه راست میگید برید برخورد کنید/ تمام ابرازبرخورد را هم در اختیار دارید پس چرا ساکتید؟؟
رانتی که از جیب مردم به جیب سرمایه دار رفت و رفت و رفت
سلام. به مواد خوبی اشاره کردید. ولی آیا قادر خواهیم بود ضرر و زیان این توطئه را جبران کنیم؟ چه فایده از این گفتن های پی در پی؟ افسوس و صد افسوس ...
واقعا باید بحال این مردم گریه کرد ای بابا همین ها برای خرید کفش و کت و شلوار و ... آنقدر کاوش میکنند تا بهترین تصمیم در خرید را بگیرند واما
میشود برای کلان مملکت تصمیمی بگیرند که تحقیق نشده باشد و نتایج آن را بررسی نکرده باشند .
اگر بررسی نکرده اند و کارشناسی نشده که کلا کار غلطی انجام داده اند .
اگر بررسی کرده اند و ار نتایج آن آگاه بوده اند پس اشتباهی آشکار کرده اند و عمدی در کار بوده است .
لطفا مقدار پولی که از پس انداز های مردم نزد بانکهای بی ارزش شده را نیز محاسبه و رانت ان که به جیب رفته را نیز محاسبه نمایید و همچنین مقدار کاهش حقوقی که به واسطه تورم وپایین آمدن ارزش پول ملی نصیب دولت شده را نیز محاسبه نمایید
یک عده موبایل فروش را آوردند و محاکمه کردند ، خبری از سران اصلی این فساد نشد
بالاخره طبق مقاله شما کارهای دولت اثر داشت یا طبق انتها ی مقاله اثر نداشت . رانتی که می گویید بخاطر ارز ۴۲۰۰ ایجاد شد چگونه بود ؟ اصلا شما ارز ۴۲۰۰ را دیدید ؟ زمانی حرف شما درست است که ارز ۴۲۰۰ عرضه شود و قیمت کلی بالاتر باشد و مابه التفاوت ایجاد رانت کند اما دولت اصلا ارز ۴۲۰۰ را در بازار ازاد وارد نکرد علیرغم فشارهایی که در ان تاریخها برای فشار به دولت برای وارد کردن ذخایر ارزی داشتید بقیه این مقاله نیاز به بحث دقیق دارد که مجالش نیست اما دوستان به کسانی که به ما خدمت کردند و مورد هجمه سیاسی جناحی شدند حمله نکنید تاریخ معاصر ایران پر است از حسرت کسانی که خدماتشان را دیر متوجه شدیم مطالعه کنید دقیق شوید همه جوانب و موقعیت ها را بسنجید
رانت و فساد زاییده اقتصاد دولتی است. عدم نظارت و منافع مدیران موجب تصمیمات نادرست میشود!
باز معلوم نیست اقایان در دولت در چه فکری هستند که عمدا نرخ ارز را بالا بردند
مسببان این تصمیم کسانی هستند که به قانون میارزه با فساد و رانت خواری رای منفی دادند
کسانی هستند که رای بر مخفی ماندن رایشان دادند


در طرح مبارزه با رانت و فساد ذکر شده بود اگر مسئول یک بخش متوجه رانت یا فسادی شود و آن را اعلام نکند خود مجرم است و برایش مجازات سنگین قرار داده بودند،
متاسفانه در این مدت نه تنها بانک مرکزی و بانک ها دولتی خلق پول ( بفرمایید پول بدون پشتوانه) کرده اند بلکه حتی بانک های خضوضی نیز مقداری پول در اختایر بانک مرکزی قرار داده و چند برابر آن را وام داده اند به همین دلیل قبل از تحریم امریکا ( 13 آبان) این اتفاق افتاده است. خود آقای نوبخت گفت اگه همه مردم بخواهند پول هایشان را تبدیل به سکه و ارز نمایند پول ایران ارزش کاغذ پاره پیدا می کند- بقیه را نمی گویم زیرا می ترسم سکه و دولار هنوز هم گرانتر بشه
ذزد حاضر بز حاضر
یقه رانت خورا رو بگیرید و هر چی بالا کشیدن ازشون بگیرید.
رانت خودرو سازها را هم اضافه کنید که به هر بهانه ای دنبال افزایش قیمت و پر کردن جیب شون هستند.
این همه دزدی واختلاس ورانت توکشورامام زمان
تازمانی که ملت را صغیر فرض میکنیم وبه آنها میگوئیم ازبین تخم مرغهای ما یکی را انتخاب کنید منتظر بدترازاین هم باید بود حیف این کشور عظیم وچهارفصل و جمعیت جوان
هرکسی هر حرف و نظری دارد بگوید رانت خواران همچنان به کار خود ادامه میدهند و هیچ تغییری اتفاق نمی افتد
برخلاف تصور عامه که می گویند مدیران ناکاآمد هستند این نکات ضروری است
مدیران بسیار کارآمد هستند اما نه در منافع ملی بلکه در دزدی توزیع رانت انحصار قیکت گذاری کاذب واگذاری بیت المال به آقازاده ها حقوق نجومی امارسازی دروغ وذغل کاری
تمام این اقدامات تعمدا وبراساس سناریو انجام می شود
روحانی تنها چند ساعت پس از پیروزی در دور دوم موسسات را برهم ریخت تورم واقتصاد را رها کرد قیمت ارز را 5 برابر کرد تورم های 200 و 300 درصدی ایجاد کرد حقوق نجومی را افزایش داد تولید را نابود کرد گول بیت المال را به فرزندان مقامات بخشید وهزارن رانت دیگر
به چند رانت بصورت تیتر وار در سال 97 دقت نمایید
رانت ارزی با دلار 4200
رانت پتروشیمی
رانت واردات خودرو
رانت واردات موبایل
رانت فولاد و افزایش 2 تا 3 برایری محصولات فولادی
رانت مسکن و احتکار آنها توسط بانک ها وافزایش قیمت و د رنتیجه مثبت شدن ترازنامه بانک های که ملک واملاک خریده اند
رانت خود دولت ودرآمد آن برااساس دو تا 5 برابر شدن نرخ ارز ومحصولات دیگر که بیشتر کارخانجات آن از آن دولت است مثل لبنیات فولاد پتروشیمی سیمان مخابرات و نساجی ودیگر محصولات
افزایش قیمت نفت به 80 دلار یعنی دوبرابر دوره اول روحانی ودولتش آن هم بادلار 3700 تومانی حالا در امسال نفت بشکه ای 80 دلار با دلار 15500 تومانی خودت حساب کن درامد دولت 400 تا 600 درصد افزایش یافته است
رانت حقوق های نجومی
رانت پزشکان
رانت های مالیاتی و هزاران چیز دیگر
این نکته را بیاد داشته باشید
دولت روحانی فاسد ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی است
مقصر فقط بازیکنان جلو صحنه نیستند .
مقصر اصلی آنانی هستند که در این مقالات اسمی ازشان برده نمیشود و پشت صحنه همه تصمیمات را آنان میگیرند.
برایند عملکرد و نه شعار مسئولان حاکی از آن است که نه تنها از رانت و اختلاس در کشور ناراحت نیستند بلکه بسیار هم از این وضع خوشحال و تصمیم به تداوم آن دارند و هر روز با روش ها و شگردهای جدید ، بستر جدیدی برای اخلال گران اقتصادی می سازند . به این می گن فساد سیستماتیک .
کاشکی وقتی طدح مسئله می کردید یکی دو تا راه حل هم از طرف مسئولین میذاشتید. حداقل به اهمیت وجودشون پی می بردیم
رانت دهندگان ورانت گیرنده ها امیدوارم روز خوش نبینند...........نفرین چند میلیون انسان بی پناه پشت سرشونه ............
عمده فسادهای کلان در کشور ما با کمک رانت انجام میشه نه دزدی مستقیم. بجای اینکه رانت در کشور ما قبح زیادی داشته باشه و حتی در شرایطی جرم باشه و مسئولان همیشه مواظب باشند که تصمیمی رانت ساز نگیرند، این موضوع خیلی عادی شده.
حداقل ماجرا این است که دولت عمدا سرمایه داران را از طریق رانت گردن کلفت تر کرده است و اینها موضوعی نیست که از روی اشتباه و یا بخاطر مدیریت ناکارمد رخ داده باشد بلکه دقیقا برنامه ریزی شده و با حساب و کتاب و به قصد پر کردن جیب سرماداران زالو صفت که خون ملت را میمکند
قدر مسلم این است که دولت با تبلیغات و ساپورت سرمایه داران به قدرت رسیده و با برنامه ریزی برای این 8 سال عمدا کاری کرد تا سرمایه داران گردن کلفت تر و ملت کردن باریکتر شوند. سینه چاکان و اسپانسرها و ساپورترهای این دولت را به هنگام تبلیغات انتخاباتی ببینید همچنین بحثها و شانتاژها و ارائه آدرسهای غلط به جوانان و آویزان شدن به طناب اصلاحاتیها . برنامه های اقتصادی دولت کاملا در راستای ایجاد و گسترش رانت و راضی کردن رانتخورهای کلان و سرمایه داران بزرگ تدوین شده است که ارتباط سیستمی و مافیایی بین گروههای مافیایی اقتصادی در دولت و خارج از آن به شدت درهم تنیده است.
با سلام..پیش فروش سکه به هیچ عنوان رانت نبود ..به هیچ عنوان چون هر شخصی،هر ادمی ،هر فرد با ملیت ایران میتونست پیش خرید انجام بده..اتفا قا تنها مورد که رانت نبود پیش خرید سکه بود..ارز ۴۲۰۰ به یه عده خاص داده شد و میشه و ...اما هر فردی میتونست سکه پیش خرید کنه ..پس پیش خرید سکه رانت نبود..
گر حکم شو که مست گیرند .در شهر هرانچه هست گیرند
باز خدا رو شکر رییسی رای نیاورد وگرنه تو پیاده رو ها دیوار میکشیدن، پراید 40 میلیونی که چیزی نیست!
مقصر اصلی خود دولت هستش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل