بازدید 6282
۵
تاملی بر اظهار نظر معاون آموزشی وزیر علوم؛

تداوم تلاش دانشگاه آزاد برای خودمختاری در آموزش عالی!

در حالی که ادعا‌های مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور این گونه به اذهان متبادر می‌کرد که دلیل تاخیر در اعلام نتایج کنکور ارشد آزاد ۹۷، صرفا بروز برخی ناهماهنگی‌ها باشد، اکنون مشخص شده که ماجرا ورای این مسائل بوده است.
کد خبر: ۸۳۶۰۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵ 22 September 2018

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شد

پس از تاخیر فراوان در اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی و در شرایطی که بسیاری چشم انتظار توضیح مسئولان در این خصوص بودند، امروز معاون وزیر علوم از راز این تاخیر پرده برداشت.

به گزارش «تابناک»، در حالی که ادعا‌های مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور این گونه به اذهان متبادر می‌کرد که دلیل تاخیر در اعلام نتایج کنکور ارشد آزاد ۹۷، صرفا بروز برخی ناهماهنگی‌ها باشد، اکنون مشخص شده که ماجرا ورای این مسائل بوده است.

این را می‌شود از سخنان مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم دریافت که در توضیح چرایی تاخیر در اعلام نتایج و حذف برخی رشته محل‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد به مهر گفت: «دانشگاه آزاد نیز مانند دیگر زیرنظام هاست و تفاوتی با آن‌ها ندارد؛ باید کد رشته محل‌های تمام زیرنظام‌ها به سازمان سنجش برای بررسی ارائه شود. دانشگاه آزاد از این قاعده مستثنی نیست در این میان ممکن است چند مورد نیز حذف و یا اضافه شود. با این وجود باز کارشناسان شورای گسترش ظرف یک روز تمام کد رشته‌های این دانشگاه را بررسی و اعلام کرده اند و بیش از ۹۶ درصد رشته محل‌ها تایید شد.»

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که اگر قانونمند عمل شده بود، اشکالی به وجود نمی‌آمد، افزود: «دانشگاه آزاد می‌توانست همانند سال گذشته ۷ یا ۸ شهریور نتایج را مشخص و به سنجش اعلام کند نه اینکه ۲۴ شهریور که یک روز مانده مهلت تمام شود نتایج را اعلام کند. من خدمت دکتر تهرانچی، سرپرست دانشگاه آزاد ارادت دارم؛ باید با هم همفکری کرده و این موضوع را حل کنیم و دانشجویان نیز باید حواس شان به رشته محل‌هایی که انتخاب می‌کنند باشد تا مجوز قانونی داشته باشد. [البته]هر رشته‌ای از قبل مجوز داشته و در سامانه وزارت علوم وجود دارد، حذف نمی‌شود مگر آنکه برنامه آن منسوخ شده باشد و یا در پردیسی باشد که خود مجوز نداشته باشد.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود که دلیل تاخیر در اعلام نتایج، نه مخدوش بودن نتایج و تایید نشدن آن در سازمان سنجش و وزارت علوم، که تایید نشدن رشته-محل‌های اعلام شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی است. موضوعی که البته جدید نیست و پیشتر نیز موجب شکل گیری مناقشاتی اساسی میان مسئولان دانشگاه آزاد و وزارت علوم شده است.

کافی است یکسال به عقب بازگشته و مجادله صورت گرفته میان مسئولان دانشگاه آزاد و دولت مردان در خصوص حذف شماری از رشته-محل‌ها در مقطع کارشناسی ارشد را مرور کنیم تا دریابیم که تاخیر امسال به هیچ وجه اتفاقی نبوده و چه بسا، ترفندی باشد که مسئولان دانشگاه آزاد برای فرار از این حذف‌ها به کار بسته باشند. ترفندی که برای اجرایش، اعلام نتایج از طرف دانشگاه به واپسین روز موکول شده است.

به عبارت بهتر، ممکن است مسئولان دانشگاه آزاد برای گریز از حذف برخی رشته-محل ها، اعلام نتایج را به دقیقه ۹۰ موکول کرده باشند تا مسئولان وزارت علوم را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند و حرفشان را به کرسی بنشانند. موضوعی که معاون وزیر تلویحا بر آن تاکید کرده و یادآور شده اعلام نتایج کنکور دانشگاه آزاد هر ساله در انتهای هفته اول شهریورماه رخ می‌داده، اما امسال به هفته آخر ماه و به ساعات آخر مهلت قانونی موکول شده است.

این گزاره زمانی پررنگ‌تر به نظر می‌رسد که به یادآوریم سال گذشته که وزارت علوم برخی رشته-محل‌ها را حذف کرد، علی اکبر ولایتی، رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد به شدت با این اقدام مخالفت کرد، آن را بر خلاف قانون مصوب سال ۱۳۶۷ در مجلس خواند و تاکید کرد: «وزارت علوم اجازه ندارد رشته‌های ارشد دانشگاه آزاد را حذف کند.»
 
مخالفتی که البته راه به جایی نبرد و در نهایت برخی رشته-محل‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد حذف شدند چراکه به زعم مسئولان وزارت علوم، دانشگاه آزاد به تعهداتش در این خصوص کامل عمل نکرده و شرایطش را با استاندارد‌های آموزشی تطبیق نداده بود. تعهداتی مانند هیات علمی کافی برای دایر کردن برخی رشته‌های ارشد که ظاهرا هنوز هم در برخی واحد‌های دانشگاه آزاد، فقدانش به چشم می‌خورد.

کمبودی که ظاهرا هم مسئولان دانشگاه آزاد به آن واقفند و هم مسئولان وزارت علوم، با این تفاوت که دانشگاه آزاد به جای رفع آن، ترجیح داده اعلام نتایج به وزارت علوم را به ساعات آخر مهلت موکول کند و وزارت علوم هم همه چیز را به این مرحله موکول کرده و پیش از دریافت نتایج، اعلام نکرده کدام رشته-محل‌ها از دیدش حائز استاندارد‌ها نیست و پذیرش در آن‌ها غیرممکن است.

روندی که موجب شد خیل داوطلبان کنکور ارشد آزاد ۹۷ به مشکلات زیادی دچار شده و از ان مهم تر، آغاز سال تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد با تاخیر زیاد مواجه شود. اشکالی که اگرچه بخشی از آن متوجه وزارت علوم است، اما نقش بزرگ را در این ماجرا دانشگاه آزاد ایفا کرده است؛ دانشگاهی که دو سال است اصرار دارد وزارت علوم مجاز به کم کردن رشته محل هایش در کارشناسی ارشد نیست!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مسئولین دانشگاه آزاد برای راه اندازی شعبه های بسیار متعدد و غیرقانونی، جذب دیمی دانشجو، نابود کردن آینده ی جوانان کشور که به دلیل وعده های سرخرمن مسئولین بعد از چند سال تحصیل در این بنگاه اقتصادی هنوز بیکارند باید پاسخگو باشند.
دانشگاه آزاد بی قانونی را ترویج می دهد! این خیلی زشت است که از قانون تبعیت نمی کند، مرجع قانونی تصویب رشته و تایید مدرک وزارت علوم است متاسفانه این را آزاد قبول ندارد
خلاصه مشکلاتتون را حل کنید که بعدا دانشجوها اسیر نشن
به عنوان مثال دانشگاه آزاد رودهن
که استاد مدیریت بازرگانی ندارد اما در مقطع دکتری و ارشد دانشجو ارشد مدیریت بازرگانی میگیرد.
در مقطع دکتری بازرگانی به دلیل نداشتن استاد، استاد رشته اقتصاد تبلیغات درس میدهد!!! استاد روانشناسی استاد راهنما و استاد مشاور رشته بازرگانی میشود. البته از این موارد زیاد هست.
دانشگاه آزاد فقط در پی دریافت پول از دانشجوست. همین
بهتر است آقاي شريعتي نياسر در مورد كد رشته محل هاي دانشگاه هاي علمي كاربردي و غير انتفاعي از قبيل آنهايي كه برخي آقازاده ها و از جمله خود آقاي شريعتي نياسر سهامدار اصلي آن هستند نيز اظهار نظر بفرمايند كه چگونه برخي از آنها حتي بدون داشتن يك عضو هيئت علمي تمام وقت پذيرش دانشجو در مقاطع مختلف دارند.متاسفانه برخي دلشان به حال آموزش عالي نمي سوزد بلكه براي منافعشان نگرانند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر