بازدید 2187

پیام وزیر علوم به مناسبت آغاز سال تحصیلی

کد خبر: ۸۳۵۹۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱ 22 September 2018

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها بر ضرورت تقویت مرجعیت نهاد علم در تصمیم‌سازی و مشارکت موثر برای حل ابرچالش‌ها و مشکلات کشور تاکید کرد.

به گزارش مهر، منصور غلامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور پیامی صادر کرد که متن کامل پیام بدین شرح است:

فرا رسیدن سال تحصیلی جدید که فروغ از شور و شعور حسینی یافته‌است را به تمامی دانشگاهیان، اعضای هیات علمی، کارکنان ودانشجویان فرهیخته و تلاشگر، به ویژه نو دانشجویان تبریک و تهنیت می‌گویم.

در این روزها که دانشگاه و مراکز آموزش عالی برگ جدیدی از دفتر معرفت را ورق زده و آغازگر فصلی نو از زیست آتی سرمایه‌های انسانی کشور را رقم می زنند؛ تلاش خواهیم کرد تا با مسئولیت‌پذیری، توسعه مشارکت و رقابت قانونمند دانشگاهیان را از طریق حمایت از خلاقیت و اندیشه‌ورزی پاس بداریم و از آسیب‌پذیری نخبگان علمی، فکری و فرهنگی جلوگیری نموده و ساختار اداری خدمتگزار و پاسخگو را نهادینه سازیم.

چرا که دانشگاهیان این مرز و بوم با فهم و استنباط مشترک از راهبردها و اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران تحقق بخشیدن به برنامه‌های دولت را برای خود وظیفه دانسته و تلاش مستمری برای اجرای آن مبذول داشته‌اند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همگام با دانشگاهیان فرهیخته و متعهد، تثبیت و نهادینه کردن دانشگاه ایرانی و اسلامی از طریق رشد قانون‌گرایی و تکیه بر اعتدال و خردورزی و دفاع از حقوق دانشگاهیان را وجه همت خود داشته است.

گسترش و تعمیق بنیان‌های علمی و فنی، فرهنگ و فضائل دینی و اخلاقی، رشد و گسترش فرهنگ گفت‌وگو، نقد، مباحثه علمی و اجتماعی و ایجاد فضای امن برای ارتقای فرهنگ، اندیشه، دانش و بینش در دانشگاه و جامعه از برنامه‌های محوری اینجانب است. بی تردید دانشگاه به اتکای سرمایه معنی‌دار خود در میان نهادهای اجتماعی، از موثرترین و کارآمدترین ظرفیت برای دستیابی به توفیقات چشمگیر برخوردار است.

چنان که حیات دانشگاه در ایران گواه این امر است. دانشگاه همواره کانون اصلی تربیت شهروندانی آگاه، متعهد و مسئولیت‌پذیر بوده‌است. مهم‌ترین اصلی که امروزه باید با توجه به شرایط خاص کشور در دستور کار عناصر دانشگاهی قرار گیرد، اهتمام به ارتقای سرمایه علمی، فرهنگی و اجتماعی نهاد دانشگاه و تقویت مرجعیت نهاد علم در تصمیم‌سازی و مشارکت موثر برای حل ابرچالش‌ها و مشکلات کشور، اهتمام به ارتقای سطح کیفی آموزش و پژوهش، تقویت انگیزه‌های تحصیلی با هدف کنشگری خلاق و پویای دانشگاه است.

به گواهی تاریخ، دانشجویان و دانش آموختگان جوان هر کشور همواره قدرت سازنده و موتور محرک عظیم‌ترین تحولات بشری بوده‌اند. پیشرفت ایران اسلامی نیز به وجود دانشجویانی است که علاوه بر فرهیختگی در دانش تخصصی و حرفه ای رشته علمی خود واجد توانمندی های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی باشند. و این مهم بدون سعی و اهتمام اعضای محترم هیأت علمی در عرصه های علمی، فنی، فرهنگی و اجتماعی که همواره روشنگر و رونق بخش فضای دانشگاه بوده اند حاصل نخواهد شد.

انتظار می رود برای دستیابی به مرزهای دانش و داشتن جامعه ای پیشرفته، بالنده، پرنشاط و امید وار تمامی آحاد نظام آموزش عالی کشور بویژه دانشجویان فرصت‌های در اختیار را مغتنم دانسته و تمام توان خود را برای کسب توانمندی و قابلیت های هرچه بیشتر به کار گیرند، چرا که پیشرفت و آبادانی کشور به فکر، اندیشه و عمل جوانان این سرزمین گره خورده‌است. استعدادی که به پشتوانه ایمان حرکت کند، سیر شتابان و درخشانی را تجربه خواهد کرد، آنچنان که ما در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری کشور آن را نظاره می‌کنیم.

امروز نظام آموزش عالی در حد قابل قبولی در تربیت دانش‌آموخته مجهز به دانش موفق عملی کرده‌است. در عین حال با توجه به تخصص‌های متنوع و مورد نیاز؛ بر مأموریت‌گرایی، یکپارچه‌سازی و آمایش آموزش عالی اهتمام داریم.

در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره سالار شهیدان و یاران با وفایش، امیدوارم در سایه الطاف الهی و بهره‌گیری از رهنمودهای حضرت امام (ره) و منویات مقام معظم رهبری و برنامه‌های دولت تدبیر و امید و حمایت جامعه فرهیخته دانشگاهی بتوانیم در مسیر پیشرفت و اعتلای ایران عزیز گام برداریم

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان