بازدید 3014
لاریجانی:

همزیستی پیروان ادیان در ایران الگویی برای ملت‌ها

کد خبر: ۸۳۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴ 21 September 2018

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از دستاوردهای انقلاب اسلامی، همزیستی پیروان همه ادیان با مهر، محبت و دوستی و در امنیت و آرامش است و این الگویی برای دیگر ملت ها است.

به گزارش ایرنا، کنگره سه روزه اتحادیه آشوری های جهان، پنج شنبه شب با قرائت پیام رئیس جمهوری ایران و رئیس مجلس شورای اسلامی در لبنان آغاز به کار کرد.

«یوناتن بت کلیا» نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی که سمت دبیر کلی اتحادیه جهانی آشوریان را نیز به عهده دارد، پیام علی لاریجانی را برای حاضران خواند.

لاریجانی در پیام خود خاطرنشان کرد: تمامی پیروان ادیان الهی و پویندگان راه حق، با بهره مندی از اعتقادات دینی و با احترام به ارزش ها و اصول ادیان دیگر، سال های متمادی است که در کنار یکدیگر و با ایمان به وجود خداوند متعال، زندگی و همزیستی توأم با دوستی و محبت داشته اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آشوریان مسیحی به عنوان یکی از کهن ترین ادیان الهی که در کشور ایران و برخی مناطق جهان حضور دارند، همواره مورد احترام ملت شریف ما بودند. چنانکه در قانون اساسی کشورمان به عنوان یکی از ادیان رسمی شناخته شده است.

وی ادامه داد: آشوریان مسیحی ایران نیز در کنار پیروان سایر ادیان و مسلمانان به انجام فرایض و شعائر ملی و دینی و اجرای آیین های خویش پرداخته اند و در سایه مهر و محبت و دوستی در امنیت و آرامش زندگی کرده اند که این امر از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ایران است و می تواند الگویی برای دیگر ملت ها باشد.

در بخش دیگری از پیام لاریجانی آمده است: تعالیم انبیا و اولیای خداوند بر مدار سعادت و برادری شکل گرفته که متأسفانه در قرن حاضر با رفتارهای برخی کج اندیشان، روح و معنای شعائر دینی مورد خدشه قرار گرفته است که ضرورت دارد برای رفع آن از سوی موحدین خدا جوی چاره اندیشی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دنیای کنونی شاهد برخی نسل کشی های دینی و مذهبی از سوی دشمنان راه حق و حقیقت و خداپرستی هستیم، گفت: این جنایت ها، دل های موحدین راه حق را به درد می آورد، اما باید همگی دست در دست یکدیگر با وحدت نظر و ایمان و اعتقاد به خداوند واحد و یگانه به دفاع از حقوق انسان و بشریت پرداخته و تلاش کنیم تا در جهان عاری از خشونت و سرشار از اجرای تعالیم پیامبران خداوند، همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم.

لاریجانی ضمن تقدیر از زحمات نمایندگان آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی و دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان، ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای این کنگره بتواند بر تقویت همبستگی بین ملت ها و ادیان مؤثر واقع شود.
همچنین پیام «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به این کنگره در ابتدای آیین افتتاحیه آن توسط «احمد حسینی» کاردار سفارت جمهوری اسلامی در بیروت، قرائت شد.

در این کنگره، «نقولا توینی» وزیر مشاور در امور مبارزه با فساد دولت لبنان، به نمایندگی از «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور، و «نزیه نجم» نماینده پارلمان لبنان به نمایندگی از «نبیه بری» رئیس مجلس حاضر شدند.

«محمد مهدی شریعتمدار» رایزن فرهنگی ایران در لبنان، در کنار شخصیت های مسیحی و نمایندگانی از آشوری های کشورهای دیگر جهان از جمله عراق، سوریه، ترکیه، سوئد، نیوزلند و دیگر کشورها شرکت کنندگان در آیین افتتاحیه این کنگره بودند.

اتحادیه جهانی آشوری‌ها یک سازمان فراگیر بین‌المللی است که در سال 1968 میلادی با هدف حمایت از آشوری‌ها و ارتباط آن ها تاسیس شد.

جمعیت آشوری های جهان بیش از سه و نیم میلیون نفر تخمین زده می شود که بیشتر آنها ساکن عراق و سوریه بودند که طی دهه های گذشته به ویژه پس از پیدایش گروه های تکفیری در این دو کشور، تعداد زیادی از آنان به کشورهای دیگر دنیا مهاجرت کردند. آشوری ها در بیش از 40 کشور جهان حضور دارند که تنها در ایران و عراق در پارلمان نماینده دارند. هر چند که در سوریه، ترکیه، سوئد و برخی کشورهای دیگر، چند نماینده از میان آشوری ها به مجلس راه یافته اند ولی این رویداد از طریق فعالیت های حزبی و نه سهمیه خاص این قومیت بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار