بازدید 12720
تاملی بر سخنان رئیس بزرگترین دانشگاه شمال و غرب کشور؛

وقتی وزیر علوم «قحط الرجال» را ثابت می‌کند!

توضیحی که نشان می‌دهد در دومین دانشگاه تاسیس شده در کشورمان، از دید دولت مردان حتی یک فرد مناسب برای سپردن ریاست دانشگاه یافت نشده که اگر این گونه بود، لازم نبود فردی که به دلیل خستگی از ریاست کناره گیری کرده بود، با قبول پیش شرطی عجیب به ریاست دانشگاه باز گردانده شود!
کد خبر: ۸۳۵۵۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸ 21 September 2018

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شد

وقتی در دانشگاه‌ها اوضاع به گونه‌ای است که نمی‌شود یکی از اساتید را به عنوان رئیس دانشگاه برگزید، آیا با چیزی غیر از «قحط الرجال» مواجهیم؟

به گزارش «تابناک»، طی روز‌های گذشته و در ادامه روند همیشگی تغییر روسای دانشگاه‌های کشور، نوبت به رئیس دانشگاه تبریز رسید تا جایش را به فرد دیگری بدهد. تغییری که به دلیل استعفای محمدرضا پورمحمدی، رئیس این دانشگاه رقم خورد تا میررضا مجیدی سکان هدایت بزرگترین دانشگاه شمال و غرب کشورمان را عهده دار شود.

رویدادی که با برگزاری مراسم تودیع و معارفه رقم خورد و پیش از آغاز سال تحصیلی جدید هم بود تا به ظاهر همه چیز بی نقص به نظر برسد. همه چیز الا اینکه این دومین بار بود پورمحمدی از ریاست دانشگاه تبریز استعفا می‌داد و با این شیوه، ماموریتی که به وی سپرده شده بود را بی پایان رها می‌کرد.

نخستین بار سال ۱۳۸۴ بود که پورمحمدی از ریاست دانشگاه استعفا داد و به دانشکده علوم انسانی و گروه جغرافیا بازگشت. استعفایی که دلیل آن، خستگی اعلام شده بود. پایانی برای حضور این فارغ التحصیل دانشگاه کاردیف که در دوران حضور سه چهار ساله‌اش در راس هرم مدیریتی دانشگاه، یکی از بزرگترین رویداد‌های دانشجویی در کشور رقم خورده بود و وی عملکرد نه چندان خوبی از خود در آن برهه نشان داده بود.
 
وقتی وزیر علوم «قحط الرجال» را ثابت می‌کند!

کارنامه‌ای که موجب نشد بار دیگر و در سال ۱۳۹۲، پورمحمدی به عنوان گزینه ریاست دانشگاه تبریز معرفی نشده و به تصمیم دولت مردان، عهده دار این سمت نشود. اتفاقی که ظاهرا این بار با یک "پیش شرط" صورت گرفته است. پیش شرطی که وی در مراسم تودیع از آن پرده برداشت و گفت:

«در پایان اولین دوره ریاستم به دلیل خستگی خواستار کناره‌گیری شدم، اما با شرط حق استعفا، مجددا برای این کسوت انتخاب شدم. دلیل استعفایم، خستگی روحی و جسمی است و از وزیر علوم به دلیل پذیرش استعفایم، قدردانی می‌کنم.»

توضیحی که نشان می‌دهد در دومین دانشگاه تاسیس شده در کشورمان –بعد از دانشگاه تهران-، از دید دولت مردان حتی یک فرد مناسب برای سپردن ریاست دانشگاه یافت نشده که اگر این گونه بود، لازم نبود فردی که به دلیل خستگی از ریاست کناره گیری کرده بود، با قبول پیش شرطی عجیب به ریاست دانشگاه باز گردانده شود!

نکته قابل تامل آنجاست که می‌بینیم پیش شرط پورمحمدی برای پذیرش ریاست دانشگاه(!)، نه مواردی مانند افزایش بودجه دانشگاه، یا دریافت اختیارات ویژه برای رقم زدن اتفاقات ویژه مثل تبدیل دانشگاه تبریز به دانشگاهی در سطوح برتر جهانی، که "استعفا" بوده است. پیش شرطی که نشان می‌داده پایان راه این استاد و ریاست دانشگاه، بی شک استعفا خواهد بود و بس.

وضعیتی دردناک که تن دادن مسئولان وزارت علوم و به ویژه وزیر علوم با آن، بسیار قابل تامل به نظر می‌رسد چراکه شبیه اعتقاد ایشان به «قحط الرجال» در این مورد است. درست مثل اینکه تاکید کرده باشند یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور که از نظر تعداد اعضای هیات علمی، در زمره چند دانشگاه برتر کشور است، حتی یک گزینه برای سپردن ریاست ندارد.

ادعایی که البته ممکن است صحیح نباشد و به عدم صداقت رئیس پیشین دانشگاه تبریز نسبت داده شود که در این صورت، مساله بغرنج‌تر و عجیب‌تر خواهد شد، اما اگر غیر از این باشد، به شدت ابهام‌آفرین به نظر می‌رسد. ابهاماتی نظیر اینکه به راستی قحط الرجال در انتخاب چند رئیس دانشگاه دیگر در کشورمان تاثیر داشته است؟ آیا این اتفاق عجیب به دانشگاه تبریز محدود بوده یا رویه‌ای جاری در وزارت علوم است؟
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۲
وزارت علوم رو به ورشکستگی و اضمحلال است.
این وزارتخانه هنوز آمار دقیقی از تعداد دانشجویان و رشته ها و استادان خودش ندارد.
می گویید نه، از چندین قسمت این وزارتخانه استعلام کنید و پاسخ ها را با هم مقایسه کنید.
مجرب است!
پاسخ ها
خان محمدعلی آقا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
قحط الرجال است چون بشدت از مدیران احمدی نژادی واهمه دارند و تا ثابت شدن اینکه فرد یک اصلاح طلب تمام عیار است چند سال طول می کشد
وزیر علوم هم حتما همچون هاشمی وزیر بهداشت خواهد گفت مردم رای دادند پس همینه که هست..... به راستی که این دولت ضعیف ترین دولت در طول تاریخ ایران است. هیچ کاری به جز پیرسالاری انجام نداد
سردبیر گرامی
متاسفانه تصور قحط الرجالی در دانشگاه مازندران نیز اتفاق افتاده است. این دانشگاه مادر حدود 400 عضو هیات علمی دارد که بعضی از انها از کفایت لازم برای اداره دانشگاه برخوردارند اما در اقذامی عجیب یک بازنشسته با خصوصیات و پیشینه نظامی از دانشگاهی دیگر ریاست این دانشگاه را به عهده گرفته است و با صراحت همه ی اعضای هیات علمی این دانشگاه و.حتی دولتمردان و مدیران نظام را بی عرضه و ناتوان معرفی می کند. اگر مایل بودید می توانید کنکاش دقیقی داشته باشید و این پیام را انتشار دهید.
وقتی وزرا و...روسا را در همه جا انتخاب می کنند نباید پاسخگوی این اختیار باشند وقتی رییس صندوق منصب از سوی دولت، صندوق کارگر یا کرامند را غارت می کنند مسوولیت بعهده کیست؟!
چرا نباید انتخاب رییس دانشگاه های بزرگ و دولتی توسط اساتید و با انتخابات تعیین نمی شود تا لایق ترین افراد و کارآمد ترین فرد انتخاب شود. بلکه با نگاه های بسته و جناحی افرادی انتخاب می شوند که دانشگاه های ایران اینقدر عملکرد ضعیفی داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
ایشون وقتی یک فرد خارج از مجموعه رو مدیر یک دانشگاه می کنه اون فرد کجا می تونه دلسوز اون مجموعه باشه. نمونه این موضوع روسای پژوهشگاه ها هستند که از دانشگاه انتخاب می شوند. البته اکثرا از دانشگاه درت التاج تربیت مدرس. بعد این جماعت دانشگاه می توانند حرف و درد دل اعضای پژوهشگاه ها را بفهمند؟ از بازخورد این مذیریت ها می توان تا ته ماجرا رو خواند
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
اساتید نمی توانند!!!
چون اکثر اساتید با استفاده از رانت و پارتی به عنوان استاد دانشگاه استخدام شده اند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
دقیقا همینطوره. دوران دانشجویی من در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال 1382، اساتید از طریق انتخابات و با بررسی برنامه های کاندیداها رئیس دانشکده را انتخاب کردند و ایشان یکی از بهترین روسای دانشکده بودند
نظام مدیریتی ایران مثل دوچرخه لکنتی بدون چرخ میمونه در حالی که دولتمردان فکر میکنند مثل بنز دارند حرکت میکنند.
حیف عنوان با مسمای وزیر علوم و تحقیقات و فناوری که به این آقا داده بشه. خانواده ی من نوعی به عنوان دانشجوی دکتری که فقط و فقط دو ترم از تحصیلاتم مونده به دلیل قطع ناجوانمردانه ی ارز دانشجویی به نرخ دولتی - که مصوبه ی مجلس در سال ۶۴ و مورد تایید شورای نگهبان بوده - در حال اقدام برای فروش خونمن هستند تا این دو نیمسال تحصیلی من هر طور شده سپری بشه و بتونم مدرکم رو بگیرم٫ لطفا یکی به گوش این آقا برسونه که ما دانشجویان دکتری خارج از کشور خیلی وقته دیگه ایشون رو به عنوان وزیر علوم به رسمیت نمیشناسیم. نا کار آمدترین و بی تفاوت ترین وزیر علوم بعد از انقلاب بی شک و تردید ایشون هستن. ایشون به دلیل عدم حمایت از پرداخت ارز دانشجویی به دانشجویان دکتری مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های تاپ اروپا و آمریکا مقصر اصلی فرار مغزها هستند. خدای ما هم بزرگه. من و امثال اگه شده گدایی هم می‌کنیم اما به دلیل عدم حمایت ایشون و مسولین ذیربط دیگه فکر برگشت به ایران و خدمت به کشورمون به هیچ وجه به سرمون نخواهد زد. بهتره ارز دولتی رو دولت همچنان خرج شرکت‌های واردات متعلق به آقازادهاشون کنن و همچنان ککشون بابت زندگی جهنم شده ی دانشجویان دکتری خارج از کشور نگذه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
نگزه دکتر محترم! نه نگذه
:-)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
البته مسائل را نباید با یکدیگر قاطی کرد. اگر دانشجوی دکتری بورسیه وزارت علوم است طبیعی است که وزراتخانه موظف به تامین ارز است. اما اگر فردی خودش تصمیم به مهاجرت و تحصیل در دوره دکتری دارد بدیهی است وزراتخانه تکلیفی برعهده ندارد. در مورد بازگشت به کشور هم، متاسفانه تقریبا تمامی کسانی که برای تحصیل اقدام به دریافت ویزا می کنند هیچگونه تصمیمی برای بازگشت به کشور ندارند و اگر کاری پیدا کنند همانجا ساکن میشوند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
تا همین اندازه هم که به شما ارز دولتی و از بیت المال رسیده کافیه! اگه واقعا نخبه بودی از همونجا بورسیه میگرفتی.
کجاقحط ارجال است !!!! برادر فردی که گوش بفرمان و بله قربان گو باشد در دانشگاه کم شده است وگرنه همه اساتید و اندیشمند یا بدلیل بیکاری رفته اند و میروند یا فوت میکنند یا بازنشست میشوند و یابه عنوان استاد بی سرو صدا مشغول تدریس و گذران زندگی هستند. دردانشگاهها هم مانند ادارات آنکه بیکار و فرمانبر و چاپلوس است درراس امور است .
پاسخ ها
کاربر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
دقیقاً همین طور است
این دیگه چه جور نقدی است که شمای روزنامه نگار می نویسی. کی حاضر است در این سیستم فشل مسئولیت قبول کند. سیستمی که هیچ کارآمدی ندارد و هر گونه کارآمدی را سر کوب می کند. شما از خودتان بپرسید چرا این بندۀ خدا از نظر روحی و جسمی خسته است و از خودتان بپرسید چرا استادان جوان هم به این خستگی ها دچار هستند؟
.....................

روزنامه نگار یعنی آدم مطلع و تحلیل گر نه طوطی بدون توانش تحلیل
چاپ نمی کنی تاب تاب جون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
چاپ کردی اما با سانسور اصل مطلب که نه توهینی دا آن بود و نه افترایی.
مردیم از آزادی بیان!
چرا نیست؟!بیش از ده میلیون جوان تحصیلکرده عالی داریم که بسیاری از انان حتی از خود وزیر علوم و بسیاری دیگر از مسیولین باسوادتر،مدیرتر هستند ،اگر دایره تنگ خوذی و غیرخودی برداشته شود
متاسفانه این قحط الرجال در اکثر دانشگاه های کشور تحمیل! شده است.
نمونه بارز آن، ریاست فعلی دانشگاه ارومیه است که علیرغم برکناری اش در سال ۱۳۸۰ بدلیل عدم کفایت پس از ۴ سال ریاست، مجددا در سال ۱۳۹۲ به ریاست این دانشگاه انتصاب شد و هم اکنون نیز علیرغم نارضایتی گسترده جامعه دانشگاهی ارومیه، بدلیل سابقه رفاقت دیرین با وزیر محترم علوم، بر مسند ریاست تکیه زده است
با توجه به مقطع زمانی هر دو استعفا میتوان فهمید که موضوع کاملا سیاسی است و خستگی بهانه است
همه مشکلات از آنجا شروع شد گفتندتعهد برتخصص مقدم است خیلی از فرصت طلبها خودرا متعهد نشان دادند شدند خودی و خیلی شدند غیر خودی که تمام درها به روی آنها بسته شد واین شد که ما افراد خیلی معدودی برای تمام پستهای مملکتی داریم که واقعا شایستگی این پسهارا داشته باشند برای همین درعرض چهل سال ارزش پول ملی دوهزار بار سقوط کرده
با سلام، اگر واقعا قحط الرجال نبود الان آقای غلامی که واقعا ........ و ....... در وزارت علوم هست، وزیر این وزارتخانه مهم نمیشد!
تابناک جان توپ را انداختی تو زمین دولت در حالی که می دونی این از کجا ۀب می خوره این شرایط،تایید دستگاههای امنیتی و بعد تایید امام جمعه و بعد تایید نماینده ولی فقیه و بعد تایید شورای عالی فرهنگی و بعد تایید بالائی ها،فقط استید و دانشجویان و افراد اون داشنگاه هستن که این وسط حقی ندارند
سلام، لطفا سری هم به پژوهشگاه شیمی ومهندسی شیمی ایران بزنید که ببنید ریاست محترم پژوهشگاه که از گروه مهندسی شیمی تربیت مدرس هستند چه به سر انجا آورده است. اخرین کار اینکه جایی که باید کار پژوهشی باید انجام بشود و برای کشور مفید باشد، بخشی از انجا را برای فیلم برداری سریال ی به مبلغ جزیی کرایه دادند. البته انجا را به اداری شیمی و مهندسی شیمی تبدیل کرده است.
باید رئیس هر دانشگاه را خود هیئت علمی دانشگاه انتخاب کند. هم اساتید همدیگر را خوب می شناسند و محک زده اند و هم اساتید از وظائف رئیس و بزرگی مسئولیت آگاهند. انتخاب از راه دور مسلماً مشکل ساز است. در دنیای فعلی در همه دانشگاههای بزرگ دنیا، خود هیئت علمی دانشگاه هستند که رئیس خود را انتخاب و بعداً بر این اساس با او همکاری می کنند.
متاسفانه آقای وزیر فردی منفعل بوده و دستورات توسط افراد دیگری در وزارت علوم گرفته می شود...البته جای خرده نیست چون سیاست رییس دولت چنین می باشد...
قحط الرجال در مورد دانشگاه شهرکر د هم صدق می کند. دانشگاه شهرکرد صد نفر دانشیار و ۴۰ نفر استاد تمام دارد ولی وزیر یک نفر استادیار با رزومه علمی ضعیف رو به عنوان سرپرست دانشگاه انتخاب کرده است
این قحط الرجالی در دانشگاه آزاد که بیشتر معلومه از آقای مرد هزار شغله بگیر تا انتصاب های پی در پی ریاست، این دانشگاه را نابود کرده و بسیاری از واحد ها را در شرف تعطیلی کشانده که هیچ پاسخ گویی از طرف ریاست و هیات حاکمه نیز وجود ندارد عزیزان دانشگاه هایی که اسیر سیاست زدگی و بازیچه سیاستمداران شده باشد انتظاری بیش از این نیست.
تابناک چرا فقط از دانشگاه ها می نویسی. لطفا از آقای وزیر بپرسید از پژوهشگاه ها خبر دارد؟ از رسالت پژوهشگاه ها مطلع هستند؟...
رییس دانشگاه شاهد ۱۳ ساله تغییر نکرده. اگر جرات دارید عملکرد این دانشگاه را در دوران ریاست مادام العمر ای آقا بررسی کنید.
شما اگه خیلی دانشمند بودی یا به قول خودتون مغز بودی، دانشگاه های تاپ بورستون می کرد، که دیگه آنقدر نخواهید فشار به خانوادتون بیارین،
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها