بازدید 5011
۲

در شرایط جنگ اقتصادی، سفارتخارنه ایران در چین سه ماه بدون سفیر

مدتی است که بسیاری از رسانه‌ها از نبود وزیر در وزارتخانه‌های اقتصاد و کار انتقاد می‌کنند و این در حالی است که سفارتخانه ایران در کشور چین که به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود، سه ماه است که بدون سفیر است.
کد خبر: ۸۳۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳ 19 September 2018

در شرایط جنگ اقتصادی، سفارتخارنه ایران در چین سه ماه بدون سفیرمدتی است که بسیاری از رسانه ها از نبود وزیر در وزارتخانه های اقتصاد و کار انتقاد می کنند و این در حالی است که سفارتخانه ایران در کشور چین که به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران محسوب می شود، سه ماه است که بدون سفیر است.

به گزارش تابناک اقتصادی، بعد از آنکه تیم اقتصادی دولت با انتقادات فراوانی رو به رو شد، همگان منتظر بودند که دولت تغییر و تحولات گسترده ای را در تیم اقتصادی خود ایجاد کند اما رئیس جمهور تنها به تغییر رئیس کل بانک مرکزی تن داد و آن هم به این خاطر بود که دوره پنج ساله ریاست ولی الله سیف در بانک مرکزی به اتمام رسیده بود و طبق قانون باید جای خود را به فرد دیگری می داد.

همین تعلل دولت در تعویض یا ترمیم افراد تیم اقتصادی خود، باعث شد تا نمایندگان مجلس دست به کار شوند و در ابتدا علی ربیعی وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی را در مورخه 17 مرداد 1397 استیضاح و برکنار نمایند و سپس در مورخه 4 شهریور 1397 رای به برکناری مسعود کرباسیان از وزارتخانه امور اقتصاد و دارایی بدهند.

در مورخه 20 مرداد 1397 رئیس جمهور، انوشیروان محسنی بندپی را به عنوان سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزید و همچنین در مورخه 5 شهریور 1397 طی حکمی سیدرحمت الله اکرمی را به عنوان سرپرست وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد.

برخی رسانه ها معتقدند در شرایط کنونی که در جنگ اقتصادی به سر می بریم، رئیس جمهور روحانی باید هر چه زودتر وزرای پیشنهادی خود برای این دو وزارتخانه را به مجلس معرفی کند.

البته این انتقادات رسانه ها از نبود وزیر در دو وزارتخانه مهم اقتصادی کشور، انتقادی بجا و شایسته است اما باید هم اکنون به نکته دیگری نیز از این تعللات در انتخاب افراد جهت در اختیار گرفتن تصدی امور اشاره کنیم و آن این است که تقریباً 3 ماه است که سفارتخانه ایران در چین بدون سفیر می باشد.

در اواخر خرداد ماه سال جاری بود که خبرهایی مبنی بر رفتن علی اصغر خاجی از سفارت ایران در چین منتشر شد و رسانه ها از جانشینی عبدالناصر همتی رئیس اسبق بیمه مرکزی ایران به جای وی خبر دادند. این خبرها با انتشار نامه خداحافظی سفیر ایران در وب سایت سفارت ایران در چین، در مورخه 31 خرداد 1397 رنگ واقعیت به خود گرفت.

از سوی دیگر، در حالی که تصویر عبدالناصر همتی به عنوان سفیر جدید ایران در چین بر روی وبسایت سفارتخانه نقش بسته بود و خبرها از آغاز به کار همتی از اول تیر ماه 1397 در سفارتخانه حکایت داشتند، همتی طبق اخبار تا 17 تیر ماه در تهران ماند و بعد از 26 ماه حضور در بیمه مرکزی در مراسم خداحافظی با صنعت بیمه شرکت کرد.

بر اساس این گزارش، دکتر همتی دوشنبه 18 تیرماه 1397 به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در چین وارد پکن و روز پنجشنبه 21 تیرماه 1397 در دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه این کشور با تحویل رونوشت استوارنامه خود رسما آغاز به کار کرد. ایشان پس از تصدی به این سمت ابراز امیدواری کرد که در دوره ماموریت جدید بتواند گام مثبتی در توسعه روابط دوستانه ایران و چین بردارد. همچنین دکتر همتی اضافه کرد: روابط دو کشور از زمان باستان تاکنون همواره دوستانه بوده اما هم اکنون با توجه به نقش رو به افزایش چین در معادلات جهانی و جایگاه کشورمان به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، توسعه روابط با چین برای دولت جمهوری اسلامی ایران دارای اولویت است.

در شرایط جنگ اقتصادی، سفارتخارنه ایران در چین سه ماه بدون سفیر

اما از حضور دکتر همتی به عنوان سفیر جدید ایران در پکن چند روزی نگذشته بود که وی برای حضور در اجلاس سالانه سفیران ایران در خارج از کشور به تهران بازگشت و روز شنبه 30 تیرماه 97 در دیدار سفرا و مسئولان وزارت امور خارجه با رهبر انقلاب حضور داشت.

در شرایط جنگ اقتصادی، سفارتخارنه ایران در چین سه ماه بدون سفیر

اما در این میان، ناگهان خبری مبنی بر انتخاب دکتر همتی به ریاست بانک مرکزی رسانه ای شد. بر این اساس، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در تاریخ سوم مردادماه 97، در پیامی به شرح زیر همتی را به ریاست بانک مرکزی منصوب کرد.

"جناب آقای دکتر عبدالناصر همتیجناب آقای دکتر عبدالناصر همتی
با عنایت به تعهد، تخصص و تجربیات ارزنده جناب عالی و بنا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیأت وزیران در جلسه مورخ 1397.05.03 به موجب این حکم به سمت «رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» منصوب می‌شوید."

با این وضعیت می توان به طور قاطعانه گفت که هم اکنون سه ماهی است که سفارتخانه ایران در چین بدون سفیر است و این در حالی است که چین بزرگترین شریک تجاری ایران محسوب می شود. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در 5 ماه ابتدایی سال جاری میزان صادرات کالاهای قطعی غیر نفتی 11159 هزار تن به ارزش 3 میلیارد و 774 میلیون دلار بوده است که این میزان به لحاظ وزنی و ارزشی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 15.65 درصد کاهش و 7.53 درصد افزایش یافته است. همان گونه که ملاحظه می شود سهم ارزش کالاهای صادراتی به چین از کل ارزش صادرات ایران در 5 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است و از 21.77 درصد به 19.53 درصد رسیده است.

در شرایط جنگ اقتصادی، سفارتخارنه ایران در چین سه ماه بدون سفیر

همچنین طبق همین آمار گمرک در 5 ماهه نخست سال جاری 1467 هزار تن کالا به ارزش 4 میلیارد و 838 میلیون دلار از چین وارد کشور شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب به لحاظ وزنی 15.47 درصد کاهش و به لحاظ ارزشی 2.66 درصد افزایش داشته است. سهم ارزش کالاهای وارد شده از چین از کل ارزش کالاهای وارد شده به کشور در 5 ماهه نخست سال 97 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است و از 21.89 درصد به 25.60 درصد رسیده است.

در شرایط جنگ اقتصادی، سفارتخارنه ایران در چین سه ماه بدون سفیر

در مجموع میزان تبادلات تجاری ایران و چین در 5 ماهه نخست سال جاری بیش از 8 میلیارد دلار بوده است.

در انتها  باید گفت حالا که آمریکا از برجام کناره گیری کرده است و اروپایی ها نیز به طور قاطعانه حمایت خود از ایران را اعلام نمی کنند و گام های مستحکمی برای حفظ برجام بر نمی دارند، ایران باید بیش از پیش به فکر دور زدن تحریم ها و حفظ مناسبات تجاری با شرکای بزرگ خود از جمله چین باشد و لازمه این موضوع انتخاب هر چه سریعتر سفیر برای سفارتخانه در چین می باشد و تعلل وزارت امور خارجه برای انتخاب سفیر در چین، می تواند در آینده عواقب بیشتری از جمله کاهش تبادلات تجاری برای ایران در پی داشته باشد و باعث افزایش فشارهای بیشتر اقتصادی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
کشوری که ارز نداره باید سفارتخانه هاش را تعطیل کنه تعداد کارکنانشون را کم کنه
کشورهایی که با ما ارتباط اقتصادیشون را قطع کردند چه لزومی داره سفارت داشته باشیم مثلا کره جنوبی
روحانی کشور را ول کرده ، بیچاره شدیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار