بازدید 1790

شرط سوم مکان نمازگزار

شرط سوم مکان نمازگزار
کد خبر: ۸۳۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۴ 16 September 2018

شرط سوم: (سقف محل نماز کوتاه نباشد)

شرط سوم1: آن كه در جايي كه سقف آن كوتاه است 2 و نمي تواند در آنجا راست بايستد، يا به اندازه اي كوچك است كه جاي ركوع و سجود ندارد، نماز نخواند واگر ناچار شود كه در چنين جايي نماز بخواند بايد به قدري كه ممكن است قيام و ركوع و سجود را بجا اورد.

این مسأله در رساله آيات عظام زنجاني و بهجت نیست.

1- اراكي، گلپايگاني، صافي، نوري: شرط ششم..

سبحانی: شرط سوم: وسعت و گنجایش برای نماز...

2- فاضل: شرط سوم: در جايي نماز بخواند كه بتواند واجبات نماز را انجام دهد . در جايي كه سقف آن كوتاه است...

*****

خوئي، تبريزي، سيستاني، وحید: شرط چهارم: آن كه جاي نمازگزار سقفش به اندازه اي كه نتواند در انجا راست بايستد كوتاه نباشد و همچنين به اندازه اي كه جاي ركوع و سجود نداشته باشد كوچك نباشد. اگر ناچار شود در جايي نماز بخواند كه به طور كلي از ايستادن تمكن ندارد، لازم است نشسته نماز بخواند و اگر از ركوع و سجود تمكّن ندارد، براي آنها با سر اشاره نمايد.

مكارم: مسأله- شرط سوم: توانايي انجام واجبات در آن محلّ. بايد در جايي نماز بخواند كه بتواند واجبات نماز را انجام دهد؛ پس در جايي كه سقف آن كوتاه است و نمي تواند بايستد يا جاي ركوع و سجود ندارد نماز باطل است.

مظاهری: مسأله- در جایی که سقف آن کوتاه است و نمی توان در آنجا راست ایستاد ، یا به اندازه ای کوچک است که جای رکوع و سجود نیست نمی شود نماز خواند ولی اگر ناچار شود که در چنین جایی نماز بخواند باید به قدری که ممکن است قیام و رکوع و سجود را بجا آورد.

(مسأله 884) انسان بايد رعايت ادب را بكند و جلوتر از قبر پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم و امام عليه السلام 1نماز نخواند و چنانچه نماز خواندن بي احترامي باشد حرام است ولي نماز باطل نيست2

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- اراكي: و مساوي آن...

2- اراكي: نماز هم بنابراحتياط واجب باطل است.

*****

خوئي: مسأله- بايد جلوتر از قبر پيغمبر صلی الله علیه وآله وسلم و امام عليه السلام در صورتي كه مستلزم هتك باشد نماز نخواند و الا عيبي ندارد.

گلپايگاني، صافي: مسأله- شرط هفتم: آن كه مساوي يا جلوتر از قبر پيغمبر صلی الله علیه وآله وسلم و ائمه عليهم السلام نماز نخواند. بنابراحتياط واجب بايد جلوتر يا مساوي با قبر پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم و امام عليه السلام نماز نخواند.

تبريزي: مسأله- جلوتر از قبر پيغمبر صلی الله علیه وآله وسلم و امام عليه السلام نماز بخواند عيبي ندارد.

فاضل:مسأله - انسان نباید جلوتر از قبر پیغمبرصلی الله علیه وآله وسلم و امام علیه السلام نماز بخواند و بنابراحتياط مستحب مساوي قبر مطهّر معصوم عليهم السلام نماز نخواند.

مكارم: مسأْله- شايسته است انسان رعايت ادب كند و جلوتر از قبر پيغمبر صلي الله عليه و آله وسلم و امام عليه السلام نماز نخواند و در صورتي كه نماز خواندن هتك و بي احترامي باشد حرام است و نماز هم اشكال دارد، در غير اين صورت نماز باطل نيست.

بهجت: مسأله- نمازخواندن جلوتر يا مساوي قبر پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و امام عليه السلام در صورتي كه بي ادبي نسبت به آنها نباشد بنابراظهر مكروه است، ولي احتياط مستحبّ اين است كه به طور كلي از اين كار مخصوصا از جلوتر ايستادن اجتناب كند.

زنجاني: مسأله- شرط پنجم: جلوتر از مراقد معصومین علیهم السلام نباشد. بنابراحتياط واجب بايد جلوتر از قبر پيغمبر صلي الله عليه و آله وسلم و ائمه معصومين عليهم السلام نماز نخواند و چنانچه اين كار مستلزم هتك باشد، حرام نيز مي باشد.

نوري: مسأْله- برای رعايت ادب، جلوتر از قبر پيغمبر صلي الله عليه وآله و سلم و امام عليه السلام نماز نخواند و چنانچه نماز خواندن بي احترامي و مستلزم هتك باشد، حرام است و نماز بنابراحتياط واجب صحيح نيست.

سيستاني: مسأله- بايد پشت به قبر پيغمبر صلي الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام در صورتي كه بي احترامي به آنان باشد نماز نخواند و در غير اين صورت اشكال ندارد، ولي نماز در هر دو حال صحيح است.

وحید: مسأله- نماز خواندن جلوتر از قبر پیغمبر صلی الله علیه وآله و ائمه اطهار علیهم السلام در صورتی که هتک باشد حرام و باطل است، و همچنین در غیر این صورت بنابراحتیاط واجب؛ ولی اگر در نماز چیزی مانند دیوار بین او و قبر مطهّر باشد اشکال ندارد و فاصله شدن صندوق شریف و ضریح و پارچه ای که روی آن افتاده کافی نیست.

(مسأله 885) اگر در نماز چيزي مانند ديوار بين او و قبر مطهّر باشد1 كه بي احترامي نشود2 اشكال ندارد3 ولي فاصله شدن صندوق شريف و ضريح و پارچه اي كه روي آن افتاده كافي نيست.

این مسأله در رساله آيات عظام خوئي، تبريزي، سيستاني و مكارم، سبحانی و مظاهری نیست.

1- فاضل: بين او و قبر مطهّر معصوم عليهم السلام، حائل باشد...

2- بهجت: كه مساوي يا جلوتر از قبر ايستادن بي احترامي نشود...

3- زنجاني: اگر چيزي مانند ديوار بين او و قبر مطهّر باشد، نماز خواندن اشكال ندارد...

وحید: رجوع کنید به ذیل مسأله 884.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر