بازدید 17019

فضیلت نماز

فضیلت نماز
کد خبر: ۸۳۴۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۵ 15 September 2018


نوری: نماز يکي از عبادات بزرگ اسلامي و ستون دين است . مظهر کامل خشوع و خضوع در برابر ذات اقدس الهي است . عبادتي است که در ضمن آن ، انسان در پيشگاه مقدس حق مي ايستد و به بندگي خويش در مقابل خالق بزرگوار و مالک خود اعتراف مي کند و حرف دلش را با او مي گويد و از در گاه مقدس آن ذات ذوالجلال ، کمک مي خواهد و پيشاني در آستانة پاک او به خاک مي سايد و حوائج خود را از او مي طلبد .

حضرت رسول اکرم ( صلي الله عليه و آله ) فرمودند : « هر چيزي را چيزي را چهره اي است و چهرة دين شما نماز است و سعي کنيد کمال و زيبايي اين چهره را حفظ کنيد .»و نيز فرمودند : «نماز ستون دين است .»

و همينطور که در راه بر پا ساختن يک خيمه ، ديوار و سقف طناب و ميخ در صورتي به درد مي خورد و در تشکيل خيمه نقش دارد که ، ستون آن خيمه بر پا باشد ، نماز هم نقش ستون را در خانه و خيمه دين دارد که بدون آن ، اعمال ديگر بي اثر و بي نتيجه است .

معاويه بن وهب ،که يکي از راويان احاديث است از حضرت صادق (عليه السلام)پرسيد:«با فضليت ترين عملي که بندگان خدا با انجام آن به خداوند تقرب پيدا مي کنند کدام است ؟ حضرتش در پاسخ فرمودند : « بعد از خداشناسي هيچ عملي را که با فضليت تر از نماز باشد ، سراغ ندارم .» و نيز حضرت صادق (عليه السلام ) فرمودند : « محبوب ترين اعمال در نزد خداوند نماز است و آن آخرين وصاياي پيغمبران خدا است . يعني آخر ين موضوعي که به مردم دربارة آن وصيت مي نموده اند ، نماز است .»

حضرت رسول اکرم (صلي الله عليه و آله ) نيز فرمودند : « احبُّ الاعمالِ الَي اللِه عزوجلّ الصلوهُ و البِرُ و الجهادُ .» يعني : محبوب ترين اعمال در پيشگاه خداوند متعال سه چيز است :

1-نماز . 2-نيکي و احسان به مردم . 3-جهاد در راه خداوند .

در نهج البلاغه ، از حضرت امير مؤمنان (عليه السلام ) نقل مي کند که حضرتش اصحاب خود را به مواظبت دربارة نماز توصيه مي کردند و مي فرمودند :« به وسيلة نماز خواندن به خداوند تقرب پيدا کنيد ، که نماز به طور فرض و وجوب بر همة مؤمنان نوشته شده است و در اهميّت آن همين اندازه کافي است که هنگامي که از اهل جهنم پرسيده مي شود : ما سَلککُم في سَقرَ (1) ارتکاب چه عملي شما را به جهنم کشانده است ؟ در جواب مي گويند :لم نکُ منَ المُصلينَ (2) يعني : ما چون جزء نماز گذاران نبوديم سر انجام به جهنم افکنده شديم .

سپس افزودند که حضرت پیغمبر صلی الله علیه وآله نمازهای پنجگانه را به نهر آبی که در جلو خانة انسان واقع شده است و انسان روزي پنج مرتبه خود را در آن شستشو مي دهد تشبيه کردند و روشن است کسي که روزي پنج مرتبه در نهر آبي خود راشستشو دهد چيزي از آلودگي در وجود او نمي ماند .

---------------------

1-سوره مدثر ، آيه 42 2-سوره مدثر ، آيه 43

بعد از آن فرمودند :حق نماز را افرادي شناختند که هرگز اشتغالات و سرگرميها و زينت ها وزيورهاي دنيا آنان را از نماز غافل نمي کند که خداونددربارة آنان فرمودند : رجالٌ لاتُلهيهِم تِجارَهٌ و لا بيعٌ عَن ذکر اللهِ و اقامِ الصّلوهِ . (1) يعني مرداني که ، تجارت و خريد و فرش آنان را از ياد خداوند و نماز خواندن مشغول و غافل نمي سازد .»

نماز را بايد بطور کامل ، يعني بايد سعي کرد نماز را مطابق موازين اسلامي بجا آورد که اين موضوع يکي از علايم کمال يک مسلمان است .

----------------

1- سورة نور ، آيه 37

1- هارون بن خارجه که يکي از رجال حديث است . ميگويد : در محضر حضرت صادق (عليه السلام) نام مردي از دوستان خود را بردم و ا ز او به عنوان داشتن کمالات انساني و اسلامي ، ستايش کردم ، حضرتش در اين مورد از من پرسيدند :

« کيف صَلوتُهُ ؟ » يعني نماز او چگونه است ؟ که از اين بيان اين مطلب به دست مي آيد که شخص در صورتي قابل ستايش و تمجيد است که نمازش کامل باشد .

و نيز حضرت صادق (عليه السلام ) فرمود:«نخستين عملي که در روز قيامت مورد محاسبة الهي قرا ر مي گيرد نماز است که اگر آن مورد قبول واقع شد و با موازين اسلامي مطابق گرديد ساير اعمال نيز مورد قبول مي شود و اگر آن مردود شد ، اعمال ديگر نيز مردود مي گردد .»

حضرت پيغمبر(صلي الله عليه و آله) نيزفرمودند: « در روز قيامت که بندة خداوند به پيشگاه خداوند خوانده مي شود نخستين چيزي که در رابطه با آن ، آن بنده مورد سؤال قرار مي گيرد نماز است که اگر آن را درست و کامل به جا آورده است نجات پيدا مي کند و گرنه در آتش دوزخ افکنده مي شود .»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار