بازدید 3275

نرخ بهره بانکی ترکیه به 24 درصد افزایش یافت

بانک مرکری ترکیه، نرخ بهره بانکی در این کشور را در راستای مقابله با افت ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی از 17.75 درصد به 24 درصد افزایش داد.
کد خبر: ۸۳۳۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۷ 14 September 2018

بانک مرکری ترکیه، نرخ بهره بانکی در این کشور را در راستای مقابله با افت ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی از 17.75 درصد به 24 درصد افزایش داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، بانک مرکزی ترکیه در پایان جلسه امروز تعیین سیاست های مالی خود و در راستای کاهش ارزش پول ملی این کشور، نرخ بهره بانکی را با 625 امتیاز رشد از 17.75 درصد به 24 درصد رساند.

بنا بر اعلام رسانه های ترکیه، پس از این تصمیم بانک مرکزی، نرخ ارزهای خارجی به شدت کاهش یافت به طوری که نرخ دلار و یورو در بازار معاملات ارز با حدود 8 درصد کاهش قیمت، به ترتیب به ارقام 6.01 و 7.11 لیر افت کرد.
قیمت دلار پیش از افزایش نرخ بهره در ترکیه 6.63 و یورو 7.56 لیر معامله می شد.

بانک مرکزی ترکیه در اطلاعیه ای ضمن اعلام خبر افزایش نرخ بهره بانکی افزود: استقرار آرامش و ثبات قیمت ها در بازار مهم ترین هدف بانک مرکزی است و از همه ابزارها برای پیشبرد این هدف استفاده می کند.

افزایش نرخ بهره بانکی در حالی اعلام می‌ شود که نگرانی‌ها دربارۀ افزایش نفوذ رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه بر سیاست های پولی همچنان بازار مالی را تحت تاثیر قرار می دهد.

افزایش نرخ بهره بانکی، تصمیمی بر خلاف سیاست های اردوغان محسوب می شود که خود را 'دشمن نرخ بهره' می خواند و معتقد است که افزایش نرخ بهره به افزایش تورم در کشور منجر خواهد شد.

رئیس جمهوری ترکیه امروز طی سخنانی در مجمع عمومی تجار و صنعتگران ترکیه در آنکارا با اشاره به نوسانات اخیر ارزی اظهار کرد: برای مقابله با نوسانات ارزی تدابیر بسیاری را اتخاذ کرده و خواهیم کرد و در این راستا گام های جدیدی نیز بر خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: دولت سیاست های صرفه جویی در ابعاد مختلف جامعه را در پیش گرفته است که کاهش تعداد خودروهای مورد استفاده ارگان های دولتی و کاهش مراکز اجاره ای از جمله این سیاست هاست.

اردوغان حساسیت خود در خصوص نرخ بهره بانکی را بدون تغییر خواند و تاکید کرد: بانک مرکزی ترکیه نهادی مستقل است و تصمیمات خود را به صورت مستقل اتخاذ می کند اما باید گفت که کسی حق ندارد از نرخ بهره به دلخواه خود بهره برداری کند.

اردوغان، نرخ بهره بانکی و تورم را علت و معلول خواند و اظهار کرد: افزایش نرخ بهره بانکی عامل رشد نرخ تورم است.

رییس جمهوری ترکیه اواسط سال جاری میلادی طی سخنانی از بهره بانکی با اصطلاح 'مادر شیاطین' یاد کرده بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر