بازدید 5575
۷
بازگشت رئیس کل سابق بانک مرکزی به حلقه دولت

آیا سیف مشاور مناسبی برای رئیس جمهور در امور پولی و بانکی می‌باشد؟

حدود ۵۰ روز پیش بود که، ولی الله سیف از ریاست کل بانک مرکزی کنار رفت. این کناره گیری به دلیل پایان دوره پنجساله وی بود. حالا در کمتر از دو ماه دوباره رئیس جمهور، سیف را به حلقه دولت بازگردانده و به وی سمت مشاور امور پولی و بانکی را داده است. هم اکنون این پرسش مطرح می‌باشد که آیا سیف شخص مناسبی برای مشورت دادن به رئیس جمهور در امور پولی و بانکی است؟
کد خبر: ۸۳۳۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸ 13 September 2018

آیا سیف مشاور مناسبی برای رئیس جمهور در امور پولی و بانکی می باشد؟حدود 50 روز پیش بود که ولی الله سیف از ریاست کل بانک مرکزی کنار رفت. این کناره گیری به دلیل پایان دوره پنجساله وی بود. حالا در کمتر از دو ماه دوباره رئیس جمهور، سیف را به حلقه دولت بازگردانده و به وی سمت مشاور امور پولی و بانکی را داده است. هم اکنون این پرسش مطرح می باشد که آیا سیف شخص مناسبی برای مشورت دادن به رئیس جمهور در امور پولی و بانکی است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در مورخه 3 مرداد 1397 بود که ولی الله سیف با پایان دوره پنج ساله ریاست خود بر بانک مرکزی از این سمت کنار رفت و عبدالناصر همتی جایگزین وی شد. سیف در حالی مسند ریاست بانک مرکزی را تحویل می داد که دولت در آن زمان تحت فشار افکار عمومی جهت تغییر در تیم اقتصادی خود بود. برخی کنار رفتن سیف از بانک مرکزی را به همین موضوع مربوط می دانستند اما واقعیت قصه آن بود که طبق قانون، دوره ریاست بانک مرکزی پنجساله می باشد و سیف که از تاریخ سوم شهریور ماه 1392 با معرفی وزیر اقتصاد و امور دارایی و با حکم رئیس جمهور این سمت را بر عهده گرفته بود در مورخه 3 مرداد 1397 با پایان دوره پنجساله خود باید از این سمت کناره گیری می کرد.

حالا در کمتر از دو ماه از کناره گیری سیف از ریاست کل بانک مرکزی، حسن روحانی رئیس جمهور طی حکمی در مورخه 22 شهریور 1397 وی را به عنوان مشاور خود در امور پولی و بانکی معرفی کرده است.  در این حکم آمده است: نظر به مراتب تعهد، توان علمی و سوابق مدیریتی جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «مشاور رئیس جمهور در امور پولی و بانکی» منصوب می ‌شوید. امید است با توفیق الهی در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون ‌مداری، اعتدال ‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.

آیا سیف مشاور مناسبی برای رئیس جمهور در امور پولی و بانکی می‌باشد؟

حالا پرسش این است که آیا ولی الله سیف گزینه مناسبی برای مشورت دادن به رئیس جمهور در امور پولی و بانکی است؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت این انتصاب در حالی اتفاق می افتد که هم اکنون افکار عمومی بخاطر شرایط ایجاد شده برای سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و همچنین آشفتگی های اخیر بازار ارز و پیش فروش های سکه و به باد رفتن منابع بانک مرکزی چه به لحاظ ارزی و چه به لحاظ طلا وی را مقصر می دانند و خواستار محاکمه او می باشند. همچنین درست یک سال قبل بود که ولی الله سیف بعد از کاهش سود سپرده های بانکی و احتمال خروج سپرده ها از بانک ها و سرازیر شدن این پول ها به بازار ارز در یک پیام مهم، به سرمایه‌ گذاران توصیه کرد که از ورود به بازار ارز برای کسب سود پرهیز کنند. سیف در مورخه 23 شهریور 1396 اعلام کرد که سرمایه‌ گذاری روی دلار به هیچ‌ وجه اقتصادی نیست و سپرده‌ های بانکی به مراتب بازدهی بهتری دارند. دلیل این توصیه، تاکید سیاست‌گذار بود مبنی ‌بر اینکه تغییرات سالانه نرخ ارز در نهایت با فاصله زیادی کمتر از نرخ کنونی سود سپرده ثبت خواهد شد. حالا در یک سالگی این صحبت های سیف ملاحظه می فرمایید که نرخ سود بانکی برای سپرده های بلندمدت بر روی 15 درصد ثابت باقی مانده است و نرخ دلار از ۳ هزار و ۹۱۸ تومان در مورخه 23 شهریور 1396 به 13 هزار و 808 تومان در مورخه 22 شهریور 1397 رسیده است و این یعنی بازدهی 252 درصدی این بازار در مدت یک سال گذشته.

هر چند نباید از تلاش سیف در ساماندهی موسسات مالی و اعتباری به سادگی عبور کرد اما باید گفت که شخصی که این گونه بازارها را پیش بینی می کرد، هم اکنون نمی تواند گزینه مناسبی برای مشورت دادن در امور پولی و بانکی به رئیس جمهور باشد چرا که اگر وی می توانست کاری در این زمینه انجام دهد در دوران پنجساله ریاست خود بر بانک مرکزی انجام می داد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
برادر من ، هم شما خوب می دونید و هم مردم
این که آقای سیف گفتش سرمایه گذاری روی دلار مناسب نیست ، دروغی بیش نبود / زمان آقای بهمنی هم همین جور بود.
این که ایشون توانایی و دانش لازم رو ندارن که بحثس نیست ولی دلیل گرون شدن دلار آقای سیف نیست / خود دولت هست.
کما اینکه هیچ اراده ای از هیچ بخش دولتی جهت کاهش نرخ دلار تو این 6 ماه گذشته مشاهد نشد.
م .م
بخدا که ادم از حیرت و تاسف فقط می ماند .
حتما برای نابودی کشور مناسب است، این تیم اقتصادی ثابت کرد که کشور را خوب به نابودی می کشد و برای اشتغال هیچ برنامه ای ندارد.
آقای روحانی چی را میخواد ثابت کند .آیا با این حرکت به ریش مردم نخندیده؟
تعیین سیف بعنوان مشاور رئیس جمهور دهن کجی به رنج و درد مردم از سقوط فاجعه با ارزش پول ملی و کاهش جان کاه قدرت خرید ملی در زمان ریاست ایشان و اهمیت قایل نشدن برای مردم است.
به نظر بنده آقای سیف استاد امورد اقتصادی است و خیلی خوب و سیاست‌مدارانه نقدینگی موجود در کشور را با پشتوانه ارزی بانک مرکزی برابر کرد و البته از نظر بنده کار ایشان اخلاقی نبوده است.
جای تعجب ندارد. به همان میزان که سیف برای مردم ضرر داشت برای دولت منفعت ایجاد کرد. در حقیقت مزد زحمتش را گرفت.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار