بازدید 18788
۲
اختصاصی «تابناک»؛

«بدون تاریخ، بدون امضا» نماینده سینمای ایران برای نودویکمین جایزه اسکار

فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز در بخش افق‌ها برنده جوایز بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری شده و در چندین جشنواره دیگر نظیر پنجاه و سومین دوره جشنواره فیلم شیکاگو نیز جوایز مشابهی به دست آورده است.
کد خبر: ۸۳۳۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷ 12 September 2018

«بدون تاریخ، بدون امضاء» نماینده سینمای ایران برای نودویکمین جایزه اسکارفیلم سینمایی «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند، گزینه نهایی ایران و نماینده کشورمان کشورمان برای نودویکمین دوره جوایز اسکار خواهد بود و در روزهای آینده با اعلام رسمی این انتخاب، به عنوان گزینه نهایی به آکادمی علوم و هنرهای سینما معرفی می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ هیأت معرفی فیلم ایرانی برای جوایز اسکار 2019 در این دوره با ترکیب آتوسا قلمفرسایی (طراح صحنه و لباس) و محمد آلادپوش (فیلمبردار)، امین تارخ (بازیگر)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه نویس)، رامین حیدری فاروقی (مستندساز)، محمدمهدی عسگرپور (کارگردان) و قاسم قلی پور (تهیه کننده) و رائد فریدزاده (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی) تشکیل جلسه داد و به بررسی فیلم‌ها پرداخت.

با وجود آنکه از طرف خانه سینما، محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان‌ برای عضویت در این کمیته معرفی شده بود، محمدمهدی عسگرپور، تنها کارگردان حاضر در این ترکیب است که قاعدتاً نظر نهاد صنفی کارگردانان را نمایندگی نمی‌کند. در این نشست قوانینی که باید برای معرفی فیلم رعایت شود، ارزیابی و گزینه‌های پیش روی با قوانین تطبیق داده شده است.

«بدون تاریخ، بدون امضاء» نماینده سینمای ایران برای نودویکمین جایزه اسکار

بر اساس این قوانین، گزینه نهایی هر کشور باید در خارج از ایالات متحده با دیالوگ‌هایی اساساً به زبانی غیر انگلیسی تولید شده باشد و می‌تواند انیمیشن یا مستند بلند باشد. نخستین اکران عمومی گزینه نهایی در کشور مبدأ در فاصله زمانی یک سال گذشته به مدت یک هفته متوالی به قصد منفعت مالی تهیه کننده و صاحب سالن سینما صورت پذیرفته باشد.

گزینه نهایی باید از شرایط اکران و تبلیغ بر مبنای عرف پذیرفته در صنعت سینما برخوردار باشد و پخش عمومیِ آن پیش از آغاز اکران سینمایی به هر صورتی به جز نمایش‌های غیر انتفاعی فرهنگی رخ نداده باشد. همچنین ارائه گواهی کشور معرفی کننده مبنی بر حضور اتباع و یا مقیمان کشور معرفی کننده در مقام عوامل خلاق تولید و مولف فیلم از الزامات بوده و در عین حال فیلم معرفی شده در ایالات متحده نباید حتماً در آمریکا اکران شده باشد.

در کنار این قوانین، این هیأت به رویه هر دوره، بررسی می‌کند که کدام فیلم‌ها در فضای بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته‌اند و داستان و ادبیات‌شان قابل درک برای مردم دیگر کشورهاست. بدون شک معرفی فیلمی که حاوی مفاهیم ارزشمند بومی است اما شانس انتخاب برای این جایزه ندارد، بی‌تأثیر است، چون تجربه نشان داده در همان بررسی اولیه رد می‌شود و جزو 9 نامزد نیز قرار نمی‌گیرد. با توجه به آنکه معمولاً فقط 5 نامزد نهایی جوایز اسکار مورد توجه افکارعمومی قرار می‌گیرد، معرفی این فیلم‌‌ها حتی کمکی به مطرح شدن چنین آثاری در فضای بین‌المللی نیز ندارد.

«بدون تاریخ، بدون امضاء» نماینده سینمای ایران برای نودویکمین جایزه اسکارصحنه‌ای از فیلم بدون تاریخ، بدون امضا

این هیأت امروز سه فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند، «تنگه ابو قریب» به کارگردانی بهرام توکلی و «شماره 17 سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری را به عنوان گزینه‌های ایران برای جوایز اسکار 2019 معرفی کرد. بر اساس ارزیابی و اطلاعات «تابناک»، با توجه به ترکیب این هیأت و سوابق دیدگاه‌های ایشان، «بدون تاریخ، بدون امضا» با تهیه کنندگی علی جلیلوند و احسان علیخانی به عنوان نماینده ایران برای رقابت در بخش اسکار بهترین فیلم انگلیسی زبان معرفی خواهد شد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «کاوه نريمان، يكى از پزشکانِ پزشکي قانوني، در محل کارش با جسدى مواجه مي‌شود که وي را پيش از اين مي شناخته است.» امیر آقایی، هدیه تهرانی و نوید محمدزاده، ترکیب اصلی بازیگران این فیلم هستند که بازیِ محمدزاده مقابل دوربین پیمان شادمان‌فر مورد توجه قرار گرفته بود.

«بدون تاریخ، بدون امضا» در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز در بخش افق‌ها، برنده جوایز بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری شده و در چندین جشنواره دیگر نظیر پنجاه و سومین دوره جشنواره فیلم شیکاگو نیز جوایز مشابهی به دست آورده است. با این حال، این فیلم رقبای دیگری نظیر «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان داشت که در بخش پانورامای شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین و برخی رویدادهای بین المللی دیگر مورد توجه قرار گرفته بود و انتظار می‌رفت اثر درمیشیان دست‌کم در میان نامزدها باشد.

«تابناک» پس از معرفی رسمی «بدون تاریخ، بدون امضا» به «اَمپاس / AMPAS»، شانس نماینده ایران را برای موفقیت در مسیر نامزدی نهایی برای جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان مستقلاً از دیگر رقبا و نمایندگان سایر کشور مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
هر فیلمی که از ایران فقط بدبختی نشون بده تو جشنواره های اروپایی و آمریکایی خوب جایزه میبره
احسان علی خانی نماینده؟ چرا؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل