بازدید 6205
۴

نفت در مرز ۸۰ دلار!

در پی کاهش ذخایر استراتژیک نفت آمریکا و تشدید نگرانی‌ها از کاهش عرضه طلای سیاه به خاطر تحریم‌های نفتی علیه ایران، قیمت نفت امروز چهارشنبه پس از ماه‌ها به مرز ۸۰ دلار در هر بشکه رسید.
کد خبر: ۸۳۳۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵ 12 September 2018

نفت در مرز ۸۰ دلار!در پی کاهش ذخایر استراتژیک نفت آمریکا و تشدید نگرانی‌‌ها از کاهش عرضه طلای سیاه به خاطر تحریم‌های نفتی علیه ایران، قیمت نفت امروز چهارشنبه پس از ماه‌ها به مرز 80 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش «تابناک اقتصادی» و به نقل از خبرگزاری رویترز، نفت خام برنت که دیروز را با هر بشکه 78 دلار و 83 سنت به پایان رسانده بود، امروز برای چهارمین دور متوالی افزایش یافت و و به بهای 79 دلار و 6 سنت معامله شد.

این رشد قیمت از اواخر ماه می که مرز 80 دلار را رد کرده بود، بی سابقه است.

معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 35 سنت افزایش با رقم 69 دلار و 60 سنت برای هر بشکه انجام شد.

این شوک قیمت در پی انتشار آمار هفتگی ذخایر نفت آمریکا که نشان از افت شدید سطح ذخایر این کشور بود رخ داده است.

بنا به گزارش موسسه آمریکن پترولیوم (API)، دخایر نفت ایالات متحده با افت 8.6 میلیون بشکه ‌ای در هفته منتهی به هفتم سپتامبر به رقم 395.9 میلیون بشکه رسید.

بازارهای خارج از ایالات متحده نیز همچنان درگیر نگرانی‌ها از اتفاقات ماه‌های آتی و تاثیر تحریم‌های ایالت متحده علیه ایران هستند.

نفت در مرز ۸۰ دلار!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد. دور دوم تحریم‌ها، که در تاریخ 4 نوامبر (13 آبان‌ماه) اجرایی خواهد شد، برای محدود کردن فروش نفت ایران وضع شده است. این در حالی است که بسیاری از قدرت‌های برتر جهان از جمله روسیه و چین با این اقدام مخالفت کرده‌اند.

کارشناسان این حوزه بر این باورند با آغاز دور جدید تحریم‌ها، بازار با آشفتگی‌های جدی‌تری روبرو خواهد شد.

به گزارش شرکت مشاروه JBG آمریکا، «وضعیت نفت ایران کماکان به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بازار به شمار می‌رود، زیرا صادرات نفت این کشور در هفته‌های اخیر دچار افت شده و این امر می‌تواند قیمت‌ نفت را به رقم‌‌های غیر قابل پیش بینی بکشاند.»

به نقل از گوردن گری، رئیس بخش تحقیقات نفت و گاز بانک HSBG، «هرچند ما به صراحت نمی‌توانیم بگوییم که برنت از مرز هر بشکه 100 دلار خواهد گذشت، اما آنچه که در بازار در حال رخ دادن است می‌تواند یک زنگ خطر جدی باشد.»

در پی فشارهای سیاسی ترامپ، کره جنوبی، که یکی از سه مشتری اصلی نفت ایران بود، واردات نفت خود از این کشور را به طور کامل قطع کرده است.

چین و هند، که مشتریان اول و دوم نفت خام ایران هستند، برخلاف رویکرد کره جنوبی، همچنان در مقابل تهدیدات ترامپ برای قطع کامل واردات نفت از ایران مقاومت کرده‌اند.

به عقیده فریدون فشارکی، موسس و رییس هیات مدیره شرکت مشاوره «فکتس گلوبال انرژی»، «در صورتی که تحریم‌ها وجود نداشتند، قیمت نفت اکنون 70 دلار یا حتی کمتر از آن بود. اما اکنون که خطر تحریم‌ها حس می‌شود و بازار در انتظار اتفاقات دو ماه آینده است، به طور قطع قیمت‌ها از آنچه که هست فراتر خواهد رفت.»

«مقصر اصلی این افزایش قیمت‌ ترامپ است. در صورتی که تحریم‌ها به اجرا در بیاید، از دست هیچ کس برای کنترل رشد قیمت‌ها کاری بر نخواهد آمد.»

فشارکی با اشاره به اینکه ایران هم اکنون یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان نفت خام دنیا است، گفت: «حذف کامل نفت ایران از بازارهای جهانی قیمت طلای سیاه را از 100 دلار فراتر خواهد برد زیرا جبران این کمبود حتی برای تولید‌کنندگان بزرگ دنیا نیز کار آسانی نخواهد بود.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
طبق معمول ایران هم هر کاری که می کند درجهت کاهش درآمدهای مردمش قدم برمیدارد
1-کاهش فروش و افزایش قیمت = خیلی خوبه(درآمد خیلی کم نمیشه)
2-کاهش فروش و به مدار اومدن فاز2 و 3 ستاره خلیج فارس تا آخر سال و پالایش نفت خام=ارزش افزوده بنزین و محصولات و مشتقات نفتی و حذف صادرات نفت خام یعنی بازم سود
3-کاهش فروش و ارتقاء دانش کشور=ترس از براه اندازی تاسیسات نفتی و احداث پالایشگاههای بروز از بین میره و شروع به صادرات دانش مهندسی و قطعات میشیم
******فقط اگر دزدی و فساد زیاد نشه*******
خوش به حال اعراب. ما که نفتمان تحریم است. از تحریم ما دشمنان ما سود میبرند. این را میگویند سیاست.
حالا اگر حواسمان بود و دلار در محدوده 2000 تومانی که نرخ واقعی آن بر مبنای قدرت خرید (ppp)جهانی است ، کنترل میشد ، اقتصاد کشور رو به شکوفائی و ترقی میرفت. و بیکار ی که نداشتیم. باید از خارج هم کارگر مهاجر میآوردیم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر