بازدید 9361
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «۱۳۹ هزار کانتینر و ۷ میلیون تن کالای معطل در بنادر کشور» تا «دومینو کاهش ذخایر ارزی در بانک‌های مرکزی آسیا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قاچاق بنزین به ۲۰ میلیون لیتر در روز رسید، تحریم ایران می‌تواند قیمت نفت را از صد دلار فراتر ببرد ترامپ مقصر اصلی افزایش قیمت‌، ادامه رشد شاخص بورس در کانال ۱۴۸ هزار واحد با حمایت فولاد و کگل، چین به دنبال دریافت مجوز WTO برای تحریم آمریکاست، سقوط روبل در مقابل یورو و دلار، اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار حباب است، توقف فعالیت کارخانه ولوو در آمریکا و مرغ در سراشیبی قیمت را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۳۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹ 12 September 2018

از «۱۳۹ هزار کانتینر و ۷ میلیون تن کالا، معطل در بنادر کشور» تا «دومینو کاهش ذخایر ارزی در بانک‌های مرکزی آسیا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قاچاق بنزین به ۲۰ میلیون لیتر در روز رسید، تحریم ایران می‌تواند قیمت نفت را از صد دلار فراتر ببرد ترامپ مقصر اصلی افزایش قیمت‌، ادامه رشد شاخص بورس در کانال ۱۴۸ هزار واحد با حمایت فولاد و کگل، چین به دنبال دریافت مجوز WTO برای تحریم آمریکاست، سقوط روبل در مقابل یورو و دلار، اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار حباب است، توقف فعالیت کارخانه ولوو در آمریکا و مرغ در سراشیبی قیمت را در بر دارد.

قاچاق بنزین به ۲۰ میلیون لیتر در روز رسید

عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران از قاچاق روزانه دستکم ۲۰ میلیون لیتر بنزین به کشورهای همسایه خبرداد و گفت: بهترین گزینه در حال حاضر برای مبارزه با قاچاق سوخت احیای سامانه هوشمند و کارت سوخت است.

حسن خسروجردی افزود: متأسفانه همیشه کشور با قاچاق سوخت مواجه بوده برای اینکه قیمت این فرآورده ها در داخل نسبت به همسایگان و دیگر کشورهای جهان پایین تر است.

وی همچنین اظهارداشت: متأسفانه با افزایش قیمت دلار قاچاق بنزین به کشورهای همسایه از سود بیشتری نسبت به گذشته برخوردار بوده و به همین دلیل بخشی از آمار مصرف سوخت در داخل بوی قاچاق می دهد. عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: طبق آمارها، در حال حاضر مصرف روزانه بنزین در کشور 100 میلیون لیتر است. حال پرسشی که مطرح می شود اینکه آیا تمامی این حجم بنزین در داخل مورد مصرف قرار می گیرد؟ وی افزود: بدون شک پاسخ پرسش مدنظر منفی است چرا که دست کم روزانه 20 میلیون لیتر بنزین بصورت قاچاق راهی کشورهای همسایه می شود. /تسنیم

تحریم ایران می‌تواند قیمت نفت را از صد دلار فراتر ببرد/ ترامپ مقصر اصلی افزایش قیمت‌

یک تحلیلگر بین‌المللی بازار انرژی پیش‌بینی کرد، اقدامات خصمانه ترامپ علیه ایران و تحریم نفت این کشور می‌تواند قیمت نفت را از هر بشکه 100 دلار فراتر ببرد. به نقل از شبکه تلویزیونی CNBC آمریکا، در آستانه شروع دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و افزایش نگرانی‌های بازار در مورد تامین انرژی، امروز سه شنبه نفت همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد؛ بنابراین، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 5 سنت افزایش با قیمت 67 دلار و 59 سنت برای هر بشکه معامله شد. نفت خام برنت نیز با جهش 40 سنتی به هر بشکه 77 دلار و 77 سنت رسید. به عقیده فریدون فشارکی، مؤسس و رئیس هیأت مدیره شرکت مشاوره «فکتس گلوبال انرژی»، «در صورتی که تحریم‌ها وجود نداشتند، قیمت نفت اکنون 70 دلار یا حتی کمتر از آن بود. اما اکنون که خطر تحریم‌ها حس می‌شود و بازار در انتظار اتفاقات دو ماه آینده است، به طور قطع قیمت‌ها از آنچه که هست فراتر خواهد رفت.» «مقصر اصلی این افزایش قیمت‌ ترامپ است. در صورتی که تحریم‌ها به اجرا دربیاید، از دست هیچ کس برای کنترل رشد قیمت‌ها کاری بر نخواهد آمد.»

۱۳۹ هزار کانتینر و ۷ میلیون تن کالا، معطل در بنادر کشور

مسعود خوانساری در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد ایران گفت: از ۲۱ فروردین تا ۲۲ مردادماه سال جاری، بیش از ۳۳ بخشنامه از سوی دولت در خصوص مسائل ارزی صادر شده که به تبع آن، گمرک مجبور به صدور دستورالعمل‌هایی شد که تعداد آنها ۱۵۰ تا ۱۶۰ دستورالعمل بوده است. همین امر باعث شده تا تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان دچار سردرگمی بوده و عدم قطعیت و بی‌اعتمادی، کلاف سردرگمی را برای تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: توجیه سرمایه گذاری بسیار مهم است و قیمت ریالی و ارزی در آن، حائز اهمیت به شمار می‌رود، این در حالی است که برخی مواد اولیه خود را پیش فروش کرده‌اند و اکنون با الزام برای پرداخت مابه التفاوت، دچار مشکلات بسیار شده‌اند، در حالیکه پرداخت مابه التفاوت با توجه به مشکلات نقدینگی بنگاه های اقتصادی، کار ساده‌ای نیست.

به نقل از مهر، خوانساری ادامه داد: تعدادی از اقلامی که در گمرک مانده، در سال گذشته ثبت سفارش شده و امسال به دلیل اینکه بخشی از کالا ممنوع شده، اجازه ترخیص ندارد و برخی از تولیدکنندگان به همین دلیل دچار مشکل شده‌اند و بنابراین باید گفت که ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر کشور رسوب کرده که شامل ۷ میلیون تن کالا و ۲.۵ میلیون تن کالای اساسی است.

ادامه رشد شاخص بورس در کانال ۱۴۸ هزار واحد با حمایت فولاد و کگل

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه ، با افزایش 1578 واحدی معادل 1.07 درصد به رقم 148 هزار و 577 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 461 واحدی معادل 1.07 درصد به رقم 43 هزار و 446 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بر همانند روزهای قبل، با رشد 464 واحدی معادل 1.92 درصد، عدد 24 هزار و 598 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 328 واحدی معادل 1.92 درصد به رقم 17 هزار و 396 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2178 واحد افزایش معادل 1.39 درصد را رقم زد و به سطح 159 هزار و 415 واحد رسید.

همچنین شاخص بازار اول، با 1913 واحد افزایش معادل 1.76 درصد به رقم 110 هزار و 790 واحد رسید و شاخص بازار دوم بر خلاف روزهای قبل، با 459 واحد کاهش معادل 0.16 درصد همراه بود و عدد 289 هزار و 512 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان با 422 واحد و نماد کگل متعلق به معدني و صنعتي گل گهر با 265 واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

از «۱۳۹ هزار کانتینر و ۷ میلیون تن کالا، معطل در گمرکات» تا «دومینو کاهش ذخایر ارزی در بانک‌های مرکزی آسیا»

چین به دنبال دریافت مجوز WTO برای تحریم آمریکاست

سی‌ان‌بی‌سی نوشت: در شرایطی که تنش‌های تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان هر روز بیشتر می‌شود، طبق دستور جلسه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شده است، چین هفته آینده از سازمان تجارت جهانی درخواست خواهد کرد تا تحریم‌هایی را علیه آمریکا وضع کند. در این درخواست به عدم پایبندی واشنگتن به حکم سازمان تجارت جهانی در مورد شکایت سال ۲۰۱۳ چین راجع به تعرفه‌های دامپینگ آمریکا، اشاره شده است.

چین به دنبال به دست آوردن مجوز در جلسه دستگاه حل اختلاف سازمان تجارت جهانی است که در ۲۱ سپتامبر برگزار می‌شود. انتشار این خبر حال‌وهوای بازارهای جهانی را به هم ریخت و شاخص معاملات دیروز خود را با افت بیش از ۶۵ واحد آغاز کردند. سهام اروپایی هم سودهای به دست آمده تا ظهر دیروز را بعد از این خبر از دست دادند، چراکه افزایش بیشتر تنش‌های تجاری، سرمایه‌گذاران را مضطرب می‌کند. شاخص پن‌یوروپین استاکس۶۰۰ تا ساعت ۱۵:۰۰ به وقت تهران، ۰.۵ درصد افت کرد. به نقل از مهر، در جریان این مناقشه ادامه‌دار، در سال ۲۰۱۷ چین توانست در مورد صادرات سالیانه ۸.۴ میلیارد دلار از محصولات خود، برنده حکم سازمان تجارت جهانی شود.

سقوط روبل در مقابل یورو و دلار

روز گذشته، نرخ یورو در صرافی های مسکو با ۰.۳۶ درصد افزایش در مقابل روبل روبرو شد و این موضوع منجر به آن شد که هر ۸۱.۰۹ روبل در مقابل یک یورو معامله شود. پیش از این در یکم مارس ۲۰۱۶ میلادی برای اولین بار هر یورو به بیش از ۸۱ روبل رسیده بود که اکنون روبل در مقابل یورو به پایین ترین سطح خود در بیش از ۲ سال اخیر رسیده است. همچنین هر دلار در مقابل روبل ۰.۲۷ درصد تقویت شد و در برابر ۷۰.۱۰ روبل معامله شد و پیش از این برای اولین بار در شانزدهم مارس ۲۰۱۶ میلادی هر یک دلار به بیش از ۷۰ روبل رسیده بود.

مرغ در سراشیبی قیمت

بررسی بازار گوشت مرغ نشان از آن دارد که قیمت مرغ زنده و گوشت گرم روند نزولی روزهای گذشته خود را ادامه داده و هر کیلوگرم گوشت مرغ به ۹۰۰۰ تومان در سطح شهر کاهش یافته است. البته این قیمت هنوز ۸۰۰ تومان با نرخ مصوب فاصله دارد. در این رابطه مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران، به ایسنا گفت: عرضه گوشت مرغ در شرایط فعلی بیش از نیاز بازار است و قیمت آن در چند روز گذشته افت قابل توجهی داشته که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده قیمت گوشت مرغ به روند نزولی خود ادامه دهد.

جگوار درباره پیامدهای برگزیت به نخست‌وزیر انگلیس هشدار داد

رئیس شرکت خودروسازی 'جگوار لندروور' (Jaguar Land Rover) در نشستی با حضور «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس هشدار داد درصورتی‌که لندن بدون دست‌یابی به توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، روزانه 60 میلیون پوند به این شرکت زیان وارد می‌شود. 'رلف اسپس' در این نشست که با حضور لیام فاکس وزیر تجارت بین‌الملل و سایر رؤسای شرکت‌های تولیدی انگلیس در شهر بیرمنگام برگزار شد، عنوان کرد که شرکت تحت هدایت او به میزان زیادی به سازوکار 'تحویل به‌موقع' لوازم‌یدکی از اتحادیه اروپا متکی است. او با بیان این مطلب تأکید کرد: چنانچه حتی یک قطعه به‌موقع تحویل نشود عملاً تولید متوقف خواهد شد

اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار حباب است

سعید مؤتمنی در مورد وضعیت معامله خودرو در بازار گفت: همواره نوسانات قیمت ارز منجر به کاهش معاملات می‌شود. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: مردم باید در خرید خودرو دقت کنند و بدانند که وقتی فاصله قیمت یک خودرو از کارخانه تا بازار چندین میلیون تومان است، این اختلاف قیمت حبابی و غیر واقعی است. به نقل از فارس، وی در پاسخ به این که فروش خودرو توسط خودروسازان چه تاثیری در بازار خودرو داشته است، گفت: اگر این فروش‌ها کوتاه مدت بود، بر روی بازار خورو تاثیر می‌گذاشت و می‌توانست قیمت‌ها را کاهش دهد، در حالی که تحویل‌ تعدادی از خودروهای پیش فروش مربوط به سال 98 است.

بازار اوراق مسکن؛ افت دسته‌جمعی «تسه»‌ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با افت 4/ 2 درصدی به قیمت 63 هزار و 266 تومان معامله شدند. تقریبا تمام اوراق تسهیلات در معاملات دیروز تحت فشار فروش با افت قابل‌توجهی مواجه شدند. روند کاهشی «تسه‌»ها در حالی رقم می‌خورد که شهریور سال گذشته قیمت تسه‌ها در کانال 75 تا 80 هزار تومان نوسان داشت. به نظر می‌رسد روند نزولی قیمت «تسه»ها که بر خلاف روند سال‌های گذشته از تیرماه آغاز شده است با نزدیک ‌شدن به فصل پاییز و عبور از فصل پرتقاضای مسکن ادامه یابد. به بیان دیگر، انتظار فعالان بازار مسکن این است که با کاهش ادواری تقاضا در پاییز، قیمت‌ها در این بازار وارد مدار نزولی شوند و در نتیجه تقاضا به دلیل افت تقاضای موثر افت کند. البته محرک‌های سیاست‌گذار برای تقویت تقاضا از مجرای وام‌دهی می‌تواند در این روند چرخش ایجاد کند.

توقف فعالیت کارخانه ولوو در آمریکا

شرکت خودروسازی ولوو اعلام کرده است، فعالیت کارخانه‌ خود در آمریکا را پس از بروز توفان فلورانس و در پی صدور حکم تخلیه متوقف می‌کند. این کارخانه فعالیت خود را از ماه ژوئن و در منطقه چارلستون ایالت کارولینای‌جنوبی آغاز کرده‌ بود. این نخستین کارخانه ولوو در آمریکا به‌ شمار می‌آید که به ‌تازگی در حال ساخت ۶۰ خودروی سدان بود.

به نقل از دنیای اقتصاد، پس از بروز توفان فلورانس با سرعت ۱۳۰ مایل در ساعت فرماندار ایالت کارولینا دستور تخلیه این منطقه از جمله مناطق اطراف کارخانه ولوو را صادر کرد.ایالت‌های کارولینای‌شمالی و جنوبی مقر بزرگ‌ترین کارخانه مونتاژ خودروهای بی‌ام‌و است. همچنین شرکت خودروسازی دایملر نیز کارخانه‌ مونتاژ خودروهای مرسدس‌بنز را در ایالت کارولینای جنوبی در اختیار دارد. این دو ایالت همچنین دارای ۱۴ شرکت‌ بزرگ لاستیک‌سازی هستند. ولوو پیشتر اعلام کرده بود که قرار است یک دانشگاه را در ایالات‌متحده راه‌اندازی کند.

دومینو کاهش ذخایر ارزی در بانک‌های مرکزی آسیا

بلومبرگ انگلیسی نوشت: ذخایر ارزی بانک های مرکزی آسیا در سال جاری میلادی با بیشترین روند نزولی خود روبه رو شده و در این میان بانک مرکزی اندونزی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تقریبا ۱۰ درصد از ذخایر ارزی خود را در جهت تقویت روپیه از دست داده که در میان اقتصادی های بزرگ آسیایی بیشترین روند نزولی ذخایر ارزی را به خود اختصاص داده است.

همچنین تقریبا ۵ درصد از ذخایر ارزی بانک مرکزی فیلیپین هم کاهش پیدا کرده و ذخایر ارزی هند هم بیش از ۲ درصد روند نزولی به خود گرفته است. از آنطرف بانک های مرکزی مالزی و کره جنوبی حتی با تضعیف ارزهای ملی خود به مدیریت تقویت ذخایر ارزی خود پرداخته اند؛ بنابراین، روپیه که به عنوا ن واحد پول در چند کشور آسیایی استفاده می شود با ضعیف ترین عملکردی ارزی خود از سال ۱۹۹۷ میلادی به بعد روبرو شده و روپیه هند هم تقریبا ۱۲ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است. یک کارشناس اقتصادی در امور استراتژیک آسیا در سنگاپور گفت: از آنجایی که نوسان ارزی احتمالا بالا باقی خواهد ماند، ذخایر ارزی نقش مهمی را در ارزیابی اقتصاد یک کشور تعیین می کنند و این موضوع برای هند، اندونزی، فیلیپین و نیز کشورهایی که با کسری حساب جاری روبرو هستند و بیشتر در معرض عدم آسیب پذیری شرایط اقتصادی هستند، صدق می کند. به نقل از ایبِنا، بر پایه این گزارش، بانک مرکزی اندونزی اعلام کرد که ذخایر ارزی این کشور در ماه اوت به ۱۱۷.۹ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده که کمترین رقم از ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی به بعد محسوب می شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
شكر منقضي در بازار توزيع شده بيم اىن مىرود كه اجناس مانده و منقضي شده در گمرك يا انبارها با سو استفاده از اىن موقعيت به خورد مردم داده شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
حالا شکر که فاسد نمیشود و از ظاهرش میشود کیفیت آن را فهمید . مواظب کنسروهای تاریخ گذشته که در بازار پرشده اند باشید . کالای تاریخ گذشته در بازار فراوان شده . با توجه به احتکارهای صورت گرفته بدتر هم خواهد شد
به نظر شما روزانه 20 میلیون لیتر بنزین را میشود با وانت و بشکه و حتی تانکر قاچاق کرد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
کافی است دو میلیون ادمیزاد نفری 10 لیتر قاچاق کنند.
اکثر وارد کننده ها دارن کالا ها رو مرجوع میکنن چون براشون به صرفه تره.. یکی از دلایل کم شدن و گرون شدن جنس هم همینه. همه به فکر جیب خودشونن .. مردم و ایران کیلو چند؟
چرا دولت گیر داده به گرفتن مابه التفاوت؟ باز پول می خواد از مردم؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان