بازدید 13073

چرا گردشگران از شهرهای ایران گریزانند؟

کد خبر: ۸۳۲۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 11 September 2018

بیشتر شهرها در ایران از مبلمان جذاب برخوردار نیستند. در ورودی شهرها عموما کارخانه‌ها، مرغداری‌ها و

به گزارش روزنامه اعتماد، دامداري‌هايي قرار گرفته‌اند كه يا دود از خود متصاعد مي‌كنند يا بوي بد. انواع تعميرگاه و تعويض روغني در وروديه‌ها قرار دارند كه هيچ جذابيتي براي گردشگران ايجاد نمي‌كند. زماني هم كه وارد شهر مي‌شويم عموما به بلوارهايي برمي‌خوريم كه در تمام شهرها تكرار شده‌اند. حتي گاه نوع درخت كاشته شده در شمال و جنوب ايران با هم تفاوت ندارد و نخل وجه مشترك آنهاست.

اين در حالي است كه در شهرهاي گردشگرپذير مسيرهايي براي پياده‌روي و دوچرخه‌سواري درنظر گرفته‌اند، تابلوهاي راهنما، توريست‌ها را به سمت اين مسيرها هدايت مي‌كند و آنها مي‌توانند گشت و‌ گذاري در شهر داشته باشند. اما در ايران آيا چنين موضوعي محقق شده است؟ نقاشي‌هاي ديواري، تنوع ساختمان‌ها، شكل صندلي‌ها، ‌طراحي رستوران‌ها و كافه‌ها و... همگي مي‌توانند در احساس علاقه گردشگر به شهر نقش ايفا ‌كنند و آن را به تصويري ماندگار تبديل كنند. اما همچنان در اين زمينه اقدام قابل‌توجهي در ايران انجام نشده است. آنچه از آن براي جذب گردشگر صحبت مي‌كنم البته بدان معنا نيست كه شهر را دوباره معماري كنيم، بلكه ما نيازمند دكوراسيون مناسب براي آشنايي با شهر هستيم.

به عنوان مثال اوتريخت به واسطه جشنواره فيلم شناخته شده است. از اين رو مسوولان شهري اثر كف دست بهترين بازيگران‌، كارگردانان و... را در مسير قدم زدن گردشگران گذاشته‌اند و از اين امر به عنوان يك جاذبه گردشگري بهره گرفته‌اند. ما در ايران هر ساله جشنواره بين‌المللي فيلم فجر را برگزار مي‌كنيم و كارگردان‌هايي داريم كه در دنيا شناخته شده‌اند. چه مي‌شود اگر اثري از كف دست عباس كيارستمي، داريوش مهرجويي، بهرام بيضايي و... را در محل‌هاي اكران فيلم‌هاي جشنواره داشته باشيم، فكر مي‌كنيد براي چند نفر جذاب است كه اين آثار را از نزديك ببينند؟

كلام آخر اينكه بايد بتوانيم دكوراسيون شهري را به شكلي تنظيم كنيم كه گردشگر شهر را در آغوش بگيرد و آن را دوست داشته باشد. هنرهاي تجسمي و خياباني مي‌توانند در ماندگاري شهر در ذهن توريست‌ها نقش اساسي ايفا كنند، به شرط آنكه دكوراسيون شهري و محصولات فرهنگي را جدي بگيريم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵۵
شهرداری ها هنوز تو فاز درآمدزایی از گردشگری نیستند...
تو هم دلت خوشه اینها چشم ندارند مهرجویی و بیضایی رو ببینند تو میگی اثر کف دستشون رو بعنوان نماد و یادگار بزارند.
چون:
1 شب هتل در هتل های فاقد امکانات در شهر های ایران بیش از 400 هزار تومان هست
شهر های ایران فاقد امکانات هستند
شهر های ایران گران هستند
شهر های ایران فاقد جاذبه برای گردشگران هستند
نبود آرامش و امنیت در شهر های ایران
خسته بودن و ناراحت بودن مردم از فضای افسرده شهر های ایران
دلت خوشه
توریست غلط کرده بیاد.قلم پاشو میشکونیم.بیان فرهنگ بسیار اصیل ما رو نابود کنند.الان در دنیا بهترین فرهنگ مال ماست.بهترین مدیریت جامعه رو ما داریم.بهترین اقتصاد رو ما داریم نیازی به حضور توریستها نداریم...
توریست آزادی عمل میخاد که تو ایران نیست. بقیه کارها برای جذب توریست مسخره است.
همه از ایران فرارین، چرا؟؟؟؟
کیفت افتضاح غذاهای بین راهی و داخل شهر اکثر شهرهای کوچک ، نداشتن هیچ جاذبه گردشگری خاص و یا حتی آشنا نبودن اهالی با آن ، نبود غذای خاص قابل عرضه و فروش شهرهای مختلف (غذای سنتی و محلی در منازل پخته میشه و منو تمام رستورانهای ایران متاسفانه یکیه!)
تمرکز اکثر مراکز توریستی در مرکز شهر و وجود طرح ترافیک برای دسترسی به مرکز شهر حتی در شهرهای کوچک!! (تو گویی طرح ترافیک داشتن نوعی کلاس و پرستیژ برای شهر به ارمغان میاره)
و....
چرا عراقی ها از شهرهای عراق گریزانند؟
با گردشگران خرجی باید متفاوت از مردم خودمان ( منطق زورگویی ، تحمیل و انحصار ) برخورد کنیم :
احترام به تفاوت های فرهنگی ، تامین استاندارهای بین المللی، خدمات و قیمت های رقابتی
پیشنهاد میکنم از کشور افریقائی تونس بازدید کنند
نویسنده عزیز
انگار شما در جریان نیستید که در کشور هر کسی ساز خدش را میزند
یکی موافق گردشگری است
دیگری صد در صد مخالف
همه هم در صدد تخریب فرد مخالف خود هستند
جان دل، عزیز برادر، اول مسئولین ببینند با خودشن چند چند هستند
اول به یک اجماع برسند، بعد راهکار برای جذب یا عدم جذب گردشگر بدهید
وگرنه منجر به از بین رفتن سرمایه ناچیز باقیمانده خواهد شد.
عزت زیاد
یک توریست، یک منبع پول، شغل است و تنها کافی است وسایل و امکانات پذیرایی از توریست مهیا شود اما نه تنها این صورت نمی گیرد بلکه توریست را در کشورمان کم و بیش مورد آزار و بی احترامی قرار می دهیم.....
خودمون هم گریزانیم گیر افتادیم راه در رو هم نداریم چه برسه به توریست ها
خیلی قشنگ بود و رمانتیک و ایده آل
اما .....
برای پیاده سازی کافی است مسولین شهری ما بفهمند فقط همین ......
با سلام. متاسفانه در خیلی از مکان های عمومی ایران توات های عمومی وجود ندارد یا اگر هست کوچک .خیس.نمدار.بدون سیفون وهواکش پراز بوی بد است.اگرتوالت عمومی پیدا شود همه آنها توالت تخت است و توالت فرنگی جهت افرادناتوان و سالمند وجود ندارد.موفق باشید
دمت گرم
بالخره یکی به این مسائل اشاره کرد و از فضای همه چیز آرومه خارج شد
این بحث خیلی گستردست و واقعا رسانه ها باید بهش بپردازند ، شهرهای ما علاوه بر نداشتن امکانات فوق العاده زشت و بی قواره هستند با جاده های زشت و ساختمانهای قد و نیم قد که هیچ نظارتی رو زیباشناسی اونها وجود نداره ، و سیستم فاضلاب و جمع آوری آبهای سطحی با اون خندق های جو مانند که محل تجمیع آشغال و بوی نامناسب و ظاهر ناپسند واقعا از نظر بصری و بهداشتی آزاردهندن
از پوشش اجباری نیز گریزانند
دلیل اصلیش بی فرهنگی ایرانیهاست
با این حرفها خودتون رو گول‌ نزنید چرا شهرهای شلوغ و کثیف هند و چین و مصر گردشگر بیشتر دارند؟ به خاطر حجاب اجباری، سوم ممنوعیت سرو انواع مشروبات الکی و غذاهای حرام و چهارم سرویس های بهداشتی کثیف که زبانزد گردشگران است. عدم مدیریت نادرست هم که به صورت پیش فرض در همه مسائل کشور دخیل است
در اغلب شهرهای ایران به توریست به عنوان مزاحم نگاه میشود و علاوه بر این
نبود امنیت
سختگیری بی مورد
نداشتن زیر ساخت توریستی(اقامتی،تفریحی،گردشگری)
و در نهایت عدم معرفی صحیح جاذبه های توریستی از عوامل اصلی توریست پذیر نبودن ایران است.
الان اوضاع طوری هست که مردم خودمون هم از شهرها گریزانند منتها راهی جز تحمل ندارند.
سرویس بهداشتی رو نگفتید . حتی خود ما ایرانیا از تصور سرویس های بهداشتی بین راهی از سفر منصرف میشیم . چه برسه به گردشگران خارجی .
نویسنده محترم- ایجاد شهرهایی که شما از آن در مقاله خود یاد کرده ایی نیاز به یک تفکر و فرهنگ مدرن و گردش پذیر دارد. اما متاسفانه مسئولین ما، خواسته یا نخواسته، مجبور هستند که تفکر و فرهنگ سنتی و دینی داشته باشند و به تبع ایجاد شهرهای که شما از آنها یاد می کنید با تفکر و فرهنگ سنتی و قدیمی زیاد سازگار نیست. به نظر اینجانب، عمده مشکلات موجود در کشور نشات شده از این تضاد است و تا زمانی که ما نتوانیم این تضاد رابه یک شکل مصالحت آمیز حل نمایم، مشکلات مملکتی همچنان باقی خواهند ماند.
زیرساخت های ما واقعا خرابه. فرهنگمون پایینه. با قواعد توریسم بیگانه هستیم...
اولین عامل عدم حضور گردشگر، محدودیت های دینی و مذهبی ما و همچنین تبلیغات دشمنان بر ضد ایران است
ورودی شهر همدان از سمت اسدآباد به همدان بسیار بد شکل و کثیفه
چرند نگو
آخه ديدن كف دست بقيه چه جذابيتي داره ؟؟!!!
واقعا نويسنده مقاله فكر كرده كه مشكل مردم براي گردشگري، نديدن كف دست بقيه است ؟؟!!

اين حرف مصداق بيت زيره :
خانه از پاي بست ويران است
خواجه در فكر نقش بند ايوان است
بسیاری غیر مسلمانها به الکل وابسته هستند(تفاوت بسیاری بین اعتیاد و وابستگی روانی وجود دارد) ایشان در ایران و بواسطه ی محرومیت از الکل دچار عوارض عصبی شده و لذا در صورت حضور در زیباترین مکانها لذت نخواهند برد. اگر فقط ترتیبی دهیم که توریستها در ایران به مشروبات الکلی دسترسی داشته باشند، در کوتاه ترین زمکان درآمد ایران از توریست چند برابر خواهد شد. این کار بسیار بسیار آسان است. فقط اجازه بدهیم مصرفشان را با خود بیاورند! و در اینجا به غیر مسلمانهای ایرانی مجوز دهیم برایشان عرضه کنند.
به همین راحتی
بنظرت فقط دلیلش اینه؟ ..
داستانی واقعی از همان شهر اوتریخت.
چند سال قبل مهمان دوست خارجی غیر هلندی خود در اوتریخت بودم. شب هنگام در حال قدم زدن در آن شهر زیبا متوجه شدم که طبقه اول اکثر خانه های آن دارای شیشه های شفاف است و داخل خانه کاملا مشخص است. یعنی شما میدید که در آشپز خانه در حال غذا خوردن هستند و یا در داخل اتاق نشیمن در حال دیدن تلویزیون و گپ زدن هستند. اتاق خواب در طبقه دوم است و پنجره های آن کاملا پوشیده است. دوستم متوجه تعجب شدید من شده بود. به دوستم گفتم که نه سبک زندگی شما در کشورتون اینگونه است نه ما! اینجا چرا اینجوری است!؟
توضیح کاملا جالبی بود: هلندی ها می گویند که ما در داخل خانه کار خلاف قانون نمی کنیم که دیوار بکشیم. طبقه اول مخصوص مهمان و آسایش و غذا خوردن ماست. فقط طبقه دوم که محل خواب است و خصوصی است با پرده پوشیده است.

همان یکبار و آن توضیح باعث شد که دیگر نگاه نکنم. در حقیقت نگاه شما همان وارد شدن به مکان خصوصی آنهاست که آن هم به مرور زمان از عادت می افتد. خود هلندی ها هم که به داخل خانه های دیگران نگاه نمی کنند.

تابناک: شما شهرهای ایران را با شهر اوتریخت مقایسه میکنید؟! یعنی میشه که یکروزی برسد که ما چشهایمان را درویش کنیم و به حریمی که مال ما نیست نگاه نکنیم!؟!!!!!
نعوذ بالله!
جاناسخن ازدل مامی گویی من ساکن قدیمی ترین مرکزاستان ایران یعنی کرمان درجنوب شرق ایرانم شهری باآثاری شگرف ازدوازده هزارسال قبل.خدامی داندگاهی دربرابرتوریست های داخلی وخارجی بخاطربی توجهی های مدیران والبته مردم ازخجالت آب می شویم.فرودگاه شلوغ کرمان یکی ازمعدودفرودگاه های سودده کشوراست بااین وجودطی این سالهاکوچکترین قدمی برای توسعه آن برداشته نشده سالن ترانزیت محقرباانبوه جمعیت مسافران انسان رادچارخفقان می کندوهرگزبه ذهن حضرات نرسیدکه به جای فرودگاههای بدون کاربری وضررده وبی فایده که درچندجای استان بخاطرفشاراین نماینده وآن نماینده ساخته اندسالن وباندهمین فرودگاه راتوسعه دهندتااین طورآبرویمان نرودوهکذا ایستگاه راه آهن فسقلی ودون شان چنین استانی ووو...هیچ برنامه مدونی برای حفاظت ازآثارباستانی شهروحتی استان وجودندارد.کارشناسان ومدیران میراث فرهنگی اغلب فاقدتخصص وانگیزه هستندودربرابرتخریب ساختمانهای باارزش تاریخی سکوت کرده یابی تفاوتند.بعدازسالهاشش میلیاردتومان برای مرمت بزرگترین راسته بازارکشور(والبته دنیا) اختصاص داده اندتاثبت جهانی شوداین یعنی کمال غفلت.باغ های تاریخی بیرم آباد- سالارکلانترو...همچنان بلاتکلیف مانده اند.عیدامثال دربم هم که مثلا ارگش ثبت جهانی است شاهدبودم سرویس بهداشتی محدود ومعدودکثیف وبوی تعفن آن وخیابا ن ومیدان کریه المنظرورودی ارگ ووو...بی برنامگی هربیننده ای رافراری می داد...شمارابخدااین درددل هارا منتشرکنیدوممنون ازمتن خوبتان
اونا مال جائیه. که متخصصان آگاه مسئولند
بزرگترین چالش توریستها در ایران مشکل سرویس بهداشتی فرنگی آنهم از نوع تمیزش است
سرویس های بهداشتی وسط راه و سرویس های بهداشتی هتل ها را بروید و ببینید.
کبره بسته و شیرها کثیف و لای دوش و وان و ....افتضاح است به خدا
چرا فقط گردشگر باید شهر را دوست داشته باشد؟ مردم و ساکنین آن شهر آدم نیستند!!!!!
تا این قبیل کارها دست دولتی هاست همینه
اولین کاری که باید انجام داد: عدالت است. باید با گردشگر خارجی مثل مهمان برخورد کرد. نباید از او برای دیدن اماکن تاریخی دلار گرفت. باید رانندگان تاکسی را کنترل کرد که از خارجی دلار طلب نکنند. باید هتل ها از توریست ها همان مبلغی را دریافت کنند که از مردم عادی دریافت می کنند. رستوران ها باید پول ایرانی از توریست ها طلب کنند. باید توریست این احساس را نداشته باشد که همه جا می خواهند سرش کلاه بگذارند.
چرا از زباله های سرگردان در طبیعت نمیگی؟چرا از سرویس های بهداشتی کثیف تر از چاه توالت نمیگی؟؟؟چرا از نبود امکانات رفاهی نمیگی؟و...
تا حالا یه جای زیبا بدون زباله دیدید؟؟؟؟؟؟؟
خدا خیرتون بده ما تو معیشت خودمون موندیم شما از توریست و جاذبه حرف میزنی توریستهای خارجی واسه چی باید بیاین ایران اخه چه دلخوشی دارند ما خودمون از ایرانگردی هراس داریم چه برسه به خارجیها عملا هیچ زیر ساخت دلنشینی نداریم شما به قیافه عبوس همه ما نگاه کن ته قضیه دستت میاد ...
کارخانه آسفالت اهواز خرابه تو بفکر موگرینی.
این چیزها را نفرمایید مگر ما قرار است تقلید کنیم از خارجیها ما همین داشته های خودمان را سر سامان بدهیم کلی کار است مثلا در مشهد از نقاشی تصاویر شاهنامه ناراحت شدند وزحمت وهزینه را با پاک کردن وهزینه افرینی جدید عوض کرد شهرداران میتوانند در همشکل کردن ظاهر مغازه ها وزیبتیی خیابانها کار انجام دهند کارخانجات را با دادن زمین معوض وکمک شهرداری در ساختن کارخانجات خارج از دید ورودی شهرها را داشته باشند البته نه اینکه پول بگیرند بلکه معافیت از بعضی عوارض واین ساختن جدید هم کار افرین هست وهم میتواند سیستم های دفع کارخانجات را سروسامان دهد واوزش مداوم مردم برای پاکیزه بودن محیط زندگی شان همه این چیزها میتواند انجام شود البته از وقت داشته باشند
دقيقا اينطوره . منم اين تابستون كه به چند شهر رفتم دقيقا همين حرف رو زدم كه چرا همه شهرها مثل هم هستن . همه يه بلوار دارن. شمال كه وحشتناكه كنار جاده ها افتضاحه . شهرداريش نميكنه اين چند ساله كه اينهمه توريست سر ريز ميشه اونجا كنار جاده ها رو خط كشي كنه. هيچ زيباسازي ديده نميشه. روستاهاي خارج از ايران هم از شهرهاي ما زيباترن!
در ایران همه چی خاکستری تعریف شده شهر ها شاد نیستند و مهمتر از همه آزادی وجود ندارد
به نظر من در درجه اول تمیزی یک شهر ودر درجه دوم نوسازییک شهر خیلی برای گردشگر مهم است
در ممالکی که به این موضوعات اهمیت داده می شود معمولا کسانی متولی این امور هستند که در این زمینه تحصیل کرده و تجربه دارند و فکر غالب در میان تصمیم گیرندکان استفاده از علم و تجارب بین المللی است ولی متاسفانه در کشور ما تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران نه تنها آشنایی با این مقولات ندرند بلکه رفت و آمد گردشکران را به ضرر منافع خویش می بینند زیرا به درستی فهمیده اند آشنایی با ملل دیگر سطح مطالبات مردم را بالا خواهد برد .به نفع می باشد که ما همیشه با ملل بدبخت و درمانده که درگیر فقر و جنگ هستند ارتباط داشته باشیم و با همذات پنداری از وضع خودمان راضی باشیم وگرنه آشنایی با ملل خوشبخت ما را مطالبه گر نموده
انگیزه ای برای اینکارها وجود ندارد مردم ایران هم دل و دماغ سفر ندارند مگر سفرکاری یا دیدن اقوام نزدیک باشد مراسمهای خانوادگی چه رسد به خارجیها
فقط تا دلتان بخواهد متخصص حجاب و اندازه آنرا داریم
تابناک جان گزینشی جواب ها را انتشار نده!!!! حقایق رو بازگو کن همه میدونن!!
در نزدیکی شهر گرگان ساحلی است که با اشتیاق حدود 3 کیلومتر به سمتش حرکت کردیم(خلیج میانکاله).
وقتی رسیدیم به ساحل و از خودرو پیاده شدیم،بوی شدید فاضلاب داشت خفه مان می کرد و در اطزاف ساحل مناظری بس متعفن و آلوده دیدیم. بلافاصله سوار خودرو شدیم و از ساحل! فرار کزدیم. تا خود تهران افسوس خوردم که این مملکت چرا اینگونه اداره می شود..واقعا جای تاسف دارد.
چندتا سرویس بهداشتی واقعا بهداشتی و استاندارد جهانی در ایران وجود داره ؟؟؟؟ من خودم به چشم خودم توریستی را در اصفهان که مثلا یکی از قطب های گردشگری ایرانه ، دیدم که وقتی وارد سرویس بهداشتی یکی از پارک ها شد ، بلافاصله بیرون اومد و حالش بهم خورد و بالا آورد !!! .. خود من که ایرانی هستم حاضر نیستم پامو توی سرویس های بهداشتی بذارم چه برسه به توریست های اروپایی
والا ما که خودمون توی یک کشور جهان سومی بزرگ شدیم ، وقتی تصور میکنیم قراره بریم مسافرت و از سرویس های غیربهداشتی و غذاخوری بین راهی که بهتره بهشون بگیم آشغال خوری های بین راهی ، استفاده کنیم ، از مسافرت که هیچ ، از زندگی هم سیر میشیم .. حالا چطور توقع داریم اون اروپایی نازپروده بیاد اینجا ؟؟؟

از طرف دیگه آیا تابحال بهت و تعجب و وحشت خارجی ها رو از رانندگی ما ایرانی ها دیدین ؟؟؟
توسعه گرشگری در ایران نیاز به توسعه ی زیرساخت ها ، فرهنگسازی و بهبود روابط سیاسی و تبلیغات مثبت برای ایران داره که با با این بودجه های محدود ، وجود مدیران بی سواد و لجوج و صد البته همسایگان قدرتمندی مثل ترکیه و امارات که با قدرت در زمینه گردشگری کار میکنن ، خواب و خیالی بیش نیست
گردشگر خارجی یا باید خیلی خل باشه یا خیلی بی اطلاع ، که جونشو در سیستم حمل و نقل ایران به خطر بندازه .. کیفیت وحشتناک هتل ها و رستوران ها و سرویس های بهداشتی و سیستم درمانی هم که بجای خود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار