بازدید 6909
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «پیش بینی توقف افزایش تقاضای نفت در ۲۰۲۳» تا «بلندترین توالی ضرر سهام جهان بعد از دو سال»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش 4767 واحدی شاخص کل بورس تهران، بازار اوراق مسکن؛ «تسه»ها در کانال 64 هزار تومان، نفت در نخستین ساعات کاری هفته گران شد، قیمت جهانی طلا اندکی کاهش یافت، مردم پول خود را به خودرو تبدیل می‌کنند و در کشور با تورم انباشته روبه رو هستیم را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 11 September 2018

از «پیش بینی توقف افزایش تقاضای نفت در ۲۰۲۳» تا «بلندترین توالی ضرر سهام جهان بعد از دو سال»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش 4767 واحدی شاخص کل بورس تهران، بازار اوراق مسکن؛ «تسه»ها در کانال 64 هزار تومان، نفت در نخستین ساعات کاری هفته گران شد، قیمت جهانی طلا اندکی کاهش یافت، مردم پول خود را به خودرو تبدیل می‌کنند و در کشور با تورم انباشته روبه رو هستیم را در بر دارد.

جهش 4767 واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش 4767 واحدی معادل 3.35 درصد به رقم 146 هزار و 998 واحد رسید. این در حالی است که در دو روز قبل نیز شاهد رشد 4519 واحدی کل بورس بودیم.

همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 1393 واحدی معادل 3.35 درصد به رقم 42 هزار و 984 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بر همانند روزهای قبل، با رشد 697 واحدی معادل 2.98 درصد، عدد 24 هزار و 134 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 493 واحدی معادل 2.98 درصد به رقم 17 هزار و 68 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 5283 واحد افزایش معادل 3.48 درصد را رقم زد و به سطح 157 هزار و 236 واحد رسید. شاخص بازار اول، با 3973 واحد افزایش معادل 3.79 درصد به رقم 108 هزار و 877 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 7261 واحد افزایش معادل 2.57 درصد همراه بود و عدد 289 هزار و 971 واحد را به نمایش گذاشت.

از «کاهش قابل توجه واردات خودرو در در ۵ ماه ابتدای سال‌» تا «»

بازار اوراق مسکن؛ «تسه»ها در کانال 64 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 64 هزار و 818 تومان معامله شدند. از آغاز شهریور نوسان «تسه»ها در سطح 65 هزار تومانی رقم خورد. با وجود انتظار افزایش تقاضا تابستان (فصل اوج تقاضای مسکن) از ابتدای تیر شاهد روند نزولی «تسه»ها هستیم. علاوه بر تقویت سمت عرضه اوراق، کاهش تقاضا با تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن و خروج بخشی از تقاضای سرمایه‌گذاری با تشدید هیجانات بازارهای موازی، ارز و سکه در کنار پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن (با توجه به رشد ۱/ ۶۲ درصدی میانگین قیمت مسکن تهران در مرداد نسبت به مرداد ۹۶) عوامل فشار بر تقاضای مسکن است. در این راستا، حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با توجه به میانگین قیمت ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، سطح پوشش تسهیلات مسکن را به طور متوسط ۱۵ درصد اعلام کرد.

پیش بینی توقف افزایش تقاضای نفت در ۲۰۲۳

شرکت دی‌ان‌وی اعلام کرد: تقاضای نفت پس از سال ۲۰۲۳ میلادی رو به کاهش می‌گذارد و دوازده سال پس از آن، مجموع مصرف انرژی جهان نیز روند کاهش خود را آغاز می‌کند. با این همه، روند گرم شدن کره زمین در سال‌های آینده تشدید خواهد شد.
رمی اریکسون، رئیس شرکت دی‌ان‌وی، اعلام کرد، برای دستیابی به اهداف زیست محیطی جهان، دولت‌ها باید برنامه‌های مهار آلودگی گازهای گلخانه‌ای را اجرا کنند. با وجود افت تقاضای نفت پس از سال ۲۰۲۳ میلادی، شرکت‌های نفتی همچنان می‌توانند از گسترش استفاده از گاز طبیعی سود ببرند. به احتمال زیاد، از سال ۲۰۲۶ میلادی به بعد، گاز به عمده‌ترین منبع انرژی جهان تبدیل می‌شود و حداقل تا سه دهه آینده، بخش عمده‌ای از تقاضای انرژی جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

به نقل از شانا، اریکسون همچنین اعلام کرد، توانایی شرکت‌های نفتی در مدیریت پروژه‌های بزرگ سبب می‌شود در رویکرد به انرژی‌های تجدیدپذیر، به ‌ویژه در پروژه‌هایی مانند مجموعه‌های تولید انرژی باد در دریا، این شرکت‌ها نقشی مهم ایفا کنند. شرکت دی‌ان‌وی پیش‌بینی کرد، در سال ۲۰۹۰ میلادی دنیا برای نخستین بار از آلودگی‌های کربنی رها خواهد شد. /بلومبرگ

معاون اول رئیس جمهوری: مقدار فروش نفت ایران به صفر نمی‌رسد

معاون اول رئیس جمهوری گفت: این‌که آمریکا می‌گوید مقدار فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند حرف بیجایی است، اما احتمال آن‌که مقدار فروش نفت کاهش یابد وجود دارد و این موضوع در بودجه دستگاه‌ها نیز تأثیرگذار خواهد بود.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری، روز دوشنبه، ۱۹ شهریورماه در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش‌ عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که در دانشگاه علم و صنعت تهران برگزار شد، با اشاره به این‌که کشور امروز در شرایط خطیری قرار گرفته است، گفت: البته این به معنا نیست که همه عوامل موجود تهدید هستند، بلکه فرصت‌های خوبی نیز می‌توان از دل شرایط سخت بیرون آورد و از آن استفاده کرد.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین محورهای اقتصاد مقاومتی این است که باید به ظرفیت‌های داخلی و درون‌زا توجه داشته باشیم و از ظرفیت‌های درونی کشور برای توسعه استفاده کنیم، البته در این سیاست‌ها ارتباط با جامعه بین‌الملل و استفاده از تجربه‌های خارجی نیز مدنظر قرار گرفته است. وی با بیان این‌که وقتی آمریکا اقتصاد ما را هدف قرار می‌دهد تصمیم‌های صرف اقتصادی نمی‌تواند با آنها مقابله کند، عنوان کرد: آمریکا در تلاش است تا فروش نفت ایران را به صفر برساند و با تحریم بانک‌ها و حمل‌ونقل ایران از دسترسی ما به منابع مالی و نیز واردات کالا به کشور جلوگیری کند که البته دولت با وجود همه سختی‌ها و دشواری‌ها به دنبال راهکارهایی برای خنثی‌ کردن برنامه‌های آنهاست. /شانا

نفت در نخستین ساعات کاری هفته گران شد

در پی توقف حفاری‌های جدید ایالات متحده و افزایش نگرانی‌ها از آینده‌ی تحریم‌های نفتی این کشور علیه ایران، نفت خام در بازارهای جهانی در نخستین ساعات کاری روز دوشنبه با رشد قیمت همراه شد. به نقل از رویترز، مؤسسه آمار Baker Hughes اعلام کرد شرکت‌های نفتی این کشور عملیات حفاری دو میدان نفتی را هفته پیش متوقف کرده‌اند و بر این اساس، در حال حاضر 860 دکل‌‎های حفاری نفت فعال در آمریکا وجود دارد. روز دوشنبه، شاخص نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای تحویل آینده با 21 سنت رشد (0.3 درصد) به ازای هر بشکه 67 دلار و 96 سنت معامله شد. نفت خام برنت نیز با 30 سنت افزایش (0.4 درصد) به 77 دلار و 13 سنت در هر بشکه رسید.

قیمت جهانی طلا اندکی کاهش یافت

رویترز انگلیس نوشت: انتظار افزایش نرخ بهره در آمریکا در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) و نگرانی از تشدید تنش های تجاری میان واشنگتن و پکن با بالا بردن نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزهای اصلی موجب کاهش بهای طلا شد. شاخص دلار و قیمت کالاهایی مانند طلا که به طور سنتی به دلار قیمت گذاری می شوند در جهت عکس یکدیگر حرکت می کنند، زیرا با افزایش شاخص دلار، قدرت خریدارانی که واحد پولی شان ارزی بجز دلار است، کاهش پیدا می کند و می توانند مقدار کمتری از این کالاها بخرند. کاهش تقاضای طلا نیز قیمت این کالا در بازار را کاهش می دهد. قیمت تحویل فوری طلا در ساعت 6:55 صبح دیروز به وقت گرینویچ در بازار لندن به یک هزار و 193 دلار و 15 سنت رسید که نسبت به آخرین قیمت جمعه گذشته 0.2 درصد کاهش داشت. قیمت طلا جمعه گذشته در این بازار 0.4 درصد کاهش پیدا کرده بود. همچنین، در ساعت یاد شده، قیمت آتی طلا در بازار کامکس آمریکا با 0.2 درصد کاهش به یک هزار و 198 دلار و 60 سنت رسید. افزایش چشمگیر اشتغال غیرکشاورزی در آمریکا که مهمترین شاخص برای ارزیابی اوضاع اقتصادی است، موجب کاهش تقاضای جهانی طلا شد. تقاضای فلز زرد در شرایط رونق اقتصادی کاهش می یابد.

مردم پول خود را به خودرو تبدیل می‌کنند/ حتی یک خودرو سایپا از سوی نمایشگاه‌داران خریداری نشد

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: این روزها بسیاری از مردم نه برای تامین نیاز شخصی بلکه برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو می‌کنند. این وضعیت منجر به هجوم تقاضا به طرح‌های فروش خودروسازان شده است. سعید موتمنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در شرایط فعلی، بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود به دنبال تبدیل ریال به کالاهای سرمایه‌ای و با ارزش هستند.

وی با بیان این‌که به همین دلیل بسیاری از افراد وارد بازار خودرو شده‌اند، خاطرنشان کرد: در این شرایط تفاوت بالای قیمت رسمی و آزاد خودروها نیز مزید بر علت شده تا بسیاری از شهروندان به دنبال خرید خودرو به قیمت‌های رسمی از کارخانه‌های سازنده باشند. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران ادامه داد: در جدیدترین مورد در این زمینه ۵۰ هزار دستگاه از محصولات سایپا ظرف یک روز فروخته شد که با قاطعیت می‌گویم حتی یک خودرو نیز از سوی نمایشگاه‌داران خریداری نشد، بلکه تمام خریداران مردم عادی بودند که با هدف حفظ و افزایش سرمایه خود اقدام به خرید کردند.

مسعود نیلی: در کشور با تورم انباشته روبه رو هستیم

به گفته مسعود نیلی اکنون در کشور با تورم انباشته شده روبروییم و برای حل این مشکل لازم است تا در نظام بانکی اصلاحاتی انجام شود. نیلی با اشاره به اینکه پیامدهای رشد نقدینگی در حال حاضر به عنوان مسأله اصلی درآمده، افزود: بیشترین رشد حجم نقدینگی در دولت‌های بعد از انقلاب مربوط به سال‌های 80 تا 84 است. وی متوسط رشد سالانه نقدینگی بعد از جنگ را 27 درصد عنوان کرد و گفت: این رشد به معنای آن است که هر چهار سال یک بار، نقدینگی در کشور بیش از 2.6 برابر شده است. به گفته نیلی متوسط رشد سالانه پایه پولی در سال‌های بعد از جنگ، 21 درصد بوده است. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه چه چیزی باعث رشد نقدینگی می‌شود، افزود: پایه پولی مهمترین دلیل افزایش نقدینگی در اقتصاد به شمار می‌آید. وی ادامه داد: از مهمترین دلایل افزایش پایه پولی در کشور می‌توان به بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی و خالص دارایی‌های خارجی به بانک مرکزی اشاره کرد. این اقتصاددان دلیل تاثیر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بر رشد پایه پولی را ناترازی نظام بانکی دانست و افزود: خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی و خالص دارایی‌های خارجی به بانک مرکزی نیز بر ترازنامه دولت بر رشد پایه پولی اثر‌گذار است، به این صورت که مورد اول در زمان کاهش قیمت نفت باعث کسری تراز مالی شده و مورد دوم در زمان افزایش قیمت‌های نفت خام در بازارهای جهانی زمینه کسری تراز عملیاتی را فراهم می‌کند. وی با اشاره به اینکه این موارد در سال‌های بعد از انقلاب از اصلی‌ترین دلایل افزایش نقدینگی در کشور بوده است، تاکید کرد: تا برنامه سوم توسعه، خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی عامل مسلط در پایه پولی بوده و کسری بودجه دولت‌ها را دامن زده است. /ایرنا

بلندترین توالی ضرر سهام جهان بعد از دو سال

روز دوشنبه، با افزایش اضطراب از جنگ تجاری آمریکا و چین و افزایش مجدد نرخ بهره فدرال‌رزرو در ادامه این ماه، سهام جهان با بلندترین توالی افت خود از ژانویه ۲۰۱۶ تا کنون روبرو شدند. سهام اروپا در ابتدای معاملات دیروز از مواضع خود دفاع کردند اما پس از سقوط جدید سهام چین که بازارها اقتصادهای در حال ظهور جهان را به پایین‌ترین سطح ۱۴ ماهه خود خود فرستاد، با مشکل مواجه شدند. شاخص سهام کل اروپا، استاکس۶۰۰، تا ساعت ۱۶:۲۹ به وقت تهران، سود اندک ۰.۲۵ درصدی را ثبت کرد. داکس آلمان ۰.۱ درصد افت کرد و فوتسی انگلیس ۰.۱ درصد بالا رفت. پس از تهدید تعرفه‌ای جدید ترامپ، سرمایه‌گذاران خود را برای افزایش احتمالی تنش‌های تجاری آمریکا-چین، آماده می‌کنند. پس از این که جایگاه دمکرات‌های ملی‌گرای سوئد در انتخابات آخر هفته، کمتر از آن‌چه انتظار می‌رفت شد، کرون سوئد ۹.۶ درصد در برابر یورو رشد کرد و به نرخ برابری ۱۰.۴۳ در برابر یورو رسید. افت گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، بدون سهام ژاپن به ۰.۹ درصد رسید. سهام چین که معاملات امروز خود را با افت شروع کرده بود، در پایان با سقوط شاخص‌های اصلی بسته شد. سی‌اس‌آی۳۰۰ که شاخص شرکت‌های برتر چین است ۱.۴ درصد سقوط کرد، کامپوزیت شانگهای ۱.۲ درصد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱.۳ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
يك بنده خدايي مي گفت كه يك فردی رو ميشناسه كه 2 ميليون ميگيره و خودرو ثبت نام ميكنه راست و دروغش با خودش
خدا بخیر کنه
از مسئولین که امیدی نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل