بازدید 14787
۱

روایت تصویری؛زیروبم سوال از روحانی و واکنش‌ها

روز گذشته 5 سؤال نمایندگان مجلس از رئیس جمهوری در بهارستان مطرح شد. روحانی پاسخ‌های خود را مطرح کرد و نمایندگان با رأی خود اعلام کردند که از توضیحات رئیس جمهوری درباره 4 سؤال قانع نشده و تنها درباره یک سؤال قانع شدند.ماجرای سوال از رئیس جمهور از همان روز اعلام وصول با حواشی همراه بود. واکنش ها به روز سوال از رئیس جمهور همچنان ادامه داد.
کد خبر: ۸۲۹۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ 29 August 2018

سوال از حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح چهارشنبه دهم مرداد توسط هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد. ۸۰ نماینده سوال از رییس جمهوری را امضا کرده‌اند و البته تعدادی پیش از اعلام وصول امضای خود را پس گرفتند. با این حال روز ششم شهریور حین روحانی در مجلس حاضر شد و به سوال نمایندگان پاسخ داد و نمایندگان مجلس جز یک محور از پاسخ‌های او قانع نشدند.

روایت تصویری؛زیروبم سوال از روحانی و واکنش‌ها

این سوال در واقع دارای ۵ محور اصلی درباره مسائلی همچون نرخ شتابان ارز، رکود و تورم بود که مشروح آن‌ها در بخش ذیل آمده است: ۱- چرا دولت جنابعالی در کنترل قاچاق که یکی از مهمترین عوامل فلج تولید ملی است، موفق نبوده است؟
۲- علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از دو سال وعلی‌رغم اجرای همه تعهدات برجامی ایران چیست؟
۳- چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط اقدام شایسته‌ای ندارد؟
۴- علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله، در دولت جنابعالی، علی‌رغم وعده‌ها و اعلام‌های عبور از رکود چیست؟
۵- علت افزایش شتابان ارز‌های خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟

روایت تصویری؛زیروبم سوال از روحانی و واکنش‌ها

روزنامه ایرن در این باره نوشت: برخلاف بسیاری که می‌پندارند رئیس جمهوری دیروز در مجلس سخن نگفت، روحانی با ذکر یک تاریخ، برای روشن شدن ماهیت تغییرات یک سال گذشته ایران چراغی برافروخت. روحانی در جلسه سوال از رئیس جمهور گفته بود: «تاریخ این تغییر ۵ دی ماه سال ۹۶ است. هر کس تاریخ دیگری بدهد، به اعتقاد من آدرس غلط به مردم داده است.»

روایت تصویری؛زیروبم سوال از روحانی و واکنش‌ها

بهرام پارسایی نظر فراکسیون امید مجلس درباره سوال از رئیس جمهور را را به بهانه مسائل اقتصادی، اما با انگیزه‌های سیاسی و بعضا بداخلاقی سیاسی دانسته بود.

روایت تصویری؛زیروبم سوال از روحانی و واکنش‌ها

اسپوتنیک روسیه نیز در باره این جلسه نوشت: سخنرانی امروز روحانی به طور زنده در تلویزیون پخش شد. او گفت: بر همه چالش‌های اقتصادی فایق خواهند آمد و به مقامات ضد ایرانی کاخ سفید نشان خواهند داد که تحریم‌ها بی اثر است.

روایت تصویری؛زیروبم سوال از روحانی و واکنش‌ها

پایگاه خبری آر تی‌ای ایرلند نیز نوشت: حسن روحانی وعده شکست مقامات ضد ایرانی کاخ سفید را داد. واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه ایران بعد از خروج از برجام وضع کرده است. حسن روحانی رییس جمهور ایران امروز در مجلس به مردم ایران اطمینان داد که به آمریکا اجازه ندهد توطئه هایش موفقیت آمیز باشد.

روایت تصویری؛زیروبم سوال از روحانی و واکنش‌ها

علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات نیز درباره جلسه روز گذشته مجلس گفت: آقای روحانی با یک ملاحظاتی به مجلس آمد و پاسخ سؤالات نمایندگان مجلس را داد. به همین دلیل ایشان نتوانست افکار عمومی را قانع کند. قانع نشدن نمایندگان مجلس رفتار سیاسی آنان بود، اما در واقعیت جواب‌های روحانی افکار عمومی را قانع نکرد.


روایت تصویری؛زیروبم سوال از روحانی و واکنش‌ها
این در حالی است که برخی چهره‌های سیاسی اصلاح طلب، دیدگاه متفاوتی راجع به نظر مشاور رئیس جمهور و برخی دیگر از چهره‌ها درباره جلسه دیروز بهارستان دارند. محمدعلی ابطحی از چهره‌های برجسته اصلاح طلب در توئیتی که حاکی از انتقاد وی از راهبرد روحانی در جلسه بهارستان بود، نوشت: آقای روحانی امروز بدجوری توی سیاست رو دست خورد. به جای هر توضیح جدی یک منبر - واقعا منبر- در فضیلت وحدت رفت. ناصح امین شده بود. ولی مخالفانش در عوض سکوت کردند و چراغ خاموش و بدون هزینه فقط رای ندادند. فاعتبروا یا اولی السیاسه.

 

روایت تصویری؛زیروبم سوال از روحانی و واکنش‌ها
صادق زیباکلام از دیگر چهره‌های سیاسی اصلاح طلب در اظهاراتی کنایه آمیز گفت: این از تصورات آقای روحانی است که باید سکوت کرد و نگذاشت کشور دچار التهاب شود. در سال‌های اخیر هرقدر ایشان بیشتر سکوت کرده، تندرو‌ها حملات بیشتری علیه او کردند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که سکوت آقای روحانی تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است.

روایت تصویری؛زیروبم سوال از روحانی و واکنش‌ها

مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب هم در توئیتر خود نوشت: روحانی می‌توانست با تبیین علل و عوامل اصلی مشکلات کشور گام بلندی در جهت رشد آگاهی‌های عمومی بردارد و مشارکت ملت را برای حل معضلات، خنثی‌کردن کارشکنی‌های دولت پنهان و طمع‌ورزی ترامپ جلب کند. رای منفی مجلس نشان داد نگفتن حقایق رقیب را جری و مردم را ناامید می‌کند.

روایت تصویری؛زیروبم سوال از روحانی و واکنش‌ها

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری درباره جلسه مجلس نوشت: جلسه روزگذشته مجلس نماد قدرتمندی از بلوغ مردم‌سالاری دینی در چهل سالگی جمهوری اسلامی بود. معلوم شد می‌توان توهین نکرد، بگم بگم نکرد، فیلم مخفی نشان نداد، دیگران را متهم نکرد و پاسخ سوالات را با آرامش و متانت ارائه کرد، معلوم شد مجلس در کمال اقتدار می‌تواند پاسخ‌ها را نپذیرد.

روایت تصویری؛زیروبم سوال از روحانی و واکنش‌ها

محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در مورد روز سوال از رئیس جمهور میگوید: توضیحات آقای روحانی در جلسه سؤال مجلس کاملاً قابل قبول و صحیح بود. به عبارتی معتقدم ایشان به درستی عملکرد دولت خود را در زمینه‌هایی که سؤال مطرح شده بود، توضیح دادند، اما چیزی که باعث رأی منفی نمایندگان شد مسأله دیگری بود. در واقع آن چیزی که آقای روحانی به آن اشاره نکرد، همان برنامه‌هایی بود که دولت ایشان اجرا نکرده بود و نمایندگان توقع داشتند در این زمینه‌ها عملکرد دولت به گونه دیگری باشد. اما مهم‌تر این است که این رأی در فضایی داده شد که هم لحن سخنان رئیس جمهوری و هم لحن سؤال‌کنندگان از ایشان نشان می‌داد که آمادگی‌هایی جدی برای همکاری‌ها و کنار گذاشتن اختلافات در آینده وجود دارد.

روایت تصویری؛زیروبم سوال از روحانی و واکنش‌ها

محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران درباره روز حساس بهارستان می‌گوید: ما وظیفه‌ای داشتیم که دغدغه‌های معیشتی مردم را بیان کنیم و سعی شد دقیقاً در همین چارچوب صحبت شود. کار پر حجمی هم انجام شد تا کار دقیق انجام گیرد و ضمن آن از این جلسه کشور احساس آبرو کند. خوشبختانه آقای روحانی هم در عین اینکه از نظر ما پاسخ روشنی به سؤالات اقتصادی ندادند، فضای جلسه را نیز به حاشیه نبردند. ما انتظار داریم حاصل این جلسه این باشد که آقای رئیس جمهوری بعد از این بیشتر به خرد جمعی و نظر کارشناسی رجوع کنند. همچنین امید داریم پیام این رأی، از مجلسی که معدل آن اعتدالی و موافق دولت است توسط ایشان و دولت دریافت شود. چرا که معتقدیم این رأی می‌تواند چراغ راهی برای آینده دولت باشد.

روایت تصویری؛زیروبم سوال از روحانی و واکنش‌ها

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مجلس درباره ارجاع مساله سوال از رئیس جمهور به قوه قضاییه گفت: موضوع هیچ کدام از سوالات از رئیس جمهور استنکاف از قانون نبود و صرفاً نمایندگان در نطق‌های خود به نقض قانون اشاره‌هایی داشتند از این رو به علت عدم عنوان استنکاف یا نقض قانون در موضوع سوال، سوالاتی از رئیس جمهور قابل ارجاع به قوه قضائیه نیست با این حال موارد مد نظر خود را به هیات رئیسه ارائه کنید تا مورد بررسی قرار گیرد. /

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
من موندم این حقایقی که اقای تاجزاده مدعی اون هاست چیه که خودشم دهان بسته از گفتنشون؟ توهم توطئه داره ها. اینقدر گفه حقایق که خودشم باورش شده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل