بازدید 16714

قاچاق بنزین به کشورهای همسایه چقدر سود دارد؟

این روزها همه مسئولین نگران افزایش میزان مصرف بنزین در کشور هستند و بر این باورند، مصرف روزانه بنزین در کشور روند صعودی داشته است. با توجه به اینکه ایران دومین کشور عرضه کننده بنزین ارزان بعد از ونزوئلاست، بنابراین با افزایش قیمت دلار، قاچاق بنزین به کشورهای همسایه از سود بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است. احتمالاً طبق گفته رئیس فراکسیون کارگری مجلس، بخشی از آمار مصرف سوخت، بوی قاچاق می دهد.
کد خبر: ۸۲۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵ 17 August 2018

قاچاق بنزین به کشورهای همسایه چقدر سود دارد؟این روزها همه مسئولین نگران افزایش میزان مصرف بنزین در کشور هستند و بر این باورند مصرف روزانه بنزین در کشور روند صعودی داشته است. با توجه به اینکه ایران دومین کشور عرضه کننده بنزین ارزان بعد از ونزوئلاست، بنابراین با افزایش قیمت دلار، قاچاق بنزین به کشورهای همسایه از سود بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است. احتمالاً طبق گفته رئیس فراکسیون کارگری مجلس، بخشی از آمار مصرف سوخت، بوی قاچاق می دهد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در سال های اخیر و به ویژه پس از برچیده شدن کارت های سوخت، مصرف بنزین روند صعودی به خود گرفته و همین موضوع باعث ایجاد نگرانی هایی در میان مسئولین شده است؛ نگرانی ها از این بابت که بخشی از بنزین مصرفی کشور وارداتی است و با ادامه این روند مصرفی، دولت مجبور است در شرایط جنگ اقتصادی و کمبود منابع ارزی، دلارهای بیشتری را جهت واردات این ماده سوختی هزینه کند.

به تازگی رئیس فراکسیون کارگری طی مصاحبه ای اعلام کرد، بخشی از مصرف سوخت در کشور، بوی قاچاق می دهد. علیرضا محجوب در مصاحبه خود با یکی از خبرگزاری ها در 22 مرداد 1397 بیان کرد: مصرف فعلی بنزین کمی شگفت انگیز است و بوی قاچاق و خروج از مرزها را می دهد.

درست دو روز پس از مصاحبه رئیس فراکسیون کارگری، یعنی در 24 مرداد 1397 خبری مبنی بر کشف 15 هزار و 245 لیتر سوخت قاچاق به ارزش 257 میلیون و 148 هزار ریال در مرزهای خراسان رضوی در رسانه ها منتشر شد.

با توجه به دو خبر فوق، این پرسش مطرح می شود که قاچاق بنزین به کشورهای همسایه چقدر سود دارد؟

با توجه به اطلاعات موجود در سایت globalpetrolprices قیمت بنزین هم اکنون در ایران 0.29 دلار بیان شده است. با این قیمت بنزین، ایران بعد از ونزوئلا دومین کشور عرضه کننده ارزان ترین بنزین در دنیاست. قیمت بنزین به دلار در ایران و کشورهای همسایه (به جز ارمنستان) را در نمودار زیر می بینید.

قاچاق بنزین به کشورهای همسایه چقدر سود دارد؟

حالا اگر فرض کنیم، بهای دلار در بازار آزاد ایران حدود 10 هزار تومان باشد، آن گاه تفاوت قیمت هر لیتر بنزین در ایران با کشورهای همسایه به صورت نمودار زیر خواهد بود. همان گونه که ملاحظه می شود، تفاوت قیمت هر لیتر بنزین ایران در کمترین حالت ممکن با کویت 600 تومان و در بیشترین حالت ممکن با ترکیه 7500 تومان است که این همان سود نهفته در قاچاق بنزین است.

قاچاق بنزین به کشورهای همسایه چقدر سود دارد؟

هم اکنون دولتمردان برای مقابله با قاچاق بنزین و مصرف بی رویه آن دو راه حل پیش روی دارند: نخست اینکه قیمت بنزین را افزایش دهند و به سطح جهانی برسانند و دومین آنکه کارت های سوخت را جهت مدیریت مصرف یک بار دیگر به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند.

در این میان، ونزوئلا که ارزان ترین بنزین را در سطح جهان عرضه می کند، به تازگی تصمیم گرفته است که راه حل اول را برای جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه خود به اجرا درآورد. نیکولاس مادرو، رئیس جمهور ونزوئلا در یک سخنرانی تلویزیونی در 23 مرداد 1397 گفت: باید قیمت بنزین یارانه ای داخلی را به سطح بین المللی افزایش دهیم تا از میلیاردها دلار ضرر سالانه قاچاق سوخت به کلمبیا و کارائیب جلوگیری شود.

اما ایران هم اکنون نمی تواند در اوضاع کنونی راهکار اول را اجرا کند، چون با افزایش بهای بنزین، قیمت بیشتر محصولات نیز افزایش می یابد و جامعه کشش افزایش قیمت دوباره کالاها را نخواهد داشت؛ بنابراین، احتمالاً با افزایش قیمت بنزین در ونزوئلا، ایران به کشوری تبدیل خواهد شد که ارزان ترین بنزین در سطح جهان را عرضه خواهد کرد و باید دولتمردان راه حل دوم را جهت جلوگیری از قاچاق بنزین انتخاب کنند. به نظر در وضعیت کنونی، بازگشت کارت های سوخت و سهمیه بندی منطقی تر و کم هزینه تر باشد. البته در پاییز سال گذشته، مجلس قانون استفاده دوباره از کارت های سوخت را تصویب کرد؛ اما تاکنون این قانون به اجرا درنیامده که به نظر می رسد، با شرایط کنونی کشور باید مسئولین هر چه زودتر این قانون را اجرا کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۳۹
خب به ماچه! اونی که دلار رو 10000 تومان کرده باید جوابگو باشه نه ما.

نکنه توقع داری بنزین با دلار 10000 هزار تومانی و بخریم؟
واقعا آدم میخواد بالا بیاره! دلار رو کردن 10000 تومان بعد میگن ایران ارزان ترین بنزین جهان را داره!!!
کاری نداره که دلار رو بکنید 1 میلیارد بعد ایران ارزان ترین بنزین در کل کلهکشان رو خواهد داشت.
قاچاق پدر و پدربزرگ و جد وآباد کشور را بیچاره کرد.
قاچاق هم یکی از میوه های فساد است.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
راهش حذف کارت سوخت بود که دولت محترم انجام داد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بالاخره تاوان سیاست های غلط شما رو همه ی ابعاد مختلف اقتصاد پس میده
ببخشید قاچاق سوخت توسط چه کسانی انجام میشود؟ خیلیا سخته پیدا کرد آنها؟ شاید دست خودی ها توکاره؟ لطفا اینو گردن مردم نندازید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
من نمیدونم چرا مرزبانهای کشور جلو قاچاق اسلحه مواد مخدر به داخل و قاچاق بنزین به !!!!!خارج رو بگیرند ...بابا جون تعطیل کنید برید خونه هاتون
دولت بهونه میتراشه بنزین رو گرون کنه بی عرضگی مسئولین برای جلوگیری از قاچاق دوباره باعث گرونی های جدید میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
هر دفعه به همین بهانه قیمت سوخت را زیاد می کنند و روش های نخ نما شده برای توجیه این کار مطرح می کنند
فشار به مردم عزیز ایران بس است . بجای آن حقوق کارگران و قشر ضعیف را ۴ برابر کنید . در کشور های دیگر که قیمت بنزین زیاد است حقوق مردم به پول ایران حداقل ۸ میلیون تومان است . شما حقوق مردم را متناسب با کشور های دیگه بالا ببرید یا مرزها را کنترل بیشتری کنید . کسانی که پیشنهاد افزایش بنزین را می دهند نفس آنها از جای گرمی بلند میشه .
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
عریر حقوق در هر کشور تابع نسبت درامد ملی به
تعداد حقو ق بگیران است لذا در همه جا قیمت هابین المللی اما حقوق ها متفاوت است اگر حقوق المانی بیشتر است به خاطر ان است که ۱۰ برابر ما تولید می کندو بدون افزایش تولید افزایش واقعی حقوق محال استحتی اگر مردم از گرسنگی بمیرند
حتی اگر باعث تورم وحشتناک بشه، بنزین ارزان خیانت است، هیچ کشوری با بنزین ارزان به رفاه نمی رسد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
عزیزم اگر قرار است جلوی قاچاق بنزین گرفته شود راهش فشار به مردم نیست، بلکه باید با ایجاد سیستم و پرداخت سوبسید به مالکان خودرو این کار صورت پذیرد ،آنوقت بنزین را ۵۰ برابر کنید تا ببینیم کسی باز قاچاق میکند یانه، آمار خودروهاراهم که راهور دارد.پس راه حل مبارزه با قاچاق گران کردن نیست بلکه داشتن سیستم است که ما نداریم.
روزی که قیمت بنزین را کردند 1000 و 1200 تومان از 1 دلار هم بیشتر بود . ما مردم نجیب! هم تحمل کردیم تا یارانه ها مثلا هدفمند بشود و اقایان برای انتخابات بتوانند رای جمع کنند. الان که پول ملی را نابود کردند (کار ندارم هر دو دولت رایحه بهاری و کلیدبنفش در 4 دوره را میگویم) . بازهم ما باید تاوان ندانم کاری . بلند پروازی آقایان را بدهیم تا متضرر نشوند؟؟ چرا دلار از 1000 تومان کردید 10000 تومان ؟ آیا عامل تحریم . اختلاس . دزدیهای کلان ما ملت بودیم؟ چرا ما باید برای کاری که نکردیم نقره داغ بشویم ؟ (تابناک 100 درصد سانسور میکنی ولی حداقل خودت بخوان جوان )
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
چرا دلار گران شد چون حقوق شما بدون رشد اقتصاد مملکت از ۲۰۰ هزار تومن شد۱۲۰۰۰۰۰ تومان با چاپ پول
بنزین ایران خوب نیست کشورهای خلیج فارس که نمیخانش چون برای ماشینهاشون خوب نیست بنزین سوپر هم که نیست
این همه حرف بیخود نزنید دولت چرا پول کشور را یک شبه ایقدر بی عرضه کند که از همه دنیا همه چیزمون بی ارزشتر بشه؟
تفاوت یارانه را به مردم نقد پرداخت کنند وهمه کالاها را ازاد کنند دزدی کالا وسوخت صفر میشه هرچه دولت سعی کنه دلار ارزانتر بشه واریزی یارانه هم کمتر میشه
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
بعد حقوق ۳۰ میلیون نفر را که یا بارنشسته هستند و کار نمی کنند یا ابنکه شاغلی هستند که ۱ ساعت کار مفید در رور دارند از کجا بدهند ان هم با تحریم فروش نفت جدا چرا ما فکر می کنیم اینقدر عزیر هستیم؟
مقاله نویس محترم می خواهند بنزین رو گران کنن شما مقاله توجیهی می نویسی. راحت بگن گرون می کنیم مردم می گن چشم راحت باشین.
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
برادر در شرایط حاضر مملکت دولت باید به فکر نان مردم باشد نه بنزین سفر شمال اگر بنزین ۸ هرار تو مان شودهم مصرف نصف می شود هم قاچاق از بین می رود و بنزین صرفه جویی شده صادر و صرف دارو و نان مردم می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
در جواب رضا
برادر شما کجا زندگی میکنی اول که تورم کمر مردمو شکسته همه چیز حتی چیزایی که به دلار ربط ندارن بعضا بیشتر از صد درصد گرون شدن بعدشم شما نگاه کن امار تولید خودرو در کشورو که تقریبا همه خانواده ها یک ماشین دارن و خیابونا تبدیل به پارکینگ شدن چون سود خودرو هم غیر مستقیم به جیب دولت میره با تمام قوا در حال تولید ماشینای با مصرف بالا هستن و همیشه دولت محترم در قبال بالارفتن مصرف راحت ترین راه رو که دست کردن تو جیب ملت که اتفاقا سودم داره در پیش میگیره
مملکت داری بلد نیستند بعد پول کشور سقوط میکنه وقیمت دلار بالا میره بعد میگن وامصیبتا بنزین وگازوییل وگاز ماتو دنیا ارزونترینه باید گران بشه نمیگویند حقوق یک کارگر در ایران صد دلاره یعنی حداقل یک چهلم یک کارگر در کشوری متوسط رو به بالا
دولت بنزین هم ازاد ازاد کنه تا اجناس یکم‌بکشه بالا بعد به تناسب حقوق ها را زیاد کنه
دولت مابه تفاوت قیمت بنزین را به هر نفر ایرانی پرداخت کند بعدش قیمت بنزین را بالا ببرد یا اینکه حقوقها را با دلار بپردازد و قیمت بنزین را هم جهانی حساب کند
معلوم نیست 29 سنت چطور محاسبه شده. با دلار 10 هزاری هرلیتر بنزین در ایران 10 سنت است.
سلام، چرا فقط قیمت بنزین ایران با بقیه کشورها مقایسه میشه؟؟؟! پس بقیه کالاها و شرایط رفاه اجتماعی چی میشه؟؟ پس اختلاف درآمد یک ایرانی با درآمد شهروندان بقیه کشورها چی میشه؟؟؟؟ ایران به لحاظ ذخایر نفتی و گازی با سایر کشورها قابل قیاس نیست البته که باید بنزین و نفت و گازوئیل و ... را ارزان در اختیار مردم قرار دهند
بنزین در ایران ارزان نیست. این ارزش پول ما هست که کشور را به این فلاکت رسانده. سال هاست دولت ها با سیاست های پوپولیستی بنزین را افزایش داده اند و از سوی دیگر با کاهش ارزش پولی ملی و مقایسه بنزین با سایر کشور ها دوباره این چرخه را ادامه می دهند. تعجب میکنم از دوستان که میگن قیمت بنزین را باید افزایش داد این یک دور باطل هست. اگر فرض کنید ما توسعه اقتصادی داشتیم و قیمت یک دلار آمریکا 1500 تومان بود در این صورت هیچ قاچاقچی به فکر قاچاق بنزین با قیمت یک دلار به کشور های همسایه نبود. کمی تعقل داشتن باعث میشه بتونیم مشکلات حل کنیم.
درسته که گازوییل تو افغانستان ۷۰۰۰ تومنه و تو ایران ۳۰۰ تومن. ولی دلیل نمیشه که تو گوش مردم بخونید که قاچاق زیاد شده و سوخت را هم گرون کنید و به مرگ بگیرید که به تب راضی بشن. چون واقعا مردم دیگه نمیتونند تحمل کنند
با سلام
چرا شما هم دروغ میگویی
ما گرانترین بنزین دنیا را میخریم
وقتی خودرویی سوار میشیم که دو برابر میانگین سوخت مصرف میکند گناه ما چیست
شما بیایید اینجوری حساب کنید که برای هزار کیلومتر رانندگی یک ایرانی چند درصد از درامد سرانه اش را باید بدهد و یگ قطری چند درصد درامد سرانه اش را
این که نمیشه که دولت محترم تورم ایجاد کنه و بعدش بگه بنزین ارزونه و قاچاق میشه. خوب دلارو بکنن هزار تومن اونوقت بنزین ما از کشورهای همسایه گرونتر میشه و دیگه قاچاق نمیکنند.
مى خواهند گران كنند،در حال مقدمه چينى ،و تلقين
بر پذيرش أفكار عمومى هستند
دولت و نمایندگانی که دست تو دست هم ارزش پول ملی رو از بین میبرن اخرش همین میشه.بهتر اقایون فکر گرون کردن بنزین رو از سرشون خارج کنند چرا که با این دستمزدها هم چی بهم میریزه.
چند روزیه همین سایت تابناک که احتمالا" عامل ؟؟؟؟؟؟؟؟ هستش داره گزارش های جهت برای افزیش بنزین پخش میکنه؟
قاچاق در مرز هستش در داخل که نیست دوما" مگه مریضی هی داری پالس منفی به جامعه میدی؟
مگه وضع مردم را نمیبنی؟
پس ساکت شو لطفا"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یک راه بهتری وجود دارد که متاسفانه عمدا یا غیر عمدی نویسنده محترم فراموش کردند: قیمت دلار به قیمت قبلی برگردد و دولت از گرانی عمدی دلار دست بردارد.
کارشناس محترم مشکل اصلی الان ارزان بودن بنزین نیست بلکه بی ارزش بودن پول ملی پس مطمئن باشید تازمانی که این گونه باشد بسیاری از محصولات داخلی همین حالت را خواهند داشت نمونه بارز پسته می باشد که با این قیمتها اکثر مردم کشور باید پسته را فراموش کنند
باز نقشه كشيدن براي ملت بدبخت كه بنزين رو گرون كنن، دردشون همينه فقط
تابناک جان ، به جورایی داری آموزش می دی !!!!!
"هم اکنون دولتمردان برای مقابله با قاچاق بنزین و مصرف بی رویه آن دو راه حل پیش روی دارند: نخست اینکه قیمت بنزین را افزایش دهند و به سطح جهانی برسانند و دومین آنکه کارت های سوخت را جهت مدیریت مصرف یک بار دیگر به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند."

چرا این دولتمردان ما یک بار نمیان ارزش پول ملی رو بالا ببرن؟! با بالا رفتن ارزش پول ملی داستان قاچاق هم خود بخود منتفی خواهد بود!

چرا همیشه از مردم مایه میگذارید؟! چقدر این مردم باید جور سوء مدیریت ها رو بکشن؟! تا کی؟! تا کی میخواهید قیمت بنزین رو بالا ببرید از اون طرف یه مشت لگن به اسم ماشین به مردم بندازید؟! لگن هائی که فقط به درد ذوب شدن در ذوب آهن میخورن چون سالهاست از رده خارج هستن، پر مصرف و بدون ایمنی!

دقیقا تا کی؟!
نفت خام و فرآورده های نفتی آن از نعمت های با ارزشی است که باید در استفاده, از آنها نهایت تدبیر و انصاف را در نظر داشت. چرا که این نعمت ها سهم آیندگان نیز است و مصرفی بی رویه و بی هوده آنها موجب سه معضل اساسی: هلاکت جامعه انسانی( در قالب انواع بیماری), تخریب محیط زیست( افزایش اثرات گازهای گلخانه ای, آلودگی هوا و آب و از بین رفتن حیات اکوسیستم ها) و قاچاق وحشتناک به کشورهای همسایه و پیرامونی می شود. به جرات می تواند گفت که تنها راه نجات کشور از سه معضل یاد شده و یک منبع در آمد قوی برای برنامه های دولت, آزاد(جهانی) کردن قیمت آن در کشور و واریز پول سهم هر فرد به قیمت آزاد(جهانی) آن به حساب ایرانیان ساکن کشور به شکل یارانه است. در حال حاضر میزان بنزین تولیدی ادعا می شود که حدود 90 میلیون لیتر در روز است, اگر رقم قطعی تولید روزانه بنزین و میزان مصرف بنزین ( تا حدود زیادی بیهوده) را 80 میلیون لیتر بدانیم و جمعیت ایرانیان ساکن را در کشور را 80 میلیون فرض نماییم, یعنی هر ایرانی متوسط روزانه 1 لیتر بنزین مصرف می کند و عمکردی بدور از عدالت اجتماعی, قاچاق وحشتناک و شرایط بحرانی فعلی نتیجه چنین برنامه ریزی غلطی در مصرف است. عدالت اجتماعی در گرو ایجاد رفاه و سود برای همه ایرانیان و با در نظر گرفتن حقوق معنوی دیگر موجودات است و این امر میسر نمی شود مگر اینکه : یک - قیمت عرضه بنزین در کشور به قیمت روز آزاد(جهانی) آن ( یا حداقل معادل FOB خیلج فارس ) باشد, این امر باعث جلوگیری از قاچاق این فرآورده استراتژیک به کشورهای همسایه و ترحیح مصرف کنندگان در استفاده از خودرو های مصرف بهینه, و رایج تر شدن استفاده از ماشین های گاز سوز و هیبردی و چاره اندیشی خودرو سازان کشور در اصلاح کیفیت خودروهای تولید می شود. دو - اگر نصف تولید( حدود 40 میلیون) را به صورت سهمیه به جمعیت کشور اختصاص یابد, سهم بنزین روزانه هر شخص حدود نیم(0.5) لیتر می شود و مقدار سهمیه ماهیانه هر ایرانی 15 لیتر می شود. دولت محترم می تواند پول 15 لیتر بنزین را به قیمت متوسط آزاد(جهانی) ماه قبل, به صورت یارانه اول هر ماه به حساب همه ایرانیان ساکن کشور واریز کند. سه - وزارت نفت می تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه( حدود 40 میلیون لیتر) را با قیمت آزاد(جهانی) به صورت ارزی به کشورهای همسایه صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی(مترو در شهرهای بزرگ, اتوبوس های تندرو گاز سوز در شهرهای کوچک و مینی بوس یا ون در روستاها), سرمایه گذاری در صنایع فرسوده بالادستی و پایین دستی صنعت نفت, فرهنگ بهینه کردن مصرف انرژی در مصارف صنعتی, تجاری و خانگی نمایید. در حال هزینه هر لیتر بنزین از مرحله از صفر( دریافت نفت خام از چاه ) تا صد آن(تخلیه بنزین از تانکر در جایگاه) حدود 30000 ریال برای دولت هزینه دارد؛ در حالی که مصرف کننده فقط 10000 ریال برای هر لیتر بنزین می پردازد؛ ارزش آن با دلار دولتی( 42000 ریال) حدود 60000 ریال می باشد و ارزش واقعی آن با دلار آزاد(120000 ریال) حدود 130000 ریال می باشد و قاچاق آن به مرزها حدود 1200 درصد سود دارد. اگر نرخ عرضه بنزین 60000 ریال باشد در این صورت قیمت 30 لیتر آن( با لیتری 60000 ریال) 1800000 ریال می شود, دولت پول 15 لیتر آن یعنی 900000 ریال را به حالت یارانه به حساب هر ایرانی ساکن در ایران، زنده و دارای کارت ملی هوشمند به صورت یارانه در ابتدای هر ماه( اوّل هر ماه) واریز می کند و مصرف کننده واقعی باید پول 15 لیتر دیگر را خود می دهد؛ در این صورت هر لیتر بنزین برای مصرف کننده واقعی 30000 ریال تمام می شود. طراحی بالا بردن قیمت بنزین به لیتری 60000 ریال و اختصاص سهمیه ماهیانه 15 لیتری به هر ایرانی و واریز ارزش ریالی آن به حساب هر ایرانی( زنده و ساکن در کشور)در ابتدای هر ماه : باعث ایجاد عدالت اجتماعی، جلوگیری از قاچاق سوخت، بالا رفتن سلامتی و تندرستی جامعه, مصرف بهینه فرآورده، رایج شدن فرهنگ استفاده از دوچرخه, خودروهای برقی و استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی و تا حدود جلوگیری از آلودگی هوا و مهم تر از همه؛ صادرات بنزین به کشورهای همسایه می تواند یک منبع قوی ارزی برای دولت باشد و ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی را باعث شود. تنها راه کنترل میزان مصرف، جلوگیری از قاچاق بنزین و ایجاد عدالت در توزیع منابع برای همه ایرانیان داخل کشور: 1- واقعی( جهانی) کردن قیمت بنزین؛ 2- اختصاص سهیمه سرانه ای روزانه براساس نصف تولید بنزین بر جمعیت کشور 3- واریز کردن معادل ارزش پولی سهمیه سرانه ای روزانه به حساب همه ایرانیان داخل کشور به حالت یارانه است. تنها با این فرآیند سه مرحله ای است که هم مصرف بهینه می شود و هم قاچاق کم و کمتر و عدالت در استفاده از این منبع خدادی بنزین هم تا حد زیادی رعایت می شود. در ضمن دولت می تواند نصف دیگر تولید روزانه بنزین را به کشورهای همسایه صادر و یک منبع در آمد ارزی قوی باشد. با این طرح آلودگی هوای شهر بسیار کمتر و معیار سلامتی و تندرستی جامعه حالت افزایشی و قاچاق بنیزین حداقل می شود. کاش! فقط وفقط این طرح مطرح و نقایص و ضعف های آن به گوش نگارنده برسد. با تشکر - مهرداد رجبی - دکترای تبدیل انرژی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار