بازدید 1776

اردوغان: گام‌های یک‌جانبه آمریکا ما را به یافتن دوستان جدید وامی‌دارد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مقاله‌ای با اشاره به بحران اخیر کشورش با آمریکا اعلام کرد، ‌اقدامات یک‌جانبه آمریکا علیه ترکیه منافع این کشور را هم تحت‌الشعاع قرار داده و آنکارا را به سمت و سوی متحدان و دوستان دیگر سوق می‌دهد.
کد خبر: ۸۲۴۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵ 11 August 2018

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مقاله‌ای با اشاره به بحران اخیر کشورش با آمریکا اعلام کرد، ‌اقدامات یک‌جانبه آمریکا علیه ترکیه منافع این کشور را هم تحت‌الشعاع قرار داده و آنکارا را به سمت و سوی متحدان و دوستان دیگر سوق می‌دهد.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: در طول شش دهه گذشته ترکیه و آمریکا شریک استراتژیک و متحد ناتو بوده‌اند. این دو کشور دوشادوش یکدیگر علیه چالش‌های مشترک در جنگ سرد و پس از آن ایستاده‌اند.

در طول سالیان گذشته ترکیه هرجا که لازم بوده به آمریکا کمک کرده است. نیروهای ارتش ما به همراه آمریکایی‌ها در شبه جزیره کره بوده‌اند. در سال ۱۹۶۲ دولت کندی با پرتاب موشک‌های ژوپیتر از ایتالیا و ترکیه توانست موشک‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق را از کوبا وادار به خروج کند. در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر زمانی که واشنگتن انتظار کمک دوستان و متحدان خود برای مبارزه با تروریسم را داشت ما سربازان خود را به افغانستان فرستادیم تا نیروهای ناتو را در اینجا همراهی کنند.

این در حالی است که آمریکا بارها و به طور مداوم در درک و احترام به نگرانی‌های مردم ترکیه شکست خورده است. در سال‌های اخیر مشارکت ما مورد آزمایش قرار گرفته است. اگر آمریکا به حاکمیت ترکیه احترام نگذارد و ثابت نکند که خطرات رودرروی ملت ترکیه را درک می‌کند،‌ شراکت ما در خطر می‌افتد.

اگر آنکارا شاهد احترام و اقدام متقابل در روابط دوجانبه نباشد به دنبال دوستان و متحدان جدید خواهد بود. واشنگتن باید تا قبل از آنکه خیلی دیر شود از اقدامات انحرافی که روابط را نامتقارن کرده و کار را به شرایطی می‌رساند که ترکیه به دنبال جایگزین‌هایی باشد، دست بردارد. عدم تغییر در روند یکجانبه‌گرایی و بی‌احترامی، ما را وادار می کند تا به دنبال دوستان و متحدان تازه‌ای باشیم. اقدامات یک جانبه آمریکا علیه ترکیه به ضرر منافع و امنیت آمریکاست.

در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ ترکیه از سوی یک گروه موازی با دولت به رهبری فتح الله گولن که سازمان فتو را رهبری می‌کند و به طور رسمی توسط دولت من به عنوان سازمان تروریستی فتح الله شناخته می‌شود، مورد حمله قرار گرفت. گولنیست‌ها تلاش کردند که یک کودتای خونی علیه دولت من به راه اندازند. میلیون‌ها نفر از شهروندان عادی همان شب براساس حس میهن‌پرستی به خیابان آمدند. همانگونه که مردم آمریکا این تجربه را بدون شک بعد از حمله پرل هاربر و حملات ۱۱ سپتامبر داشتند.

۲۵۰ نفر از مردم بی‌گناه از جمله ارول اول جوک، دوست عزیز و مدیر کمپین انتخاباتی من و پسرش بالاترین هزینه را برای آزادی کشورشان پرداخت کرده‌اند. مردم ترکیه انتظار دارند که آمریکا با صراحت تمام حملات را محکوم کرده و همبستگی خود را با رهبری منتخب ترکیه اعلام کند اما این اتفاق نیفتاد. واکنش‌های آمریکا تا نقطه رضایت فاصله زیادی داشت. مقامات آمریکایی به جای ایستادن در کنار دموکراسی ترکیه محتاطانه خواستار برقراری صلح و ثبات در ترکیه شدند. همین شرایط زمانی که در روند پاسخ به درخواست ترکیه مبنی بر استرداد فتح الله گولن هیچ گامی برداشته نشده است،‌ وخیم‌تر شد.

یکی دیگر از عوامل شکننده در روابط دو کشور مشارکت میان آمریکا و یگان‌های مدافع خلق شاخه وابسته به پ.ک.ک است. گروهی که مسلح بوده و مسؤول مرگ هزاران نفر از شهروندان ترکیه از سال ۱۹۸۴ است و توسط خود آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود. براساس آمار مقامات ترکیه، واشنگتن ۵۰۰۰ کامیون و ۲۰۰۰ هواپیمای باربری برای انتقال تسلیحات به یگان‌های مدافع خلق در سال‌های اخیر ارسال کرده است.

دولت من بارها نگرانی‌های خود را درباره تصمیم واشنگتن مبنی بر آموزش و تجهیز متحدان پ.ک.ک در سوریه اعلام کرده است. متاسفانه گوش شنوایی برای اظهارات ما وجود نداشته و تسلیحات آمریکایی برای مورد هدف قرار دادن شهروندان و اعضای نیروهای امنیتی در عراق،‌ سوریه و ترکیه استفاده می‌شوند.

در هفته‌های اخیر آمریکا یکسری گام‌ها برای افزایش تنش با ترکیه در ارتباط با بازداشت یک شهروند آمریکایی به نام اندرو برانسون به اتهام کمک به یک سازمان تروریستی توسط پلیس ترکیه برداشته است. این در حالی است که آمریکا باید به روند قضایی ترکیه احترام بگذارد. من از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در بسیاری از دیدارها خواستم اما این کشور همواره تهدیدهایی را علیه یک ملت دوست اعلام می‌کند و تحریم‌هایی را علیه کابینه من اعمال کرده است. این تصمیم غیرقابل قبول است و به دوستی دیرینه ما ضرر می‌رساند.

ما در پاسخ به این تحریم‌ها چندین تن از مقامات آمریکایی را مورد تحریم قرار دادیم. اکنون نیز از همان اصول پیروی می‌کنیم. تلاش‌ها برای مجبور کردن دولت من برای مداخله در یک روند قضایی همسو با قانون اساسی و ارزش‌های دموکراتیک ما نیست.

اگر آمریکا نخواهد سخنان ما را بشنود ما نیز موظفیم که از تجارت خودمان حفاظت کنیم. واشنگتن در سال‌های اخیر در درک جدیت نگرانی‌های ما درباره امنیت ملی کشور ما ناکام مانده است. تحریم‌های یک جانبه علیه ترکیه توسط آمریکا متحد ما در طول دهه‌های گذشته تنها باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن منافع و امنیت این کشور است. بهتر است پیش از اینکه بسیار دیر شود واشنگتن از این اقدامات اشتباه خود دست بردارد. عدم بازگشت از رویکرد بی‌احترامی به ملت ترکیه و یک جانبه‌گرایی باعث خواهد شد که ترکیه به دنبال دوستان و متحدان جدید باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر