بازدید 1962
بررسی پرونده مالیات ستانی دولت در بهار ۹۷

رشد ۲۴.۲ درصدی درآمد‌های مالیاتی مدیون رشد مالیات بر واردات

یکی از منابع درآمدی دولت، دریافت مالیات می‌باشد. گزارش‌های اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد که در بهار ۹۷ میزان درآمد‌های مالیاتی دولت ۲۴.۲ درصد رشد داشته است. بیشتر این رشد مدیون رشد مالیات‌های غیرمستقیم بوده است. در این مدت مالیات‌های غیرمستقیم ۵۲.۷ درصد رشد داشته است. همچنین در بخش مالیات‌های غیرمستقیم هم بیشترین رشد متعلق به مالیات بر واردات بوده است.
کد خبر: ۸۲۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳ 11 August 2018

رشد ۲۴.۲ درصدی درآمد‌های مالیاتی مدیون رشد مالیات بر وارداتیکی از منابع درآمدی دولت، دریافت مالیات می باشد. گزارش های اخیر بانک مرکزی نشان می دهد که در بهار 97 میزان درآمدهای مالیاتی دولت 24.2 درصد رشد داشته است. بیشتر این رشد مدیون رشد مالیات های غیرمستقیم بوده است. در این مدت مالیات های غیرمستقیم 52.7 درصد رشد داشته است. همچنین در بخش مالیات های غیرمستقیم هم بیشترین رشد متعلق به مالیات بر واردات بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، یکی از اصلی ترین منابع درآمدی دولت، مالیات ها می باشند. در چند سال اخیر دولت همواره دولت تلاش نموده است تا سهم درآمدی خود از محل مالیات ها را در راستای رهایی از درآمدهای نفتی افزایش دهد.

به تازگی گزارش وضعیت مالی و بودجه ای بهار 97 توسط بانک مرکزی منتشر شد. این گزارش نشان می دهد که درآمدهای مالیاتی دولت در بهار 97 با رشدی 24.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 225.9 هزار میلیارد ریال رسیده است. البته در بودجه سال 97 مصوب شده بود که در سه ماه اول دولت باید برای تامین درآمدهای خود، 362 هزار میلیارد ریال مالیات دریافت نماید که این مصوبه طبق گزارش بانک مرکزی محقق نشده است. 

از 225.9 هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی دولت، 91 هزار میلیارد ریال سهم مالیات های مستقیم و 134.9 هزار میلیارد ریال سهم مالیات های غیر مستقیم بوده است. گزارش ها نشان می دهند که رشد مالیات های مستقیم و غیرمستقیم در بهار 97 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب منفی 2.7 درصد و 52.7 درصد بوده است. بنابراین می توان گفت که رشد 24.2 درصدی درآمدهای مالیاتی در بهار 97 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، مدیون رشد مالیات های غیرمستقیم بوده است.

در بخش مالیات های مستقیم بیشترین وصول مالیاتی مربوط به بخش مالیات بر درآمدها بوده است. دولت توانسته در بهار 97 حدود 42.3 هزار میلیارد ریال از این محل مالیات دریافت نماید. این نوع مالیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.5 درصد رشد داشته است. همچنین درآمدهای دولت از محل مالیات بر اشخاص حقوقی و مالیات بر ثروت به ترتیب با رشد منفی 14.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 41.6 هزار میلیارد ریال و رشد 22.4 درصدی به 7.1 هزار میلیارد ریال رسیده است. بنابراین می توان گفت رشد منفی مالیات های مستقیم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته متاثر از رشد منفی مالیات بر اشخاص حقوقی بوده است.

از 134.9 هزار میلیارد ریال مالیات بخش غیرمستقیم سهم مالیات بر واردات در سه ماهه نخست سال جاری، 36.9 هزار میلیارد ریال و سهم مالیات بر کالاها و خدمات 98 هزار میلیارد ریال بوده است. شایان ذکر است که در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد مالیات بر واردات 104.8 درصد و رشد مالیات بر کالاها و خدمات 39.3 درصد بوده است. بنابراین رشد 52.7 درصد مالیات های غیرمستقیم مدیون رشد 104.8 درصدی مالیات بر واردات بوده است.

نتیجه آن که رشد 24.2 درصدی درآمدهای مالیاتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مدیون رشد 104.8 درصدی مالیات بر واردات در زیربخش مالیات های غیرمستقیم بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل