بازدید 12486
۴

شورای نگهبان به یک نماینده تذکر داد

کد خبر: ۸۲۴۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲ 11 August 2018

سخنگوی شورای نگهبان گفت: یکی از وزیران در چند ماه گذشته از یک نماینده مجلس به دلیل اظهارات خلاف واقع شکایت کرد که شورا به این نماینده تذکر داد.

به گزارش ایرنا، «عباسعلی کدخدایی» در نشست خبری روز شنبه خود با خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که برخی نمایندگان تهمت ها و افتراهایی را وارد می کنند، آیا شورای نگهبان نباید در مسئله اخلاقیات ورود کند؟

سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: ایران، کشوری مسلمان است و دستورات و آموزه های دینی، ما را مکلف می کند که در چهارچوب اخلاق و رفتار اسلامی عمل کنیم.


کدخدایی تاکید کرد: مردم انتظار دارند چنین رفتاری در بخش های مختلف مجلس، دولت و قوه قضاییه وجود داشته باشد.


وی برای نشان دادن دقت شورای نگهبان نسبت به مسائل اخلاقی به تشریح اتهام یکی از نمایندگان به وزیری پرداخت و گفت: چند ماه گذشته یک نماینده مطلبی را علیه یکی از وزیران مطرح کرد، وزیر مذکور در نامه ای به شورای نگهبان کذب بودن این مطلب را همراه با اسناد و مدارکی برای ما فرستاد.


سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: همکاران ما در اداره انتخابات شورا، این نماینده را خواستند و به وی تذکر دادند و گفتند بیان این مسائل می تواند در سرنوشت و صلاحیت آینده شما تاثیرگذار باشد.


کدخدایی درباره آخرین وضعیت انتخابات الکترونیکی هم گفت: تحول خاصی صورت نگرفته و کار هم بیشتر در حوزه کارشناسی است و کارشناسان مشغول هستند ولی این که تصمیم جدیدی یا خارج از آنچه تا کنون داشته، تصمیم جدیدی نگرفته ایم. همکاری ها در سطح کارشناسی با همکارانمان در وزارت کشور ادامه دارد.


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص موضع شورای نگهبان درباره سوال از رییس جمهوری و استیضاح و موضوع رفراندوم اظهارداشت: همه اصول قانون اساسی باید رعایت شوند و نباید از اجرای اصول قانون اساسی نگران باشیم.


وی در خصوص رفراندوم نیز پاسخ داد: جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب مبتنی بر آرا مردم حرکت کرده و تا پیش از تجمیع انتخابات در سال های اخیر، تقریبا هر سال یک انتخابات داشته‌ایم، لذا هیچ نگرانی از آرای مردم و حضورشان در پای صندوق های رای نداشته ایم و آن را وجه قوت نظام می دانیم، اگر رفراندومی در چارچوب قانون اساسی برگزار شود می تواند عامل تقویت نظام باشد.


سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: استیضاح و سوال نیز یک ابزار نظارتی است که موجب اعتماد بیشتر مردم می شود، مشروط بر این که در همان چهارچوب شرایط مندرج در قانون اساسی انجام شود.


کدخدایی درمورد انتقاد جامعه و نخبگان به ساز و کار بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی به ویژه انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان و سهم این شورا در ارتقای کارایی نهادهایی مانند مجلس، گفت: این شورا دستگاه شایسته سنجی ندارد و آنچه که این شورا می تواند انجام دهد اختیاراتی است که در چهارچوب قانون و مشخصا در انتخابات و به خصوص مواد 28، 29 و 30 این قانون در ارتباط با مجلس که شرایط حداقلی را در نظر گرفتند.


وی افزود: سوابق شناسنامه ای و مشخصاتی که معمولا قابلیت ارزیابی دارد به راحتی و برخی ویژگی های کیفی و نیازمند بررسی های دقیق تر و اختیارات بیشتر که متاسفانه شورای نگهبان در این حوزه چنین اختیاراتی را ندارد.


سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ما فقط می توانیم اعلام کنیم که این شرایط حداقلی نسبت به این فرد وجود دارد یا ندارد که نتیجه آن تایید یا عدم تایید می شود.


کدخدایی در باره عدم احراز صلاحیت هم گفت: عدم احراز به مفهوم عدم شناخت است یا عدم ادراک است به آن شرایطی که در آن جا وجود دارد. گاهی اوقات شرایط مندرج در ماده 28 را احراز می کند که این فرد چنین شرایطی را دارد؟ گاهی اوقات هم احراز می کند که ندارد. اما در برخی مواقع هم نمی توانید به این نتیجه برسید که این شرایطی هست یا نیست؟ به عبارت دیگر در مقابل یک ابهام قرار می گیرد آن طور می شود عدم احراز که نتیجه آن عدم تایید است اما به این مفهوم نیست که الزاما مرتکب جرایمی که در ماده 30 است شده است و ما در واقع بخواهیم یک امر ایجابی را به آن نسبت دهیم.


وی افزود: به همین دلیل هم بسیاری از این عدم احرازها در همان مرحله انتخابات وقتی مدارک و مستندات مثبتی را ارایه می کنند بلافاصله بحث صلاحیت ها مطرح می شود و نتیجه اصلی شورای نگهبان اعلام می شود.


وی ادامه داد: واقعیت این است که شورای نگهبان یک اختیارات حداقلی در حوزه انتخابات داریم، ابزار لازم را نداریم، قانون انتخابات بسیار حداقلی و متعلق به دهه 60 است، الان ما مواجه با رقابت های فزاینده سیاسی هستیم که نیازمند ابزار خاص خود است.


سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: در حوزه شایستگی ها باید حتما سراغ تشکل های سیاسی و تشکل های ثبت شده فعال واقعی در جامعه باید رفت که همان احزاب هستند در واقع شایستگی ها را احزاب اعلام می کنند و پاسخگو هستند.


کدخدایی افزود: اخیرا یکی از نمایندگان یکی از کشورها نسبت اظهاراتی کرد که حزب متبوعش نسبت به مواضع وی اعلام موضع کرد و گفت که این موضع ما نیست و ما قطعا با این نماینده برخورد خواهیم کرد، چنین مکانیزم در این حزب وجود دارد چرا که فعالیت در آنجا حزبی است بنابراین شایستگی را همان حزب می تواند بگوید.


وی همچنین درباره حوزه نمایندگان و افرادی که اصولا مورد تایید شورای نگهبان قرار می گیرد، گفت: تایید صلاحیت افراد برای انتخابات مختلف به معنی چک سفید امضا شورای نگهبان در انتخابات برای همیشه نیست.


سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: در هر مرحله و دوره ای صلاحیت ها مجددا مورد بررسی قرار می گیرد به همین دلیل است که می بینید که در وره های بعد تعدادی صلاحیتشان تایید نمی شود. البته مکانیزم های دیگری هم باید در کنار تایید صلاحیت ها باشد و مورد استفاده قرار گیرد مانند هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس که باید دید این هیات چقدر فعال است.


کدخدایی درباره تعداد قوانین مزاحم هم گفت: مجلس از سال 89 قانون تنقیح قوانین را تنظیم کرد و معاون قوانین مجلس نیز مشغول این کار است تا آنجا که اطلاع دارم با دانشگاه های مختلف مشغول هستندکه قوانین متزاحم را اصلاح کنند.


وی درباره حضور خبرنگاران در جلسات شورای نگهبان نیز گفت: برای حضور خبرنگاران در جلسات شورا منع خاصی وجود ندارد؛ در واقع اگر اسامی افرادی که مطرح می شود و مصوبات به گونه ای منعکس شود که در جامعه انعکاس منفی نداشته باشد.


وی یادآور شد: گاهی اوقات هم این کار انجام شده است ، در این خصوص در ماه های پیش‌رو به ترتیب از خبرنگاران در بعضی از جلسات دعوت خواهیم کرد که حضور یابند.


کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره حل مسایل اقتصادی و مبارزه با فساد چه رسالتی دارد و شما آیا فکر نمی کنید که تنها یک بیانیه از سوی این شورا کافی نباشدگفت: ما هم در مشکلات اقتصادی و معیشتی با همه اقشار مختلف جامعه همدرد هستیم امیدواریم مسوولینی که در این زمینه مسئولیت مستقیم دارند، تلاش کنند این مشکلات برطرف شود. مردم ما مردم بسیار خوب و آگاه، ایثارگر و خدمتگذار هستند که باید قدر آنها را همه مسوولین بدانند.


وی ادامه داد: بیانیه از سوی مجلس خبرگان بود نه از سوی شورای نگهبان، آن هم به این دلیل که رییس شورای نگهبان و مجلس خبرگان آیت الله جنتی است، شاید همه فکر کردند که این بیانیه از سوی شورای نگهبان است.


سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: ما هم در این شورا آنچه که می توانیم انجام دهیم یکی در ارتباط با قوانین و مقررات است. تلاش ما این است که قوانینی که از مجلس به این شورا ارسال می شود این قوانین را به موقع جواب دهیم.


کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتخاب مجدد آیت الله جنتی در شورای نگهبان و واکنش رسانه‌های معاند نسبت به سن ایشان،گفت: در شورای نگهبان هیات رییسه شامل دبیر، قائم مقام، سخنگو و معاون اجرایی می شود.


وی افزود: سه نفر توسط رای شورای نگهبان انتخاب می شوند و معاون اجرایی توسط دبیر انتخاب می شود. در مورد نهادهایی که بیشتر در حوزه‌های فکری کار می‌کنند شرط سنی محدودیت محسوب نمی‌شود برای مثال در کشور مالزی حتی در حوزه اجرایی هم این مورد قابل مشاهده است. وقتی قانون منعی در این زمینه در نظر نگرفته است فکر نمی‌کنم این مطلب مشکلی داشته باشد.


سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ سوالی درباره ضعف کارشناسی برخی نمایندگان مجلس همچنین گفت: تلاش شورا این است افرادی که انتخاب می شوند شرایط موجود در قانون انتخابات را داشته باشند اما اینکه رای نماینده مجلس بر اساس منافع شخصی باشد یا مصالح ملی، قابل احراز و تشخیص نیست و باید با آگاه کردن مردم و افزایش سهم نهادهای کارشناسی و سیاسی این مساله را حل کرد.


کدخدایی در پاسخ به سوالی در خصوص فشارهای بیرونی به شورای نگهبان، افزود: فشار افکار عمومی باعث نمی‌شود حقی را ناحق کنیم؛ اگر اشتباه واقعی در بررسی صلاحیت‌ها اتفاق بیفتد، تشخیص بعدی ما تغییر خواهد کرد و علتش این است که مدارک جدیدی دست شورا می‌رسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۴
حالا چه کسی باید به اعضاء شورای نگهبان تذکر بدهد؟
اگر نماینده ای مشمول تذکر شده پس افترا زده پس حداقل باید مردم به عنوان موکلین این فرد مطلع بشوند . اما ......
به علت نبود شفافیت متاسفانه این رفتار در بین سیاسیون نهادینه شده .
رسیدگی به تهمت و افترا جاش در قوه قضاییه است یا شورای نگهبان ؟!
نماینده همان الف ی نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل