بازدید 7550

تحلیل روس‌ها درباره تحریم ایران

کد خبر: ۸۲۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵ 11 August 2018

خبرآنلاین نوشت: مقامات جمهوری اسلامی به کرات گفته‌اند در انتظار اقدام مشخص اروپایی‌ها هستند که اجازه می‌دهد شرکت‌های اروپایی در بازار ایران باقی مانده و منافع ایران در اروپا ضایع نشود.

روزنامه دولتی روسیسکایا گازتا در گزارشی به قلم ایگور دونایفسکی، دربارۀ دور تازۀ تحریم های آمریکا علیه ایران نوشته است: ایران و برنامه هسته‌ای آن در کانون رویارویی بی‌نظیر اروپا و آمریکا قرار گرفته‌اند. مقامات آمریکا بخشی از تحریم‌های ایران را احیا کردند. بخش دیگر در ماه نوامبر احیا می‌شود. رهبران اروپایی قول می‌دهند از لج این تحریم‌ها از تهران حمایت کرده و بهره‌مند شدن آن از نتایج برجام در بخش اقتصادی را تضمین نمایند. مقامات اروپایی می‌خواهند به کمک این اقدامات نشان دهند که خدمتکار آمریکا نیستند.

لازم به ذکر است شرکت‌های غربی پس از امضای برنامه جامع مشترک در سال 2015 به فعالیت در بازار ایران توجه کردند. غول هواپیما سازی اروپا در مورد فروش صد فروند "ایرباس" به ایران به قیمت 20 میلیارد دلار به توافق رسید اما "توتال" موافقتنامه بهره‌برداری از میدان "پارس جنوبی" را امضا کرد. "رنو" هم با ایران در مورد ساخت کارخانه دارای ظرفیت تولید 350 هزار اتومبیل در سال به توافق رسید.

واشنگتن تلاش‌های کنونی اروپا برای رهایی از تحریم‌ها را نادیده نگذاشته است. ترامپ قصد عقب نشستن ندارد و در تویتر نوشت "هر کسی که بخواهد با ایران تجارت کند نمی‌تواند با آمریکا تجارت کند". در این بین تهران به تصمیم اتحادیه اروپا در مورد مقابله با تحریم‌های آمریکا واکنش خوددار نشان داد. مقامات جمهوری اسلامی به کرات گفته‌اند در انتظار اقدام مشخص اروپایی‌ها هستند که اجازه می‌دهد شرکت‌های اروپایی در بازار ایران باقی مانده و منافع ایران در اروپا ضایع نشود.

مقامات کشور در این بین به امید اروپا دست روی دست نگذاشته‌اند و بانک مرکزی کشور سیاست ارزی جدیدی در رابطه با تحریم‌ها طراحی می‌کند. رجب صفراف مدیر کل مرکز مطالعه ایران معاصر خاطر نشان می‌کند ایران از خیلی وقت پیش آماده این اقدام بود و می‌تواند امکاناتی را به کار گیرد که عواقب تحریم‌ها را خنثی می‌کند.

در همین حال روزنامه اپوزیسیون "نووایا گازتا" در گزارشی به قلم ماریا یپیفانووا با موضوع تحریم های تازۀ آمریکا علیه ایران نوشته است:
اقدام آمریکا در جهت احیای تحریم‌های ایران باعث "تأسف عمیق" اروپا شده است. اتحادیه اروپا و انگلستان علاوه بر عواقب سیاسی از عواقب اقتصادی این اقدام آمریکا نگران شده‌اند. آنها برای دفاع از شرکت‌های خود سند مسدود کننده تحریم‌های آمریکا را بکار می‌گیرند. ضمناً آمریکا حین بیان مقاصد خود برای رفع تحریم‌ها نشان می‌دهد که امروز شرایط جدیدی مطرح می‌شود که از چارچوب برنامه جامع مشترک فراتر می‌رود.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران اقدام آمریکا را "جنگ روانی" نامید که هدف آن تفرقه انداختن بین ایرانی‌ها است. روحانی اعلام کرد در شرایط تحریم‌های کنونی مذاکره معنی ندارد. ایران قبلاً تهدید کرده بود در پاسخ به اقدام آمریکا می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم را از سر گیرد.

اتحادیه اروپا هم اقدام آمریکا را محکوم دانسته و اعلام می‌کند هدف آن حفظ برجام و دفاع از اقتصاد آمریکا در برابر تحریم‌های آمریکا است. از جمله طبق مقررات جدید شرکت‌های اروپایی برای خروج از قراردادهای قبلاً امضا شده با ایران باید مجوز خاصی از اتحادیه اروپا دریافت کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر