بازدید 3678

تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانع از سقوط قیمت نفت شده است

در روز جمعه، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، اندکی افزایش یافت. این در حالی است که شروع مجدد دور اول تحریم های آمریکا علیه ایران مانع آن شده است که کاهش رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت، در پی جنگ تجاری گسترده، موجب کاهش قیمت نفت شود.
کد خبر: ۸۲۴۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸ 10 August 2018

تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانع از سقوط قیمت نفت شده استدر روز جمعه، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، اندکی افزایش یافت. این در حالی است که شروع مجدد دور اول تحریم های آمریکا علیه ایران مانع آن شده است که کاهش رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت، در پی جنگ تجاری گسترده، موجب کاهش قیمت نفت شود.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته ۲۰ سنت افزایش یافت و بشکه ای ۷۲.۲۷ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۱۰ سنتی، بشکه ای ۶۷۶.۹۱ دلار صورت گرفت.

بالا گرفتن جنگ تجاری و در پی آن سایه افتادن بر روی آینده رشد اقتصادی و همچنین نرخ بالای دلار که نفت با آن داد و ستد می شود، موجب شده است که هزینهٔ متقاضیان نفت که از سایر ارز ها استفاده می کنند، بالا رود.

اقتصاد های رو به رشد اصلی، من جمله چین، هند و ترکیه شاهد نزول ارزش واحد پلشان بوده اند.

هری چیلینگورین، سرپرست استراتژی نفت بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس در لندن گفته است که: “ نفت مانند سایر کالاهای دیگر تحت تاثیر قدرت گرفتن شاخص دلار قرار می گیرد.”

در این هفته فعلا نفت برنت نزدیک به ۲ درصد و نفت وست تگزاس اینترمدیت نزدیک به ۳ درصد افت قیمت داشته است.

این در حالی است که بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران موجب شده است که ترس از کاهش احتمالی عرضه نفت ایران، مانع از کاهش قیمت شدید نفت در پی جنگ تجاری و کاهش تقاضا شود.

تونی نونان، مدیر احتمال‌سنجی زیان و ضرر نفتی شرکت میتسوبیشی ژاپن گفت: ‘’قیمت ها در بازار نفت با نگرانی از این امر که تحریم ها علیه ایران موجب کاهش عرضه نفت ایران خواهد شد، بالا رفته است.’’

تحریم های آمریکا علیه ایران، که در ماه جولای نزدیک به ۳ میلیون بشکه در روز نفت خام صادر کرده، از روز سه شنبه اجرایی شده است.

تحریم های مجدد، تا ماه نوامبر، نفت ایران را مستقیماً مورد هدف قرار نخواهند داد، اگرچه دونالد ترامپ گفته است که می خواهد تا آنجا که امکان دارد کشور های بیشتری واردات نفتشان از ایران را به صفر برسانند.

گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند (ANZ) روز سه شنبه گفت: “بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران رانهٔ اصلی افزایش قیمت ها در آینده نزدیک خواهد بود. کاهش عرضه می تواند به اندازهٔ ۶۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز باشد.”

این بانک گفت، در نتیجه “بازار علی رغم افزایش تولید اوپک برای جبران کاهش عرضه، همچنان با کمبود مواجه خواهد بود.”

بسیاری از کشور ها، من جمله متحدان اروپایی آمریکا و همچنین چین و هند، مخالف این تحریم ها هستند، اما دولت آمریکا گفته است که می خواهد تا جایی که ممکن است کشور های بیشتری خرید نفت از ایران را متوقف کنند.

از سوی دیگر دولت چین اعلام کرده است که در اقدامی متقابل، بر ۱۶ میلیارد از کالاهای وارداتی آمریکایی، تعرفه ۲۵ درصد وضع خواهد کرد. بالا گرفتن جنگ تجاری میان چین و آمریکا موجب شده است که سرمایه گذاران نگران پایین آمدن سرعت رشد اقتصادی شوند که در پی آن میزان تقاضا برای نفت نیز کاهش خواهد یافت.

واردات نفت چین در ماه جولای، پس از سقوط شدید تقاضا در دو ماه گذشته، افزایش اندکی داشته است، اما با این حال میزان واردات کماکان در کمترین سطوح خود در سال جاری است، و این امر بیشتر به دلیل کاهش تقاضای پالایشگاه های کوچک و مستقل در این کشور است که به “قوری چای” معروفند.

داده ها نشان می دهند که ارسال نفت به چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان، در ماه گذشته ۳۶.۰۲ میلیون تن یا ۸.۴۸ میلیون بشکه در روز بوده است که از ۸.۱۸ میلیون بشکه در روز ماه جولای سال گذشته و ۸.۳۶ میلیون بشکه در روز ماه ژوئن بیشتر است.

کامرزبانک طی یادداشتی گفت:"آمارهای های ضعیف از واردات چین بر روی قیمت ها تاثیر می گذارند ... بیشتر از همه چیزهایی که بر کاهش تقاضا تاثیر داشته است، این پالایشگاه های مستقل کوچک تر است که پایشان را روی ترمز قرار داده اند. آنها درگیر حاشیه سود پایین تر به خاطر مداخله های مالیاتی و قیمت بالای نفت هستند.”

از سوی دیگر، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در روز چهارشنبه اعلام کرده است که موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۳ آگست، ۱.۴ میلیون بشکه کاهش یافته است. این کمتر از ۳.۳ میلیون بشکه ای است که تحلیلگران پیشبینی کاهش آن را در هفته گذشته داشتند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر