بازدید 6050
بررسی بودجه اختصاصی دانشگاه‌های سراسری در سال جاری نشان می‌دهد:

افزایش فاصله دانشگاه‌های ایرانی با دانشگاه‌های خارجی

رشد ۲۰ درصدی بودجه دانشگاه‌های سراسری در سال جاری نسبت به سال گذشته درحالی مطرح می‌شود که در سال‌های قبل و با وجود رشد آرام نرخ تورم باز هم از سوی مسئولان دانشگاه‌ها و اساتید نسبت به بودجه ناچیز اختصاصی به دانشگاه‌های سراسری انتقاداتی وارد بوده است.
کد خبر: ۸۲۴۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳ 10 August 2018
جریمه بیش از ۷۰۰ دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه صنعتی شریفچندی پیش خبری از سوی رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه منتشر شد که حکایت ازرشد ۲۰ درصدی بودجه سال جاری دانشگاه‌های وزارت علوم نسبت به سال گذشته داشت؛ براساس این خبر، بودجه دانشگاه‌های سراسری درسال ۹۷ به ۷۷هزارمیلیارد ریال رسیده است.

به گزارش «تابناک»، اعلام بودجه ۷۷ هزار میلیارد ریالی از سوی سازمان برنامه و بودجه برای تأمین هزینه‌های یکسال دانشگاه‌های سراسری کشور درحالی منتشر می‌شود که براساس مفاد لایحه بودجه سال ۹۷، بودجه درنظر گرفته شده برای ۲۱ دانشگاه وابسته به وزارت علوم، ۵۳ هزار میلیارد و ۳۸۴ میلیون ریال است.

ناگفته نماند که رقم ۷۷ هزار میلیارد ریال بودجه اختصاصی در سالجاری مربوط به ۱۴۱ دانشگاه سراسری است، در واقع ۵۳ هزار میلیارد ریال برای ۲۱ دانشگاه است و ۱۲۰ دانشگاه دیگر تنها رقمی حدود ۲۴ هزارمیلیارد ریال را به خود اختصاص می‌دهند.

مشاهده لیست بودجه‌های اختصاص یافته نشان می‌دهد که دانشگاه‌های معروف و مطرح کشور، بودجه‌های بیشتری را نسبت به سایر دانشگاه‌های سراسری به خود اختصاص داده اند. به عنوان نمونه براساس لایحه بودجه سال ۹۷، دانشگاه تهران نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور بودجه بیشتری را به خود اختصاص داده است و بودجه این دانشگاه تقریبا دو برابر بودجه دانشگاه شهید بهشتی، تربیت مدرس و ... است و دانشگاه‌های شهرستانی بودجه‌های کمتری از سازمان برنامه و بودجه دریافت می‌کنند.

اما فارغ از تفاوت چشمگیر در بودجه‌های اختصاص یافته به دانشگاه ها، سوالی که با مقایسه این آمار و ارقام و همچنین اظهارات رئیس امورآموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه مبنی بر رشد۲۰ درصدی بودجه سال جاری دانشگاه‌ها مطرح می‌شود این است که آیا این افزایش بودجه در شرایطی که طی ماه‌های اخیرهزینه کالا‌ها و خدمات در کشور رشد چشمگیری داشته، کافی است؟

رشد ۲۰ درصدی بودجه دانشگاه‌های سراسری در سال جاری نسبت به سال گذشته درحالی مطرح می‌شود که در سال‌های قبل و با وجود رشد آرام نرخ تورم باز هم از سوی مسئولان دانشگاه‌ها و اساتید نسبت به بودجه ناچیز اختصاصی به دانشگاه‌های سراسری انتقاداتی وارد بوده است و در سال جاری باوجود رشد چشمگیر قیمت‌ها آیا این افزایش ۲۰ درصدی منطقی است؟

اغلب مسئولان دانشگاه‌ها طی سال‌های گذشته بار‌ها اعلام کرده اند که با ارقام اختصاصی نمی‌توان شاهد پیشرفت و رشد دانشگاه‌ها بود و چندی پیش هم احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت: وگویی ضمن انتقاد از عدم اختصاص بودجه دانشگاه‌های سطح یک برای ارتقاء در سطح جهانی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بودجه دانشگاه‌های داخل کشور قابل مقایسه با دانشگاه‌های مشابه خارجی نیست ضمن اینکه با وجود قول‌هایی برای اختصاص ردیف اعتباری به دانشگاه‌های کشور، اما تاکنون این بودجه محقق نشده است.

درواقع بودجه اختصاص یافته به دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه‌های سطح یک طی سال‌های گذشته قابل توجه نبوده (اگرچه بودجه دانشگاه‌های شهرستانی نسبت به این دانشگاه‌ها هم کمتر بوده است) و مبلغ اختصاص یافته کمک چندانی به تحقق اهداف در نظر گرفته شده نمی‌کرده است.

دراین میان استناد به رشد ۲۰ درصدی بودجه دانشگاه‌های دولتی در شرایطی است که بودجه دانشگاه‌های خارجی به هیچ عنوان قابل مقایسه با دانشگا‌های داخل کشور نیست و رشد ۲۰ درصدی در بودجه در شرایطی که هزینه کالا‌ها و خدمات در کشور طی ۴، ۵ ماه گذشته دربرخی موارد به دو برابر رسیده است نمی‌تواند افزایش هزینه‌ها را پوشش دهد ضمن اینکه درسال گذشته و با وجود رشد آرام قیمت‌ها بودجه اختصاصی همچنان ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر ازرقم اختصاصی دانشگاه‌های سایر کشور‌ها بوده است.

انتشار این آمار‌ها جدا ازاینکه نشان از ناکافی بودن بودجه‌های اختصاص یافته به دانشگاه‌های سطح یک کشور دارد گویای آن است که بودجه‌های مربوط به دانشگاه‌های شهرستانی هم بسیار کمتر از دانشگاه‌های کلانشهرهاست و باید در کاهش تبعیض بین دانشگاه‌ها تلاش کرد، اگرچه تخصیص بودجه براساس تعداد دانشجویان، رتبه علمی دانشگاه و ... منطقی است، اما با این وجود باید درباره تخصیص بودجه به دانشگاه‌های شهرستانی هم توجه بیشتری شود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
آنجایی که 2 تا لوله آزمایشگاهی شکسته و 2 تا کارگاه مجهز ندارد که نامش دانشگاه نیست. مدیران دانشگاه ها بیشتر به دنبال کاشت گل و بلبل!! در حیاط دانشگاه و ساخت پارکینگ و رستوران هستند تا آزمایشگاه و کارگاه مجهز و به همین دلیل است که کارخانه تولید بی سواد مدرک دار شده اند و بزرگترین خیانت را به این سرزمین مرتکب میشوند.
این قدر پول، حروم دانشگاه های دولتی نکنید

از گلوی مردم بگیری بدی یک عده خاص!
تا وقتی وضع انتصابات و جذب هیات علمی بدین صورت است ، توقع ارتقای کیفی در سطح دانشگاهها را نمی توان داشت.
یارو محتاج نون شبه ، شما از بوتاکس و لنز چشم و ... براش حرف می زنید .
تحقیقات واجبه اما نه واجبتر از نون شب .
بنظر اینجانب شما می توانستید تیتر مناسب تری بزنید
این یعنی اوضاع مالی دانشگاه ها در سال تحصیلی آینده بسیار بغرنج خواهد شد و اموزشی و پژوهش به فراموشی سپرده می‌شود.
این وضعیت بدتر هم خواهد شد.
دانشگاه های ما در چند سال اخیر قربانی رشته پزشکی و دندان پزشکی شده اند.
در عوض بودجه نهادهای فرهنگی الا ماشااله
زمانیکه یک بقال ساده 5 برابر یک استاد تمام در ماه درامد دارد، نمی توان از دانشگاه انتظار پیشرفت داشت. مشکل بزرگتر که بزودی دامن کشور را خواهد گرفت عدم توجه به رشته های فنی و رشته های پایه خصوصا ریاضی است.
کدام علم؟کدام دانشگاه؟
دانشگاه خیلی وقته مرده... خیلی وقته....
با این وضع مالی عملا دانشگاه ها مردند
دیگر چیزی به نام دانشگاه نداریم
بگویید مدرسه بزرگ
طبیعی است وقتی نخبگان را به راحتی در مصاحبه های علمی با زد و بند و رابطه بازی رد می کنند و افراد دارای رابطه را جذب می کنند. بنده بعنوان عضو بنیاد نخبگان و استعداد درخشان که اکنون خانه نشین هستم به کرات این رفتار زشت را دیده ام و متاسفانه همه هم آنرا انکار می کنند و یا رک می گویند رزومه علمی شما مانع جذب شماست. اکنون نیز برای کار به استاندار محترم یا هر جا مراجعه می کنم رک می گویند پارتی بازی است... این است شرایط ما....
دو برابر؟!
مواد شیمیایی که ۷۰۰ می خریدیم با دو تومان دردسترس نیست!‌
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان