بازدید 30033
شکست بزرگ طرح رجیستری در یک هدف؛

تا اطلاع ثانوی باز هم تلفن همراهتان را دو دستی بچسبید!

به فاصله ده ماه از اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه در کشورمان و در شرایطی که برای مقابله با برخی آثار نامطلوب اجرای آن، به فهرست بلند بالایی از واردکنندگان تلفن همراه «ارز دولتی» پرداخت و البته تخلف‌های فراوانی در این خصوص گزارش شده، شرایط به گونه‌ای است که باید رجیستری را شکست خورده نامید.
کد خبر: ۸۲۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 11 August 2018
جریمه بیش از ۷۰۰ دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه صنعتی شریفطرح رجیستری که قرار بود، مزایای زیادی برای همگان به ارمغان آورد، آنقدر از اهدافش دور شده که عملا جز طرحی دست و پا گیر نیست؛ دست و پاگیر و البته هزینه زا!

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله ده ماه از اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه در کشورمان و در شرایطی که برای مقابله با برخی آثار نامطلوب اجرای آن، به فهرست بلند بالایی از واردکنندگان تلفن همراه «ارز دولتی» پرداخت و البته تخلف‌های فراوانی در این خصوص گزارش شده، شرایط به گونه‌ای است که باید رجیستری را شکست خورده نامید؛ شکستی که البته نه ناشی از اشکالات این طرح یا حاشیه‌های فراوان اختصاص ارز دولتی به آن و تخلفات رقم خورده در این زمینه، که بیشتر برگرفته از شرایط وخیم اقتصادی کشور است؛ اینکه نرخ ارز به شدت صعود کرده و بالا رفته، بازار‌های مختلف به شدت متلاطم شده و بار دیگر بساط سرقت گوشی‌های تلفن همراه باب شده است.

بله درست خوانده اید. اگر از جمله کسانی هستید که فکر می‌کنید با اجرای طرح رجیستری، عملا گوشی تلفن همراه به مانند دیگر کشور‌ها به ابزاری به درد نخور برای سارقان تبدیل شده که نمی‌توانند از آن استفاده کرده یا با فروشش، برای خود درآمد کسب کنند، سخت در اشتباهید، چون بازار قطعات تلفن همراه هم به مانند بازار‌های دیگر به هم ریخته و قطعات گوشی‌های هوشمندی که از آن بهره می‌بریم، سود به مراتب سرشارتری برای سارقان دارند.

این در حالی است که ظاهرا راهکار‌هایی برای دور زدن رجیستری و استفاده از گوشی‌های رجیستر نشده خلق شده که موجب می‌شود آن دسته از شهروندانی که در غفلت تمام در حال مکالمه با تلفن همراه خود در خیابان یا پشت فرمان خودرو‌های شیشه گشوده هستند، به کیس‌های مناسبی برای کف زنان و حتی زورگیر‌ها تبدیل شوند؛ زورگیرانی که ابایی از فرو کردن چاقو به تن سوژه‌ها برای دزدیدن تلفن همراهشان ندارند.

تا اطلاع ثانوی باز هم تلفن همراهتان را دو دستی بچسبید!

اوضاعی که البته برای همه مان آشناست، به ویژه آن‌هایی که ساکن کلانشهر‌ها هستند یا گذرشان به تهران افتاده و این داغ بزرگ در صف خاطراتشان نقش بسته است. داغ سرقت تلفن همراه به همراه کلیه تصاویر و فایل‌هایی که در آن بود و البته از دست رفتن شماره‌های تلفن و در نهایت زیان مالی؛ زیانی که به برکت سقوط ارزش ریال کشورمان، بسیار هنگفت هم شده است.

همه این‌ها در حالی است که در روز‌های رونمایی از طرح رجیستری و افتتاح اجرای این طرح، یکی از مزایای بزرگ آن، مقابله با سرقت تلفن همراه معرفی می‌شد چراکه با اجرای رجیستری تنها گوشی‌هایی قابل استفاده هستند که شماره IMEI آن توسط مالکش در سامانه ویژه این کار به ثبت برسد و اجازه تغییر سیم کارت بیابد.

اقدامی که مشابه آن در بسیاری از کشور‌های جهان به اجرا درآمده و یکی از مهم‌ترین موانع برای سرقت تلفن همراه است و بنابراین، پیش بینی می‌شد در کشور ما نیز نتایج خوبی به بار بیاورد، ولی سقوط ارزش پول کشورمان و اوج گیری شدید نرخ ارز مانع از تحقق آن شده است؛ وضعیتی که مجبورمان می‌کند از همگان بخواهیم مراقب دزد‌های تلفن همراه باشند و سعی کنند حتی المقدور در معابر و خیابان‌ها از این وسیله استفاده نکنند!

توصیه‌ای که شاید بیان آن در قرن ارتباطات و اطلاعات عجیب به نظر برسد، اما حیاتی جلوه می‌کند، به ویژه اگر بدانیم برخی سارقان به سلاح سرد مسلح هستند و تقریبا (اگر نگوییم هیچ!) کمتر پرونده سرقت تلفن همراه است که به نتیجه منجر می‌شود, سرقت‌هایی که بعید است یکی از دور و اطرافیانمان را سراغ نداشته باشیم که طعمش را چشیده باشد.

همه این‌ها در حالی است که طرح رجیستری به انبوه اشکالات فنی و زیرساختی هم مبتلاست تا جایی که ممکن است یک تعویض سیم کارت ساده، تلفن همراهتان را از کار بیندازد و تماس‌های تلفنی و پیگیری‌های متعدد برای درست کردن این وضعیت هم راه به جایی نبرد. اشکالاتی که موجب می‌شود، نتیجه بگیریم رجیستری به شکست نزدیک از پیروزی است؛ شکست طرحی که برای به ثمر نشستن آن هزینه‌های هنگفتی صرف شده است!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۲
گوشی آیفون5 که 7 سال داشتم بعد از این طرح سیم کارت رو میشناسه و به شبکه هم متصل میشه ولی رجیستر نمیشه و عملا تبدیل به اسباب بازی شده
مقصود تویی کعبه بتخانه بهانه !!!

مقصود از اجرای چنین طرحهایی آن هم بصورت کج و معوج ، گذاشتن پول های کلان در کاسه ی پیمانکاران است و بس ..

البته با ایجاد روال های کاری پیچیده ، نارضایتی عمومی و پمپاژ یاس و ناامیدی در جامعه ، برخی یک سیستم را میتونن با روال های خیلی ساده تر و کاربرپسند تر طراحی و پیاده سازی کنن ولی عامدانه این کار را انجام نمیدن تا مردم را ناراضی و ناامید کنند .. در تمام سایت های اینترنتی دولتی و سیستم های اطلاعاتی پیاده سازی شده ، این مشکل دیده میشه و بقول معروف کاربر برای کار با این سیستم ها باید لقمه را صد دور دور سرش بچرخونه .. کاملا مشخصه که عمدی در کاره وگرنه انسان سالم از تجربیاتش درس میگیره و اون ها را تکرار نمی کنه !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
یه نظر هم بدی کافیه کج ومعوج.
گل بود به سبزه نیز آراسته شد
متاسفانه یک جریان بسیار مخرب در کشور وجود دارد که دو هدف عمده و بسیار مخرب را دنبال می کند :

1- افزایش نارضایتی عمومی با درگیر کردن مردم در سیستم های اداری و اطلاعاتی با روال های کاری پیچیده و ناقص

2- افزایش یاس و ناامیدی و القای باور "دیدید که ما نمی توانیم" با پیاده سازی سیستم های اداری و آی تی ناقص و کج و معوج و پیچیده و به شکست کشاندن این سیستم ها بعد از یک مدت و در نتیجه القای باور "ایرانی ها نمی توانند" و در نتیجه عقب نگه داشتن ایران با گسترش یک نظام اداری ناقص

ردپای این جریان در تقریبا تمام سیستم های اطلاعاتی و سایت های اداری پیاده سازی شده در ایران دیده می شود و در حالیکه می توان بسیاری از این سیستم ها را با روال های ساده تر و قابل فهم تر برای مردم پیاده سازی کرد ، عمدا آنها را گنگ و پیچیده و کج و معوج و ناقص طراحی و پیاده سازی می کنند .. اینکه می گویم عمدا به این دلیل است که این اشتباهات مرتب تکرار می شود و حتی یک فارغ التحصیل تازه کار هم می تواند این سایت ها و روال ها را بسیار ساده تر و کاربرپسند تر طراحی کند

یک کارشناس ارشد نرم افزار
در أين مملكت گل و بلبل ،كه حضرات مدعى أمنيت هستند،
ماه قبل جلو درب منزل ،گوئي ام را با تهديد چاقو گرفتن
خاک بر سرمون
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
واقعت که
واقعا یاداشت بی محتوا و خالی از منطقی بود. هدف اصلی ریجستری جلوگیری از قاچاق تلفن همراه بود که تا حالا با توجه به واردات قانونی از گمرکات کشور موفق بوده پس بی جهت افزایش دزدی موبایل را به این طرح ربط ندهید .اگر این طرح عیبی هم دارد (نظیر آن چیزی که بیان شد)دلیلی بر محکومیت این طرح نیست .البته توصیه میکنم حداقل مسائل را سیاه و سفید نبینید و منطقی قضاوت و تحلیل کنید.
... نفرين ديجيتالي!
اگر طرحی به نتیجه رسید باید متعجب بشی .
گوشی سونی مدل c4 مدت دوسال استفاده میکردم ولی وقتی سیم کارت دیگری خریده بودم در تلفن وارد کردم با اعلام چند پیامک متاسفانه اول در کار آنتن دهی اختلال ایجاد شد و یک هفته بعد کلا سریال گوشی از بین رفت و در شهرستان قابل درست شدن نیست آیا کاربران اطلاعی از چنین وضعیتی دارند . فعلا با گوشی دیگری استفاده میکنم
یک پیشنهاد اینکه یکی از راههای کاهش قیمت موبایل همان راه کاهش تقاضا در بازار می باشد. بنظر می آید اگر دولت بتواند گوشی های انبار شده یا آنهایی که معتقد است با ارز 3400 وارد شده را ، بشکل نام نویسی به مردم واگذار کند (بعنوان مثال ابتدا از کارمندان دولت و بعد دانشجویان و اساتید دانشگاه) با راه اندازی یک سامانه یا بشکل منطقه ای به متقاضیان در سطح مورد نیاز (گوشی زیر 50 دلار ، حدود 100 دلار، حدود 200 دلار یا بالاتر) تلفن همراه واگذار کند و دستگاه را روشن کرده تحویل بدهد تا احیاناً امکان فروش و سواستفاده بوجود نیاید. این طرح با کمی کارشناسائی قابل اجرا است و می تواند به میزان موثری از قیمت کاذب آن در بازار یکاهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
چند سالته عموجان؟
دقیق همین طور هست . یکی از سیم کار تهای ما را طرح رجیستری میشناسه ولی این یکی سیم کارت را هر چی کار میکنیم قبول نمیکنه و هر روز هم پیام میاد که باید ثبت بشه ولی سایت ثبت نمیکنه .
سایت رجیستری سایت کاملا مسخره ای هست جایی هم نیست که مشکلت را بگی .
تعداد شکستها مدام در حال پیشی گرفتن از پیروزی های نداشته مان است.!!!؟؟؟
همین روز پنج شضنبه یپدونفر موتور سوار جلوی همه در خ انقلاب ما بین ایتشکاه مترو دروازه دولت و میدان فردوسی یه دو خانوم حمله کردن به چاقو و قمه گوشی هاشو گرفتن و رفتن و برای همه بسیار عادی بود و همه راحت از کنارشون گذشتن
ما موبایل قانونی خریدیم، به خاطر اشتباه همتا imei درج نشده و الان رجیستر نمیشه.
نه گارانتی و وارد کننده مسئولیت قبول می‌کنه نه همتا
شما بگید چی کار کنم؟
آقا اگه بگم غلط کردم چی ؟ شما را به خدا همون گوشی های بی اعتبار قاچاقی رو روانه بازار کنید . بنده تا کی بایستی منتظر ید و بیضاء وزیر مخابرات بمونم ؟ ما گوشی می خوایم . ارزونشم می خوایم ! مواجب دولتم می دیم فقط زودتر برگردونیدش به اوضاع قبل .
آخه بدن برهنه و شمشیر بازی !!!
متاسفانه عملکرد وزیر جدید مخابرات جالب نیست و با افداماتشان عملا شرابط بدتر کردند !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
عملکرد کدام وزیر جالب است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
آدم لیسانسه رو با این همه دکتر و فوق لیسانس بذارند وزیر بشه همینه دیگه
خریدن گوشی هم شد رویا.
بورس تهران درادامه سقوط ۲۰۰۰ واحدی روزچهارشنبه امروزهم ۲۵۰۰ واحدسقوط کردودرآستانه ورودبه کانال ۱۲۸ هزارواحدی قرارگرفت
کدام طرح درست اجرا شد و مفید بود که این یکی باشه؟
متاسفانه درسته دو هفته پیش گوشی تلفن همکارمون رو تو کوچه اشون با تهدید ازش دزدیدن تا جایی که حتی با قمه هم ضربتی بهش وارد کردن و مجروح شده . ولی متاسفانه بعد از پیگیری ها با توجه به روند پیچ در پیچ سیستم قضایی و انتظامی و عدم سهولت درثبت و پیگیری قضایی تلفن های دزدیده شده عملا سیستم شکایت و پیگیری رو ناکارآمد جلوه می نماید که این خود به نفع خلافکاران است . در واقع این افراد ترسی از پیگیری قضایی یا گیر افتادن ندارن و بعضا با خنده و پوزخند از کنار مال باخته گذر می کنند .
اینکه طرح رجیستری را به دزدی گوشی ها ربط بدهیم خیلی جای سئوال دارد و مثل این است که تولید خودرو را به سرقت اتومبیل ربط بدهیم.
شما یک نگاهی به تعمیرات گوشیهای موبایل بیندازید
تمام فروشندگان موبایل شهر ما بخش کوچکی را برای خرابی تلفن اختصاص دادند و مردم وقتی برای رفع عیب گوشی مراجعه میکنند میگیند باید فلاش کنیم اصلاح شود ولی بارها دیدم نتیجه نداده است در صورتی ۳۵ هزار تومان فقط یک نان خانه برای موبایل فروشان شده است دوم اینکه وقتی تکنولوژی موبایل وارد ایران نشده است فقط از گوشی های دیگر قطعات را باز میکنند و رفع عیب میکنند . بنابراین وقتی عوض کردن تاج و ال سی دی گوشی ۵۰۰هزار تومان باشد سارقان گوشی زیاد میشوند . گوشی وارد شده اما علم و ابزار و قطعات گوشی وجود ندارد و همه فارالتحصیلان کامبیوتر تعمیر کار هستند . همه جیز قاطی شد
ساعت نه و نیم صبح دوشنبه هشتم مرداد ماه گوشی تلفن من را به سرقت بردند ، بعد از این که به 110 زنگ زدم ، مامور گفت برو تو سایت همیاب 24 ثبت نام کن ، علاوه بر ثبت نام به کلانتری رفتم و بعد از گرفتن دستور قضایی من را به آگاهی فرستادند ، به جز این که دو سه روز از کار و زندگی افتادم ، نزدیک صد هزار تومن هم خرج کردم ولی آخرش هیچی ، تموم اطلاعاتم رفت ، دلخوش بودم که شاید پیدا بشه ، با خوندن این مطلب فهمیدم بیخودی منتظر هستم ، آقای جهرمی وزیر ارتباطات ، کجایی ؟ دقیقا کجایی ؟
این که سرقت گوشی برای قطعات زیاد شده است دلیل نمیشود که خودطرح ثبت گوشی (رجیستری) را شکست خورده بنامیم!
عرعرعرعر
من از دیجی کالا هواوی میت ۱۰ گرفتم ... برای دریافت کد فعال سازی زنگ زدم ... گفتند با شرکت مایکروتل تماس بگیر ... آنجا زنگ زدم گفتند به حامی سرویس زنگ بزن ... به حامی زنگ زدم ... گفتند به فروشنده زنگ بزن و ارتباطی به ما ندارد ... همتا هم که کلا تعطیل و می‌گوید کد فعال سازی به ما ربطی ندارد.
یک ساعت تمام تماس مکرر و آخر هیچ ...
سیم اولم غیر فعال و سیم کارت دوم هم به زودی غیر فعال میشود.
گوشی من طبق استعلام با ارز غیر دولتی و قانون وارد شده است.
واقعا کی میخواهند متوجه شوند که محدودیت راه کار نیست این طرح ریجستری قبلا نیز بدون نتیجه بود و خواهد بود ،به جای کنترل مرز ها میان دور میزنند حال میخواهند برای سایر محصولات یا لباس زیر نیز حتما همین کار را بکنند تا قاچاق نشود؟!!!!
توي ايران همه طرحها منجر به شكست ميشه چون هميشه گروهي كه قصد اين كار رو دارند دورشون دايره اي دارند كه دنبال منافع خودشون هستن
این طرح متاسفانه دردسر برای مردم داشته است
گوشی دوسیمکارت قبل اجرای طرح خریدم که مسلما کد شش رقمی فروشنده نداشت
حسب شرایط از یک سیمکارت استفاده کردم
بعد اجرای طرح سیمکارت دوم را خواستم استفاده کنم که رجیستر نمیشود و کد شش رقمی فروشنده میخواهد
با شرکت وارد کننده تماس گرفتم میگوید این گوشی قبل طرح رجیستری وارد شده و کد شش رقمی ندارد
تولید کد شش رقمی هم به این سادگی نیست که الان برای گوشی شما کد تولید کنم
حالا حضرات مجری طرح بفرمایند چاره کار چیست؟
با همه جا هم تماس گرفتم فقط یک جمله را تکرار میکنند"کد شش رقمی"
چقدر هزینه این طرح کردن؟
جناب اقای وزیر گوشی بدانند وقتی 46 میلیارد تومان صرف یک پروژه غلط میکنند باید پاسخگو باشند. ایشان توانایی اداره این وزارتخانه را ندارند. این سامانه ضررهای بسیاری به اقتصاد کشور زده است. میدانید چقدر گوشی دست دوم و دستکاری شده وارد کشور شده است.
طرح رجیستری خوب بود و جلوی قاچاق را گرفت ولی دادن دلار 4200 به یه سری شرکت رانت خور که معلوم هست یا نیست مال چه اشخاصی هستند و فروش با ارز آزاد کار را خراب کرده. دولت و وزیر ارتباطات هم نتونستند کاری کنند. گوشی با دلار هزار تومانی که بود میشد حدود قیمت دلاریش ولی الان ده برابر قیمت ارز بالا رفته مالیات گمرک و .... باعث شده اوضاع داغون بشه همین مورد برای ما تو صنف کامپیوتر هم هست و بازار راکد شده و کسی هم به فکر ورشکسته شدن ما نیست.
در وقت تنگدستی بچسب به موبایلت دو دستی
این مسئولین عزیز چه کاری کردن
گوشی های سرقتی جمع و به کشورهای همسایه قاچاق میشوند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان