بازدید 1827
نگاهی به عملکرد 9 بازار فرابورس در هفته ای که گذشت

رشد 23 درصدی نماگر آیفکس از ابتدای مردادماه

معاملات فرابورس در هفته گذشته نشان می‌دهد، گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با در اختیار گرفتن 36 و 21 درصد از ارزش کل معاملات خُرد بازار سهام؛ در جایگاه اول و دوم بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.
کد خبر: ۸۲۴۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 10 August 2018

معاملات فرابورس در هفته گذشته نشان می‌دهد، گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با در اختیار گرفتن 36 و 21 درصد از ارزش کل معاملات خُرد بازار سهام؛ در جایگاه اول و دوم بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

به گزارش فارس خبرهای دریافتی از فرابورس حاکی است، در هفته منتهی به 19 مردادماه 1397، شاخص کل فرابورس با 71 واحد افزایش (معادل 5 درصد) در ارتفاع 1499 واحدی قرار گرفت و این در حالی است که این نماگر در روز 16 مرداد‌ماه یعنی دوشنبه تا پله 1532 واحدی نیز صعود کرده بود. بدین ترتیب با رشد هفته گذشته آیفکس این متغیر از ابتدای مردادماه رشد 23 درصدی را به ثبت رساند.

در همین حال حجم کل معاملات فرابورس به 4 میلیارد و 31 میلیون ورقه بهادار به ارزش 24 هزار و 958 میلیارد ریال رسید؛ این دو متغیر درحالی رشد 25 و 68 درصدی را نسبت به هفته پیش از آن ثبت کردند که هر دو در یکشنبه 14 مرداد‌ماه بیشترین میزان خود در این هفته را به حجم یک میلیارد و 43 میلیون ورقه‌ به ارزش 598 میلیارد ریال به ثبت رساندند.  

از سوی دیگر نگاهی به آمار معاملات در بازار‌های 9‌گانه فرابورس در این هفته نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات در بازار ابزار‌های نوین مالی شامل معاملات اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های قابل معامله به دادوستد 103 میلیون ورقه به ارزش 14 هزار و 208 میلیارد ریال رسیده است.

اوراق بدهی در این مدت دادوستد 15 میلیون ورقه به ارزش 12 هزار و 488 میلیارد ریال را ثبت کرد که به ترتیب رشد 118 و 109 درصدی این دو متغیر را در مقایسه با هفته پیشین نشان می‌دهد. به‌علاوه، معاملات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) با دست‌به‌دست شدن 87 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 401 میلیارد ریال دنبال شد که حاکی از اختصاص یافتن بیشترین حجم معاملاتی در بازار ابزار‌های نوین مالی به ETFها بود.

تابلو تسهیلات مسکن نیز از معامله حدود 0.5 میلیون ورقه به ارزش 319 میلیارد ریال میزبانی کرد که نسبت به هفته گذشته رشد حدود 8 درصدی این متغیر‌ها را نشان می‌دهد.

معاملات در سایر بازار‌های فرابورس با جا‌به‌جایی 3 هزار و 25 میلیون سهم به ارزش 9 هزار و 41 میلیارد ریال در مجموع دو بازار اول و دوم و تغییر مالکیت 893 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 606 میلیارد ریال در معاملات بازار پایه پیگیری شد که بازار پایه به ترتیب شاهد افزایش 15 و 36 درصدی در حجم و ارزش معاملات خود بود.

همچنین هفته گذشته بازار سوم فرابورس میزبان معامله 10 میلیون ورقه به ارزش 103 میلیارد ریال بود؛ این میزان از حجم و ارزش معاملات در پی پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اندیشه‌ورزان صبا تأمین در این بازار رقم خورد که در کنار پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت تجهیزات ناوگان ریلی البرز نیرو در نماد «البرز02» در بازار ابزارهای نوین مالی در شمار رویداد‌های مهم این هفته نیز قرار می‌گیرد.

در نهایت نگاهی به دادوستدهای انجام‌شده در صنایع فرابورسی حاکی از آن است گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با در اختیار گرفتن 36 و 21 درصد از ارزش کل معاملات خُرد بازار سهام؛ یعنی مجموع معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه و بنگاههای کوچک و متوسط SME در جایگاه اول و دوم این صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. گروه‌های پالایشی‌ها و محصولات کاغذی نیز در جایگاه سوم و چهارم ایستادند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل