بازدید 4204

نبرد آمریکایی ها با طرح ترامپ برای نظامی کردن فضا

کد خبر: ۸۲۳۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴ 10 August 2018

دولت آمریکا در تلاش برای نظامی کردن فضا از طرح تشکیل «نیروی فضایی» این کشور تا سال 2020 رونمایی کرد؛ طرحی که حتی مقام های دفاعی و اعضای کنگره درباره عملیاتی شدن آن تردید دارند و به مخالفت با آن برخاسته اند.

به گزارش ایرنا، «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا که به همراه «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا به ساختمان پنتاگون در ویرجینیا رفته بود، با اعلام این طرح گفت، زمان آن فرا رسیده است که واشنگتن برای «میدان نبرد بعدی» آماده شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه ژوئن با این استدلال که پنتاگون باید سلطه این کشور را در فضا اعمال کند، دستور تشکیل نیروی فضایی را صادر کرده بود. پنتاگون در حال حاضر پنج شاخه نظامی شامل نیروی دریایی، گارد ساحلی، تفنگداران دریایی، نیروی هوایی و ارتش دارد. نیروی فضایی ششمین شاخه وزارت دفاع آمریکا قلمداد می شود.

به نوشته رویترز، تشکیل این نیرو باید به تایید کنگره برسد. این در حالی است که برخی قانونگذاران و مقام های دفاع آمریکایی نسبت به این طرح ابراز بدبینی کرده اند زیرا اجرای چنین طرحی را مستلزم هزینه های زیاد و عبور از پیچیدگی های اداری می دانند.

با این حال، پنس در سخنان خود در پنتاگون از طرح های بلندپروازنه آمریکا رونمایی کرد. وی گفت، امیدوار است که این طرح تا سال 2020 یعنی زمانی که دوره ریاست جمهوری ترامپ به پایان می رسد، اجرایی شود.

به گزارش تارنمای کاخ سفید، معاون رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت: زمان آن رسیده است تا فصل مهم و تازه ای را در تاریخ نیروهای مسلح خود بنویسیم و برای میدان نبرد بعدی آماده شویم؛ یعنی جایی که بهترین و شجاع ترین نیروهای آمریکا فراخوانده می شوند تا با نسل جدید تهدیدهایی که علیه مردم و کشور ما وجود دارد، مقابله کرده و آنها را شکست دهند.

پنس با اشاره به اینکه «زمان آن است که نیروی فضایی ایالات متحده تشکیل شود» اظهار داشت: همانطوریکه رئیس جمهوری به روشنی و قاطعانه گفته فضا یک میدان نبرد است، درست همانند زمین، هوا و دریا.

وی ادامه داد: فضا بخش مهمی از امنیت، شکوفایی و شیوه زندگی ماست. به گفته پنس، پنتاگون گزارشی درباره اولین مراحل طرح دولت آمریکا برای اجرای دستور ترامپ را منتشر کرده است.

معاون ترامپ افزود: رئیس جمهور و تمام دولت او اقدام قاطعی انجام داده تا قدرت آمریکا را در فضا نیز تقویت کند.
پنس گفت: امروزه کشورهای دیگر به دنبال آن هستند تا در سیستم های فضایی ما اخلال ایجاد کرده و برتری آمریکا را فضا به چالش بکشند.

وی مدعی شد: طی سال ها، کشورهایی مانند روسیه، چین، کره شمالی و ایران به دنبال تسلیحاتی انداختن پارازیت، کور کردن و از کار انداختن ماهواره های ارتباطی و ناوربری ما از طریق حملات الکترونیک در زمین بوده اند.
او چین را به «نظامی کردن فضا» و روسیه را به تلاش برای «طراحی لیزری هوابرد برای اخلال در سامانه فضایی» آمریکا متهم کرد.

یادآوری شکست در طبس

پنس در ادامه صحبت های خود به شکست آمریکا در نجات گروگان های لانه جاسوسی آمریکا در سال 1359 نیز پرداخت. وی اظهارداشت: همه ما درس سختی را که در اوایل دهه 1980 آموختیم به یاد داریم، زمانی که شکست تراژیک «صحرای یک» رخ داد. هشت آمریکایی میهن پرست در حالی که سعی می کردند همتایان آمریکایی گروگان گرفته شده در ایران را نجات دهند، در حین انجام وظیفه جان باختند.

معاون رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: آمریکا در پی آن ماموریت شکست خورده مصمم شد تا اطمینان حاصل کند که همه نیروهای مشترک ما همواره از آموزش، هماهنگی و رهبری لازم به منظور اتمام ماموریت های خود برخوردار باشند. گام هایی که ملت ما در آن سال ها برداشت زمینه را فراهم کرد تا فرماندهی عملیات های ویژه ایالات متحده ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، در 5 اردیبهشت 1359(24 آوریل 1980) 6 هواپیما و 8 بالگرد آمریکایی برای آزادی 53 گروگان در تهران وارد فضای پروازی ایران شدند. در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در 120 کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیما بر بازمی‌گردد.

6 هواپیما و 6 بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود می‌آیند. در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالیکه هنوز عملیات آغاز نشده، 3 فروند بالگرد از دست رفته بود. پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت نیروها را می‌دهد؛ ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها طوفان شن آغاز شده و یک هواپیمای سی130 و یک بالگرد سی‌اچ-53 به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه 8 نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و 4 بالگرد ناتوان از پرواز روی زمین باقی می مانند، نیروها با 5 هواپیما خود را به ناو هواپیمابر ناو نیمیتز می‌ رسانند و بدین ‌ترتیب عملیات بطور کامل شکست می‌خورد.

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا نیز در مراسم سخنرانی پنس حضور داشت و به ایراد سخنرانی پرداخت. متیس تاسیس فرماندهی نظامی را دارای «اهمیتی حیاتی» خواند.

ایده احمقانه

آغاز رسمی روند تاسیس ششمین شاخه ارتش آمریکا در میان برخی مقام های این کشور با استقبال سرد و حتی با مخالفت های شدیدی روبرو شد. مقام های پنتاگون کوشیدند مخالفت خود را به طور مستقیم بیان نکنند اما بودجه تاسیس آن را زیر سوال ببرند و نواقص مالی آن را برجسته کنند.
«پاتریک شاناهان» معاون وزیر دفاع آمریکا گفت که مقام های پنتاگون هنوزنمی دانند که این پروژه چقدر هزینه نیاز دارد اما ممکن است که میلیاردها دلار خرج روی دست دولت بگذارد.
وی به خبرنگاران گفت: «ما هنوز هیچ ارزیابی درباره هزینه ها نداریم.» اما این مقام وزارت دفاع آمریکا افزود که شاید تا ماه نوامبر رقم دقیقی در این باره ارائه شود.

این در حالی است که پنس از کنگره خواسته که هشت میلیارد دلار در بودجه دفاعی سال آینده آمریکا برای این پروژه کنار بگذارد. متیس سال گذشته با اکراه با طرح تشکیل نیروی فضایی برخورد کرده بود. او در نامه ای به مجلس نمایندگان آمریکا با تاسیس این نیرو به عنوان بخشی از نیروی هوایی مخالفت کرده بود.

متیس روز پنجشنبه سعی کرد موضع متفاوتی اتخاذ کرده و خود را حامی این طرح معرفی کند. شاناهان در توجیه این تغییر نظر متیس اظهار داشت که وزیر دفاع به دلیل ابهام در بودجه این نیرو با تشکیل آن مخالفت کرده بود.

«بیل نلسون»سناتور دموکرات هشدار دادکه این طرح«نیروی هوایی را متلاشی خواهد کرد. «برنی سندرز» سناتور مستقل نیز با بیانی طعنه آمیز در توئیتر نوشت،«شاید، فقط شاید»بهتر باشد که«قبل از آنکه میلیاردها دلارصرف نظامی کردن فضای بیرونی کنیم» دولت خدمات بهداشت و درمان را برای مردم آمریکا تضمین کند.

«تولسی گابارد» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از هاوایی هم صدایش را در مخالفت با طرح تشکیل نیروی فضایی بلند کرد. او در توئیتر نوشت، تشکیل نیروی فضایی یعنی «پول بیشتر برای مقاطعه کاران دفاعی».
وی افزود: این در حالی است که «فلینت» (شهری در ایالت میشیگان) آب سالم ندارد. پورتوریکو هنوز برای بهبودی در پی توفان ماریا با مشکل مواجه است. زیرساخت های سراسر کشور در حال نابودی است. مردم نیز بی سروسامان شده اند زیرا از عهده پرداخت اجازه بها و چیزهای دیگر برنمی آیند. اولویت با کدام است؟

«مارک کلی»از فضانوردان سابق ناساهم اظهارداشت که طرح ترامپ برای تشکیل یک نیروی نظامی جدید«زائد» و «اتلاف» پول است.

«برایان شاتس»سناتور دموکرات از هاوایی هم از تاسیس این فرماندهی انتقاد کرد و گفت، این طرح تنها به این دلیل اجرایی شده که جمهوریخواهان با آن مخالفت نکرده اند. وی در صفحه شخصی خود در تویئتر نوشت: هیچ جمهوریخواهی نیست که به رئیس جمهوری بگوید این یک ایده احمقانه است.

او از این فرصت استفاده کرده و در ضمن این انتقاد از رای دهندگان آمریکایی خواست تا در انتخابات میاندوره ای ششم ماه نوامبر (15 آبان) به جمهوریخواهان رای ندهند و دموکرات ها را به کنگره بفرستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان