بازدید 4487

مقامات عربستان می گویند که اختلافات با کانادا بر فروش نفت به این کشور تاثیر نخواهد گذاشت

وزیر انرژی عربستان سعودی روز پنج شنبه گفت که اختلافات دیپلماتیک عربستان سعودی با کانادا به خاطر دستگیری فعالان حقوق زنان، تاثیری بر فروش نفت عربستان سعودی به مشتریان کانادایی نمی گذارد.
کد خبر: ۸۲۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸ 09 August 2018

وزیر انرژی عربستان سعودی روز پنج شنبه گفت که اختلافات دیپلماتیک عربستان سعودی با کانادا به خاطر دستگیری فعالان حقوق زنان، تاثیری بر فروش نفت عربستان سعودی به مشتریان کانادایی نمی گذارد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، اظهارات خالد الفلیح نشان دهنده محدودیت های درگیری های اخیر است و ممکن است موجب آرام شدن سر و صداهای ناشی از اختلافاتی شود که به طور ناگهانی پس از توییت دیپلمات کانادایی به وجود آمده است که طی این توییت از پادشاهی عربستان خواسته بود فعالان بازداشت شده را آزاد کنند.

در بیانیه ای که توسط خبرگزاری دولتی سعودی به نقل از الفلیح منتشر شده، گفته می شود که فروش نفت تحت تاثیر سیاست قرار نمی گیرد، زیرا در این رابطه "سیاست های استوار و طولانی مدتی وجود دارد که تحت تاثیر شرایط سیاسی قرار نمی گیرد".

در این بیانیه آمده است: "بحران دیپلماتیک فعلی بین عربستان سعودی و کانادا به هیچ وجه بر روابط شرکت آرامکو عربستان با مشتریان خود در کانادا تأثیر نخواهد گذاشت."

کانادا، خود یکی از پنج تولید کننده برتر انرژی جهان است که ۱۰ درصد از واردات نفت خود را از عربستان سعودی تامین می کند. تجارت دوجانبه بین دو کشور ۳ میلیارد دلار در سال است.

عربستان سعودی روز دوشنبه سفیر کانادا را اخراج کرد و "همه ی کسب و کارهای جدید" را با اتاوا به دلیل انتقاد کانادا از بازداشت فعالان زن توسط عربستان، متوقف کرد.

شکاف دیپلماتیک بین دو کشور پس از آنجا آغاز شد که کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا، خواستار آزادی فعال حقوق زنان سعودی، سمر بداوی، از زندان شد که خانواده اش در کانادا زندگی می کنند.

ریاض گفته است که تقاضای کانادایی ها "یک دخالت آشکار در امور داخلی پادشاهی، و برخلاف قوانین ابتدایی بین المللی و همه پروتکل های بین المللی است".

طبق بیانیه وزارت امور خارجه عربستان سعودی، "پادشاهی عربستان سعودی موضع کانادا را بی حرمتی به پادشاهی می داند که نیاز به واکنش شدید برای جلوگیری از هر گونه تلاش احزاب برای دخالت در حاکمیت عربستان سعودی است".

جاستین تردو، نخست وزیر کانادا، روز چهارشنبه گفت که کشورش مذاکرات دیپلماتیک را با عربستان سعودی ادامه خواهد داد اما از موضعش در مورد افزایش مسائل حقوق بشر بر نخواهد گشت.

عربستان سعودی دستور داده است تمام خرید دانه های کانادایی متوقف شود، افزون بر آن، دیگر دانه های کانادایی را خریداری نخواهند کرد. دولت عربستان سعودی تمام برنامه های درمانی و پزشکی را در کانادا متوقف کرده است و دریافت کنندگان کمک هزینه تحصیلی عربستان سعودی را به کشورهای دیگر انتقال داده است.

همچنین بر اساس گزارش های روزنامه فایننشال تایمز، به مدیران دارایی های خارج از کشور عربستان سعودی گفته شده است که سهام و اوراق قرضه خود در کانادا را "صرف نظر از هزینه هایش" بفروش برسانند. عربستان سعودی سرمایه گذار اصلی در کانادا نیست، اما پادشاهی عربستان می خواهد که سیگنال قوی ای برای مقامات اتاوا ارسال کند .

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار