بازدید 33351
۸

بیکارترین رشته ایران را بشناسید؟

کد خبر: ۸۲۳۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۵ 09 August 2018

ایسنا نوشت: معاون اشتغال وزارت کار درباره بازار کار رشته آی.تی گفت: آی.تی اولین رشته بیکار ایران است و بخش اعظمی از فارغ التحصیلان این رشته فاقد مهارت‌های مورد نیاز بازار کار هستند.

عیسی منصوری امروز در کنفرانس بین‌المللی ایران ۱۴۰۴ اظهار کرد: اشتغال ابتدا در بخش کشاورزی است و پس از آن در بخش‌های صنعت و خدمات تمرکز می‌یابد؛ یعنی بخشی از اشتغال به بخش کشاورزی و بخشی دیگر به سمت خدمات می‌رود.
وی با بیان این‌که درسال ۱۳۹۵ بیش از ۷۰ درصد اشتغال در بخش خدمات ایجاد شد افزود: البته بخش زیادی از این اشتغال‌ها کم کیفیت است و در بنگاه‌های غیر رسمی و خرد اتفاق می‌افتد؛ لذا عدد ۷۰۰ هزار نفر شغلی که مرکز آمار از ایجاد شغل اعلام می کند درست است ولی واقعیت این است که اشتغال پایدار و باکیفیتی نیست و لزوما به درد فارغ التحصیلان دانشگاهی نمی‌خورد.
معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصدی در ایران گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری در کرمانشاه ۱۸ درصد است ولی در برخی از شهرستان‌های آن مثل جوانرود ۳۱ درصد است. اما در این شهر فردی که تاجر است به شکل غیر رسمی تجارت خود را دنبال می‌کند ولی کوله‌بر سهم بسیار ناچیزی دارد.
منصوری تاکید کرد: وقتی بخش قابل توجهی از اشتغال در کشور به سمت خدمات می‌رود، اگر ورود نکنیم خدمات از جنس توزیعی می‌شود؛ لذا پیشنهاد ما این است که خدمات مولد داشته باشیم، چون خدمات غیرمولد، ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر چند برنامه را مدنظر قرار داده ایم که بخش آی.تی، گردشگری، سلامت و تربیت بدنی از جمله آنها است.
منصوری گفت: بخش قابل توجهی از ارزش افزوده در دنیا در بخش آی.تی است؛ به نحوی که در دنیا ۳۰ درصد زیرساخت حوزه آی.سی.تی است و ۷۰ درصد در حوزه آی.تی و تولید محتوا است ولی ما برعکس هستیم. آیا نظام حکمرانی الان امکان درست کردن آن را دارد؟ به طور حتم نه.
معاون اشتغال وزارت کار افزود: امروز سهم ارزش افزوده در حوزه آی.تی را ۵۰ هزار میلیارد تومان تخمین می‌زنند و در حالت خوشبینانه آن را ۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنند. ما در وزارت ارتباطات نزدیک به هم کار می‌کنیم و نقش ما این بوده که ابزارهایی را در اختیار نظام حکمرانی قرار دهیم که ما را به این هدف نزدیک‌تر کند.
به گفته وی یکی از مشکلات امروز اشتغال، منطبق نبودن قابلیت‌های نیروی کار با نیازهای بازار کار است و فارغ التحصیلان برای کسب شغل مناسب باید بتوانند مهارت‌های لازم برای ورود به فضای کسب و کار را به دست آورند.
معاون وزیر کار در پایان تاکید کرد: باید فضای کسب و کار اختصاصی در کشور ایجاد شود و متناسب با ظرفیت‌ها و رسته فعالیت‌های اشتغال در هر استان نسبت به اتخاذ سیاستهای اشتغالزا اقدام کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۸
اگر قانون کپی‌رایت را اجرا کنند مشکل اشتغال این گروه کاملا برطرف می‌شود، متاسفانه برنامه‌نویسان اولا اطمینان از محافظت از حقوق خود در تالیف اثر را ندارند، ثانیا باید با کالای دزدی خارجی رقابت کنند. برنامه ای که قیمتش ۱۰۰ دلار است در ایران ۲۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
یکم به دانشگاه آزاد و علمی کاربردی ها بگین بیشتر مهندس کامپیوتر تولید کنن تا امید به پیشرفت در این حوزه کلا صفر بشه. هر چند حال و روز دانشگاه های دولتیمون هم اصلا خوب نیست ولی باز نسبت به دانشگاه های پولی بسیار بهتر هستن
رشته های علوم پایه ریاضی، فیزیک، زیست از همه بیکارتر هستن. علت این بیکاری به سیستم آموزش و پرورش بر می گردد. شما ببینید این سیستم اصلا به درد تولید، روستاها و عشایر نخورده است. چون اکثر افراد علمی را یاد گرفته اند که به درد کشاورزی، باغداری، دامداری، صنایع دستی و ... نخورده است. بیشتر افراد یا علوم پایه مانند ریاضی، فیزیک خوانده اند یا ادبیات و الهیات و روانشناسی و یا علوم کامپیوتر خوانده اند و همین باعث بیکاری و مهاجرت افراد به شهر شده است
راهکارهاش خیلی پیچیده نیستن:
1-قانون کپی رایت رو اجرا کنید که مستندات و نرم افزارها به قیمت واقعی عرضه بشند.
2-بساط پایان نامه نویسی را از میدان انقلاب جمع کنید که دانشجوها مجبور بشن خودشون کارهاشون رو بکنند و یه چیزی یاد بگیرند.
3-بدون توجه به زیرساخت ها و نیازمندی های کشور، رشته کیلویی تعریف نکنید که بعدش بمونند. فارغ التحصیل رشته ای که در آمریکا (با آن سطح تکنولوژی) الان موفقه، تا 100 سال آینده در ایران بیکار خواهد بود.
رشته بعدی برق گرایش کنترل است
یک راه حلش اینکه، هر چی مسئوال ای تی هست که رشته ای تی نخوانده از کار برکنار بشه، هم ای تی کشور بهتر میشه، دیگه تا میری توی یک اداره نمی گن سیستم ها قطع هستند و .....
چون مسئولاشون، رشته ای تی نخواندن، طرف رشته "اب یاری درختان دریایی" خوانده، شده مسئوال ای تی فلان سازمان بعد برای اینکه کم نیاره میر فوق لیسانس این رشته را می خواند!!!!!!!!!!!!!!! یعنی عجیبه،کارشناس ای تی نداره شده فوق کارشناس ای تی، ولی در نهایت همچمون به همچیمون می خوره زیاد ناراحتم نباشیم
از وقتی درس خواندن پولی شد فاتحه علم و دانش در این مملکت خوانده شد
شغل کارگری خودش سخت و طاقت فرسات یعنی کارگر از لحاظ جسمی زود فرسوده و خسته میشه ای کاش مدت بیمه بیکاری را افزایش بدهند تا کارگران بیکار نباشند و رفع خستگی کنند مدت بیمه بیکاری ناچیز است
ای کاش قانونی برای بازنشستگی پیش از موعد مصوب و شامل همه کارگران شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها