بازدید 13163
ابهام در بسته جدید ارزی؛

آیا رانت عظیم در انتظار پتروشیمی هاست؟

بسته جدید ارزی که در شانزدهم مرداد 1397 اجرایی شد، دارای ابهاماتی است. از جمله این ابهامات، موضوع قیمت نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهای عرضه ارز آن هاست. تا قبل از رونمایی و اجرای بسته جدید ارزی، طبق توافق قرار بود دولت، خوراک پتروشیمی ها را با نرخ 3800 تومان تأمین کند و در عوض، پتروشیمی ها ارز خود را به قیمت 4200 تومان در سامانه نیما عرضه کنند. با اجرای بسته جدید ارزی و آزاد شدن نرخ ارز این توافق چگونه خواهد شد؟
کد خبر: ۸۲۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ 08 August 2018

آیا رانت عظیم در انتظار پتروشیمی ها است؟بسته جدید ارزی که در شانزدهم مرداد 1397 اجرایی شد، دارای ابهاماتی است. از جمله این ابهامات، موضوع قیمت نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهای عرضه ارز آن هاست. تا قبل از رونمایی و اجرای بسته جدید ارزی، طبق توافق قرار بود دولت، خوراک پتروشیمی ها را با نرخ 3800 تومان تأمین کند و در عوض، پتروشیمی ها ارز خود را به قیمت 4200 تومان در سامانه نیما عرضه کنند. با اجرای بسته جدید ارزی و آزاد شدن نرخ ارز این توافق چگونه خواهد شد؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بسته جدید ارزی در شانزدهم مرداد 1397 اجرایی شد؛ هر چند مسئولین سعی کرده بودند، در این بسته تمام اشکالات موجود در سیاست های ارزی گذشته را به نوعی برطرف کنند و این بسته را کامل تر به اجرا درآورند، هنوز هم ابهاماتی در این بسته ارزی وجود دارد. یکی از این ابهامات در بخش قیمت عرضه ارز پتروشیمی هاست. قبل از بیان این ابهام باید داستان عرضه ارز پتروشیمی ها را از چند ماه قبل بررسی کنیم.

هنگامی که دولت با راه اندازی سامانه نیما دستور داد، باید صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی ارز خود را به قیمت 4200 تومان در سامانه نیما عرضه کنند، برخی صادرکنندگان از جمله پتروشیمی ها با این موضوع مخالفت کردند و از عرضه ارز خود با قیمت دولتی به سامانه نیما سر باز زدند. دولت برای حل و فصل این موضوع، در تاریخ هشتم خرداد 1397 جلسه ای با انجمن کارفرمایان پتروشیمی ها برگزار کرد و کارفرمایان پتروشیمی ها در آن جلسه به معاون اول رئیس جمهور اعلام کردند، در صورت گرفتن مزایایی چون نرخ خوراک با دلار 3800 تومان، نرخ ارز خود را به قیمت 4200 تومان در سامانه نیما عرضه می کنند.

بعد از این پیشنهاد، دولت نیز در جلسه مورخه 23 خرداد 1397 هیأت وزیران به وزارت نفت اجازه داد در سال جاری برای محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی توسط شرکت های تابعه این وزارتخانه، نرخ تسعیر ارز مورد عمل برای واردات کالاهای اساسی را به ازای هر دلار، 3800 تومان منظور کند.

به هر صورت، با تغییر ریاست بانک مرکزی و روی کار آمدن عبدالناصر همتی در بانک مرکزی و نزدیک شدن زمان اعمال تحریم های 90 روزه آمریکا، بسته ارزی جدید تهیه شد و در شانزدهم مرداد 1397 به اجرا درآمد. در این بسته جدید ارزی عنوان شده بود که دولت ارز کالاهای اساسی و ضروری را به قیمت 4200 تومان از محل درآمدهای ناشی از فروش نفت تامین خواهد کرد و باقی کالاها به بازار ثانویه منتقل و ارز خود را در این بازار و بر اساس قیمت حاصل از عرضه و تقاضا تامین می کنند. قرار این است که ارز بازار ثانویه از محل ارز حاصل از صادرات کلیه کالاهای غیرنفتی از جمله پتروشیمی ها تامین شود.

در تاریخ شانزدهم مرداد 1397 بانک مرکزی طی اطلاعیه ای اعلام کرد، در روز اول اجرایی شدن بسته جدید ارزی، در سامانه نیما 23 مورد عرضه ارز، ثبت و هشت مورد معامله انجام شده است. همچنین از این 23 مورد عرضه، هفت مورد مربوط به پتروشیمی ها بوده است. جمع مبالغ عرضه شده، شش و نیم میلیون یورو، 37 میلیون درهم امارات و 330 هزار دلار آمریکا بوده که در این بین، 100 هزار دلار آمریکا با نرخ توافقی 8950 تومان معامله شده است.

با معامله هر دلار آمریکا به قیمت 8950 تومان در بازار ثانویه و با در نظر گرفتن نرخ خوراک 3800 تومانی، حالا رانت 400 تومانی قبل پتروشیمی ها (دلار 4200 تومانی) به رانتی 5150 تومانی بابت هر دلار تبدیل شده است!

بهتر است مسئولین دولتی که با اجرای بسته جدید ارزی به دنبال افزایش شفافیت و از بین بردن رانت های موجود بودند، به این ابهام موجود در بسته جدید ارزی نیز پاسخ دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴۱
ناکارامدترین دولت تاریخ ایران دولت روحانی هست و بعد هاشمی
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
احمدی نژاد پس چی؟!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
البته اگر دولت محمود رو حساب نکنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
یعنی میخواستی بگی احمدی نژاد خیلی کارآمد بوده؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
احمدی نژاد رو یادت رفت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
وقتی دلار تک نرخی نباشد بدون شک انواع رانت بوجود می آید
این بسته هیچ گره ای از مشکلات مردم را باز نمیکند.
فقط به درد پولدارها میخوره.

آقای روحانی به رای مردم توجه نکرد و همه چیز را فراموش کرد.
پاسخ ها
یه نفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
آخه داری میگی ومیگن بسته !! واین بسته در زات خودش بمسدود و نامعلومه. بعد انتظار داری جایی و یا چیزی را باز کنه .چون میدونن راهگشاه نیست اسم بسته را روش گذاشتن وگرنه بایستی میگفتن طرح یا برنامه .یعنی روش فکر و کاری انجام دادن نه اینکه بگن بسته
ظاهرا مسئولین بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت هیچ چیزی در مورد اقتصاد خرد ، اقتصاد کلان ، بازار ، پول ، ارز ، بودجه ، برنامه ریزی و . . . بلد نیستند و همه ی امور را به صورت من در آوردی انجام میدهند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
بلد هستن ولی منافع شخصی برخی در همین آشفتگی ها هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
کدوم یکیشون از مسولین قبلی مثلا بلد بودند که اینها بلد باشه ؟
بیشتر اختیار کار دست دولت سایه هاست
عمو نعمت زاده مهربون
پاسخ ها
یاردانقلی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
بیشتر به بابا بزرگ میخوره تا عمو
تا به خودشون بیان چند هزار میلیارد هم عده ای میخورند....
مخصوصا که خیلی از پتروشیمی ها نظیر پتروشیمی رازی ماهشهر کاملا خصوصی بوده و متعلق به شرکت گوبره تاش ترکیه میباشد بنابراین باید در قیمت خوراک خیلی دقت کرد که پول از جیب بیت المال به کشورهای همسایه که درسالهای قبل چه بواسطه گردشگر و چه به واسطه تحریمهای ایران ثروت بادآورده بسیار کلانی نصیبشون شده و در بسیاری از موارد برعلیه منافع ملی ما عمل کردن نره. تروخدا یه خورده هم به فکر ملت باشید
ممنون تابي
منکه گفتم توی قسمت نظرات همین دیروز پریروز با این کار و این قیمت دلار اولا صنایع پایین دستی نابود میشن مگر اینکه اجازه ازاد سازی نرخ فروش رو بدهند که این خودش تیغ دو لبه ست از طرفی هم نرخ خوارک پتروشیمی ها اصلا حتی یه کلمه هم دربارش بحث نشد.

دلمون خوشه که صدا و سیما اونوقت داره برنامه زنده داره میسازه با رئیس بانک مرکزی و رئیس جمهورررررررر
در عوض مالیات بیشتری هم خواهند داد که به نفع دولت است.
از بیت المال باشه هیچ کس صداش در نمیاد
باید تفاوت ۴۲۰۰ را با قیمت فروش ازاد به حساب دولت واریز کنند یاخوراک هم به قیمت بازار خلیج فارس وازاد تهیه کنند درصورت واریز تفاوت هم باید با مکانیزمی فروش شود که ارزان فروشی دربازار ازاد هم نکنند چون وقتی برای دولت باشد زیاد اهمیت نمی دهند
مللكت شده رانت و ژن خوب و فاميل و ......
يعني واقعا شما نميدانيد پتروشيمي ها دولتي هستند پس همه ي درامدهاي اضافي گير دولت مياد و همه ي اين اشفته بازار ارز و سكه بخاطر سود فراوانش زير سر برخی مسولینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
خوابی عمو همه پتروشیمی ها را خودیها مال خود کردند
مگه پتروشیمی ها متعلق به دولت نیست؟؟؟؟؟؟؟
همه ناکارامدان و اختلاسگران رو به خدا می سپارم .امان از روز حساب وکتاب....
رانتی در کار نیست.سهام پتروشیمی ها در بورس عرضه میشود.کسانی که فکر میکنن پتروشیمی ها درآمدهای میلیارد دلاری از این طریق عایدشون میشه برن سکه و طلا و ارزهاشون رو بفروشن و یا پولشون رو از بانک بردارن سهام پتروشیمی بخرن و از رانت به اصطلاح میلیاردی بهره مند بشن.به این شکل هم خودشون رو به نان و نوایی برسونن و هم اینکه نقدینگی از کف بازار جمع میشه و قیمت سکه و ارز پایین میاد.که به نفع کل کشور هست.رانت پتروشیمی هزار بار بهتر از سود بیست درصد بانکی برای کشور هست اونهم سودی که پارسال خیلی از هزینه هاش رو دولت متقبل شد.در ضمن کمتر از ۱۰ درصد از گاز تولیدی کشور به پتروشیمی ها تزریق میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
تو هم حتما از ژنهای خوبی که اینچنین مغلطه میکنی
ظاهرا هرکی بهتر بلده بیشتر برداشت میکنه
چرا فکر می کنید مردم نمی فهمند؟ حرفی نمی زنند چون میکروفونی در اختیار ندارند وگرنه همه می دانند که این بازی با ارزش پول ملی است که برای پوشاندن ناکارامدی برخی مسئولین است
پتروشیمی که سهامش مال انگلیسی ها نیست.اکثرا مال صندوق های بازنشستگی و سهام عدالت هست.بجای تلاش در کاهش سود پتروشیمی ها مردم رو تشویق کنید به جای خرید سکه و ارز و زمین با خرید سهام پتروشیمی در بورس از این به اصطلاح رانت استفاده کنن و سرمایه خودشون رو افزایش بدن.اینطوری به نفع کل کشور هست.این رانت رو بدیم و نقدینگی رو از کف بازار جمع کنیم ضررش کمتر از این هست که ملت هجوم ببرن سکه و دلار بخرند ضمن اینکه شریک شدن ملت در منافع کشور از لحاظ امنیتی به نفع نظام هست.
چرا هیچ کس در مورد این موضوع در دولت وبانک مرکزی شفاف سازی نمیکنه؟؟یا باید این مابه التفاوت به بیت المال بازگردد یا اینکه خود پتروشیمی ها هم باید از بازار ثانویه ارز بگیرند.

فساد در این اقتصاد قرار نیست ریشه کن بشه؟؟
آقا شما بفرمایید کجا فساد و رانت وجود ندارد
تابناك جان مسولین برخی حواسش هست كه اين بسته چه مشكلي داره.خودشون اصولا دنبال راه هستن كه اين حفره رو تو بسته پيشنهادي گذاشتن
در عرض یک سال ممکنه پتروشینی تبدیل به یک مافیای عظیم خواهد شد. چون با نهاده به ارزش تقریبا برابر با صفر ستانده ای برابر با 90000 برابر را کسب خواهد کرد. برای ارقام قابل نشان دادن ماشین حساب های معمولی باید یک فکر عاجل و جدی کرد...
با این اوصاف هر چی دزدی و اختلاص تا الان شنیدید یه شوخی بود باید منتظر ابر اختلاص باشید
تولید هم بهانه ای برای رانت خواری. اگر قیمت خوراک واقعی بشه همه این پتروشیمی ها ضرر میدن.
تا جان در بدن دارم این را می گویم"""خصوصی سازی غلط بر اساس اصل 44 با لاترین اشتباه است""" که باعث شده عده ایی به ثروت های نجومی برسند .که خود و آبا واجدادشان هم هیچ وقت در خواب هم نمی دیدند.
مسلم بدانید چند مدت دیگه چند دزدی و رانت بزرگتر از دل همین بسته ای که داده اند بیرون خواهد آمد. اینها فقط فکر منافع خودشان هستند. مردم میپرسند مالکان این پتروشیمی ها کیستند و چگونه شرکتهای پتروشیمی که زمانی ملی بودند الان خصوصی شده اند؟
اراجیف گفتن بس هست.۶۰ تن طلا رو به ثمن بخس بخشیدن به بهانه کنترل ارز
خصوصی سازی فقط باعت شکاف طبقاتی شد
خیلی ساده، دولت خودش ارز گرون کرد حالا خودش بوسیله ارز پتروشیمی ها داره دلار شو 8500 میفروشه، بعد میاد حقوق کارمنداشو میده، این یعنی حکومت مردم بر مردم، خسته نباشید
اقتصاد نفتي از اين بهتر نميشه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر