بازدید 3282

مشکلات حوزه رسانه و خبرنگاران بررسی شد؛ از کمبود کاغذ تا بیمه خبرنگاری

در جلسه فراکسیون مطبوعات، رسانه ملی مجلس با حضور وزیر فرهنگ مشکلات حوزه رسانه و خبرنگاران از کمبود کاغذ و راه های جبران آن تا بیمه خبرنگارارن بررسی شد.
کد خبر: ۸۲۳۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹ 08 August 2018

نشست اعضای فراکسیون مطبوعات، رسانه ملی و فضای مجازی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته( 16 مرداد ماه) برگزار شد .

براساس این گزارش حسین سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با اشاره به ساماندهی وضعیت رسانه‌های خارجی، گفت: امروز ما 360 خبرنگار در 160 حوزه خبری خارجی داریم و از آنجایی که اداره کل ما مغفول مانده بود از پتانسیل آن استفاده نشد بنابراین دید مناسبی به این رسانه‌ها وجود نداشت.

وی افزود: خوشبختانه امروز باشگاه خبرنگاران خارجی ایجاد شده و دستگاه‌های مختلف هم از روند فعالیت آنها رضایت دارند؛ امید است نمایندگان مجلس هم در این باشگاه حضور پیدا کنند تا این باشگاه فعال تر شود.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه در حوزه تبلیغات مجوز ده هزار و 800 کانون تبلیغاتی صادر شده است که 35درصد آنها فعال هستند، خاطرنشان کرد: تبلیغات آنان رسانه‌ای محیطی، کاغذی و تیزری است تعدادی از آنها نیز در حوزه تبلیغاتی خارجی فعالیت می‌کنند.

صدور 2300 مجوز برای مطبوعات داخلی در فضای آنلاین

وی با اشاره به مطبوعات داخلی، عنوان کرد: براساس آمار 9300 مجوز داده شده که 2300 مجوز در فضای آنلاین و 42 مجوز مربوط به خبرگزاری است، از این میان 29 خبرگزاری فعال هستند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به مشکلات حوزه کاغذ، تصریح کرد: معضل کاغذ بسیار اساسی است و از نمایندگان می خواهیم به ما کمک کنند و کارگروه های مختلفی را در این خصوص تشکیل دهند.

تعداد تولید کنندگان کاغذ در کشور به دلیل مسائل محیط زیستی محدود است

سلطانی‌فر با بیان اینکه تعداد تولید کنندگان کاغذ در کشور به دلیل مسائل محیط زیستی محدود است، توضیح داد: مقدار زیادی از کاغذ موردنیاز کشور از چوب و کاغذ مازندران تولید می شد اما حدود یک سال است تولید تعطیل شده است زیرا وزارت جهاد کشاورزی تلاش نمی‌کند که از درختان جنگل استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از درختان شکسته بر روی زمین هستند و باید سریعا جمع شوند زیرا این درختان آسیب‌های محیط زیستی بسیاری دارد و این یک فرصت است تا برای تولید کاغذ از آنها استفاده شود.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دلیل وزارت کشاورزی برای جلوگیری از استفاده از چوب برای تولید کاغذ، بیان کرد: وزارت کشاورزی معتقد است که شرکت‌ها همراه چوب های شکسته؛ درختان سالم را هم قطع می‌کنند و این یک بهانه است زیرا از طریق ابزار مختلف می‌توان این موضوع را کنترل کرد.

سلطانی‌فر تصریح کرد: ما در واردات کاغذ تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا وزارت جهاد کشاورزی کمک نکند مساله کاغذ یک بحران خواهد بود زیرا در حال حاضر موجودی کاغذ تا دو سه ماه آینده بیشتر نیست که این می تواند روزنامه‌های اصلی ما را به چالش و تعطیلی بکشاند.

اعتماد عمومی مردم درگرو اطلاع رسانی است

براساس این گزارش کوچکی نژاد رییس کمیسیون مطبوعات و خبرگزاری‌ها مجلس گفت: همه مطلع اند رسانه ها تا چه اندازه در مسائل مختلف کشور تاثیرگذار هستند به همین دلیل به توجه ویژه نیازمند، اگر می‌خواهیم اعتماد عمومی مردم را بالا ببریم باید تمام مردم را حتی در دورترین نقاط کشور از طریق رسانه تغذیه کنیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فضایی که امروز در رسانه ایجاد شده است باعث شده که 50درصد رسانه های ما فعال نباشند و باید دید چگونه می توان این بخش را فعال کرد.

دغدغه خبرنگاران؛ از تولید کاغذ تا بیمه

وی بیان کرد: مشکلات اقتصادی نیز بر خبرنگاران فشار می‌آورد و می‌بینیم که کاغذ، بیمه و درآمد لازم در خبرنگارها یک دغدغه است.

یارانه مطبوعات شفاف شود

رییس کمیسیون مطبوعات مجلس تصریح کرد: یارانه مطبوعات باید شفاف شود زیرا خبرنگاران همیشه پیگیر این موضوع هستند و اگر وزارتخانه ارشاد این کار انجام دهد قطعا اتفاقات خوبی رخ می دهد.

اخلاق حرفه‌ای نیازمند کار بیشتر است

مهدی شیخ نماینده مردم تهران در مجلس نیز با بیان اینکه در دنیا خبرنگاری خود یک تهدید وجود دارد و آن خارج شد از حرفه‌ای بودن است، گفت: هر دستگاه و جناحی که به دنبال یک فعالیت است به دنبال یک خبرگزاری و یا تاسیس آن می‌رود و تمام فعالیت خود را در جهت اهداف خود انجام می‌دهد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: اخلاق حرفه‌ای نیازمند کار بیشتر است و سعی ما باید بر این باشد که جریان خبرگزاری خود را به سمت حرفه‌ای شدن ببریم.

بحران کاغذ مردم را به سمت فضاهای بی‌چهارچوب مجازی سوق می دهد

براساس این گزارش علیرضا سلیمی اظهار کرد: اقتصاد خبر اگر تامین نشود مافیای خبر کار خبرنگاری را خراب می‌کند، آسیب امروز این امر خبرنگاران را به سمت قدرت مالی و سیاسی می‌برد، همچنین در سال‌های اخیر در تربیت خبرنگار کار چندانی نشده است اینکه امروز یک مجری برای سخن با رییس جمهور نداریم کاملا ضعف ما را در عدم تربیت خبرنگار نشان می‌دهد.

نماینده مردم محلات در مجلس ادامه داد: بحث کاغد امروز وارد بحران شده است و مردم هم دیگر به سمت خرید رسانه مکتوب کاغذی نمی‌روند و وارد فضاهای بی‌چهارچوب مجازی می‌شوند.

سلیمی اضافه کرد: متاسفانه ما به درستی رو به جلو حرکت نکردیم و رسانه‌ای که پیشگام و مرجع باشد نداریم و اگر بخواهیم حرفی را در دنیا منتشر کنیم از طریق همین رسانه‌ها باید انجام دهیم.

خبرساز با خبرنگار فرق دارد

عضو فراکسیون ولایی بیان کرد: خبرساز با خبرنگار فرق دارد و خبرساز جایگاه خبرنگار حرفه‌ای و پایبند به اخلاق را خراب می‌کند و باید این افراد کنار گذاشته شوند.

شغل‌هایی مانند معلمی و خبرنگاری نباید شغل شود

سید حمایت میرزاده در ادامه این نشست با اشاره به اینکه برخی از شغل‌های امروزی مثل معلمی و خبرنگاری نباید شغل شود، اذعان کرد: وقتی این افراد به دنبال درآمدزایی صرف باشند دیگر باید فاتحه این افراد را خواند؛خبرنگارها باید به دنبال خبرسازی باشند.

نماینده مردم گرمی در مجلس افزود: رسانه‌هایی که در شهرستان‌ها هستند از جانب دولت یک جانبه حمایت می‌شوند و این گاهی بی‌اخلاقی را به وجود می‌آورد؛ این باعث می‌شود که رسانه اگر مدیحه‌سرایی نکند وارد چالش می‌شود.

خبرنگاری از حالت حرفه ای خارج شده است

براساس این گزارش پورمختار با اشاره به خبرنگاران خارجی حاضر در ایران، گفت: ابتدا در مورد خبرنگاران خارجی باید تشکر کرد اما از آنجا که ما امروز در ورطه انتشار اخبار نادرست از داخل هستیم حضور این افراد و اخبار آنها باید کنترل شود و باید خبرگزاری‌های خارجی با نمایندگان ارتباط داشته باشند و راهی برای نقل و انتقال اخبار فراهم شود.

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس بیان کرد: امروز خبرنگاری از حالت حرفه ای خارج شده است و افراد با یک گوشی خبرنگار شده اند و با یک عکس و فیلم اخبار نادرست را منتشر می کند.

پورمختار در خصوص جمع‌آوری چوب‌های شکسته نیز تصریح کرد: در مورد جمع‌آوری چوب ما یگان حفاظت جنگل‌ها را داریم و هر کارخانه هزینه‌ای به این یگان‌ها بدهد تا در امر جمع‌آوری کمک کنند.

رسانه‌ها با تورم روز افزون نمی‌توانند وضعیت زندگی خود را تامین کنند

سید احسان قاضی زاده هاشمی ادامه داد: ما حدود 4 الی 5 صنف خبری فعال داریم که شاید شما نتوانید به آنها کمک کنید اما می‌توانید با آنها صحبت کنید و به حرف‌های آنها گوش دهید، بسیار از رسانه‌ها در بحث یارانه کاغذ، آگهی‌ها و خدمات حوزه خبرنگاری دلخور هستند زیرا با تورم روز افزون نمی‌توانند وضعیت زندگی خود را تامین کنند.

نماینده مردم فریمان، سرخس، بخشهای احمدآباد ورضویه با بیان اینکه عدم شرایط اقتصادی مناسب در میان خبرنگاران امر تعدیل نیرو کار را به همراه خواهد داشت، اظهار کرد:در این شرایط یک خبرنگار مجبور است به سمت نوشتن در سایر رسانه ها برود و این شان او را پایین خواهد آورد.

حجم میزان تولید کاغذ داخلی بسیار کم است

وی در باره وضعیت کاغذ، گفت: حجم میزان تولید کاغذ داخلی بسیار کم است و ما بیشتر از خارج کاغذ وارد می‌کنیم، ورود به جنگل ها اعتراضات وزارت کشاورزی را به همراه دارد پس باید یک منطقه خاص را برای این امر در نظر بگیریم.

فضای مجازی به ساماندهی نیاز دارد

در پایان این نشست رمضانعلی سبحانی‌فر در مورد وضعیت امروز رسانه، اضافه کرد: بخش عمده‌ای از این بی‌نظمی‌ها به خاطر فضای مجازی است که چارچوب ندارد، مجوز فضاهای مجازی از سوی وزارت ارشاد است و متولی این فضا وزارت ارشاد است زیرا محتوا را ارشاد باید تولید کند و این نیازمند یک ساماندهی کلی است.

نماینده مردم سبزوار بیان کرد: یارانه‌ مطبوعات جمع آوری شود زیرا این یک رانت پنهان بود و به یک عده خاص می رسد و اموال بیت المال حیف می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر