بازدید 6843

بیماری پزشک‌زدگی بر تن جامعه ایرانی

این حجم بالا از هزینه و وقت گذاشتن برای رشته تجربی در شرایطی صورت می‌گیرد که جامعه به همان میزانی که به پزشک نیاز دارد، به مهندس، وکیل، حسابدار، روانشناس و... نیز نیاز دارد. در حالی که مدتهاست تقریبا همه بچه درسخوان‌های کلاس‌ها روانه رشته تجربی می‌شوند تا پزشک شوند.
کد خبر: ۸۲۳۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹ 08 August 2018
جریمه بیش از ۷۰۰ دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه صنعتی شریفاین روز‌ها که تب اعلام نتایج کنکور داغ است، لازم است به نکات مهمی که در کنکور سال‌های اخیر به چشم می‌خورند، توجه ویژه‌ای کرد. تهدیدی خاموش برای جامعه ایرانی؛ این تهدید خاموش برای جامعه که در دهه‌های بعد خود را نشان می‌دهد، پزشک زدگی است که کنکور سال‌های اخیر بر مدار آن می‌چرخد.

به گزارش «تابناک»، وقتی که آمار ثبت نام کنندگان امسال اعلام شد، ۶۴۲ هزار و ۲۲۸ نفر در رشته تجربی، ۲۰۴ هزار و ۹۳۶ نفر در رشته انسانی و ۱۴۴ هزار و ۴۳۷ نفر در رشته ریاضی ثبت نام کرده بودند. ارقام بیانگر این مسئله هستند که داوطلبان رشته تجربی سه برابر انسانی و چهار برابر ریاضی هستند. این حجم بالای شرکت کننده در رشته تجربی در آینده‌ای نه چندان دور عواقب زیادی به همراه دارد که بعضی از آن‌ها تهدید کننده نظم معمول جامعه هستند.

زمانی عمق فاجعه بهتر خود را نشان می‌دهد که بدانیم، بیشتر از ۶۴۲ هزار داوطلب برای کمتر از سه هزار کرسی پزشکی مبارزه می‌کنند. این پزشک زدگی در جامعه ایرانی به دلایل مختلفی روی داده است، که بخشی از آن به مزایایی بر می‌گردد که برای این رشته وجود دارند.

در شرایطی که دانشجویان اکثر رشته‌های تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی بیکار می‌مانند و باید سال‌ها در جست‌وجوی کار باشند، دانشجویانی که در رشته‌های پزشکی و رشته‌های مرتبط با آن تحصیل می‌کنند، بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند سر کار بروند و همین تمایل داوطلبان را برای تحصیل در این رشته‌ها افزایش داده است.

روانه شدن سیل عظیمی از داوطلبان به رشته تجربی استرس و اضطراب را به شدت بالا برده است. رقابت در این رشته به مویی بند است و همین باعث شده است داوطلبان و خانواده هایشان همه زندگی خود را صرف قبولی داوطلب بکنند و وای به روزی که این استرس یک ساله نتیجه ندهد؛ آنگاه سرخوردگی تا سالیان بعد دامن گیر فردی می‌شود که تازه به سن جوانی قدم گذاشته است.

پزشک زدگی در جامعه باعث می‌شود که تعداد زیادی از جوانان ما مهمترین دوره زندگی خود را با احساس شکست آغاز کنند چراکه تنها تعداد اندکی موفق می‌شوند از ماراتن تجربی سربلند بیرون بیایند، که این تعداد اندک هم با توجه به مشکلاتی که در مراحل بعدی با آن مواجه می‌شوند، اوضاعی بهتر از دسته قبلی ندارند.

این در حالی است که با توجه به اینکه حجم داوطلبان رشته پزشکی بالاست، به نظر می‌رسد در سال‌های بعد بازار کار رشته‌های پزشکی هم به اشباع برسد که معنای آن، خوردن مهر ابطال برای آرزو‌های نسلی است که همه زندگی خود را پای نظام کنکور تلف کردند. افرادی که هزینه‌های مادی و جانی زیادی برای قبولی در کنکور پرداختند.

این حجم بالا از هزینه و وقت گذاشتن برای رشته تجربی در شرایطی صورت می‌گیرد که جامعه به همان میزانی که به پزشک نیاز دارد، به مهندس، وکیل، حسابدار، روانشناس و... نیز نیاز دارد. در حالی که مدتهاست تقریبا همه بچه درسخوان‌های کلاس‌ها روانه رشته تجربی می‌شوند تا پزشک شوند؛ شغلی که فاصله اش با دیگر شغل‌ها بسیار بسیار زیاد به نظر می‌رسد.

وضعیتی که دورنمای آن ممکن است آینده‌ای باشد که پزشک‌های خوبی داریم، اما متخصصان خوب در دیگر رشته ها، خیر. به عبارت بهتر، جامعه فقط به پزشک خوب نیاز ندارد بلکه در رشته‌های دیگر هم ما متخصصان درجه یک لازم داریم و جامعه‌ای که تنها در یک زمینه متخصص درجه یک دارد رو به افول می‌نهد. تمام زیست یک جامعه در توجه کافی به همه تخصص هاست و وقتی این گونه نشود، پزشک خوب به هیچ دردی نخواهد خورد.

وقتی در جامعه فقط پزشک خوب داریم، و همه توجه به سمت رشته‌های تجربی است آنگاه صنعت پزشکی هم پیرامون این مسئله شکل می‌گیرد. آنگاه باید مریضی‌ها زیاد شوند تا پزشک هایمان بیکار نمانند؛ و این آینده جامعه‌ای است که فکری به حال پزشک زدگی نسل جوانش نمی‌کند و برعکس گاهی دانسته و یا ندانسته آن را هم تشویق می‌کند و برایش بازارگرمی می‌کند.

تمام این اتفاق‌ها در شرایطی روی می‌دهند که با یک مشاوره واستعدادیابی مؤثر می‌توانستیم مسیر را به سمت دیگری هدایت کنیم. بسیاری از داوطلبانی که فقط برای مزایای شغلی به سراغ رشته پزشکی می‌روند، استعدادشان در رشته‌های دیگری است، چه بسا اگر در جامعه ما مشاوره‌های خوب وجود داشت، این افراد در زمینه واقعی‌ای که استعداد داشتند می‌توانستند بهترین خدمات را برای جامعه داشته باشند و حتی در سطح بین المللی بدرخشند.

اصلی‌ترین ضعف مدارس ما نداشتن مشاوره‌های خوبی است که بتوانند دانش آموزان را به سمت استعداد‌های واقعی شان هدایت کنند. یک مشاوره و آگاهی بخشی خوب می‌تواند به داوطلب یاد بدهد که همه رشته‌ها به یک میزان دارای اهمیت هستند و جامعه به همه رشته‌ها نیاز دارد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۱
اینکه کنکور قبول نشه بره سراغ شغل آزاد بهتر از اینه
چه ربطی به مشاور داره آخه؟
نتیجه اجرای طرح تحول جیب پزشکان
آخه عزیز من من مهندس با فوق لیسانس از بهترین دانشگاه ایران که بعد از بیست و شش سال سابقه با وجود موقعیت شغلی بالا هنوز حقوق ام در حد یک جوجه فارغ التحصیل پزشک عمومی نیست ، چه انتظاری از جامعه داری؟ اینقدر هم زمینه فعالیت های صنعتی و اقتصادی افتضاح شده که هیچ ریسک و فعالیتی نمیشود کرد. خوب نتیجه بهتر ازین هم نمیشه انتظار داشت.
وقتی یک پزشک در سال اول کار حداقل 10 میلیوت تومان حقوق می گیرد و یک مهندس بعد از 10 سال کار حداکثر 5 میلیون تومان ، شما برای تحصیل کدام رشته را انتخاب مب کردید...؟!
1.درامد پزشکان بسیاربالاتر از فارغ التحصیلان همطراز است
2.پزشکی به این زودی ها اشباع نمیشود چون وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی ظرفیت پذیرش پزشک رو به شدت محدود نگه میداره وهمیشه جامعه با کمبود پزشک مواجه است
3.نظارت خود پزشکان به خود پزشکان واگذار میشه بنابراین تو این شغل کمتر به دردسر برخورد میکنین
4.اکثر پزشکان فرزندان افراد بانفوذ و صاحب منسب هستند بنابراین قوانینی که منافع اونا رو به خطر بیاندازه تصویب نمیشه
وقتی یک فارغالتحصیل دندانپزشکی دانشگاه آزاد 100 میلیون در ماه درامد داره و 10 برابر استاد تمام رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف درامد داره باید هم مهندسی نابود بشه. دستپخت وزیر پزشکانه.
وقتی شخصی وزیر بهداشت میشه که خودش پزشکه و همسرش هم پزشکه . سه فرزندش هم پزشکن و دامادش هم پزشکه ... . تو خود حدیث مفصل بخوان.
راهش ساده است. اجرای عدالت در پرداختی ها به قشر پزشک.
تا وقتی پزشک متخصص نجومی کارانه می گیرد نمی شود انتظار داشت که هر کس دنبال رشته مورد علاقه خود برود.
نمیخواد هدایت تحصیلی کنید
لطفا نظام حقوق و دستمزد رو اصلاح کنید.
اگه مزایای همه رشته ها نزدیک هم باشه اونوقت هر کسی میره پی علایقش
بیماری پول و درآمد با حداقل تلاش و حداکثر احترامه، نه بیماری خدمت و پزشک زدگی
تا وقتی مافیای پزشکی ظرفیت تخصص این رشته را کنترل می کند این رشته به اشباع نخواهد رسید.

کاش زودتر اشباع می شد تا هم مشکل توازن رشته ها حل می شد هم وضعیت مردم بهبود پیدا می کرد.
يك دفعه 5000 دانشجوی پزشکی جذب کنن خیال همه راحت بشه.
وقتی یک مهندس یا روانشناس یاحقوقدان ومدیریت و.... سالها می گردد وشغل پیدا نمی کند طبعیی است که بچه ها به سمت پزشکی هجوم ببرند.
وقتی یک مهندس یا روانشناس یاحقوقدان ومدیریت و.... سالها می گردد وشغل پیدا نمی کند طبعیی است که بچه ها به سمت پزشکی هجوم ببرند.
مشکل در پول بی حد وحسابیت که در می اورند.
این چه تحلیل آبکی است
دلیل اصلی پول، پول و پول است.
راه چاره ان است که ظرفیت پذیرش دانشجو پزشکی مانند سایر رشده افزایش یابد ولی دستهایی در کار است که این کار انجام نشود بسیاری از افرادی که به رشته زیست یا شیمی می روند و بیکار می مانند می توانند پزشک شوند و به مردم در شهر های کوچک خدمت کنند
راه حل ساده اس کاهش درامد افسانه‌ای پزشکان از طریق برهم زدن انحصار در وزارت پزشکان (بهداشت)
این پزشک زدگی نیست وقتی تو هر شهر و روستا رشته مهندسی حقوق و غیره برمیدارن این رشتخ بی خاصیت میشن
بد تر از همه اینکه چند ده هزار نفر از این داوطلبان معدل بالا تر از 19.5 دارند و خانواده های آنها بالطبع انتظار دارند در رشته پزشکی قبول شوند .
سلام
مهمترین دلیلی که در جامعه ما افراد به سمت پزشکی تمایل دارند لفظ آقای دکتر است و بس
قبلا لفظ آقای مهندس بیشتر طرفدار داشت
کمی دقت کنید بیماری آقای دکتر تقریبا تمام طیف های اجتماعی را گرفت و بنوعی برمیگردد به کمبودهای روانی در جامعه ما که عوارض مختلفی دارد
با سلام
به سازمان سنجش پیشنهاد شود همان طور که افراد می توانند هم زمان در دوگروه اصلی (تجربی، ریاضی و انسانی) و فرعی (زبان و هنر) شرکت کرده و انتخاب رشته کنند این محدودیت را حذف نموده وهمه بتوانند در هر 5 گروه آزمایشی شرکت نموده و از همه رشته ها بتوانند انتخاب نمایند تا این تفاوت تعدیل شود.
پزشکی شغل انبیاء می باشد
تابناک جان ! ستون نظرات همیشه پر از فخش و ناسزا به پزشکان است . پس جرا این همه میل به پزشک شدن ؟
من مهندس؛ مدرك مهندسي صنايع از دانشگاه دولتي درجه 1؛ كار در شركت مهندسي روزانه 12 ساعت مبلغ دريافتي 4000000 تومان !!!! تازه اونهم بعد از 17 سال هنوز قراردادي!!!
رتبه 2600 كنكور زمان خودم هم بودم.
خود من اگر داروساز بودم آيا روزگارم بهتر نبودش؟
خیل عظیم حرکت به سوی رشته تجربی و پزشک شدن از زمان طرح تحول سلامت بطور جدی اتفاق افتاده است
تحليل غلط و سطحى . كلى پزشك بيكار هم داريم.
این امر باعث استفاده غیرموثر از منابع مالی می شود که میتواند برای رشته های غیر پزشکی اشتغال زایی ایجاد کند.
چون واقعا بسیاری از پزشکان غیرقابل اعتماد هستند
وقتی جامعه و یک کشور بیمار باشه وقتی مافیای پزشکا راحت کارخودشونو میکنن و هیچ نضارتی هم در کار نیست و در هیچ جای دنیا هم مثل ایران پزشکا درآمد های آنچنانی ندارند ، وقتی تو کشور داروی آزاد رو مثل سوپرمارکتها بدون نسخه و تجویز پزشک به هرکسی میدن و هزار علت دیگه باید هم تب دکتر شدن داشته باشن
به عنوان ی متخصص سلامت به کنکوری ها توصیه میکنم که دقت داشته باشید پزشکی در زمان فارغ التحصیلی شما دیگر کارانه ندارد چون صندوق های بیمه دیگر توان چنین پرداختی را ندارند، مناطق محروم خوشبختانه بومی گزینی شده و مناطق مرفه اشباع هستند
به سمت خدمات مرتبط با سالمندان حرکت کنید
به سمت بیماری های غیر واگیر و خدمات مرتبط با اون حرکت کنید فیزیوتراپی، طب تسکینی
روانشناسی و مشاوره تغذیه
باند بازی وزارت بهداشت عامل اصلی این مو ضوع است
تنها راه خلاص شدن از دست بازیهای هر روزه ی این قشر اینه که آموزش پزشکی مثل کل دنیا به وزارت علوم برگرده
فقط رشته های پزشکی خوبه با 8 سال درس خاندن به همه چیز میرسی.
تا زمانی که دولت مالیات بر درامد درست از پزشکان دریافت نکنه وضع به همین منوال خواهد بود... باید از بعضی کشورها( به خصوص اروپا ایی) الگوبرداری بشه که درامد پزشک ها خیلی بامتوسط جامعه فرق نداره ولی خوب کارشون به مراتب سخت تره و تنها کسی میره پزشکی که عاشق این کار هست برای همینه که تعداد پزشک های خارجی تو اروپا هر روز زیاد تر میشه چون با ذهنیت قبلی میاند پزشک بشند ولی بعد میبینند که اون احترام و درامد ایران یا سایر کشورهای مشابه روندارند.به هر حال تا زمانی که بعضی پزشکها تا 1000 برابر متوسط جامعه درامد دارند نصیحت بی فایده هستش.
وقتی کسانی باداشتن مدرک مهندسی وغیره سالها برای پزشکی امتحان می دهند آرزوهای جوانان 18 ساله ونوجوان را برباد می دهند وموجب افسردگی این بچه وخانواده های آنها می شوند
بسمه تعالی
متاسفانه بی عدالتی و نگاه تجارتی بسیاری از پزشکان بویژه متخصص و دندانپزشک و پاسخگو نبودن به به خطاها ووووو................. و بی توجهی مسولان و حتی حمایت حرفه ای جامعه پزشکی چیزی جز این انتظار نمی رود
رشته فقط پزشکی
مدرك گرايي به مراتب خطرناك تر از پزشك زدگي است
قشنگ معلومه خواستی فقط یه چیزی نوشته باشی چون اطلاعاتت ناقصه
با این حساب اگر شرکت کنندگان دست از کنکور تجربی بردارند و بروند ریاضی و ... اونوقت دیگه مشکل بازار کار آینده پزشکی خوب میشود؟
شما دستمزد و کارانه پزشکهارو‌ببین جواب روشنه
تا کور شود هرآن که نتواند دید !!! تا تو باشی انقدر از پزشک ها بدگویی نکنی :))
تابناک دلت خوشه ها!!!! مشاوره یعنی چه؟
کجای کاری تابناک سالهاست که متخصصین رشته های دیگه خصوصا فنی دارن از این مملکت میرن نتیجش هم صنعت کشور ماست که روز بروز عقبگرد داره
زمانی که پزشکان بهترین حقوق را می گیرند و مهندسان بیکار یا با یک حقوق کم کار می کنن چرا بچه ها نرن پزشکی. هنوز در مناطق محروم کلی پزشک نیاز داریم که برای رفع این مشکل به نظر من همانند معلمی باید برای مناطق روستایی و محروم سهمیه بومی پزشکی قرار دهند و از آنها تعهد طولانی مدت برای خدمت در همون منطقه بگیرن
تا کارانه نجومی هست همین آش است و همین کاسه.
مخلص کلام رو خودتون گفتید؛
به هیچ وجه پزشکی اشباع نمیشه
رشته های فنی را نابود کردند
مهندسی نرم افزار خوندم وقتی فاصله بین خودم و پزشکان رو دیدم دوباره کنکور دادم و دندانپزشکی میخونم،صرفا و صرفا به انگیزه های مالی
این کاملا ساده است
خب حق دارن
چه شغلی بهترازپزشکی
هم درامد داره .مسولیت نداره،تعهدنداره،
و....
این بیماری نیست.
الان کار تبلیغات از همه راحتتر و پردرامد تر است و مبلغین درامدهای بالا و بی دردسری دارند......
3000تا صندلی همش سهمیه است . بقیه ول معطل هستند . مگر استثنا باشند .
وقتشون را تلف میکنند .
سلام
مشخص است که جامعه به همه رشته ها نیاز دارد و این موضوع را هر مشاوری می داند
خوب باهوشهاپزشک یارشتهائی نظیرمکانیک وبرق وغیره شریف وسایر دانشگاهای معتبر میروند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر