بازدید 14861

اتمام منابع آب شرب هزاران هندیجانی به دنبال خشک شدن سد آسک

منابع آب سد بزرگ آسک که در ۳۵ کیلومتری شمال هندیجان و بر روی رودخانه‌ای با همین نام واقع است، به کمتر از ۲ درصد ظرفیت معمولی رسیده است؛ سدی که در ابتدا قرار بود علاوه بر تأمین آب شرب مردم شهرستان هندیجان، همچنین بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی منطقه را به زیر کشت ببرد، اما حالا در شرف خشکی کامل قرار دارد.
کد خبر: ۸۲۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ 05 August 2018

منابع آب سد بزرگ آسک که در ۳۵ کیلومتری شمال هندیجان و بر روی رودخانه‌ای با همین نام واقع است، به کمتر از ۲ درصد ظرفیت معمولی رسیده است؛ سدی که در ابتدا قرار بود علاوه بر تأمین آب شرب مردم شهرستان هندیجان، همچنین بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی منطقه را به زیر کشت ببرد، اما حالا در شرف خشکی کامل قرار دارد.

به گزارش «تابناک»؛ یکی از از مهم‌ترین سد‌های حوضه آبریز زهره را باید سد آسک دانست که در ۳۵ کیلومتری شمال شهر هندیجان و در ۳۲ کیلومتری جنوب امیدیه واقع است؛ سدی که عملیات احداثش با ظرفیت ۱۵ میلیون متر مربع از سال ۱۳۷۶ آغاز و پس از ۹ سال در سال ۱۳۸۵ رسماً افتتاح شد.

این سد که در مجاورت روستای مشراگه بخش چم خلف عیسی از توابع شهرستان هندیجان استان خوزستان واقع است، در ابتدا قرار بود ضمن تأمین آب شرب ۳۵ روستای منطقه و نیز شهر هندیجان به آبیاری بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان هندیجان نیز کمک کند، اما در ادامه و به دنبال برخی عوامل از جمله تشدید خشکسالی‌ها دچار بحران کم آبی شد.

متولیان منابع آب استان خوزستان در رابطه با چرایی کاهش منابع آب این سد معتقدند مصرف بی رویه آب در مناطق بالادستی رود هندیجان، عدم پرداخت حقابه‌های پایین دست از سد کوثر و نیز تشدید خشکسالی‌ها در بروز بحران کنونی مؤثر است.

جدا از چرایی عوامل بروز مشکل کنونی، واقعیت دیگر و نگران کننده کنونی این است که سد آسک اکنون با کمتر از ۲ درصد از ظرفیت خود در حال خشک شدن کامل است و نه تنها قادر به تأمین آب مورد نیاز برای کشاورز مراتع شهرستان منطقه نیست، حتی در تأمین آب شرب شهر و روستا‌های شهرستان هندیجان نیز پاسخگوی نیاز‌ها نیست.

این موارد را می‌توان از سخنان کوروش مودت، فرماندار شهرستان هندیجان برداشت که اخیراً در همین رابطه به رسانه‌ها گفت: بخشی از آب شرب شهرستان از سد آسک تامین می‌شود، اما اکنون با توجه به عدم رهاسازی آب از سد کوثر و همچنین استفاده از آن در بالادست، آبی به شهرستان هندیجان نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه اولویت تأمین آب با آب شرب است، ادامه داد: با توجه به تبخیر فراوان به دلیل افزایش دما و عدم رهاسازی آب از سد کوثر، ورودی آب به سد آسک کاهش پیدا یافته است. همچنین با توجه به این شرایط EC آب در سد آسک به بالای ۷ هزار میکروموس بر سانتیمتر افزایش پیدا کرده است و شرایط مناسب نیست.

فرماندار شهرستان با اشاره به این‌که بخشی از آب شهری و روستایی هندیجان از سد آسک تأمین می‌شود، گفت: اگر برداشت آب از این سد قطع شود، ۳۵ روستای هندیجان با بحران جدی آب روبه رو می‌شوند و آب شرب شهری نیز با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

سخنان کنونی فرماندار شهرستان هندیجان در رابطه با احتمال بروز مشکل در تأمین آب شرب منطقه از سد آسک به دلیل کاهش شدید منابع و افزایش املاح موجود در منابع آب باقی مانده در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیش از ۷۰ درصد آب شرب منطقه پیش از این، از سد آسک تأمین می‌شد.

هرچند شهر هندیجان یکی از شهر‌های بندری ایران محسوب می‌شود و فاصله آن تا ساحل خلیج فارس کمتر از ۱۵ کیلومتر است و به همین دلیل انتظار منطقی این بود که از مدت‌ها پیش برای تأمین آب شرب این شهر و روستا‌های پیرامونی، موضوع تهیه آب از آب شیرین کن مورد توجه مسئولان باشد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، هم اکنون نیز بحث تهیه آب از این مسیر مورد توجه نیست و مدیران اجرایی منطقه به دنبال تهیه آب شرب منطقه از منابع آب حوضه آبریز کارون هستند.

این را می‌توان از گفته‌های عبدالمحمد سخراوی، مدیر آب رسانی بند امام خمینی (ره) برداشت کرد که در همین رابطه اردیبهشت ماه سال جاری به رسانه‌ها گفت: با توجه به کمبود آب رودخانه زهره و همچنین مشکلات فراوان آب شرب شهرستان هندیجان، پس از بررسی‌های دقیق علمی و فنی توسط سازمان آب و برق خوزستان، افزایش حجم آب انتقالی از رودخانه کارون به این شهرستان در دستور کار قرار گرفته که طی انجام مراحل کارشناسی احداث ایستگاه پمپاژ رحیم آباد تأیید و به شرکت آب جنوب شرق واگذار شده است.

اتمام منابع آب شرب هزاران هندیجانی به دنبال خشک شدن سد آسک
موقعیت شهرستان هندیجان در مجاورت سواحل خلیج فارس

وی افزود: این طرح شامل ایستگاه پمپاژ با ظرفیت اسمی ۱۵۰۰۰ متر مکعب درساعت، احداث مخزن و اجرای عملیات لوله گذاری با قطر ۷۰۰ میلی متر به طول ۲۶۰ متر است که در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی در حال اجراست.

با توجه به اینکه ۷۰ درصد منابع آب شرب شهرستان هندیجان از طریق سد آسک تأمین می‌شد، به نظر می‌رسد تا زمانی که پروژه ایستگاه پمپاژ رحیم آباد تکمیل شود، بحران جدی در این منطقه از کشورمان به وجود آید.

نظر به افزایش دما و سرعت بالای تبخیر آب و نیز کاهش کیفیت آب شرب کنونی شهرستان هندیجان، انتظار این است که مسئولان امر هر چه زودتر اقدام‌های لازم را برای حل کوتاه مدت مشکل به عمل آورند و در بلند مدت نیز به دنبال تأمین آب منطقه از مسیر آب شیرین کن‌ها باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۷
از برکات دوران سازندگی بدون کارشناسی !!!!
پاسخ ها
آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
و همچنین از برکات قدوم مبارک برخی از آقایان !!!!
چرا برای تامین آب خوردن مرم ساکن در استانهای ساحلی در جنوب ایران از طرح حای شیرین سازی آب استفاده نمی شود کشورهای عربی سالهاست که از آب دریا استفاده میکنند و برای تهیه آب هیچ مشکلی ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
رانتی که تو سد سازی هست تو شیرین کردن آب نیست. دلیلش اینه هموطن.
خدایا چی داره یه سر مملکتمون میاد همه چی دست به دست هم داده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
فکر کنم هزینه بالایی داشته باشه وگرنه حداقل طرح آن مطرح می شد شبیه توید برق از سلول خورشیدی
هر دم از باغ مدیریت مسئولین، بری می رسد! بسه دیگه لطفا میدان را به کارشناسان متخصص بدهید. از مشاورین خارجی هم استفاده کنید.
شهری که کنار اب هست نباید بی ابی داشته باشه .

یک اب شیرین کن بسازید .
خدا یا در تعجب از اینکه کشوری هستیم بنام مسلمان ولی چرا نعمت های خودت رااز ما دریغ می کنید مشکل احتمالا ما خودمان هستیم .
ما از چاه اب می خوریم دریا حسرت می کشد...
واقعا مسخره هست همه این شهرها کنار دریا هستند باز هم از سد برای تامین اب اسنفاده میکنند. یک بار برای همیشه آب شیرین کن استفاده کنند.
من خودم ساکن ماهشهر در 60کیلومتری هندیجان هستم
هر دم از این باغ بری میرسد ...
اولا این سد نیست یک بند خاکی کوچک است که موقع بارندگی اب پشت ان جمع می گردد
اولا این سد نیست یک بند خاکی کوچک است که موقع بارندگی اب پشت ان جمع می گردد
بخدا این ها از روشهای جدید ماهواره ای است که با ایجاد زلزله در عمق زمین در قسمتهایی که سفره های اب زیرزمینی موجود است اب های زیر زمینی را به ناکجا اباد در عمق زمین می فرستند خدا لعنتشان کند . در سدها و دریاچه ها با ایجاد شکاف اب سدها فروکش می کند . تنها راه حفاظت از ابها این است که انها را در مخازن کرده و یا در دریاچه های بتنی ذخیره کنیم و از طریق لوله کشی ها به زمینها برسانیم سرمایه گزاری زیادی میطلبداز طرف دیگر بایستی بر روی انحراف امواج الکترومغناطیسی که از طریق ماهواره به کشور ما برای خرابکاری ارسال می شود کار شود . این کار شدنی است نمی دانم چرا پروژه فوق که در حال تحقیق بود یکباره از طرف دانشگاه حامی ان متوقف شد . این تکنولوژی در اختیار چینی ها قرار دارد . شاید بتوان از انها کمک گرفت خارجی ها این تکنولوژی را در مورد کشورهای خودشان استفاده نمیکنند ولی در مورد کشورهای متخاصم ( دژمن ) استفاده می کنند در مورد چین استفاده کردند که چین با زدن ماهواره جاسوسی انها به انها هشدار داد و دیگر در مورد چین استفاده نمی شود . اسرائیل بیخود نمی اید اب بریزد توی لیوان بگوید شما با بحران مواجه هستید . این کثافت خودش می داند چکار می کنند . اینها جنگهای تکنولوژیک جدیداست . نیازی به ارسال سرباز نیست . با ان کشور متخاصم با تکنولوژی جدید می جنگند . ما هم که ناکارامد در داخل کشور الی ماشاله !!!!! هرچه انها بخواهند می نویسند . صدبار در صدها سایت نوشتم اینقدر دقیق در مورد جای زلزله عمق و غیره از این زلزله ها اطلاعات ننویسید . مگر کسی دراین مملکت به دنبال این اطلاعات است ؟!!!! همه را دنبال ارز و سکه سرکار گذاشته اند ! ولی انگار نه انگار ! اخر برای چی این اطلاعات دا می دهید . که چی بشود ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
بحران آب جهانی است و ربطی به این مسائل ندارد
طرحههای انتقال آب زیادی از سد کوثر همچنان در حال انجام است.متاسفانه منافع منطقه ای به ملی کاملا ارجحیت دارد و جالب اینکه ادعای وطن پرستی ایرانیان گوش فلک را پر کرده است.مردمی که هزار ان سال در مسیر رود ساکن بوده اند حقابه آنها باید پرداخت شود نه اینکه به استان های بوشهر و فارس این آب برای کشاورزی انتقال یابد.
امروز روزنامه ای گزارشی از مشکلات اجتماعی استانهای مختلف تهیه کرده بود به طور جهت داری کلمه ای از انتقال آب خوزستان به اصفهان ننوشته بود در حالیکه بزرگترین مشکل اجتماعی ایران استقرار صنایع پر مصرف در اصفهان و انتقال آب از خوزستان به اصفهان است
خدا رحم کنه هرجا که آب نیست آشوب میشه
دولت تدبیر و امید فکری برای وزارت نیرو و بی برنامه گی آن به کند.مدیریت منابع آب در این دولت مثل گذشته تعطیل است.
خرافات وتوسل به غیر حداعلت ان است
سالهاست که متخصصین آبخیزداری کشور بارها و بارها از زدن سد و بهره برداری بی رویه ،مسئولین کشوری را برحذر داشتند و هشدارهای لازم را دادند. اما گوش شنوایی در این بین نبود و تب ویرانگر سدسازهای بی رویه به صورت بیمار گونه کشور را در گرفته بود؛ غافل از این که چه بر سر منابع آب کشور خواهد آمد. از سوی دیگر رشد بی رویه جمعیت با توجه به منابع محدود طبیعی سرنوشت و سرانجامی جز این نداشت. وقتی که هر مدیری و مسئول تصمیم گیری صرفا با نگاه کوتاه مدت و برای التیام بخشی قشری و پاسخ به نیازهای شهروندان هر منطقه وعده و عیدهای سهل الوصولی چون زدن سد را داد تا به کشاورزان کمک کند و خود را نیز پیش چشم مردم عزیز و مردم دار بنمایاند؛ باید انتظار چنین سرنوشت دردناکی را می داشتبم. اما کسی نبود که به آینده بیندیشد. زیرا آینده هرگز مهم نبود. دریاچه ارومیه نمونه ای از این تصمیم ها و وعده و عیدهاست. سدهایی که در ابتدا توسعه سازی به نظر می رسیدند؛ هم اکنون نابود کننده و ویرانگر شده اند. سد 15 خرداد، سدهای روی کارون و ده ها مورد از این دست همگی نمونه ای از تصمیم گیری های غلط و غیر علمی هستند.
خواهش میکنم گزارش تهیه کنید از سدی که میخواهند روی رود مند در شهرستان دشتی استان بوشهر احداث کنند.
مردم هرچه داد میزنند مسئولین کر تر می شوند.
این سد به وضعیت سد هندیجان دچار میشود.
راهکار تامین اب شرکتهای عسلویه اب شیرین کن دریاست ن سد زدن بروی رودخانه و تحمیل هزینه گزاف ب کشور و خشک کردن رودها
خدايا چرا هرچي نعمته رو به كفار ميدي ؟ !!
از خداوند منان تقاضای لطف وعنایت ورحمت وریزش باران در مناطق کم بارش ... رو دارم
به نظر من اگه مسولین ؛ نماز نزول باران بخوانند حتما" مشکل بی آبی حل مییشه .
حالا کی گفته ما مسلمانیم
خدایا چه میشود؟؟؟!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل