بازدید 14781
قابل توجه نهاد‌های نظارتی؛

فشار مضاعف مسئولان بر کم مصرف‌ترین مشترکان برق در جهان!

برق قطع می‌شود، دولت گرمای زیاد و استفاده بیش از حد از وسایل سرمایشی را دلیل آن می‌داند، اما آیا دلیل قطعی گسترده برق این است؟ مسئولان که چنین ادعا می‌کنند و بر صرفه جویی شدید در مصرف برق تاکید دارند، اما آمار چیز دیگری را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۸۲۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 04 August 2018
برق قطع می‌شود، دولت گرمای زیاد و استفاده بیش از حد از وسایل سرمایشی را دلیل آن می‌داند، اما آیا دلیل قطعی گسترده برق این است؟ مسئولان که چنین ادعا می‌کنند و بر صرفه جویی شدید در مصرف برق تاکید دارند، اما آمار چیز دیگری را نشان می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، در حالی که برخی مسئولان از استفاده از ادبیات نامناسب برای الزام مردم به کاهش مصرف برق هم ابایی ندارند و اصرار می‌ورزند که تنها راه عبور از بحرانی که گرفتارش شده ایم، مقابله با مصرف برق توسط مردم است، آمار‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهند؛ آنقدر متفاوت که ممکن است انتظار شنیدنش را نداشته باشیم.

بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده، مردم ایران در زمره کم مصرف‌ترین مشترکان برق در دنیا به شمار می‌روند، به گونه‌ای که در این آمارها، مصرف برق ایران حتی از ژاپن که مسئولان ایران آن را الگوی مردم ایران معرفی می‌کنند نیز کمتر است.
 
فشار مضاعف مسئولان بر کم مصرف‌ترین مشترکان برق در جهان!

گرم‌ترین تابستان دهه‌های اخیر کشورمان در حالی به نیمه راه نزدیک می‌شود که قطع مکرر برق در شهر‌های مختلف کشورمان همگان را به ستوه آورده و باعث ضرر و زیان بسیاری از صنایع در شهر‌های مختلف شده است. صنایع مرغداری، دامپروری، سوپرمارکت، لبنیات فروشی و بسیاری از صنایع دیگر در این ایام با ضرر‌های سنگین نیز مواجه شدند. اما سوال اینجاست که اگر مردم پرمصرف نیستند چرا با خاموشی گسترده در کشور مواجه هستیم؟

واقعیت این است که نرخ رشد ظرفیت نیروگاهی کشور در دولت آقای روحانی نسبت به دولت سابق، چهل و دو درصد کاهش یافته تا برخی پای موافقتنامه پاریس را به ماجرا باز کنند و ادعا‌هایی مطرح کنند. مواردی که البته مورد وثوق مدیران دولتی نیست تا از زبان ایشان بشنویم علت توسعه نیافتن نیروگاه‌های برق، به صرفه نبودن تولید برق برای تولیدکنندگان است.

بسیاری از کارشناسان یکی از عوامل کمبود برق را راغب نبودن تولید کنندگان خصوصی برای تولید برق می‌دانند، زیرا تولید برق با این قیمت برای آنان به صرفه نیست، این کارشناسان همان راه قدیمی گران کردن برق را مطرح کرده و به نوعی کسری بودجه را از براشت از جیب مردم پیشنهاد می‌کنند، که نکته اسف باری است.

متاسفانه در سال‌های اخیر هرگاه سو مدیریت دولت‌ها را به بحران می‌رساند، دولت با ترفند‌های مختلف کسری بودجه را از پرداخت از جیب مردم جبران می‌کند، طرح‌هایی مانند ارزش افزوده بر اصناف و تولیدکنندگان که باعث نابودی بسیاری از آنان شد را می‌توان از این دست تصمیمات دولت ارزیابی کرد.

تصمیم‌هایی که گاه خواسته یا ناخواسته برخی با آن همراهی می‌کنند و در نتیجه احتمال اجرایشان فزونی می‌یابد. امثال رسانه ملی که گاه با پخش گزارش‌هایی اشکال دار، به اذهان جهت می‌دهند و زمینه ساز تغییراتی وسیع می‌شوند. گزارش‌هایی که غالبا در آن‌ها به مصائب و مشکلات مردم توجه کمتری می‌شود تا مشکلات پیش روی مسئولان.

رویکردی که البته در نهاد‌های نظارتی نیز به چشم می‌خورد. امثال مجلس که نه قطعی‌های مکرر برق و نه دیگر تغییرات رقم خورده در کشور برای مقابله با بحران بروز کرده مجابشان نکرد به ماجرا ورود کنند و در صدد ریشه یابی علت این اتفاقات برآیند. اتفاقاتی که بسیاری بر این باورند نتیجه سو مدیریت‌ها و اهمال هاست، اما نهاد‌های نظارتی هم در رسیدگی به آن چیزی جز کوتاهی نشان ندادند. گویی قرار بر این نیست که چوب کم کاری مسئولان را مردم نخورند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۱۴
جالبه براي ارائه مصرف برق و ساير خدمات نظير گاز و .. ميگن ركورد سال پيش رو زد خوب معلومه ركورد را ميزنه كلي خانه،‌ مراكز تجاري و كارخانه هاي جديد و پله برقي ... اضافه مي شود هر ساله بايد مصرف زيادتر بشه كم كاري ساخت نيروگاه را با افزايش نسبي برق مقايسه مي كنند كه خنده دار و مسخره است.
پاسخ ها
سلیمان نبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
مشکلی در بحث تولید و مصرف اب و برق نیست بیشتر این تبلیغات برای انحراف افکار جامعه از موضوعات اصلی و مفسده کلان اداری و مالی است
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
این عادته!!! اگه مردم مسافرت خارجی نرن ارزش میاد تو تولید انرژی ! مثل انرژی اختلاس وانرژی رانت و انرژی ژن خوب و ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
متاسفانه باز نويسنده محترم با بي توجهي و يک وجهي نگري قضاوت نموده اند، برادر نويسنده ايا ميدانيد در کشورهايي که پرمصرفتر(از نظر برق) معرفي کرده ايد، پخت و پزو گرمايش چگونه انجام ميشود؟؟ چرا ادرس غلط ميدهيد؟
ايا مثل دولت قبل که با عقد قراردادهاي يکطرفه با بخش خصوصي ، اگرچه ظرفيت برق را اضافه کردولي بدهيهاي هنگفتي براي ساليان اتي براي دولت بعدي به ارث گذاشت، بايد عمل شود و مردم را فريفت؟ آيا اينکه شدت مصرف انرژي(ميزان مصرف انرژي جهت ايجاد يک واحد توليد ناخالص ملي) در ايران بيش از 4 برابر متوسط جهاني و حدود13 برابر ژاپن است يک واقعيت دردناک و مثل اعلي اسراف نيست؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
معاهده پاریس رو سرچ کنید
جلال
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
چقد شما سطح فكرتون پايينه، اين نمودارها مصرف سرانه برق هست كه طبيعتا در كشورهاي صنعتي سرانه بالاتره چون صنعت اونها گسترده تره ، كشور ما كه صنعتش هيچه بيشتر مصرف برق خانگي است و در بحث برق خانگي ما جزو بالاترين مصرف كننده ها در دنيا هستيم
ناشناس10:44
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
جلال جان معلومه خوب نگاه كردي چي نوشتم من نمودار مد نظرم نبود من گفتم ركورد مصرف برقي كه مسئولين ميگن زده شد كاملا طبيعي است چون انشعاب هاي خانگي صنعتي كشاورزي تجاري سال به سال بيشتر مي شه. معلومه بايد ركورد زده شه
مالک
| Germany |
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
ترکمنستان هم بیشتر از ما سرانه مصرف چی داره ترکمنستان نسبت به ما صنعنت داره مگه، مصر چطور افغانستان هم اندازه ما سرانشونه، اینادک صنعت ندارن از
تابناک به این دقت کردی که اون کشورها بیشترین مصرف برق مربوط به صنعت است نه مصرف خانگی. خواهشا با این متن ها مردم را از صرفه جویی در مصرف برق دور نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
بله چون در مملکت ما صنعت نابود شده است، لطفاً از فرسودگی خطوط انتقال و توزیع هم بفرمایید و یا اینکه بازدهی نیروگاههای ما بسیار بسیار پایین تر از تکنولوژی موجود در دنیاست
ناشناس
| Germany |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
ببینید صرفه جویی در مصرف هر نعمتی کار خوبی هست و مردم هم درک این موضوع رو بخوبی دارند.
صحبت اصلی در بطن موضوع ، پرداختن به این موضوع است که با وجود نیاز به رشد صنعت برق و بقول آقایان چشم انداز 1400 که ایران کشوری صنعتی باید باشد ، پس چرا در مصرف این حجم کم برق در مقایسه با هدف گذاری ، درست عمل نشده

این موضوع نشان میده حتی خود مسئولین باور به رشد صنعت ندارند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
مرد حسابی افغانستان و ترکمنستان و عربستان خیلی صنعتی هستند؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
در ضرورت صرفه جویی شکی نیست ولی ما از میانگین جهانی کمتریم همه دنیا که دیگه صنعتی نیستن
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
قابل توجه
مصرف انرژی در بخش خانگی زیر 10 درصد کل مصرف است
لطفا بفرمائید قطر چه صنعتی دارد؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
ایراد شما وارده چون آماری از توزیع مصرف نیست....ولی مطمئن باشید عمده مصرف برق کشور هم تو بخش صنعتی و تجاری هستش....قضیه صرفه جویی در مصرف آب رو فراموش نکنید که فقط 3% مصرف آب در بخش خانگی و حدود 90% مربوط به بخش کشاورزی میشه...که متاسفانه ناشی از عدم مکانیزاسیون بخش کشاورزی مون هستش که اون هم از وظایف دولت هاست!
آتیلا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
کشورقطر کجاش صنعتی هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
انسان خردمند، قطر و عمان چه صنعتی دارند که رتبه مصرف برقشون بالاتر از چین و آمریکاست؟
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
استاد میشه بگید قطر یا عربستان یا عمان با کدوم صنعت شون جزو بالاترین رتبه های مصرف هستند؟ عزیزم این آمار مربوط به مصرف خانگی هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
تقصیری ندارین
بله!خیلی ها این موضوع را تا حالا گفته اند که مشکلات بیشتر در بخش مدیریت است چه برق چه آب و چه بخش سوخت ولی مسولان ما با انداختن توپ به این طرف و آنطرف سعی در فرار به جلو و گمراهی افکار را دارند.وگرنه بعنوان مثال در بخش سوخت ما جزء کشورهایی هستیم که بیشترین منابع را داریم ولی در آنجا نیز با مشکل مواجه ایم!!
نه اشتباه میکنید مردم فقط دارند اسراف میکنند
پاسخ ها
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
عزیزجان
خود مسئولین بارها اعلام کردن به دلیل فرسودگی خطوط انتقال بالای 20 درصد هدر رفت داریم. تو هم مثل آقایان تقصیرها را گردن ملت ننداز ! تکرار نکن!!!
شما بايد كل مصرف انرژي را در نظر بگيريد چون ما براي گرمايش و پخت و پز در بيشتر موارد از گاز استفاده مي كنيم نه برق.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
روسیه و کانادا ،قطر ، عربستان ، امارات ؛ کویت ....
همگی گار و نفت دارند ولی بازم هم در مقایسه با ما بسیار بیشتر مصرف میکنند .

مشکل کا از بیکفایتی و عدم برنامه ریزی است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
شکر خدا گاز هم کمبود داریم و زمستونها قطع میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
بحث الان سره برق مصرفیه باهوش جان! نه سرانه مصرف انرژی!!!
بخاطر مصرف زیاد برق دارن شماتت میکنن و برقمونو قطع میکنن!!
دلیل قطعی برق روشنه: دولت در سه سال گذشته سرمایه گذاری مناسبی در حوزه برق نکرده و روند افزایش تولید برق حدود 40 درصد کاهش پیدا کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
بله مردمی که به خاطر کنسرت و ربنا و استادیوم رای بنفش میدادن حقشون همیشه
فارغ از هر استدلال و بهانه‌ای، دولت موظف است با وارد آوردن کم‌ترین فشار به مردم؛ معضلات را حل و فصل کند. امّا متاسفانه راهبرد جاری بر سیستم اداره کشور ایران، استفاده از اهرم فشار است.
به هر جهت، با فرض این که تنها راه حل قطع برق مشترکان است، این راهبرد باید کارشناسی و از شیوه‌های مستدل برای اجرا آن بهره‌مند شد. نه این که به صورت فلّه‌‎ای و به قولی «عشقی» برق را قطع و وصل کرد.
گویی قرار بر این نیست که چوب کم کاری مسئولان را مردم نخورند!

تا وقتی که راه حل مشکلات کم مصرف کردن یا حتی مصرف نکردن است ، مشکلات باقی خواهند ماند و کیفیت زندگی روز به روز پائین تر خواهد آمد. خب اگر به عصر حجر برگردیم دیگر هیچ مشکلی نخواهیم داشت! نه ترافیک، نه کمبود برق، نه کمبود آب، نه کمبود قطعات هواپیما!، و نه حتی تحریم!! وقتی ما چیزی نخواهیم چه چیزی را میخواهند تحریم کنند؟! باید مشکلات را اصولی حل کرد، اگر کمبود تولید داریم باید تولید را افزایش دهیم. اگر مصرف غلط داریم باید الگوی مصرف و روش آن را اصلاح کرد. بهره وری صنایع ما از مصرف انرژی نسبت به کشورهای پیشرفته در چه سطحی است؟ در مصرف آب کشاورزی چطور؟ و ......
نبروگاه اتمي بوشهر چي كه پنج برابر قيمّت يك نيروگاه مدرن براي ملت افتاد و قرار بود نصف ايران را برق بدهد چي شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
نصف برق ایران!!!! از کجا این ادعا رو میگی؟
اگه اینطور بود که کل وزارت نیرو وقت میذاشتند و یک نیروگاه اتمی دیگه هم درست میکردند وهمه نیروگاههای کشور و جمع میکردند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
شما خوابی و در همان خواب سیاسیت بمان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
حتما شما با روس ها چنین قرار گذاشته بودید. اولین بار است چنین چیزی می شنوم
ناشناس
| Germany |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
خاطرم است زمانی مطرح شدن سوال شما یک تابو بود و خط قرمز سیاسی شده بود . متاسفانه کسی پاسخگوی سوال شما نخواهد بود
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
رفته گل بچینه!!!
سهراب
| Germany |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
اون پولی رو که صرف برنامه اتمی کردیم و اون ضرر اقتصادی که این برنامه بما زد اگه برا تولید انرژی خورشیدی و بادی و ... میزاشتیم الان برق کل منطقه رو تامین میکردیم
عاقلم آرزوست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
ینی باور کردی که اون نیروگاه قراره برق تولید کنه؟؟
فک کردی چقدر برق تولید میکنه؟
یک دهمه انرژی خورشیدی که میتونستیم ردیف کنیم تو این 20 سال!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
هیچوقت قرار نبود نصف برق ایران را بده .. چون ظرفیت یک نیروگاه هسته ای در تمام جهان ، یک مقدار مشخصه که معمولا 1000 تا 2000 مگاوات هست ..
پس لطفا اول مطالعه کنین بعد بیاید جو بدین
نیروگاه بوشهر حتی اگه 10 برابر هم پای ما تموم شده باشه ، خودش مثل یک سلاح هسته ای ، بازدارندگی داره .. با وجود نیروگاه بوشهر ، هرکی بخاد به ایران حمله کنه مجبوره احتمال نابودی نیروگاه بوشهر و گسترش آلودگی وحشتناک رادیو آکتیو به خلیج فارش و کشورهای نفت خیز جنوب خلیج فارس رو در نظر داشته باشه .. حتی اگه کشور مهاجم هم نخواد نیروگاه رو بزنه باید این احتمال رو در نظر داشته باشه که با بهم ریختن ایران در اثر حمله خارجی ، عناصر خرابکار میتونن نیروگاه رو بزنن نیروگاه چرنوبیل رو بخاطر بیار که چه بلایی سر اروپا آورد
یکی از عوامل مصرف بیشتر برق در دیگر کشورهای دنیا عدم استفاده از گاز شهری است.
در آن کشورها تمامی پخت و پز خانواده با اجاق های برقی انجام می شود که مصرف بسیار بالایی دارد
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
پخت و پز مگر چقدر برق مصرف می کند؟ شما مثلا
اجاقتون 24 ساعت روشنه؟
برای آسودگی خاطر شما اصلا واسه گرمایش و پخت و پز 100 درصد میزان مصرف را اضافه کنید. باز مصرف مردم در مقایسه با کشورهای درست و حسابی کمتر است.
ناشناس
| United States |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
امریکا 12.8 هست. مگه گرمایش و پخت و پز میزان مصرف ایرانیان رو 4 برابر میکنه؟ پس از امریکا کمتر مصرف برق داریم.
برگ زرینی دیگر از کذبگویی مدیران
بسیار خبر بجا و خوبی بود .
متاسفانه سرمایه ای در بخش توزیع و تولید برق انجام نشده . میتوان از انرژی باد در جای جای ایران استفاده بسیار زیادی برد . از انرژی گرمایش زیرزمین در مناطق کوهستانی و اتش فشانی ، از انرژی امواج در خلیج فارس و از انرژی خورشیدی در بام همه مردم ایران
انقدر بی اهمیتی نشون دادن و سرمایه های کشور رو با بی مسئولیتی به باد دادند که الان کشور عزیز ایران به این وضع دچار شده است
میتوانستند با سیاست خارجی درست بجای اصرار به غنی سازی ، روی ساخت نیروگاه های اتمی هم سرمایه گذاری کنند و سوخت مورد نیاز رو از روسیه و چین و اروپا وارد کنند ( با وجود اینکه بنده از نظر زیست محیطی با نیروگاه اتمی مخالفم ) ولی همین کار را هم نکردند
نوسازی نیروگاه های سیکل ترکیبی و از رده خارج کردن نیروگاه های مازوت هم بماند که تکنولوژی های قدیمی و غیرسازگار با محیط زیست دارند
این خاموشی ها یه جنبش خوب بود حداقل ان ادارات دولتی که میرفتی کارمندشون کولر گازی گذاشته وعین خیالش هم نبود کی پول برقشو میده خوشبختانه انا هم خاموشی میدیدن تا بفهمن ملت بدبخت چقد زجر میکشید از بی پولی وگرمای طاقت فرصا
نصف مصرف کننده های پر مصرف همان ادارات دولتی هستن که هر اتاق میری یه کولر گازی طرف برای خودش گذاشته مردم عادی پول یه کولر آبی رو هم ندارن
هرچی می کشیم از زیادی جمعیتمون بدون تناسب با اقلیم و امکاناتمون هست!
از سردبیر تابناک خواهشمندم در مورد ادعای مصرف آب خانگی بالای ایرانیان هم گزارش تهیه کنند . تا جایی که آمار ها میگویند بالای 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف میشود و نزدیک 5 درصد در صنعت و مابقی در مصارف خانگی . دقیقا همین بی مسئولیتی و عقب ماندگی تکنولوژی و مدیریتی در بخش کشاورزی بسیار شدید تر از بخش برق قابل مشاهده است
همیشه هرکسی خودش ناکارامد باشد دیگران را مقصر میدانند .
باسلام؛
1- به نظرم آمار ارائه شده سرانه برق مصرفی و با در نشر گرفتن مصارف صنعتی کشورهایی مثل ژاپن و فرانسه است
2- اگر به خود و اطرافمان نگاه کنیم و رفتارهایمان را با سایر کشورها مقایسه کنیم، بدون هیچ توضیح و دلیل می توان فهمید که اسراف و هدر رفت انرژی و بخصوص برق در کشور بسیار زیاد است.
متاسفم براي بيسوادي نويسنده، تحقيق كنيد در ژاپن نسبت مصرف برق صنعتي به برق خانگي چقدر است؟ مصرف سرانه برق خانگي ايرانيان حداقل دو برابر متوسط جهاني است
اولا واحد انرژی مگاوات ساعت است نه مگاوات در ساعت. ثانیا این آمار مصرف سرانه کل را نشان می دهد و نه فقط خانگی. مصرف سرانه خانگی ایران تقریبا دو برابر متوسط جهانی است. ثالثا اگر مصرف سرانه خانگی برق و گاز را در مجموع در نظر بگیریم، ایران پس از آمریکا دوم است و از همه کشورهای توسعه یافته اعم از ژاپن و آلمان و فرانسه با فاصله بسیار زیادی جلو زده است.
خواهش میکنم در شرایطی که مردم کمی توجه کرده اند که چه اسرافی را در انرژی میکنند، با انتشار آمار غیر واقعی این توجه را خنثی نکنید. باور کنیم که ما مردم بدمصرفی هستیم!
آقای روحانی ۴۵هزارتومن به کارگر و کارمند و توده مردم بد بود
حالا به متمولان مسافر تایلند و فرنگ میلیونها دلار ارزان میدهید خوب است؟
این آمار و تمامی آمارهای دیگر از جمله مصرف بنزین و آب و ... نیاز به بازنگری و صحت سنجی دارن
حتی میزان مطالعه و ...
سلام نمیدونم مسئولان تا کی میخوان بگن همه چی آرومه من چقدر خوشبختم موقعی میتونن شرایط رو درک کنن که مثل مردم عادی و هم طراز امکانات و حقوق و مزایای اقشار کم درآمد زندگی کنن سواره از پیاده خبر نداره .
خرید و نصب نیروگاههای گازی آنهم بنام سیکل ترکیبی با راندمان بسیار پایین در طی 40 سال انجام گرفته . دقیقا" مث ماشینهای سواری پرمصرف مانند پژو خارج از رده در دنیا. تقریبا" 75 در صد نیروگاهها ساخت کارخانه از رده خارج آنسالدو میباشد.متاسفانه رانت موجود در این صنعت هم کام مسئولین رده بالای صنعت برق را شیرین کرده و خیانت سالیان دراز در این صنعت هم گریبان مردم بیچاره را گرفته.
چهل سال سد سازی نتیجه اش اینهمه فضاحت در کشاورزی و برق ؟؟؟؟

چرا فکر میکنید همه چیز را بهتر از دیگران میدانید؟
چه ایرادی داره تو کاری که دانش و علم نداریم دخالت نکنیم و بجای ادعای بلد بودن ، از دیگران کمک بگیریم.
آخه کجای دنیا یک شخص روحانی میاد سدسازی انجام میده.
كلاً جمعيت ايران خيلي زياد شده . چه معني داره مملكت به اين پرجمعيتي. تعداد جمعيت اين مملكت بايد به اندازه مسئولين باشد.
کشورهایی که مصرف بالای برق دارند تنها نه به دلیل مصرف صنعتی که حتی مصرف خانگیست. در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا از گازی که ما در سطح شهرهایمان کشیده و به نوعی شهرهایمان را مین گذاری کرده ایم در جهت تولید برق استفاده کرده و برق تولیدی را به جای گاز که ریسک بالایی دارد تحویل مردم میدهند.
توسعه نیروگاههای گازی برنامه ای بود که سالها قبل باید در نظر گرفته میشد تا هم برق ارزان در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد و هم خطر گاز به نوعی از بین برود.
ما ترکها مثالی داریم

اگر جلو دهان سیلی نباشد خیلی حرفها کفته میشود
وقتی می خواهند کوچک ساری کنند.کارها را به مردم وا گذارکنند یک عده که دارند رانت دولتی را می خورند می شیند اسمان ریسمان به هم می بافند والبته فکر می کنن خیلی بلدند...اولا درکشورهای اروپایی مردم در خیلی ازامورات انرژی انها با برق است تا ترکیبی از انرزی. ایران علاوه بر برق از گاز وسایر انرژیها استفاده می شود بنابراین این مقاسیه اصلا موجه نیست . ثانیا شرکت برق از کسانی که برق تولید می کنند وهیچ انحصاری هم ندارد برق را 40 برابر گرانتر می خرد هرکیلوات 800 تومان در صورتیکه دولت هر کیلوات را 40 تومان به مردم می فروشد ولی بازهم کسی حاضر نیست در این راه سرمایه گذاری کند چون قیمت برق بسیار ارزان است. در مورد کاهش ظزفیت نیروگاهی به خاطر این است که نیروگاهای ابی به 40 درصد ظرفیت کار می کنند ابی پشل سدها نمانده وهیچ ربطی به دولت روحانی ندارد
بنده خودم خیلی کشورها را دیده ام و هیچ جا مثل ما در مصرف برق و آب و سوخت اصراف نمیشود این امار هم حتی اگر صحیح باشد بخاطر بخش صنعت و همچنین عدم استفاده از سوخت فسیلی در مواردی مانند گرمایش ساختمانها می باشد لطفا جامعه را گمراه نکنید
در عوض گاز رو دارن خیلی مصرف ميكنن . گاز رو از چين هم با ١٠ برابر جمعيت بيشتر مصرف ميكنين بعد قمپوز در ميكنى تيك سبز هم ميزنى كه ايرانى هاى مظلوم برق مصرف نميكنن . غذا رو با گاز اماده ميكنن ، حموم رو با گاز گرم ميكنن ، خونه ها رو با گاز گرم ميكنن . اين كارا رو تو بقيه كشور ها با برق انجام ميدن . بنابر اين نتيجه ميگيريم كه ايرانى ها يكى از پر مصرف ترين مصرف كنندگان جهان هستند . همين كه بتونى از چين يه چيزى رو بيشتر مصرف كنى درجه واويلايى موضوع رو عيان ميكنه .
در مورد آب هم مطمئن باشید اگر بررسی دقیق بشه مصرف واقعی ایرانی ها به شدتی که مسئولان اعلام میکنند بالا نیست.
صنعت نداریم
بخش عمده بودجه وزارت خانه صرف دستمزدهای نجومی مدیران آن و برگزاری همایش های تفریحی برای آنها میشود. در هر استان وزارت نیرو بیش از 1000 کارمند اداری دارد که بیش از 50 درصد آنها پست مدیریتی دارند. در حالی که کل بدنه اداری وزارت خانه با بیش از 1 میلیون کارمند اداری و مدیر که بخش عمده عمده بودجه وزارت خانه را مصرف میکنند را می توان با یک سایت اینترنتی جایگزین کرد. و هزینه های صرفه جویی شده را صرف بهسازی خطوط نیرو، واحدهایو تجهیزات کرد.
چوب ناکارامدی مسوولین را تا کی باید بخوریم هرچند برخی مسوولین کوخ نشین دیروز که کاخ نشین امروز شدند ما مردم را آدم حساب نمیکنند تا بخاند به حرف ما گوشنند
مسئولین ما وظایف مردم را خیلی خوب بلدند مرتب گوشزد کنند ولی وظایف خودشان را به هیچ وجه درست انجام نمی دهند مثلا بازده استاندارد نیروگاه ها در جهان 50درصد می باشد ولی در ایران نرخ بازده نیروگاه ها 35درصد می باشد که هیچ وقت هم به آن اشاره نمی شود.
بله این کاملا درسته ولی چیزی که باید حتما در نظر داشت این است که کشورهایی که مصرف بالایی دارند به دلیل تولید برق از طریق نیروگاه های هسته ای تشویق به مصرف بیشتر می شوند زیرا که برق هسته ای با مصرف بیشتر به صرفه خواهد بود.
در نتیجه بدون برق هسته ای، مصرف کنندگان ایرانی شاید روی خط مرز مصرف بهینه و اسراف باشند که نمودار هم همین را نشان می دهد.
موضوع دیگر اینکه این مطلب در مورد آب و مصرف آن هم همین گونه است و تشویق بیش از حد به کم مصرف کردن مردم علاج قطعی نیست و مدیریت تولید و مصرف بصورت توأمان چاره کار خواهد بود.
ملت مظلوم ایران تاوان ناکارامدی مسئولان را پرداخت میکند
تازه در چند روز گذشته صادرات برق به پاكستان قطع شد ، مگه نمي گفتن اصلا صادرات نداريم !!!
عاقلانه ترین راه استفاده از انرژی ، تولید متمرکز است یعنی بجای اینکه به هر خانه یه لوله گاز وصل کنیم که کل شهر را به یک بمب ساعتی تبدیل کرده ( در هنگام زلزله و امثالهم ) آنرا در نیروگاهها به برق تیدیل و انواع مصرف برق را در خانه ها حمایت و تبلیغ کنیم که متاسفانه با تیز بینی مسئولان روز به روز از استانداردهای دنیا فاصله گرفته
این دولت کل تمرکز رو روی طرح تحول جیب پزشکان گذاشت و به عبارتی به پزشکان رسید و مهندسی رو رها کرد. این هم ثمره اش.
به جای اینکه ارز دولتی به آقازاده ها بدین خودروهای لوکس و موبایل و ... وارد کنن

تو نیروگاه برق سرمایه گذاری کنین

مدیریت خیلی ناکارامده
شما از یه طرف میگی برای تولید کننده خصوصی نمی صرفه تولید کنه یه جا میگی برای مصرف کننده برق نرخ را گران می کنند و ازجیب مردم خرج می کنند ضد و نقیضه داستان برق همانطور که همه می دانند بی ابی است و گرنه همه جوره صرفه جویی شده است از تغییر ساعات ادارات تا ..... ضمنا وضعیت مالی دولت هم اینقدر خوب نیست که نیروگاه جدیدی تاسیس کنه سرمایه گذار خارجی هم که تکلیفش معلومه
مردم سرافزار ایران نشان داده اند که هر میزان فشاری را از جانب هر کسی تحمل می کنند
اطلاعات تابناک در این مورد به هیچ وجه علمی و دقیق نیست و برای افرادی که در زمینه انرژی کار کرده‌اند واقعا جای تأسف داشت که از یک عدد ساده این همه نتیجه‌گیری در مورد مصرف انرژی خانگی انجام داد. متاسفانه نه تنها در زمینه برق، بلکه در زمینه گاز هم به خاطر عدم رعایت توصیه‌ها مصرف بسیار بالایی داریم.
مقایسه مصرف برق در ایران با اروپا صحیح نیست چون در ایران گرمایش و پخت و پز با گاز طبیعی انجام می شود ولی در اروپا بیشتر این مصارف با برق انجام می شود. بهتر است سرانه مصرف انرژی به صورت توام برق و هیدروکربنها در کشورهای مختلف باهم مقایسه شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
اگر قرار به قیاس دقیق باشه، اروپا هم گرمای 50 درجع نداره! باید اقلیم و صنعت ساختمان و تکنولوژی لوارم مصرفی رو هم لحاظ کنید
این روزها در بحث صرفه جویی در مصارف (آب ،برق ، گاز ،بنزین ، نان و...)معمولا نظرات تک بعدی وپیش پا افتاده ای مطرح می شود که به اصطلاح دم دستی ترین روش است مانند اکثر مراکز دولتی وقتی که بحث انضباط مالی مطرح می شود تنها روشی که بلد هستند کاهش حقوق ومزایای پرسنل است وقتی هم بحث صرفه جویی در مصارف پیش می آید مستقیم سراغ مصرف کننده می روند وعموما راه کاهش مصرف را افزایش قیمت حامل ها را می دانند در صورتیکه مصرف کنند یک بند از زنجیره طویل دایره وار مصرف محسوب می شود به عنوان مثال وقتی خودرویی با مصرف سوخت بالای 13درصد تحویل مصرف کننده می دهیم تنها راه مصرف کننده محروم کردن خود از استفاده از خودرویی است که پارکینگ اشغال کرده وهزینه بیمه آن پرداخت شده وقسمتی زیادی از پس انداز خانواده صرف آن شده وخودروهایی هم که مصرف بهینه ای دارند یا وارد نشده ویا قیمت آن آنقدر بالاست که در حد توان اکثر خانواده های ایرانی نیست در خصوص مصرف برق نیز لوازم برقی نیز وضعیت اینگونه است لوازم گرمایشی وروشنایی نیز وضعیت بهتری ندارند مواد شوینده ،شیرآلات ولوازم خانگی مصرف کننده آب نیز نیاز آبی بسیار بیشتر از استاندارد جهانی دارند ، کیفیت گندم وآرد ونانوایی بگونه ای است که بخش اعظمی از نان قابل مصرف نیست وپرت نان به قدری بالاست که جمع آوری ضایعات نان برای تعدادی از هموطنان ایجاد شغل کرده وصنف نان خشکی تشکیل شده است و بسیاری از موارد دیگر که در حوصله این نوشتار نمی گنجد فلذا اینگونه که مسئولین می فرمایند باید این خدمات بقدری گران شوند که جماعت زیادی از مردم توان استفاده از آن را نداشته باشند ودر قرن 21 غارنشینی را پیشه کنند ویا گروه جدیدی بنام شهر نشینان غارنشین تشکیل شود منابع عمومی نیز به تشخیص مسئولین خرج اختلاس واشرافی گری برخی شده ویا خرج مصارف دیگری بجز رفاه مردم ایران در داخل ویا سراسر گیتی گردد زیرا مسئولین ما چه انتخابی وچه انتصابی خود را نماینده تام الاختیار مردم می دانند وتوده مردم نیز به عنوان مواد پر کننده در پای صندوق رای وراهپیمایی ها ویا مالیات دهنده جهت افزایش درآمد ویا رزمنده در میدان های نبرد به عنوان دفاع کننده بکار گرفته شوند.
در تمام دنیا برق به عنوان یک انرژی ارزان و پاک در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد در هیچ کجای دنیا به مردم نهیب کم مصرف کردن نمیزنند در فصل تابستان مردم از کولرهای گازی استفاده میکنند این کولرها مصرف اب ندارند با توجه به وجود برق به مقدار لازم استفاده از گاز فقط در بخش خوراک استفاده میشود گاز در انجا در نیروگاهها و صادرات استفاده میشود .اما در ایران همه چیز بر عکس است مردم همیشه مقصرند چرا که اب و برق و گاز مصرف میکنند ودر مصرف ان هم حد و مرزی قایل نیستند شما بفرمایید کدام انرژی به صرفه تر است و در اختیار مردم است . باتوجه به طلب بسیار زیاد شرکتهای پیمانکاری از دولت عملا چرخه تولید برق و نیروگاهها همکنون کند و یا متوقف میباشند . این موضوع نه در حد وهم است و نه خیال بلکه حقیقتی است که من با ان درگیرهستم به عنوان یک کارشناس در صنعت برق این موضوع وجود دارد .
یکی از شاخص های کشورهای صنعتی
تولید برق ارزان قیمت با روش های نوین است
که به وسیله آن چرخ اقتصاد و صنعت بهتر بگردد
من به تمامیه باهوش هایی که کامنت میزارن که بقیه گاز مصرف میکنن بگم الان بحث فقط سر مصرفه برقه نه انرژی!! چرا وقتی بیشترین انرژی هیدروکربنی دنیا رو داریم پخت و پز و گرمایشمون هم مثه اروپایی ها باشه که گاز ندارن؟؟
فردا روز که گازمون رو هم قطع میکنن میگن مصرف بالاست آیا به این نکته اشاره میکنید که اروپایی ها از برق استفاده میکنن که مصرف گازشون پایینه!!؟!
پاسخ ها
مصطفی
| Australia |
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
به خاطر ایجاد الودگی هوا و احتمال اتش سوزی برادر. از راه های رفته حرف نزن
برای حل مشکلات فرهنگی مثل زیاده روی در مصرف، باید کار زیادی انجام شود و زمان زیادی بگذرد تا این مشکل حل شود.
ممنونم از تابناک که با انتشار داده های نامعتبر تمام این تلاشها را بی اثر میکند.
لطفا علمی و معتبر اطلاع رسانی کنید. "بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده" دقیقا یعنی کدام آمار؟ لطفا منبع را اعلام نمایید. مبنای محاسبه سرانه مصرف را اعلام کنید
کشوری که اینهمه کویر داره نباید از انرژی خدادادی استفاده کنه؟
مردم باید خودشون تو خونه از پنل خورشیدی استفاده کنن
چون تلفات انتقال هم کمتر میشه
نیروگاه های محلی باید احداث بشه
جلوی مصرف بی حد و اندازه برخی مشترکان تجاری گرفته بشه
نه مردم عادی
در مورد نیروگاه بوشهر باید بگم که ظرفیت حداکثری نیروگاه یک گیگاوات هست در صورتی که تولید برق کشور چیزی حدود 68 گیگاوات هست که 20 درصد این مقدار به دلیل قدیمی بودن تجهیزات انتقال برق تلف میشه ... دولت اگه می خواد واقعا کاری کنه اون 20 درصد رو به 10 درصد کاهش بده ... چیزی حدود 7 برابر تولیدی نیروگاه بوشهر برق به شبکه بر میگرده...
انرژی خورشیدی را راه بیاندازید. اینجا آفتاب فراوان است.
ما فقط یک پنکه ۶۰ وات داریم

ایران بهشتیست برای پول دارها
سلام تابناک عزیز متاسفم که نموداری بی اعتبار نشون مردم میدین خبر رو بردارین هر یک مگا وات برای بیش از ۱۰۰۰ خانوار پر مصرف کفایت میکنه و نیازی نیست بگم افغانستان کل خرید برق و تولید خودش به ۲۰۰۰ مگا وات نمیرسه در کنار ایران که بالای ۵۵۰۰۰ هزار مگاوات تولید داره چطور قرار میگره
ما باید سربازان آمریکایی را اسیر کنیم و بابت هر اسیری چند میلیارد دلار بگیریم و بعد اقتصادمان را درست کنیم تنها راه حل معقول که تمام اندیشمندان و متفکران روی آن اتفاق نظر دارند همینه.
مردم مظلوم کشور من، همیشه هزینه ناکارآمدی مسولین رو پرداخت میکنند و همیشه بدهکارند
این حرف ها نیست جدیدا یه باراری باز کرده وزارت نیرو که بیاید وام بگیرید روی خونه هاتون پنل خورشیدی نصب کنید با این کار هم از تامین قطعه می خوره هم از وام هم از ایجاد کار و هم ندادن یارانه به نیروگاها بهترین فرصت هم تابستون امثال بود تا با فشار اوردن بر مردم این کارو مردم خودون انجام بدن
آیا نویسنده محترم، خودش احساسی ندارد که مصرف برق و انرژی در ایران و افعانستان قابل مقایسه نیست؟ چه برسد که برابر باشند.!!!!!
خيلي جالبه
لينک مصاحبه چيت چيان و سنديکاي برق را براي شما فرستادم و گفتم تحليل شما بسيار غير علمي هست اما شما سانسور کرديد!
دولت باید کدام پول را سرمایه گذاری می کرد؟ منابع بسیار محدود و دهها حوزه نیازمند به سرمایه گذاری. آب، برق، جاده ها، قطار و شبکه ریلی، هواپیمایی، کشاورزی، دامداری، ریزگرد، خشکسالی، اشتغال، دانشگاه هاو ....
در قضاوت منصف باشیم و تقاضای افسار گسیخته ایجاد نکنیم.
باتوجه به وضعیت جغرافیایی ایران بهتراست مسئولان روی ساخت نیروگاه های خورشیدی که برای حفظ محیط زیست هم مناسبتراست بیشترتوجه کنند.هرچنداقداماتی انجام شده ولی کافی نیست.
لطفا" حقوق ها را بر اساس دلار همان کشورها استفاده کنید که برقشان هم بر اساس دلاره نه ریال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نیاز به چند مسئول کارامد هست که پول ملت ستمدیده را صرف آباد کردن ایران کنند
آخه این شد مدیریت ؟
زمستون می شه می گن گاز مصرف نکنید . تابستون می شه می گن برق مصرف نکنید .
کلا اگه بریم بمیریم ، مسئولان ناکارامد راحت می شن یا باز بهانه دارند ؟
من چندین سال توی مالزی زندگی کردم . تا یکی دو سال گذشته که کلا اثری از لامپ کم مصرف توی این کشور نبود. یعنی من هرچقدر که بازار رو میگشتی پیدا نمی کردی با این که خودشون با شرکت فیلیپس یکی از اولین و مهمترین کشور های تولید اینگونه لامپ ها هستند! به خاطر گرمای زیاد و هوای شرجی هم تمام اتاق های هر خونه بعلاوه سالن یک کولر گازی و یک پنکه سقفی دارن که شبانه روز روشنه. 90 درصد خونه ها هم گاز شهری ندارن و آب گرم کن و اجاق برقی دارن. به این نکته هم توجه کنید که اونجا تک فصله و تمام سال باید کولر ها روشن باشه !!!
هزینه ی برق هم بصورت میانگین ماهانه 100 رینگیت هست. و من یکی حتی یک بار هم قطعی برق ندیدم توی اون چند سال!
اتفاقا همون موقع من به این فکر می کردم که چقدر ما توی ایران کم برق مصرف می کنیم!
با سلام
برای من جالب هست این اطلاعات.
لطفا دقیقا بفرمایید از کدام سند سایت IEA.org اطلاعات سرانه مصرف را برداشتید؟
به این صورتی که شما ماخذ دادید، آدم یاد بچه های دبیرستانی، هنگام دادن ماخذ برای تحقیقاتشون می افته: www.google.com !!!!
شما اگر به بیابان بین تهران و قم نگاه کنید زمینه های ایجاد نیروگاه خورشیدی عظیم را در خود دارد. ما چقدر برای هسته ای شدن هزینه دادیم اما دریغ از استفاده بهینه از آن و فقط با شعار و بوق و کرنا کردن هزینه های خودمان را بالا بردیم
اوه اوه چخبره اقا
فهمیدیم اونا برا پخت و پز و صنعت برق مصرف کردن
حالا مردم ما چکار میکنن با برق مگه میخورنش
چقدر طلبکارید از مردم
چند درصد گاز و نفت آفتاب و باد و ... زمین رو داریم که تو تامین برق یک درصد مردمش موندن؟
وقتی هیچ دیواری از دیوار ملت بی پناه گیر نمی آرند معلومه که همه چیز را باید به گردن ملت انداخت ! مصرف بنزین بالای مردم هم بدلیل خودروهای بی کیفیت و آش کشک خاله است که تا سه برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می کنند ! در خصوص آب هم همگان میدانند که 25 درصد آب مصرفی شهرها بدلیل نشت و شکستگی لوله ها هدر می رود مسئولین مربوطه با کم کاری و عدم مرمت و نوسازی خطوط لوله خیلی ساده این 25 درصد هدر رفت را به پای مصرف مردم می زنند ! در مورد آبهای کشاورزی هنوز در نود درصد مناطق کشاورزی آبرسانی با سیستم صد سال پیش صورت میگیرد پرت و تبخیر و هدر رفت آب غوغا میکند ولی متاسفانه اینهم به پای کشاورزان نوشته می شود !
هم وطن عزیز ،مصرف برق اکثر کشور های یاد شده مصرف صنعتی دارد نه مصارف خانگی ،بعلاوه اکثر کشور ها بجای گاز برای سر مایش از برق بهره می گیرند لذا مطلب عنوان شده اشتباه بزرگی است ومتاسفانه هدف دار . از طرفی دولت باید مناسب با رشد مصرف سرمایه گذاری کند که آن هم هزینه های ....
اولیای امور به مردم پاسخگو نیستند هرکس هم از انها باز خواست کند متهم به نوکری استعمار میشود
شکر خدا برق پایین شهر تهران فقط داره قطع میشه برید جستجو کنید بالا شهر چقدر برقشون قطع شده ؟آخه ما پایین شهریا سونا واستخر تو ساختمونامون برق زیاد مصرف میکنه باید جریمه بشیم روزی ۲ساعت تو گرما جون بدیم
واقعامردم قدرنشناس پرمصرفی داریم ها!!!
دست دولت تدبیروامیدهم دردنکنه که پنج ساله به جای ساختن نیروگاه حرف درمانی کرده.
آماری که دادین دارای ایرادات فراوان است اکثرا بهش اشاره شده توی نظرات لطفا اصلاحش کنید متاسفانه شبهه فراوان ایجاد میکنه
پنل های خورشیدی را با قیمت پایین در اختیار مردم قرار دهید و از اضافه برق تولید به عنوان بازپرداخت آن استفاده کنید
انرژی خورشیدی یکی از گرانترین(10 برابر سایرین) و کم بازده ترین(20 درصد) نوع استحصال انرژی است و فقط تاجران ذینفع آنرا تبلیغ می کنند یا کسانی که آگاهی کامل به موضوع ندارند. البته برای نقاط بسیار بسیار محدودی با توجیه اقتصادی قابل توصیه است نه برای همه ایران.
سلام..اینهمه کامنت گذاشتین اینم بزارین پس که قیمت یک کیلووات برق در ایران از قبمت یک کبریت هم پایینتره و حدودا هش دهم سنت!!یا فقط هفتاد تومنه!!
اگرچه خودم از قطع برق در موارد مختلف ضربه خوردم تاجاییکه حتی در مراجعه به کتابخانه عمومی یا دادگاه با قطعی برق کارم انجام نشد ولی تابناک شما هم آدرس اشتباه نده لطفا در تصویر بخوبی مشخص است که کشورهای پیشرفته و صنعتی از نظر مصرف برق به طور طبیعی مصرف بالاتری دارند
ما مصرفمان فقط یک لامپ کم مصرف آن هم در زمان تاریکی است. می خواهید آن را هم خاموش کنیم و فانوس روشن کنیم تا حضرات خیالشان از برق کولر و استخر و جکوزی و آسانسور ماشین بر و نورپردازی مجالس پارتی و ... راحت باشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل