بازدید 9018
۱
بورس اوج گرفت، ارز و طلا سقوط کرد

بازارهای سرمایه تغییر مسیر دادند

کد خبر: ۸۲۱۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۶ 01 August 2018

پس از شوک قیمتی روز یکشنبه هفته جاری که نرخ سکه را به 4.6 میلیون تومان و دلار را به بالای 12 هزار تومان رساند، دیروز سمت و سوی بازارها تغییر کرد.

به گزارش روزنامه ایران، دراین روز قیمت‌ها در بازار ارز سقوط کرد و در مقابل بورس اوراق بهادار تهران که رشد خود را از چند روز پیش آغاز کرده بود به اوج رسید به‌طوری که بیشترین رشد روزانه در تاریخ 50 ساله بورس به ثبت رسید و برای نخستین بار شاخص کل را در کانال 121 هزار واحد قرار داد.

درحالی که در هفته‌های اخیر بازار ارز و طلا بخصوص سکه نبض سایر بازارها و همچنین جذب نقدینگی را در دست گرفته بود، چندین اتفاق مهم سمت و سوی نقدینگی را در بازارها تغییر داد.

از آنجا که بخش عمده‌ای از رشد عجیب قیمت‌ها در بازار ارز و طلا از مسائل روانی و انتظارات مردم نشأت می‌گیرد، سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا درخصوص مذاکره بی‌قید و شرط با رئیس جمهوری ایران، تا حدودی توانست این جو روانی را بشکند. البته این تنها عاملی نبود که به عقب‌نشینی قیمت‌ها منجر شد. از زمانی که عبدالناصر همتی (روز شنبه هفته جاری) به‌صورت رسمی بر صندلی ریاست کل بانک مرکزی ایران تکیه زد، از سیاست‌ها و برنامه‌های جدید خود برای مدیریت بازار ارز و مقابله با رانتخواران ارزی خبر داد. برنامه‌هایی که روزگذشته کلیت آن درگفته‌های تعدادی از نمایندگان مجلس مشخص شد.

بسته جدید اقتصادی دولت برای بازار ارز

درهمین ارتباط معاون اول رئیس جمهوری از تدوین بسته جدید اقتصادی توسط رئیس کل بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت خبر داد و گفت: امیدواریم تا آخر هفته جاری این بسته پیشنهادی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور اعلام شود. اسحاق جهانگیری صبح دیروز در بدو ورود به فرودگاه کرمانشاه اظهار داشت: رئیس جدید بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت در حال تدوین سیاست‌هایی متناسب با شرایط جدید کشور هستند که امیدواریم تا آخر هفته جاری این بسته پیشنهادی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور اعلام شود. همانگونه که رئیس کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس اعلام کرده‌اند، ورود ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی به بازار ثانویه ارزی قوت گرفته است. گرچه همچنان ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار دوم مخالفانی دارد ولی برخی از اقتصاددانان اعتقاد دارند که این اقدام می‌تواند بازار ارز را از التهابات اخیر دور کند و سامان را به آن بازگرداند.

هرچه ورود ارز پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی به بازار دوم ارزی تقویت می‌شود، سهامداران بورس نیز به خرید سهام شرکت‌های این مجموعه که سهم بالایی هم در بازار بورس دارند، اشتیاق بیشتری پیدا می‌کنند که نشانه آن درکنار سایر عوامل روانی روز گذشته بر شاخص کل بورس نمایان بود. با وجود این عوامل دیگری هم از سرازیر شدن نقدینگی به بازارهای ارز و طلا جلوگیری کرده است. دستگیری برخی از اخلالگران اقتصادی که عمده آنها در بازار ارز و طلا فعال بوده‌اند و همچنین تشدید حضور نیروی انتظامی در بازار ارز فعالیت دلالان را تحت‌الشعاع قرار داده و آنها براحتی نمی‌توانند به خرید و فروش ارز اقدام کنند. فرمانده انتظامی تهران بزرگ دراین باره اعلام کرد: در روزهای اخیر 35 اخلالگر اصلی اقتصادی بازداشت و درهمین مورد هفت پرونده مهم مرتبط با سکه و ارز تشکیل شده است.حسین رحیمی خاطرنشان کرد: عده‌ای از دلالان مستقر در بازار ارز و سکه نیز طی روزهای اخیر دستگیر شده‌اند.

درکنار آن توقف معاملات در بازار سکه نیز بسیاری از سوداگران این بازار را ناامید کرده است. از روز یکشنبه و دوشنبه با افزایش قیمت سکه به 4 میلیون و 600 هزار تومان بسیاری از سکه فروشان بازار اعلام کردند که سکه‌ای برای فروش ندارند و کسانی هم که سکه در اختیار دارند تمایلی برای فروش ندارند. برهمین اساس تا ظهر روزگذشته تابلوی سکه فروشان در بازارهای مهم تهران خاموش شد و در سایت اتحادیه طلا و جواهر نیز دیگر قیمتی برای سکه معاملاتی درج نشد.

توافق جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز

درهمین زمینه رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس نیز از توافق دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز خبر داد و گفت: رئیس کل جدید بانک مرکزی طرح کمیسیون اقتصادی در خصوص تقویت بازار ثانویه ارز را پذیرفت. محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه شب با بیان اینکه برای ایجاد بازار ثانویه در کشور باید ساز و کارهای مناسبی شکل بگیرد، گفت: به‌دولت اعلام کردیم که در شرایطی که وضعیت بازار دچار مشکل است باید بازار مناسب را برای آن به وجود آورد؛ در شرایط بحرانی باید بازاری را به وجود آورد که بر اساس آن وارد‌کنندگان بتوانند کالاهای خود را به‌صورت آسان در کشور وارد کنند.

وی افزود: اگر پتروشیمی‌ها ارز حاصل از صادراتشان را به قیمت آزاد بفروشند مابه‌التفاوت 80 هزارمیلیارد تومانی ایجاد می‌شود که در حقیقت آن را از بخش تولید دریغ کرده‌ایم و به وارد‌کنندگان داده‌ایم.بحرینی افزود: چنانچه پتروشیمی‌ها ارزشان را در بازار ثانویه عرضه کنند نرخ ارز کاهش می‌یابد و بازار به آرامش می‌رسد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز دراین برنامه تلویزیونی گفت: منابع درآمد ارزی کشور بیش از دو برابر مصارف ارزی است.پیش‌بینی‌ها از درآمدهای ارزی امسال کشور حدود یکصد میلیارد دلار است، در حالی که مجموع مصارف ارزی 45 تا 50 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود. وی افزود: معاملات در بازار ثانویه تاکنون تنها 300 میلیون دلار بوده است و این نشان می‌دهد که تقاضاهای دلاری از محل‌های دیگر تأمین می‌شود. به گفته وی در حالی که پتروشیمی‌ها امسال سه و نیم میلیارد دلار صادرات داشتند تنها دو و یک دهم میلیارد دلار ثبت کردند و مابقی به جاهای دیگر رفته است.

اوجگیری بورس در روز سقوط ارز

درحالی که در بازار ارز شاهد افت شدید قیمت‌ها هستیم، در بازار رقیب یعنی بورس، با جذب بخشی از نقدینگی سرگردان بازار، رکوردهای تاریخی جدیدی به ثبت رسید. دراین روز شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش 4413 واحدی که رکورد بیشترین رشد روزانه شاخص را شکست، به رقم 121 هزار و 173 واحد رسید. در نهمین روز مرداد ماه اغلب نمادهای معاملاتی با صف‌های خرید مواجه شد. با رکوردشکنی دوباره شاخص کل بورس در روز گذشته بازدهی این بازار برای سهامداران آن با 25.8 درصد به 26 درصد نزدیک شد. تنها در 9 روز کاری بورس تهران شاخص با رشد 12 هزار و 343 واحدی 11.3 درصد بازدهی برای سهامداران به‌همراه داشته است. از ابتدای سال تا دیروز شاخص با رشد خیره‌کننده 24 هزار و 884 واحد روبه‌رو شده است. با افزایش بازدهی و سوددهی سهام قدرت رقابت بازار سرمایه با سایر بازارهای رقیب مانند ارز و طلا افزایش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود تا نقدینگی سرگردانی که در ماه‌های اخیر اثر تخریبی خود را در بازارهای مختلف برجای گذاشته است در بستر بورس به سمت تولید و اشتغال هدایت شود. روزگذشته ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 359 میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک‌میلیارد و 291 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 75 هزار و 675 نوبت داد وستد بود.

روز عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا

دیروز تحت تأثیر همین اخبار و اتفاقات بخشی از حباب قیمتی که از روز یکشنبه در بازار ارز جمع شده بود، تخلیه شد. تا زمان تنظیم این گزارش یورو 1856 تومان ارزان شد و به 11 هزار و 564 تومان عقب نشست. پوند نیز با 2080 تومان کاهش به 12 هزار و 971 تومان بازگشت. همچنین دلار با کاهش 1500 تومانی قیمت به 10 هزار و 200 تومان رسید. درهم امارات نیز دراین روز 2613 تومان قیمت خورد که 507 تومان کمتر از روز دوشنبه بود. روز سه‌شنبه لیرترکیه هم با افت 331 تومانی مواجه شد و به 2011 تومان رسید. در بازار طلا و سکه نیز قیمت‌ها ریزش شدیدی را تجربه کرد. دراین روز سکه تمام طرج جدید با 621 هزار تومان افت به 3 میلیون و 890 هزار تومان رسید. نیم سکه هم با کاهش 50 هزار تومانی بر روی 2 میلیون تومان ایستاد. ربع سکه و سکه گرمی نیز هر یک با 10 هزار تومان افت به ترتیب به یک میلیون و 3 هزارتومان و 510 هزار تومان رسید. همچنین هر گرم طلای 18 عیار به 297 هزار تومان بازگشت که 31 هزار و 390 تومان کمتر از روز دوشنبه بود. براساس گفته‌های رئیس اتحادیه طلا و جواهر معاملات در بازار مسکوکات افت بالایی داشته است. ابراهیم محمدولی به ایرنا اظهار داشت: رشد غیرعادی و شدید قیمت مسکوکات طلا در دو روز گذشته آن هم به دلایل روانی سبب شد تا از حجم معاملات در بازار کاسته شود. وی بخشی از کاهش قیمت‌ها را ناشی از واکنش بازار به اظهارنظرهای سیاسی اخیر دانست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱
وقتی مواد اولیه برای کارخانجات نیست و یواش یواش بسته می شوند سهامشان به چه درد می خورد؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر