بازدید 47929

عبدالناصر همتی کیست؟

عبدالناصر همتی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و یکی از معدود اساتید تدریس کننده اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی در دانشگاه‌های ایران است. وی، با ۶۴ سال سن، درجه دکترای اقتصاد خود را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران اخذ و رساله خود را با حضور در دانشگاه لندن تکمیل کرده است.
کد خبر: ۸۱۹۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲ 24 July 2018

عبدالناصر همتی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و یکی از معدود اساتید تدریس کننده اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی در دانشگاه‌های ایران است. وی، درجه دکترای اقتصاد خود را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران اخذ و رساله خود را با حضور در دانشگاه لندن تکمیل کرده است.

همتی دارای تالیفات و پژوهش‌های زیادی در رشته اقتصاد است که مهمترین آن‌ها کتاب "اقتصاد کلان، مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی" است. این کتاب یکی از پرتیراژترین کتاب‌های دانشگاهی اقتصاد با چهار بار تجدید چاپ است. کتاب‌های "توسعه اقتصادی"، "مشکلات اقتصادی جهان سوم" و "اقتصاد نفت" نیز از تالیفات ایشان است. وی چندین کتاب ترجمه و ده‌ها مقاله علمی که در نشریات و کنفرانس‌های بین المللی ارائه کرده است در کارنامه خود دارد.

وی که با رتبه اول دوره کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران را آغاز کرده بود در سال ۱۳۵۹ مسوول کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی بود و در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۳ مدارج ترقی را در سازمان صدا و سیما تا معاونت سیاسی این سازمان طی کرد. وی در دوران دفاع مقدس از مسوولین تبلیغات جنگ بود.

عبدالناصر همتی از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ طی سه دوره به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی بیمه خدمت کرد و نقش کلیدی در طراحی و اجرای سیاست‌های آزاد سازی و خصوصی سازی در صنعت بیمه داشت به نحوی که در این زمینه از وی به عنوان پدر بیمه‌های خصوصی یاد شده است. وی هم اکنون رئیس بانک مرکزی است. 

عبدالناصر همتی کیست؟

همتی در دوره مسوولیت آقای حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی به مدت پنج سال عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بود. وی در آغاز دوران ریاست جمهوری آقای سید محمد خاتمی پیشنهاد اولیه تاسیس "صندوق ذخیره ارزی" را که بعدا به نام "حساب ذخیره ارزی" نام گرفت به ایشان ارائه داد.

وی از سال ۱۳۸۰ تا کنون به مدت شش دوره لاینقطع ریاست شورای عالی شرکت بیمه اتکائی آسیائی (کمیسیون اقتصادی – سیاسی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد - اسکاپ) مستقر در بانکوک پایتخت تایلند را برعهده دارد که با رای مستقیم روسای بیمه ده کشور مهم آسیائی به این سمت انتخاب شده است.

عبدالناصر همتی طی هفت سال گذشته مدیریت بانک سینا را به عهده داشته و موفق شده است موسسه مالی و اعتباری بنیاد را به یکی از بانک‌های مهم بخش خصوصی متحول نماید. از جمله اقدامات وی در این دوره تلاش موثر برای لغو تحریم بانک سینا بود که منجر به خارج شدن بانک سینا با رای دادگاه عالی اروپا از فهرست تحریم اتحاد اروپائی گردید. همتی از ۷ مهر ماه سال ۱۳۹۲ تصدی بزرگترین بانک کشور را عهده دار شده بود.

تحصیلات

کارشناسی, ۱۳۵۸, اقتصادی، دانشکده اقتصاد - دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد, ۱۳۶۶, علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد-دانشگاه تهران
دکتری, ۱۳۷۲, علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد - دانشگاه تهران

سوابق اجرائی و مدیریتی
رئیس واحد مرکزی خبر ـ. ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷
مدیر پخش اخبار صدا و سیما ـ. ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸
معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ـ. ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳
رئیس کل بیمه مرکزی ایران (و رئیس شورایعالی بیمه) ـ. ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۶
رئیس هیئت مدیره شرکت بیمه اتکایی آسیائی (Asian-Re)
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ـ. از ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۵
کتاب‌های تالیفی
عبدالناصر همتی دارای تالیفات و پژوهش‌های زیادی در رشته اقتصاد است که مهمترین آن‌ها کتاب «اقتصاد کلان، مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی» است. این کتاب چهار بار تجدید چاپ شده‌است. کتاب‌های «توسعه اقتصادی»، «مشکلات اقتصادی جهان سوم» و «اقتصاد نفت» نیز از تالیفات اوست. وی چندین کتاب ترجمه و ده‌ها مقاله علمی که در نشریات و کنفرانس‌های بین‌المللی ارائه کرده‌است در کارنامه خود دارد.

همتی، عبدالناصر. "اقتصاد نفت. ": انتشارات سروش، ۱۳۷۴.
همتی، عبدالناصر. "اقتصاد کلان (مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی). ": موسسه عالی بانکداری ایران، ۱۳۷۴.
همتی، عبدالناصر. "توسعه اقتصادی. ": انتشارات سروش، ۱۳۷۶.
همتی، عبدالناصر. "اقتصاد کلان. ": موسسه عالی آموزش بانکداری ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۹۱.
کتاب‌های ترجمه شده
همتی، عبدالناصر. "مبانی نظری و عملی بیمه. ": انتشارات بیمه مرکزی ایران، ۱۳۸۱.
همتی، عبدالناصر. "اقتصاد انرژی. ": موسسه مطالعات بین المللی انرژی، ۱۳۸۴.
همتی، عبدالناصر، علی اکبر عبدالرشیدی و علی صالح آبادی. "مدیران پاسخگو. ": انتشارات بورس، ۱۳۹۱.
همتی، عبدالناصر و علی اکبر عبدالرشیدی. "مدیران پاسخگو. ": انتشارات بورس وابسته به شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، ۱۳۹۳.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد همتی رو تصویر رو به رو کلیک کنید

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر